Toon posts:

Netwerk backup

Pagina: 1
Acties:
  • 1.781 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi,
Ik heb thuis een netwerk dat bestaat uit 3 PC's ( windows 95,98SE en XP).
Deze zijn allen gelinkt met een draadloze router om internet te delen en met een router met draad om de printers te delen.
Nu is mijn vraag : ik wil graag backups maken van alle 3 deze computers op een externe HD ( deze moet ik nog kopen ).
Is het mogelijk om een externe netwerk HD te kopen bv van Maxtor en deze aan te sluiten op de draadloze router ( beschikt ook over vaste ingangen ) en zo op deze HD backups te maken van de 3 PC's ???
Of zijn er betere oplossingen ??
Alle advies welkom

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Als je een NAS wilt kopen (Network attached Storage) kan je die idd aan je router hangen en die via het netwerk bereiken. Wat jij ook kan doen is gewoon een externe usb 2.0 HDD kopen, die aan je XP bak hangen en al je pc's over het netwerk naar die schijf laten backuppen, zodra dat klaar is gewoon weer lostrekken..

Als je trouwens een NAS koopt en je wilt regelmatig backups maken moet je eens kijken naar het programmaatje Syncback, gratis voor thuisgebruik en heel handig!

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik een externe HD met netwerk connectie op de draadloze router aansluit zou ik backups kunnen maken van alle 3 aangesloten ( wireless ) computers ?
De modem/router is nu geconfigureerd om internet te delen, niet ad-hoc, moet ik deze instellingen veranderen ?
Is deze schijf dan toegankelijk ams een netwerklocatie ?

Tja sorry voor de vele vragen maar ik ben hier totaal een leek in !!!

Verwijderd

Indien je wilt gaan werken met automatische backup en je hebt er een hogere stroomrekening voor over, dan zou ik kiezen voor een clakrconnect servertje, en daarop Bacula geinstalleerd. Hier thuis heb ik het draaien en ik kan ten alle tijden backups automatisch laten maken

www.clarkconnect.com en dan home-edition downloaden

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 20:37:
Dus als ik een externe HD met netwerk connectie op de draadloze router aansluit zou ik backups kunnen maken van alle 3 aangesloten ( wireless ) computers ?
De modem/router is nu geconfigureerd om internet te delen, niet ad-hoc, moet ik deze instellingen veranderen ?
Is deze schijf dan toegankelijk ams een netwerklocatie ?

Tja sorry voor de vele vragen maar ik ben hier totaal een leek in !!!
ad-hoc is een pc->pc netwerk. kan niet eens met een router afaik, omdat dat altijd infrastructure mode is (er is een vaste login plaats).
Maargoed, een harddisk met netwerkconnectie kan je gewoon bereiken als je em aansluit op je router.
Waar je wel even rekening mee moet houden is dat sommige schijven alleen via FTP of Web interface werken en andere een geintegreerde Samba server hebben zodat je de schijf als netwerkschijf kan opnemen in windows.
Dus dan kan je er idd bij via netwerkomgeving/netwerklocaties.

Anyway, zou je ipv zo'n schijf niet voor een andere oplossing gaan? Een enkele schijf kan nog wel eens crashen. Zorgen voor wat foutcorrectie is imho wel handig. Tenminste, als je data zo kritiek is dat het nooit verloren mag gaan.
Persoonlijk zou ik bijv mijn email backuppen, want dat wil ik echt nooit kwijt. Daarvoor ben ik bezig om een server met RAID5 te bouwen. (RAID5 ivm veiligheid van de data wanneer een schijf crasht)

[ Voor 21% gewijzigd door McKaamos op 01-04-2006 23:39 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

McKaamos schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 23:34:
Anyway, zou je ipv zo'n schijf niet voor een andere oplossing gaan? Een enkele schijf kan nog wel eens crashen. Zorgen voor wat foutcorrectie is imho wel handig. Tenminste, als je data zo kritiek is dat het nooit verloren mag gaan.
Persoonlijk zou ik bijv mijn email backuppen, want dat wil ik echt nooit kwijt. Daarvoor ben ik bezig om een server met RAID5 te bouwen. (RAID5 ivm veiligheid van de data wanneer een schijf crasht)
Ik zou ook voor een RAID5 oplossing gaan, voor een goeie NAS Raid 5 zou je eens naar Low-cost, low-power, 4 poorts SATA fileserver dit topic moeten kijken.
je bent wel 1000,- kwijt maar dan heb je ook wat. :P daar hoef je niet alleen je backup op te zetten

overgens alleen 1 backup maken is waardenloos. bv gebruik je een externe HD kan die verrot gaan, zelfde met tape/cd en dvd
stel dat je een externe HD en een CD oplossing gebruikt ben je wel dubbel veiliger dan van 1 oplossing afhankelijk te zijn zelfs met NAS is er geen 100% garantie.

je moet je afvragen voordat je iets gaat kopen
1) waar ga jij van huilen als wat niet meer terug te halen is (mail, e-mail adressen, msn gesprekken , favorieten? brieven? foto's en meer van die meuk)
2) hoeveel geld is het je waard?

wat je niet gaat backuppen is bv je software die je op cd hebt (gekochte software) of je windows installatie dat is gewoon zonde van de ruimte op je backup tape en per installatie verandert die toch .. dus dat hou je lekker ergens anders maar niet op je backup. (wel licenties natuurlijk veilig bewaren)

naast backup programma's heeft microsoft ook een MSI- synctoy applicatie die kan je makkelijk via een scheduled task (taak die op vast gezette tijden draait) je bestanden tussen A en B synchroniseert m.a.w jij maakt een brief en die staat een tijdje later op een andere locatie aangezien je 3pc's hebt is het goedkoper op bv tussen die 3,
1 of meerdere mappen te syncen dus A naar B, B naar C, en C naar A op die manier als 1 pc kapot gaat heb je alles nog op 2 anderen.

Tja vanalles

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

vso schreef op zondag 02 april 2006 @ 01:51:
[...]

Ik zou ook voor een RAID5 oplossing gaan, voor een goeie NAS Raid 5 zou je eens naar Low-cost, low-power, 4 poorts SATA fileserver dit topic moeten kijken.
je bent wel 1000,- kwijt maar dan heb je ook wat. :P daar hoef je niet alleen je backup op te zetten

overgens alleen 1 backup maken is waardenloos. bv gebruik je een externe HD kan die verrot gaan, zelfde met tape/cd en dvd
stel dat je een externe HD en een CD oplossing gebruikt ben je wel dubbel veiliger dan van 1 oplossing afhankelijk te zijn zelfs met NAS is er geen 100% garantie.

je moet je afvragen voordat je iets gaat kopen
1) waar ga jij van huilen als wat niet meer terug te halen is (mail, e-mail adressen, msn gesprekken , favorieten? brieven? foto's en meer van die meuk)
2) hoeveel geld is het je waard?

wat je niet gaat backuppen is bv je software die je op cd hebt (gekochte software) of je windows installatie dat is gewoon zonde van de ruimte op je backup tape en per installatie verandert die toch .. dus dat hou je lekker ergens anders maar niet op je backup. (wel licenties natuurlijk veilig bewaren)

naast backup programma's heeft microsoft ook een MSI- synctoy applicatie die kan je makkelijk via een scheduled task (taak die op vast gezette tijden draait) je bestanden tussen A en B synchroniseert m.a.w jij maakt een brief en die staat een tijdje later op een andere locatie aangezien je 3pc's hebt is het goedkoper op bv tussen die 3,
1 of meerdere mappen te syncen dus A naar B, B naar C, en C naar A op die manier als 1 pc kapot gaat heb je alles nog op 2 anderen.
sja, voor mij is zo'n ding van 1000 euro net iets teveel van het goede ;)
Ik heb hier een Proliant server staan met een SCSI RAID5 controller.
Daar mik ik wat disks in in RAID5 configuratie en dan ben ik klaar.
Misschien een beetje spammy, maar op www.proliantonderdelen.nl kan je voor 75 euro zo'n zelfde server bestellen, hoewel met 1 disk er in, maar je kan voor relatief weinig geld daar nog een paar extra HDD's erbij halen, en dan ben je voor 150 euro ongeveer klaar.
Harddisks in dat ding zijn hotswappable, dus je kan zelfs terwijl de server draait de schijven wisselen, wanneer je RAID array degraded raakt (oftewel: wanneer 1 disk sterft, even wisselen, server is een uurtje traag ivm rebuild, maar draait gewoon door, en je data blijft veilig)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

McKaamos schreef op zondag 02 april 2006 @ 02:24:
sja, voor mij is zo'n ding van 1000 euro net iets teveel van het goede ;)
Ik heb hier een Proliant server staan met een SCSI RAID5 controller.
Daar mik ik wat disks in in RAID5 configuratie en dan ben ik klaar.
Misschien een beetje spammy, maar op www.proliantonderdelen.nl kan je voor 75 euro zo'n zelfde server bestellen, hoewel met 1 disk er in, maar je kan voor relatief weinig geld daar nog een paar extra HDD's erbij halen, en dan ben je voor 150 euro ongeveer klaar.
Harddisks in dat ding zijn hotswappable, dus je kan zelfs terwijl de server draait de schijven wisselen, wanneer je RAID array degraded raakt (oftewel: wanneer 1 disk sterft, even wisselen, server is een uurtje traag ivm rebuild, maar draait gewoon door, en je data blijft veilig)
ps als je quote qoute svp het deel waar je op reageert ;) andes is het zoveel scrollen ;)

SCSI voor @home gebruik ? vind ik een beetje overkil, overgens de 1000,- Euro oplossing is wel ongeveer tussen de 0,75 TB en 1,5 TB... dat haal jij denk ik niet met je scsi.

Als ik de RAID server offline moet halen om een disk te swappen vind ik het niet erg het is toch geen productie. als er meer als 3/4 PC's tegelijk op zitten te leechen of te schrijven is het veel bij mij thuis.
Trouwens de oplossing die ik wil heeft OCE (online Cappacity Exspansion) d.w.z dat je eerst start met 4x80GB en later migreert naar 4x500GB (per nacht een HD swappen) en je gaat van 240 GB naar 1,5 TB
SCSI = denk ik duurder dan IDE als je ziet wat je koopt per uitgegeven euro aan data (dus 1 euro kan bv 1GB IDE zijn of 250MB SCSI als voorbeeld)

mooiste is een NAS oplossing maar goed een pc die weg staat te rotten is ook wel een idee ;)

Tja vanalles

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

vso schreef op zondag 02 april 2006 @ 02:37:
[...]

ps als je quote qoute svp het deel waar je op reageert ;) andes is het zoveel scrollen ;)

SCSI voor @home gebruik ? vind ik een beetje overkil, overgens de 1000,- Euro oplossing is wel ongeveer tussen de 0,75 TB en 1,5 TB... dat haal jij denk ik niet met je scsi.

Als ik de RAID server offline moet halen om een disk te swappen vind ik het niet erg het is toch geen productie. als er meer als 3/4 PC's tegelijk op zitten te leechen of te schrijven is het veel bij mij thuis.
Trouwens de oplossing die ik wil heeft OCE (online Cappacity Exspansion) d.w.z dat je eerst start met 4x80GB en later migreert naar 4x500GB (per nacht een HD swappen) en je gaat van 240 GB naar 1,5 TB
SCSI = denk ik duurder dan IDE als je ziet wat je koopt per uitgegeven euro aan data (dus 1 euro kan bv 1GB IDE zijn of 250MB SCSI als voorbeeld)

mooiste is een NAS oplossing maar goed een pc die weg staat te rotten is ook wel een idee ;)
SCSI is idd per GB duurder dan IDE of SATA.
Met 5x 18GB zit ik nog maar net aan de 72GB storage... voor mij is dat voldoende (voorlopig)
Dat is nog redelijk goedkoop te fixen (kleine 80 euro ofzo? moet het even narekenen iig, maar goed te doen), maar wil ik meer, dan kost een schijf per stuk al meer dan 50 euro, en dan heb ik per disk maar 36GB. Meer kan, a-la 72 GB per disk, maar dan zit je al gauw aan de 100 euro per disk. Disks van nog groter moet je nieuw gaan aanschaffen en dan zit je met 200GB al aan 300 euro.
Niet echt prijseffectief, en de performance ervan wordt op het moment ingehaald door SATA.
Tegen die tijd switch ik dan ook wel naar SATA en schakel de SCSI controllers gewoon uit.

Maja das waaaay oftopic eigenlijk...
Advies voor de TS is om zo'n NAS box te halen, of een oude PC te voorzien van een RAID5 controller met een paar leuke IDE of SATA disks.
Tenminste, als zijn data cruciaal genoeg is om er wat geld tegenaan te smijten.

[ Voor 3% gewijzigd door McKaamos op 02-04-2006 03:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hi,
Bedankt voor jullie input tot nu toe.
Ik denk dat ik voor deze NAS van Maxtor ga : http://www.maxtor.com/por...roducts/Network%20Storage

Dus als ik deze aansluit op de draadloze modem/router zou ik de PC's kunnen backuppen via het draadloze netwerk ?
De draadloze router is een Philips ADSL modem/router type SNA6500/00.
Het zou de bedoeling zijn om wekelijks een image van de 3 computers te maken.
Het gaat dus over een complete image dat kan gebruikt worden om de complete computer terug te zetten ( alles inclusief het OS ).
Of zou het toch beter zijn om de NAS op de bekabelde router aan te sluiten?
Momenteel wordt er de ingebouwde software van de besturingssystemen gebruikt om een backup te maken, maar hier heb ik zwaar mijn twijfels over...er is nog nooit een recover gedaan omdat het nooit nodig is geweest.

Alle hulp is welkom, ook aangaande software.

Verwijderd

Topicstarter
Om de redundantie te verzekeren ben ik van plan om een andere externe HD op de NAS aan te sluiten via USB ( heb gelezen op de site van Maxtor dat dit mogelijk is ) en daarop een identieke copie te maken van de backup files en deze elke avond mee naar huis te nemen.
Deze oplossing biedt dan ook bescherming voor brand/diefstal omdat de files op 2 locaties aanwezig zijn.
Graag jullie mening.
Sam

• John_Glenn
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Verwijderd schreef op zondag 02 april 2006 @ 10:20:
Het zou de bedoeling zijn om wekelijks een image van de 3 computers te maken.
Het gaat dus over een complete image dat kan gebruikt worden om de complete computer terug te zetten ( alles inclusief het OS ).
Vraagje: hoe maak je de images? Ga je daarvoor elke keer rebooten en dan een hele image maken? Hou je dan ook meerdere versies van de images op je backup drive?

Ik ben hier benieuwd naar omdat ik al tijden mijn hoofd breek over een goede betaalbare methode voor backups. Ik ben denk ik niet tevreden met een methode die niet volledig automagisch is en die je werk onderbreekt (dus dat sluit reboots uit). Zoals jij ook aangeeft, is offsite backup nuttig, en het houden van meerdere versies bovendien.

Als je tegen een beetje rare humor kan (een beetje veel), somt deze site alles op wat een backupsysteem idealiter moet hebben: www.taobackup.com (de boeiende tips vind je door de links onderaan elke pagina te volgen)

Maar ik ben bang dat dat niet voor een paar honderd euri (a la die Maxtor Shared Storage) lukt...

PS - In een aantal bestandssystemen bestaat er zoiets als een 'system-snapshot'. Dat is handig omdat je dan images kan maken terwijl vrijwel al je programma's kunnen blijven draaien. Ik weet zeker dat dat niet mogelijk is op FAT32, dus voor je Win9x systemen heb je pech. Weet iemand of NTFS en WinXP iets dergelijks bieden?

[ Voor 4% gewijzigd door John_Glenn op 02-04-2006 16:37 ]

Pagina: 1