danger den wc + 2600

Pagina: 1
Acties:

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-02 13:39

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik heb atm een danger den waterkoeling waarmee ik de chipset en cpu (amd 2600+ 333 mhz fsb) koel.

Radiator is een model 2 keer zo hoog als een 12 cm fan (weet niet waar het ding vandaag kwam, dus probeer het zo maar te beschrijven) en die koel ik met een 12cm van van coolermaster. Vanwege inbouwredenen blaast de van vanuit de case naar buiten.

Mijn pomp haalt een 600l/uur en reservoir is plexiglasbak, 2cdrombays groot.

Het probleem is dat mijn cpu als ik een game of iets anders heftigs erop loslaat rond de 70 graden uitkomt, wat zover ik weet behoorlijk kort bij de max temperatuur komt voor een AMD. Idle draait hij rond de 32 / 36 graden

Ik heb warmtegeleider toegevoegd aan het water, maar maakt totaal geen verschil uit. Koelpasta ed. zijn goed aangebracht op de cpu.

Mijn vraag is of de wc nu gewoon te zwak is of dat ik ergens iets heel erg hard over het hoofd aan het zien ben. Ik heb de setup al aan de hand van de watercoolingtopic diverse keren overlopen maar ik kan werkelijk niets vinden buiten dat ik misschien het koelblok strakker moet aandraaien ? (heb dit nogal voorzichtig gedaan omdat ik mijn cpu niet in stukken wil krijgen :P)

Hopelijk iemand die me op een idee kan brengen ?

Ik zal zo snel het weer lichter is buiten een pic posten zodat het wat duidelijker gaat zijn ;) (lamp in mijn kamer is kapot >.<)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:23

Zenix

BOE!

alles goed schoongemaakt in je wc set nieuw water etc?

• LWY
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07-2022

LWY

= Louie

Ook niet vergeten je pomp aan te zetten toevallig? :P
En zoals je zelf al aangeeft misschien moet je inderdaad je koelblok even strakker vastzetten.

• Swordlord
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Mijn ervaringen met een amd XP2600+ Tbed 333mhz is dat ie erg warm is... mijne liep op 40 idle / 48 stressed, stock speeds, met een titan koeler erop ( dont ask voor het type, lijkt wel veel op een stock koeler)

[ Voor 3% gewijzigd door Swordlord op 02-04-2006 10:20 ]

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
pomp staat altijd aan ;) Is aparte stroomkabel :) (modelletje vijverpomp :P)

Het water is zo schoon als iets. Heb hem toen ik hem kocht een week laten schoonspoelen met azijnwater (zat wat kalkaanslag in het reservoir), daarna met zuiver water schoongespoeld en toen het koelwater erin gedaan.

Ik zal eens proberen hem wat strakker aan te draaien, of dat verschil uit zal maken, maar het lijkt me vreemd aangezien het met zoeen veer systeem werkt (ik krijg hem niet heel erg veel strakker erop dus).

Verwijderd

Waarmee meet je?
Ik denk aan meetfout aangezien de idle temps wel acceptabel zijn.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
mbm en speedfan. Met mbm wel nog niet gemeten tijdens gamen, zal het zometeen eens doen om dat helemaal uit te sluiten (of zijn er betere programma's dan die ?)

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
dus:
-je pomp loopt goed (heb je neem ik aan gecontroleerd bij het schoonspoelen)
-je blokje is schoon (tenminste: ik hoop dat je dat al gecontroleerd hebt bij het schoonmaken.??)
-je meetsoftware is goed (32 idle en 70 load klinken als haalbare temps)

Hoe los zit het blokje? kan je hem nog schuiven over de proc? Dan zit hij echt te los. Hij moet er echt onbeweegbaar opzitten. (Niet te hard proberen, want dan helt hij over ipv. dat hij schuft en dat is niet zo fijn voor de proc.)
Hoeveel wartmepasta heb je tussen je proc en het blokje zitten? Er is maar heeeeel weinig nodig een heel dun laagje om oneffenheden op te vullen. Meer warmtepasta betekend langzamere warmte overdracht. Verder: wat voor een pasta gebruikt je? standaard siliconenpasta? Ik zou voor de arctic silver 5 gaan....ik bedoel: na reviews lezen, ben ik voor de AS5 gegaan ;)

U vraagt, wij antwoorden.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
artic silver zit erop en het is echt maar een drupje

De pomp loopt goed en is zuiver (heb hem buiten getest en het water spuit tot aan het dak, dus zit wel wat power achter :P)

Blokje is kraakhelder (bovenstuk is plexiglas dus kun je mooi zien)

Schuiven ga ik nu eens proberen. Ga me eerst even een plaatje zagen om over het koelblok te schuiven zodat ik zeker ben dat hij niet scheef er op zit.

Verwijderd

Hoe is je circulatie van je waterkoeling?. Welke Danger DAn blockje gebruik je..? Maza 4 of Maze 3
Maakt jou WC blockje genoeg contact met je CPU.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
foto's van setup

Net even gekeken en het koelblokje zit muurvast op de cpu

(en mkay, radiator is dus net 1 keer het formaat van een 12cm fan, beetje fout geschat *bloos*)

[ Voor 29% gewijzigd door polthemol op 02-04-2006 13:30 ]

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-02 13:48
Het lijkt wel of je fan shroud verkeerd om op je radiator zit. Hierdoor kan je fan maar door een beperkt gedeelte van de radiator lucht aanzuigen.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
de fan shroud blijft nu een stukje van de radiator af, maar hij moet dan andersom ? Zo kort mogelijk ertegenaan :? (en hij zuigt niet, hij blaast)

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:47
Ik denk dat je rad toch te klijn is..

haal hem is uit je kast en probeer met eventueel extra fans ertegen te koelen en dan kijken wat de max. temp is.

als die dan ver omlaag zijn gegaan dan weet je waar het aan licht.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik heb een radiator van ongeveer die grootte en die trekt het wel aardig.

Barton 2600+
9800pro
Nforce 2 northbridge
Eheim 1048

Niet overclocked (kut cpu). Idle CPU 26, Stressed 32. Met 1 120mm fan op 5v.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-01 12:02
Kan er wel lucht door je rad stromen? En blaast die fan of zuigt die?

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
hij blaast en ik heb waar de radiator tegen de kast komt een gat eruit gezaagd, zodat de lucht erdoor kan

Om het lekker vaag te maken: mbm blijft na een uurtje bfmeII te spelen zeggen dat de cpu rond de 38 / 39 graden is :?

Dus ik zit al zeker met een meetfout. Dus mijn vraag of er iemand toevallig ook een dfi lanparty II rev b heeft en een temperatuurstool gebruikt waarvan hij 100% zeker weet dat de output goed is zodat ik kan controleren.

ALs ik aan mijn reservoir voel ben ik geneigt mbm te geloven (ik bedoel 80 graden warme cpu, mijn water komt dan ook aardig bij het kookpunt in de buurt :P)

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
Als je water echt heel heet wordt, is je radiator idd te klein...

U vraagt, wij antwoorden.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
ik denk dat het toch het koelblokje was. Heb het een paar slagen strakker aangedraaid en met plaatje zitten kijken dat het zeker recht erop zat en nu krijg ik mijn cpu niet meer boven de 38 graden gestookt volgens mbm.

Kga prime eens even een toertje laten maken en kijken wat hij ervan zegt ;)

(thnx alvast aan iedereen iig).

Verwijderd

Wat je moet doen is je mobo eruit halen en dan je cpu blokje zetten. Zo kan je dan precies zien of je blokje schuin of niet schuin erop zit. maar ja zoals ik het nu zie is dat geen optie meer. Misschien voor de volgende keer.

• LWY
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07-2022

LWY

= Louie

polthemol schreef op zondag 02 april 2006 @ 18:15:
ik denk dat het toch het koelblokje was. Heb het een paar slagen strakker aangedraaid en met plaatje zitten kijken dat het zeker recht erop zat en nu krijg ik mijn cpu niet meer boven de 38 graden gestookt volgens mbm.

Kga prime eens even een toertje laten maken en kijken wat hij ervan zegt ;)

(thnx alvast aan iedereen iig).
Toch vreemd, twee posts terug zei je dat het water erg warm werd... als je blokje / slangen / whatever niet goed aangesloten zitten zou je water juist niet warm moeten worden. :?

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
nee, zin was een beetje vaag ;) Ik bedoelde dat het water nu net niet erg warm werd.

Maar probleem is dus mooi niet opgelost >.< Toenet hele tijd cpu burn in ding laten lopen, geen probs, bleef rond de 45 graden. Ik denk lekker, starten we nu die lotr maar eens op voor een massive veldslagje te gaan houden, 65 graden en een paar zware hangers op rij :/

Heb de radiator al naast mijn kast gezet en hij voelt niet overdreven warm aan.

Ik ga morgen even naar de electroshop en eens proberen met een andere fan erop te kegelen. Anders eens op het stort gaan zoeken voor een andere radiator (misschien dat deze gewoon bagger koelt).

*update*

en we zijn weer wat verder. Ik heb gisteren nog eens alles overlopen en kwam tot de ontdekking dat de fan op de radiator maar 350 rpm haalde (ultra silent model, maar dacht dat het neit zo extreem traag zou lopen). Deze hebben we dus maar eens vervangen, wat al wat scheelde. Vervolgens om alles zoveel mogelijk uit te sluiten de vloeistof vervangen voor autoradiatorkoelvloeistof (chemisch blauw spul :P) en we hadden er weer een aantal graden af.

Met gamen heb ik het wat getest en naar nu blijkt heb ik de meter ook fout uitgelezen. Volgens mij is die remote die ik zie staan en waarvan ik dacht dat het de cpu was, mijn videokaart, aangezien de temperatuur gelijk oploopt met de meter van nvidia zelf (zit een 3 tot 6 graden verschil in).

Nu gaan we maar eens kijken wat er gebeurt als we daar een fan op gaan mikken ;P

Iig al thnx voor de tips, heeft me al aardig op weg geholpen :D

[ Voor 42% gewijzigd door polthemol op 04-04-2006 11:08 ]

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

Imo kan die warme lucht nergens heen, behalve onder langs je kast weg? haal de voorkant van je kast er eens af en probeer het dan nog eens? want volgens mij ligt daar het probleem.

http://specs.tweak.to/16495

Pagina: 1