[testcase] spelen met HDR

Pagina: 1
Acties:
  • 399 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
Zo, even wat met HDR gespeeld, ben er wel redelijk tevreden mee, al krijg je snel het effect (binnen) van brandplekken. Maar goed, buiten werkt wel ok. Blijft moeilijk. Ga er nog meer mee spelen.

Afbeeldingslocatie: http://simon.delacourt.co.uk/gallery/image/250/medium

Afbeeldingslocatie: http://simon.delacourt.co.uk/gallery/image/251/medium

Afbeeldingslocatie: http://simon.delacourt.co.uk/gallery/image/252/medium

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 04:49
Enige uitleg wat hdr is? Overigens kwa compositie niet echt spannend... en persoonlijk vind ik het effect maar niets.Is meer iets dat ik in video zou gebruiken als effect (bijvoorbeeld voor korte flashback overgangen enzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dat HDR gecomprimeerd naar SDR? HDR kan je in principe niet zien op een normaal beeldscherm.

Het lijkt trouwens alsof je met #2 al in de buurt van het infrarode spectrum kwam. :P

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2006 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Het effect dat hier gemaakt is heeft op zich geen drol met HDR te maken. HDR is gewoon High Dynamic Range, dus meer bereik in een plaatje dan computers en camera's aankunnen. HDR foto's op de computer zijn dus eigenlijk ook niet veel meer dan plaatjes gerendered volgens curves waardoor er meer bereik in /lijkt/ te gaan, door de schaduwen wat lichter te maken en highlights wat donkerder, met behoud van detail dat verloren gegaan zou zijn bij een niet-HDR foto.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoewel ik niet kan ontkennen dat het door jouw gebruikte effect niet verkeerd zal staan tijdens een flashback in een film, moet ik toch zeggen dat #3 een prachtige foto is geworden. Je "voelt" zowat de diepte die erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:37

rapture

Zelfs daar netwerken?

Negatieven hebben meestal 6 stop contrast (verschil tussen licht en donker), digitale sensoren hebben maar 5 stop. Dan moet je de keuze maken om bv donkere gevel van een huis correct te belichten, maar de onbelangrijke lucht is zwaar overbelicht. Of de lucht is belangrijk en correct belicht, dan heb je een donker huis.

Je kan een statief neerzetten en foto's met verschillende belichtingen trekken, dan fotosoepen met HDR. Dan kan je een hoge contrast foto bekomen met zowel correct belichte lucht als correct belichte huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:07
Laat ik jezelf even quoten:
Omschakelen naar sepia vind ik 't niet een goede foto maken. Misschien mooi embleem effect, maar foto technisch oersaai.
:P ;) Hmmm... Nee, dat is natuurlijk ook weer niet zo, maar het lijkt me dat dit voor jezelf is bedoeld om te kijken wat je met die techniek kan. Het tonemappen is nog niet helemaal goed gegaan (halo's, "brandplekken" ), maar aan de andere kant is 't toch niet echt realistisch, dus tjah..

Maar nu je weet hoe het werkt ben ik benieuwd naar je resultaten als je 't ook echt gaat toepassen :)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Het is een testcase, en ik wou puur kijken naar hoe 't technisch staat. Dit is niet overschakelen naar sepia om er een goede foto uit te halen. Dat had ik me zelf al voor ogen. Als jij met je gewone camera (de Fuji S3 uitgesloten) naar buiten gaat en een foto zou maken zoals ik dat had had je een totaal witte lucht. Bij #3 zou je bijvoorbeeld een totaal uitgebeten raam krijgen.

De 'brandvlekken' zijn een van de kritiek puntjes die ik zelf ook had. En Inquestos, beetje slap om die reply op DPZ te quoten, aangezien dat inging op het feit dat het in albums was geplaatst, en het (hij zij het al) een trucje was om de foto op te halen.

En CyBeR zit er naast, helaas, elke foto bestaat uit zo'n 5 á 10 fotos, samengevoegd in Photoshop.

En dat jullie 't een flashback effect _vinden_, kan ik best begrijpen. Het is puur experimenteel, en ik moet 't nog uitwerken..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Die brandplekken na het tone-mappen heb ik ook veel last van en komt volgens mij voornamelijk door een niet 'uitgebalanceerde' reeks foto's (te veel onderbelichte foto's bv.)
Ook vind ik het HDR effect niet heel goed naar voren komen. Het zal best zo zijn dat die buiten foto's niet te maken waren door de weersomstandigheden maar met betere weersomstandigheden zijn dit soort foto's wel te maken. Hierdoor voegt HDR voor de kijker niets toe (die kent immers het weer op de foto niet).
Op de binnen foto vind ik nog steeds het raam overbelicht en zitten er dichtgelopen onderbelichte vlakken in (stoelen, kussen, etc.). Dit is juist iets wat je met HDR kunt voorkomen.
En ten slotte zijn de foto's een beetje snapshots.
Ik begrijp dat je aan het testen bent (vandaar ook testcase ;)) maar eerlijk gezegd vind ik je test niet echt geslaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Nee, ik vond ze ook niet helemaal geslaagd nee. Die brandplekken krijg ik dus niet helemaal weg. Al vind ik #2 opzich nog wel vet (helemaal op groter formaat). Overigens is dat kussen helemaal zwart, dus dat is niet echt onderbelicht. Die stoelen heb je gelijk in. Maar ik zelf ben niet iemand die graag de meest 'evenwichtige'/technische correcte belichting zoek, het moet vooral (in mijn ogen ;)) mooi zijn :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shameblaster
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-05 23:52

shameblaster

BB4E^Cons

leuke serie, je kan er leuke effecten mee creëren zie ook :
http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=29105

staan ook een paar prachtplaten tussen, en een uitleg hoe je zo'n plaat schiet

Cons:::BB4E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:16

HaterFrame

Well... Poo came out!

Idd, dit is wel leuk materiaal om mee te spelen :)

* HaterFrame moet dan toch echt wel eerst een statief hebben i guess

I am the great Cornholio!

Pagina: 1