Werkstation, twijfel over moederbord en videokaart

Pagina: 1
Acties:

• JeroenB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-01 22:54
Ik ben bezig om een werkstation samen te stellen voor thuisgebruik. Belangrijkste doel is voor zeer uitgebreide software ontwikkeling. Het systeem moet vrij zwaar zijn omdat ik tools gebruik als Visual Studio, Eclipse en NetBeans en daarin met zeer grote solutions/workspaces werk (20+ projecten, tienduizenden regels code). Ik kan dat alles partitioneren in kleine projectjes, of gewoon een PC kopen die het aankan. Ik ga dat laatste proberen. Oftewel: snelle HD, veel RAM, dual core processor (ik werk specifiek op het gebied van concurrency, dus dual core is een harde eis) en hoge resoluties (dual monitor).

Hier de specs zoals ik het workstation nu voor me zie:
  • Intel Pentium D 940 (3,2GHz)
  • Intel D975XBX moederbord
  • 2x 1GB DDR2/667
  • WD Raptor 74GB/10k
  • Asus EN7900GT 256MB
  • Dell 24" wide TFT (2405/2407)
  • Dell 20" TFT (2001)
Dan mijn overwegingen en vragen:

Op veel plaatsen lees ik positieve dingen over het Intel "BadaXe" moederbord, maar toch zie ik in profielen en sigs overwegend vooral de ASUS P5WD2-E Premium bij soortgelijke systemen. Is er een reden om daarvoor te kiezen of was die gewoon eerder beschikbaar en is'ie daarom aanwezig?

Ik twijfel over de videokaart. Qua budget kan ik zo'n 300-350 euro besteden aan de videokaart en het belangrijkste is dat er 2x DVI opzit en hij daarover 1920x1200 en 1600x1200 tegelijk trekt. Ik speel vrijwel geen games, maar wil wel dat mijn PC goed kan meekomen als dat een keer voorkomt, dus wel iets van NVidia of ATI. Ik heb een paar webshops bekeken en zag dat de ATI-kaarten met 2x DVI van de huidige generatie een stuk duurder zijn dan die 7900, vandaar nu deze keuze. Misschien kijk ik verkeerd?

Op de site van Dell zag ik dat die 24" en 20" (niet-wide) even hoog zijn. Ze hebben ook dezelfde verticale resolutie waardoor ze goed naast elkaar kunnen staan denk ik. Iemand hier ervaring mee? Misschien is het heel onhandig in de praktijk?

Bedankt voor elke hulp!

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-12-2025
Als je niets met gamen doet en ook geen andere applicaties die echt een goede videokaart nodig hebben, vind ik jou budget een beetje overkill. Elke kaartje met dual-dvi is geschikt voor je. De videokaart gaat het alles behalve zwaar krijgen, dus je hoeft alleen maar naar z'n uitgangen te kijken.

Er bestaan trouwens ook gewoon d-sub>dvi converters, alleen heb je hierdoor wel kwaliteitsverlies.

• JeroenB
DEVoTi0N schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 22:40:
Als je niets met gamen doet en ook geen andere applicaties die echt een goede videokaart nodig hebben, vind ik jou budget een beetje overkill. Elke kaartje met dual-dvi is geschikt voor je. De videokaart gaat het alles behalve zwaar krijgen, dus je hoeft alleen maar naar z'n uitgangen te kijken.
Dus wat neem ik dan? Een Radeon X1300 ofzo?
Er bestaan trouwens ook gewoon d-sub>dvi converters, alleen heb je hierdoor wel kwaliteitsverlies.
Ik wil wel graag dat beide TFTs direct op een DVI-aansluiting zitten, want dat verschil merk ik wel als ik de hele dag in een texteditor zit.

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
JeroenB schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 22:47:
[...]

Dus wat neem ik dan? Een Radeon X1300 ofzo?
[...]

Ik wil wel graag dat beide TFTs direct op een DVI-aansluiting zitten, want dat verschil merk ik wel als ik de hele dag in een texteditor zit.
X1300 is een prima keuze :)

Is overigens dual CPU niet een betere oplossing?

Heeft ook een computer!

• JeroenB
Bertus schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 22:51:
Is overigens dual CPU niet een betere oplossing?
Opzich maakt het voor het werken aan concurrent applicaties niet zoveel uit. Wel een voordeel zou zijn om een dual-CPU/dual-core oplossing te hebben, omdat het voorhanden hebben van vier cores weer wat extra inzicht in schaalbaarheid kan geven bij de ontwikkeling. Maar is zoiets te bouwen voor 2000 euro (excl. monitoren)? Ik zal eens kijken...

• jkf
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-06-2025

jkf

Development systeem met multi* testing, dan lijkt me dual proc dual core een mooiere oplossing,
met een niet al te extreme grafische kaart lijkt het ook nog te doen:

Dual proc dual core lijkt wel haalbaar:

1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL2 (Corsair TWINX2048-3200C2PT) € 199,- € 199,-
2* AMD Opteron 265 Dual Core (S940, 1,8GHz, 2x1MB, Boxed) € 337,- € 674,-
Club3D Radeon X1300Pro 256MB DDR2 (PCI-e, 2x DVI) CGAX-HP136 € 100,57 € 100,57
Tyan Tiger K8WE S2877ANRF, CrushK8-04 Pro (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA-II, RAID, 1394) € 280,99 € 280,99
Western Digital Raptor WD740GD, 73GB (10000rpm, SATA, 8MB) € 158,49 € 158,49
Totaal € 1413,05

P II 233 @ begane grond, rip (1997-2007), vervangen door vituele server uptime,

Verwijderd

Ik weet niet of je nog verdere computers hebt waar je data op kunt opslaan, maar is anders die 74 GB niet een beetje weinig?
Als ik zo hoor wat je met je systeem doet lijkt het alsof daar ook erg grote bestanden bij komen kijken, of denk ik dat verkeerd?
Ik zou daarom voor 110 euro een 300 GB schijf erbij nemen als ik jou was :)

• JeroenB
jkf schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 23:35:
Development systeem met multi* testing, dan lijkt me dual proc dual core een mooiere oplossing,
met een niet al te extreme grafische kaart lijkt het ook nog te doen:

Dual proc dual core lijkt wel haalbaar:
[...]
Inderdaad! Ik moet echter toegeven een voorkeur te hebben voor Intel, voornamelijk omdat throughput een zeer belangrijke eis voor mij is, dus wil ik graag 667MHz DDR2-geheugen gebruiken (of kan dit ook met een AMD setup, of iets dat op hetzelfde niveau presteert?)

Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk gebruik te maken van moderne technieken, zoals x86-64 en dual core voor concurrency. Ik zag daarnaast dat de Presler ook Virtualization-technologie heeft? Ik heb me er nog niet in verdiept maar ik kan me voorstellen dat ik dat de moeite waard zal vinden.
Verwijderd schreef op zondag 02 april 2006 @ 11:36:
Ik weet niet of je nog verdere computers hebt waar je data op kunt opslaan, maar is anders die 74 GB niet een beetje weinig?
Als ik zo hoor wat je met je systeem doet lijkt het alsof daar ook erg grote bestanden bij komen kijken, of denk ik dat verkeerd?
Ik zou daarom voor 110 euro een 300 GB schijf erbij nemen als ik jou was :)
Waarschijnlijk wel een goed idee, maar in zo'n extra harddisk gaat het geld niet zo zitten, dus die laat ik daarom even buiten beschouwing.
Pagina: 1