Topfield 5000 PVR >> DVB-C??

Pagina: 1
Acties:

• Bram42
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-02 11:52
Evening all,

ik heb sinds kort Casema Digitaal (met plus pakket voor 7,50 in de maand), heel leuk, heel best allemaal. Maar dat lullige Samsung decodertje dat je erbij krijgt vind ik eigenlijk niks, ik wil er een met harde schijf erin en ook nog eentje die bij de rest van mijn stereotoren enigszins past.

Zoals deze: http://cgi.ebay.nl/Neuhei...96688QQrdZ1QQcmdZViewItem

Niks mis mee, bestellen die handel zou je denken, maar op de site van Topfield staat dit ding alleen bij DVB-S decoders. Echter, in de beschrijving op bovenstaande link staat wel "voll DVB kompatibel". Ik heb aan de verkoper gevraagd of dit inhield dat ik er ook met de kabel gebruik van kon maken, maar nog geen reactie gehad.

Weet iemand of dit kan? Of weet iemand of je een satelliet ontvanger kan ombouwen tot een kabel ontvanger? Het is allemaal DVB, met natuurlijk de nodige variaties, maar het lijkt me dat vervangen/tweaken van de decoder chip voldoende zou moeten zijn....

"and we know that we know what we know. is it truth?"

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Deze gaat niet werken voor de kabel. Je moet een DVB-C variant hebben met een Common Interface (CI) slot waarin je een Conditional Access Module (CAM) kan stoppen voor de gekozen codering van Casema. In dit geval is dat Irdeto 2. In de CAM plaats je dan je Casema smartcard.

Het probleem is alleen dan de Nederlandse Irdeto 2 kabelbedrijven de CAM oplossing niet ondersteunen en zelfs tegenwerken waardoor standaard (lees niet aanbevolen) DVB-C apparatuur met CI slot dus ook niet ondersteund wordt. Op dit moment is er maar één CAM die geschikt is voor de Irdeto 2 codering van de kabelbedrijven, namelijk de AlphaCrypt CAM. Er gaan echter geruchten dat de Irdeto 2 kabelbedrijven binnenkort de Irdeto 2 codering gaan aanpassen zodat de AlphaCrypt CAM ook niet meer werkt. Als dat werkelijk gaat gebeuren, dan heb je dus ook meteen niet veel meer aan een dure PVR voor DVB-C, want zonder CAM kan je geen gecodeerde kanalen bekijken/opnemen. Het is en blijft dus een gok om voor een dergelijke oplossing te kiezen zolang de kabelbedrijven deze mogelijkheid niet accepteren.

Topfield heeft wel een PVR voor DVB-C met een CI slot, namelijk de TF5200PVRc (dat laatste 'c'-tje in het type nummer geeft aan dat het een kabel variant is). Dit apparaat is in principe bedoeld voor de Duitse markt, maar zou door het Common Interface slot en de AlphaCrypt ook geschikt gemaakt moeten kunnen worden voor de Nederlandse Irdeto 2 kabelbedrijven. Om nog onduidelijke redenen werkt het opnemen van gecodeerde kanalen nog niet goed. Topfield Nederland gaf een tijdje geleden aan bezig te zijn met een oplossing, maar of ze daar nog steeds aan werken na de geruchten over de het aanpassen van de Irdeto 2 codering door de kabelbedrijven is mij niet bekend. Als ze er nog wel aan werken dan zal de eventuele firmware update alleen werken op een officieel in Nederland gekochte TF5200PVRc, die dan mogelijk onder de naam TF5210PVRc op de markt zal verschijnen.