Nieuwe PC, je mening

Pagina: 1
Acties:

• RayMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-01 20:25
Momenteel ben ik op zoek naar een nieuwe PC incl 19" TFT, waar ik de komende paar jaar nog mee voorruit kan. Eerst had ik de Dell Dimension 9150 in gedachte met een GeForce 6800.
Maar deze is inmiddels al verouderd en met de een snellere kaart kom ik al op 1582,- voor een Pentium D920 met 2GB DDR en een GeForce® 7800GTX.

Toen ben ik eens gaan informeren en men zegt dat een AMD Athlon 64 X2 3800 kwa prijs identiek is en zelfs nog wat sneller is als die pentium. Verder heeft Dell geen SATA2.

Bij Dimension in Rdam kwam ik op onderstaand systeem uit:
€ 337,00 AMD Athlon 64 X2 3800
€ 105,00 MSI K8N-SLI FI 939
€ 184,00 2x Dane-Elec DDR400 1024MB PC-3200
€ 109,00 WD Caviar SATA II 2500KS 250GB
€ 429,00 Samsung SyncMaster 940BF 2ms
€ 329,00 Asus EN7900GT 2DHT 256 MB PCI-E
€ 39,95 BenQ DL DW1650 black bulk + Sw
€ 23,00 LiteOn DVD
€ 69,00 Kast + 400Watt voeding
€ 35,00 Muis+keyboard

Totaal € 1.659,95

Dit systeem is voorbereid op SLI (zowel mobo als de ASUS ondersteuning SLI, zodat ik later altijd nog een 2de kaart erbij kan prikken) Op deze manier hoop ik toch wat langer met dit systeem mee te kunnen. Klopt deze redenatie?

Uiteraard kan ik nog wat bezuinigen op de monitor, maar die 2ms van Samsung wil ik toch wel graag hebben. Je kijkt namelijk altijd op je monitor, dus dit vind ik een van de belangrijkste onderdelen van een PC. Een andere optie zou de 940B zijn voor 379,-, maar hiervan is de lichtopbrenst een stuk minder van wat ik gelezen heb.

De reden dat ik eerst bij Dell heb gekeken, is dat deze zo stil zijn. Dit vind ik een absolute must! Klopt het dat de AMD X2's stiller zijn dan die Pentium D's?
Heeft iemand tips mbt een stille kast/voeding voor een zo laag mogelijke prijs?

• J-air
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-11-2023
De reden dat ik eerst bij Dell heb gekeken, is dat deze zo stil zijn. Dit vind ik een absolute must! Klopt het dat de AMD X2's stiller zijn dan die Pentium D's?
sinds wanneer maken cpu geluid? }:O

[ Voor 5% gewijzigd door J-air op 02-04-2006 09:26 ]

Verwijderd

De X2 is pas stiller dan de Pent. D wanneer je er een stille koeler op zet. Voor je processor en grafische kaart kun je er bijvoorbeeld een Zalman op zetten. Deze zijn niet te horen.

Een goede kast is de Coolermaster Centurion 5. Daar zit alleen geen voeding bij.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2006 09:30 ]

Verwijderd

Waarom geen watergekoelt systeem???
Ik weet hier de kosten niet van, maar ik zou het wel overwegen als stilte een must is.

Verwijderd

Ik denk eigenlijk niet dat een WC geschikt is voor de TS.

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:32
de kast is waarschijnlijk een no-name? zo ja dan zou ik een andere voeding overwegen. dit is namelijk een onderdeel waar je waarschijnlijk last mee gaat krijgen. neem een voeding van een merk zoals
Tagan, Enermax, AOpen, Antec, Zalman, Chieftec

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:59
Waterkoeling is ook niet goedkoop, en bovendien kan je met luchtkoeling ook goede stille en koele resultaten halen voor een veel lagere prijs.

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

Verwijderd

€ 69,00 Kast + 400Watt voeding
Die voeding gaat dit écht niet trekken. :/ (laat staan als je er ook nog een 2e videokaart bij wilt zetten)
Verder heeft Dell geen SATA2.
Sata2 bestaat officieel niet en is alleen marketingpraat. Wel bestaat er zoiets als Sata met een overdrachtsnelheid van 300mb/s 3GB/s 300MB/s :D maar ook daarvan zul je niet/nauwelijks extra snelheid van ondervinden aangezien je hardeschijf zelf maar een maximum van ongeveer 80MB/s haalt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2006 09:50 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 02 april 2006 @ 09:41:
[...]

Die voeding gaat dit echt niet trekken. :/ (laat staan als je er ook nog een 2e kaart bij wilt zetten)

[...]

Sata2 bestaat officieel niet en is alleen marketingpraat. Wel bestaat er zoiets als Sata met een overdrachtsnelheid van 300mb/s maar ook daarvan zul je niet/nauwelijks extra snelheid van ondervinden aangezien je hardeschijf zelf maar een maximum van ongeveer 80mb/s haalt.
Tis 3 GB/s

Verwijderd

Nou, da's helemaal dolletjes als je hardeschijf maar 80MB/s haalt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2006 09:51 ]

Verwijderd

daarom heet het ook "sata 300"

gewoon sata ondersteund 150 MB/s sata 2 toch echt 300MB/s
anders zou het maar de helft langzamer zijn dan je intern geheugen(6.4 GB/s) en dat is toch echt wel een beetje overkill gezien harde schijven zoals ze nu bestaan dat gewoon nooit gaan redden

verder is de coolermaster centurion 5 een heel mooie kast, volgens de reviews stil en hij heeft een klik systeem zodat je niet met schroeven hoeft te klooien.
dan gewoon een Tagan voeding van 430 of 480 wat, 480 voor SLi altijd beter. Van tagan weet je tenminste zeker dat ze niet ontploffen

zolang je maar geen qtec of sweex neemt, das moord op je pc'tje, want als je teveel van ze vraagt(en dat doet jou systeem) kunnen ze nog wel eens al je hardware kapot maken

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2006 09:50 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 02 april 2006 @ 09:46:
[...]

daarom heet het ook "sata 300"

gewoon sata ondersteund 150 MB/s sata 2 toch echt 300MB/s
anders zou het maar de helft langzamer zijn dan je intern geheugen(6.4 GB/s) en dat is toch echt wel een beetje overkill gezien harde schijven zoals ze nu bestaan dat gewoon nooit gaan redden

verder is de coolermaster centurion 5 een heel mooie kast, volgens de reviews stil en hij heeft een klik systeem zodat je niet met schroeven hoeft te klooien.
dan gewoon een Tagan voeding van 430 of 480 wat, 480 voor SLi altijd beter. Van tagan weet je tenminste zeker dat ze niet ontploffen

zolang je maar geen qtec of sweex neemt, das moord op je pc'tje, want als je teveel van ze vraagt(en dat doet jou systeem) kunnen ze nog wel eens al je hardware kapot maken
http://www.sata-io.org/3g.asp Er staat toch echt 3 GB/s

Edit: "SATA 3Gb/s interface speed enables up to 300MB/s data transfer rates."

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2006 09:57 ]

• RayMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-01 20:25
Hoeveel watt zal ik dan nodig hebben met het oog op dit systeem en een mogelijke 2de kaart?
edit: ow...minimaal 430 Watt dus?

Over de HD: Dell levert de "langzame" variant van de HD met 8MB cache ipv de nieuwe met 16MB.
Nog meningen mbt CPU, Videokaart en monitor?

[ Voor 11% gewijzigd door RayMan op 02-04-2006 10:00 ]

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:44

Piggen

Lekker bakkie

Met AMD kun je evengoed een stil systeem bouwen. De boxed cooler schijnt al geen grote herrieschopper te zijn en met een andere (bijvoorbeeld van Zalman) wordt het alleen maar stiller.

Voor je videokaart zou je kunnen kijken naar een 'Silent'-uitvoering of er een andere koeler opschroeven (wederom van Zalman bijvoorbeeld, jammer dan Arctic Cooling nog een koelers voor 7900 GT heeft).

Qua harddisks heeft Samsung de stilste schijven en ik zou wat meer geld besteden aan kast en voeding. De Antec Sonata II vind ik persoonlijk wel een mooie. Degelijke kast en een krachtige, stille voeding van 450W.

• VERINGTENTJE
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:18

VERINGTENTJE

BtC Hodler since '15

Een Antec Sonata II is m.i. inderdaad een goede keuze. Zoals voor mij al gezegd is, niet bezuinigen op voeding...

Tevens zou ik kijken bij wat andere winkels, want ik zie je processor bijv. al voor € 276,- in de pricewatch, je videokaart al voor €284,- en je monitor voor € 375,-

Dat scheelt al gauw zo'n € 160,- en dan heb ik nog maar bij 3 onderdelen gekeken...

Dit komt nooit meer goed. Kale macaroni for life. ®Jaapio Verwijderd69

Verwijderd

VERINGTENTJE schreef op zondag 02 april 2006 @ 10:35:
Een Antec Sonata II is m.i. inderdaad een goede keuze. Zoals voor mij al gezegd is, niet bezuinigen op voeding...

Tevens zou ik kijken bij wat andere winkels, want ik zie je processor bijv. al voor € 276,- in de pricewatch, je videokaart al voor €284,- en je monitor voor € 375,-

Dat scheelt al gauw zo'n € 160,- en dan heb ik nog maar bij 3 onderdelen gekeken...
Waarschijnlijk heeft TS ervoor gekozen om het bij deze winkel te bestellen omdat het dicht bij hem in de buurt zit, dat hij niet hoeft te wachten op bezorging e.d. als er iets mis is?
Ik ben het ook eens met de Antec Sonata II, ik heb hier zelf versie I daarvan staan en hij is echt fluisterstil en betrouwbaar.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 02 april 2006 @ 09:56:
[...]

http://www.sata-io.org/3g.asp Er staat toch echt 3 GB/s

Edit: "SATA 3Gb/s interface speed enables up to 300MB/s data transfer rates."
ehh, er staat toch echt 3Gb/s en niet 3GB/s
3GB/s is 3072MB/s
3Gb/s is 384MB/s

sloop van die 384MB de overhead af en je zit op zo'n 300MB/s

niet de b en B door elkaar halen want dat is een factor 8 verschil.
Pagina: 1