Toon posts:

goedkope kleine server bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.019 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil de volgende server bouwen :

Asus A8V-MX, K8M800 47,80 pricewatch

AMD Athlon 64 3000+ 114,50 Pricewatch

512MB x 2 (1GB) PC3200 ECC 92,- Pricewatch

Intel PRO/1000 PT (1Gbps, PCI-e) 38,- Pricewatch

AOpen H340A (ATX, 200W, Zwart) 43,97 Pricewatch
_________________________________________________________________________________________

Totaal 336.27

Klein, snel en goedkoop. harde schijven heb ik al en vga is onboard dus ben ik met deze onderdelen klaar.

Mijn vraag is alleen, gaat de 200W voeding het wel trekken zo'n systeem. processor trekt 67W, 2 harde schijven wat volgens mij rond de 10W per stuk zit. Ik heb alleen geen idee wat een moederbord aan power nodig heeft.

Als het goed is zou het dus geen probleem moeten zijn.

Is dit wel een goed idee of zie ik hier iets over het hoofd.

Verwijderd

EDIT Sorry niks gezegt niet gezien dat het een behuizing met voeding was. sorry

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2006 22:40 ]

Verwijderd

Wat ben je van plan dat je gbit nodig hebt?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:30

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Een server heet 'server' omdat hij altijd aanstaat.
Een licht uitgevoerde voeding is dan niet echt een goed idee, als deze tot op z'n randje belast word zie ik dat niet rooskleurig in.
Geef een paar tientjes extra uit en zorg voor een goede voeding en goede fans (die niet na 3 maanden 24/7 aan vastlopen).

Alles kan stuk.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
@ Gbit idee:

Ik denk dat je het voor 38 euro gewoon moet doen, het is ook weer zo vervelend als je over een tijdje alweer iets moet vervangen, terwijl je het nu goedkoop had kunnen halen ;)
Dat moederbord van hieronder kan natuurlijk ook..

edit:
Zoals hierboven al.. neem gewoon een 300W voedingkje dan, is echt niet zo enorm veel duurder..(Andere kast dus, en losse voeding, of een andere kast met voeding)

[ Voor 45% gewijzigd door TheZeroorez op 01-04-2006 22:45 ]

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-01 11:20

Shuriken

Life is all about priorities

Kan je niet beter dit moederbord kopen?

pricewatch: Asus A8N-VM CSM, GeForce 6150 (mATX, PCI-e, Sound, G-LAN, SATA II RAID, 1394, VGA)

Dan heb je een onboard Gbit die op de PCI-e bus zit.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01 22:48
Shuriken schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 22:42:
lijkt mij ook beter en is nog iets goedkoper ook dan de mobo combo van de TS met losse gbit kaart.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-01 09:48
Ben ik nou de enige die totaal niet kan vinden wat je met die server gaat doen ??

ach...in een volgend leven lach je er om!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

BartNL schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 22:47:
[...]

lijkt mij ook beter en is nog iets goedkoper ook dan de mobo combo van de TS met losse gbit kaart.
think so too,
maar mocht de TS toch voor de losse kaart gaan, houd er rekening mee dat die kast low profile kaarten moet hebben!
0siris schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 22:49:
Ben ik nou de enige die totaal niet kan vinden wat je met die server gaat doen ??
Is helemaal niet interessant opzich... de TS vraagt zich af of de voeding de geselecteerde hardware wel gaat trekken.
Hij zal zelf verder al wel uitgedacht hebben wat hij nodig heeft voor zijn doel.

[ Voor 37% gewijzigd door McKaamos op 01-04-2006 22:51 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik onvolledig was en niet vermeld heb waar ik de server voor ga gebruiken.

het wordt een web, ftp, e-mail, file server. Het is voor me netwerkje in huis dus niet bijzonder veel gebruikers. Zal het ook gebruiken voor render/encoding doeleinden. zo'n beetje alles wat ik een server kan laten doen waar me desktop niet mee wil belasten wil ik dit ding laten doen. Misschien niet handig om alles door een machine te laten doen, maar ja, energie rekening is er de afgelopen tijd ook niet goedkoper op geworden. Zit wel te denken om m'n netwerk services(dhcp, dns, LDAP e.d.) op een oude 2e hands machine te draaien.
Wat ben je van plan dat je gbit nodig hebt?
Omdat al m'n andere pc's in huis al gigabit hebben en mijn nieuwe switch is ook gbit dus vind het een beetje zonde om het dan niet in me server te hebben. Het wordt ook een file server dus dan kan het van pas komen.

pricewatch: Asus A8N-VM CSM, GeForce 6150 (mATX, PCI-e, Sound, G-LAN, SATA II RAID, 1394, VGA)

Dan heb je een onboard Gbit die op de PCI-e bus zit.
Ik wist niet dat de onboard NIC op de PCI-e bus zit van de Asus A8N-VM CSM. Was alleen een paar keer online tegen gekomen dat ie nog wel eens onstabiel kon zijn.
think so too,
maar mocht de TS toch voor de losse kaart gaan, houd er rekening mee dat die kast low profile kaarten moet hebben!
Je hebt gelijk, lette niet goed op. De kaart zelf zou gewoon in een LP kast moeten passen dus er zou alleen een LP plaatje op moeten.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

het wordt een web, ftp, e-mail, file server. Het is voor me netwerkje in huis dus niet bijzonder veel gebruikers. Zal het ook gebruiken voor render/encoding doeleinden. zo'n beetje alles wat ik een server kan laten doen waar me desktop niet mee wil belasten wil ik dit ding laten doen. Misschien niet handig om alles door een machine te laten doen, maar ja, energie rekening is er de afgelopen tijd ook niet goedkoper op geworden. Zit wel te denken om m'n netwerk services(dhcp, dns, LDAP e.d.) op een oude 2e hands machine te draaien.
email?

dan wil je goedkoop doen?
als jij dat als enige MX host gaat gebruiken is dat dom.
Bakkie plat == geen mail.

Pak dan voor wat meer geld een degelijk mobo (asus is dat imo niet, maar pak: tyan\iwill\supermicro) en een nette voeding. Anders gaat al je mail naar /dev/null als je machine crasht.
raid1 mischien ook slim? ;)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

Boudewijn schreef op zondag 02 april 2006 @ 03:53:
[...]

email?

Pak dan voor wat meer geld een degelijk mobo (asus is dat imo niet, maar pak: tyan\iwill\supermicro) en een nette voeding. Anders gaat al je mail naar /dev/null als je machine crasht.
raid1 mischien ook slim? ;)
Kijk is eerst naar de specs? Je kan bijna daaruit concluderen dat hij is NIET RIJK/wilt niet veel eraan spenderen. Dus met je Tyan/Iwill dingen kan je het vergeten!

Ik zou beter voor die Asus A8N-VM CSM gaan. Kost een beetje meer maar kan echt geen kwaad. En als je voor een mATX mobo gaat, waarom neit een mATX kast?

pricewatch: Aspire X-Qpack (mATX, 420W, Zwart/Zilver)

En over de voeding geval, maak je geen zorgen erover.

Ik heb hier een...

Aopen H450
MSI RS482 (met ene die gare southbridge + onboard graka)
AMD64 3000+
4x 256mb pc3200
2x raid 0 WD 80 gb sata
2x plextor PX716A

vorig jaar had ook nog 2x 40gb Samsung raid 0 en 6600gt eraan gehangen!

Dus je voeding geval is beetje onzin! Want de mijne stond 24/7 gras te eten!

Verwijderd

hier is het vermogen van je systeem te berekenen..
ik zou voor minimaal een 300watter gaan als ik jou was..

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:32
ik vraag me af waarom je een athlon 64 gebruikt voor een server, deze processor vreet veel stroom, en dat kost veel geld als je 24/7 gaat draaien, en daarbij lijkt die 3000+ mij pure overkill voor een server in thuisgebruik. en je hebt nog geen koeler meegerekend in je prijs.

je kan denk ik beter kijken naar een 2de hands pIII. is goedkoper in aanschaf, en zuiniger in verbruik. voor je verbruik 24/7 kun je uitgaan van 1,5 keer de wattage is de prijs in euro's voor je energie rekening.

zelf heb ik een celeron m in elkaar gezet,

celeron m 1,3 ghz: 20 euro
mobo: 65 euro
kast: 25 euro
schijven ed. had ik nog

totaal dus 110 euro.

dfi mobo met onboard 1 gbit lan s479 pricewatch: DFI 855GME-MGF, 855GME (mATX, AGP, Sound, LAN, SATA, RAID, VGA, 1394)= 161

mobile intel processor van marktplaats: 30-60 euro
zoeits: marktplaats

2 x 512 mb merkloos (je had zelf ecc, je mobo ondersteund dit niet) pricewatch: 512MB PC3200 DDR (Merkloos)= 2x30= 60 euro

onboard lan

AOpen H340A (ATX, 200W, Zwart) 43,97 Pricewatch

totaal: 325 euro

en dan is de 200 watt dus ruim genoeg

[ Voor 80% gewijzigd door LinuZZ op 02-04-2006 10:24 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• BartNL
LinuZZ schreef op zondag 02 april 2006 @ 09:45:
ik vraag me af waarom je een athlon 64 gebruikt voor een server, deze processor vreet veel stroom,
Dat stroomgebruik is onzin aangezien de CPU door cool'n quiet bijna 24/7 op 1 GHz draait en dan ook maar 20 Watt verbruikt.

Verwijderd

Ik had dat ook ingedachte die P3 maar ehh...
Zal het ook gebruiken voor render/encoding doeleinden
Dus die P3/Epia/Pm dingen kan je het vergeten, tenzij dat ie alle tijd van de wereld heeft ;)

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-01 17:04
Ik zie wel dat je een CPU hebt staan, maar hierbij geen Boxed, dus geen koeling.
edit: Link lezen B) Maargoed, rest van het verhaal blijft gelden.
Het is waarschijnlijk (vooral als je een server bouwt) verstandig om te denken aan koeling.
Als je er naast wil slapen dan zou ik proberen een oplossing te vinden die minder lawaai maakt dan de boxed koeler.

[ Voor 13% gewijzigd door DrEvil1986 op 02-04-2006 18:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
true, maar ja, ik wil het goedkoop houden. Dus zoals ik zei misschien een oude PI/PII voor al m'n network services voor het geval dat.
2 x 512 mb merkloos (je had zelf ecc, je mobo ondersteund dit niet) pricewatch: 512MB PC3200 DDR (Merkloos)= 2x30= 60 euro
volgens mij wel, staat duidelijk in de specs van asus. ecc en non-ecc. Maar goed ik ga toch voor de A8N-VM CSM en die ondersteunt het zoiezo.
hier is het vermogen van je systeem te berekenen..
ik zou voor minimaal een 300watter gaan als ik jou was..
got it, ik ga minimaal voor 300W. thanx voor de link.
Ik zie wel dat je een CPU hebt staan, maar hierbij geen Boxed, dus geen koeling.
edit: Link lezen B) Maargoed, rest van het verhaal blijft gelden.
Het is waarschijnlijk (vooral als je een server bouwt) verstandig om te denken aan koeling.
Als je er naast wil slapen dan zou ik proberen een oplossing te vinden die minder lawaai maakt dan de boxed koeler.
Als je de link volgt zie je dat het wel een boxed versie is.
Kwa koeling zit ik wel goed denk ik. De kast komt in een meterkast te staan, achterin de meterkast heb ik twee 120 mm fan die lucht naar m'n hal blazen.

ik heb nu dit in gedachte :

Asus A8N-VM CSM, GeForce 6150 (mATX, Sound, G-LAN, SATA II RAID, 1394, VGA) 47,80 pricewatch

AMD Athlon 64 3000+ Venice (S939, 1.8GHz, 512KB, Boxed) 114,50 pricewatch

512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR ECC Reg. CL3 (Kingston KVR400D8R3AK2/1G) 92,- pricewatch

AOpen H360B (ATX, 300W, Zwart) 52,86 pricewatch

Totaal is nu 307,16

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:51 ]

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ik denk dat je met de keuze van je CPU best goed zit als het om stroomverbruik gaat. Wat velen nl niet weten is dat zo'n Venice verrekte zuinig met energie omgaat. Kijk maar eens hier want dan zie ie dat een 3800+ Venice idle zo'n 8W gebruikt en onder volle belasting 30W, een max dat de jouwe (veel lager geklokt) nooit zal halen... En let op, dit is ZONDER CnQ !!!

Nu weet ik niet op hoeveel volt een Venice wordt teruggeklokt in idle (dacht min 1GHz en 1.1V), maar anders zou je met de Rightmark CPU Clock Utility eea nog verder naar beneden kunnen zetten en zelfs hogere kloksnelheden dan 1GHz kunnen blokkeren, kan die ook niet veel meer gaan verbruiken...

Ik ken mensen die met zo'n systeem, inclusief 1 HDD en DVD tussen de 50 en 80W verbruiken (bij draaiende HDD en DVD). Zonder DVD is dat zo'n 10W minder!
Heb je het geld ervoor over, dan vervang je de HDD door een snelle laptop drive en dan kun je er nogmaals een watt of 10 vanaf doen: zit je met 30W idle en zo'n 50W onder volle belasting... Heb je nog meer geld dan neem je een laptop DVD drive en, nou ja, je snapt het wel --> nog minder watjes :9

En wat betreft de voeding: ik gebruik een externe laptop voeding (lekker stil, geen fan) van 150W en die trekt eea op zijn sloffen. De reden dat je wat over moet hebben zijn de spin-up wattages van je HDD en DVD: deze kunnen per stuk naar de 30W oplopen en daarom zal een te lichte voeding niet in staat zijn om je PC op te starten >:)

En als laatste: MSI vindt ik een beter 6150 bordje hebben dan ASUS, maar da's natuurlijk persoonlijk: ik heb nl herhaaldelijk problemen gehad met het niet willen starten van mijn ASUS Mobo icm een AOpen voeding 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op zondag 02 april 2006 @ 04:08:
[...]

Kijk is eerst naar de specs? Je kan bijna daaruit concluderen dat hij is NIET RIJK/wilt niet veel eraan spenderen. Dus met je Tyan/Iwill dingen kan je het vergeten!

Ik zou beter voor die Asus A8N-VM CSM gaan. Kost een beetje meer maar kan echt geen kwaad. En als je voor een mATX mobo gaat, waarom neit een mATX kast?

pricewatch: Aspire X-Qpack (mATX, 420W, Zwart/Zilver)

En over de voeding geval, maak je geen zorgen erover.

Ik heb hier een...

Aopen H450
MSI RS482 (met ene die gare southbridge + onboard graka)
AMD64 3000+
4x 256mb pc3200
2x raid 0 WD 80 gb sata
2x plextor PX716A

vorig jaar had ook nog 2x 40gb Samsung raid 0 en 6600gt eraan gehangen!

Dus je voeding geval is beetje onzin! Want de mijne stond 24/7 gras te eten!
ik kan lezen ja ;)

wat ik ermee bedoel is:

als je voor een stuiver op de eerste rang wil zitten... dan moet je het zelf weten als het mis gaat.
Als jij en goedkoop wil zijn, en je mail goed wil hosten.... dan denk ik dat je een van beide eisen aan moet passen.
Ik ga je niet vertellen dat de shit behoorlijk on the fan is, want je weet zelf al dat als je mail-machine plat ligt je enorme spijt hebt ;)

• BartNL
Verwijderd schreef op zondag 02 april 2006 @ 20:09:
[...]
Asus A8N-VM CSM, GeForce 6150 (mATX, Sound, G-LAN, SATA II RAID, 1394, VGA) 47,80 pricewatch
[...]
Totaal is nu 307,16
moederbord is zo'n 30 euro duurder dan wat jij hier voor je kostenplaatje berekend.

Voor een goedkope server zou ik geen ECC geheugen kopen. De prijs die je daarvoor meeneemt in je berekening is ook wat optimistisch aangezien de goedkoopste betrouwbare winkel zo'n 10-15 euro duurder is. Koop standaard matched pair van kingston dat scheelt je ook zo weer 30 euro. Mijn servertje die 24/7 aan staat (fileserver en emule) haalt daarmee uptimes van maanden waarbij herstart dan ook nog niets met hardware problemen te maken heeft.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 02 april 2006 @ 03:48:
[...]
het wordt een web, ftp, e-mail, file server.
Dat kan je al op een router laten draaien ;) Scheelt een hoop stroom kosten :)
Veder is je samengestelde pc nogal overkill voor die taken, je kan net zo goed een oude pentium 2 hier voor gebruiken die stukke zuiniger is.
Maar je snap natuurlijk een PC die 24 uur/ 365 aan staat een duur grapje is ?
Als die 70watt verbuikt dan ben je zal zo 122,- euro extra kwijt per jaar aan elektrischetijd. Je kan er ook overdenenken om een oude laptop te gebruiken als server die als voordeel hebben dat ze veel zuiniger omgaan met de energie.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:09

ChUcKiE

Dus........

Als het je puur om zo min mogelijk energieverbruik te halen gaat, zou ik gewoon voor een tweedehands laptop gaan!

Ik heb eigenlijk mede door de hogere energieprijs, de functies van mijn server (Dual PIII1133, 3* 18,2Gb SCSI etc. etc.) opnieuw ingericht op een PIII 1133 mobile laptop, 40GB...

Redundantie is er niet meer, maar de herrie en het hoge energiegebruik zijn weg!

Servertje kopen? :P

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ja hoor een laptop :?

hallo de TS wil mail hosten.
Host down == mail naar /dev/null

beetje kortzichtig om dan te gaan beknibbelen

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Boudewijn schreef op zondag 02 april 2006 @ 22:24:

als je ergens hosting hebt kan je je mx20 natuurlijk gewoon daar naartoe verwijzen...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Waar slaat dan nou op :? Jij wilt dus beweren dat een laptop niet 100% stabiel is :?

Mijn laptop is tot nu toe nog steeds niet vasgelopen. Je kan natuurlijk er over denken om een fan zachtjes tegen de laptop te laten blazen al is dat eigelijk toch niet nodige aangezien de server toch niet 24 uur stressed is. De grote voordeel is dat me server zelfs blijft draaien bij stroom uitval dankzij de accu :D

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2006 22:38 ]

• PoisonouZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-05-2021

Mail servers zullen de mail nog wel ff houden als ze de doelhost niet kunnen bereiken.
Daarnaast heb je zat gratis services (rollernet.us is een aardige) die die back-up voor je kunnen regelen.
Pagina: 1