Probleem IBM op dma

Pagina: 1
Acties:

• Moon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09-2025
Ik heb dus een IBM DTLA 30gb hd die met geen mogelijkheid op dma gezet wil worden.

Ik heb al 3 keer moeten formatteren,nu ben ik het zat.
Bij Mycom zeiden ze dat het absoluut niets uitmaakt dat je een ATA100 hd op een ATA66
mobo zet,omdat dit backwards compatible zou zijn...klopt dit ook?

Het probleem is: als ik nu in apperaatbeheer dma zou inschakelen bij de IBM dat deze melding word gegeven (WinME)
:DMA is niet compatible met de controller,de vaste schijf of het cd-romstation....neem contact op..bla,bla,...klik OK om DMA in te schakelen.

Als ik dit zou doen start hij niet meer op!

Wat kan het probleem zijn? (Ik weet het,het is laat...)

• Moon
Sorry,verkeerde Forum.....:(

• XthinkZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-04 01:45

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

Op woensdag 24 januari 2001 02:21 schreef Moon het volgende:
Ik heb dus een IBM DTLA 30gb hd die met geen mogelijkheid op dma gezet wil worden.

Ik heb al 3 keer moeten formatteren,nu ben ik het zat.
Bij Mycom zeiden ze dat het absoluut niets uitmaakt dat je een ATA100 hd op een ATA66
mobo zet,omdat dit backwards compatible zou zijn...klopt dit ook?

Het probleem is: als ik nu in apperaatbeheer dma zou inschakelen bij de IBM dat deze melding word gegeven (WinME)
:DMA is niet compatible met de controller,de vaste schijf of het cd-romstation....neem contact op..bla,bla,...klik OK om DMA in te schakelen.

Als ik dit zou doen start hij niet meer op!

Wat kan het probleem zijn? (Ik weet het,het is laat...)
Ja ATA100 is backward compatible.

Heb je de shijf ook in de Bios laten autodetecten?
zo ja, stel zet de DMA gewoon aan herstart, en kijk of hij nog steeds aangevinkt is.
Als dat zo is, dan is er niets aan de hand, staat het nog steeds uit, dan heb je een probleempje.... *D

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Ik heb dus zo'n zelfde schijf, alleen een extra plattertje (45GB dus) en ook UDMA66 en het werkt als een trein, de HD kan het dus in ieder geval wel zonder problemen :)

Maar lijkt me in ieder geval wel het beste om ff te kijken hoe het in je bios staat ingesteld

• Moon
beetje late reaktie maar ik hoop dat jullie me hiermee nog verder kunnen helpen.

Stel,ik vink zo dma in bij apperaatbeheer of ik installeer de nieuwste 4 in 1 drivers met udma ingeschakeld,zal ik bij het opstarten gegarandeerd een blauw scherm krijgen en vervolgens voor de 4de keer kunnen formateren.
hij start dan gewoon niet meer op...

Dat verhaal met de bios kan best de bottleneck zijn.

Deze instellingen zijn daar van pas;

Primairy disk ; Auto
UDMA kan niet ingeschakeld worden.

ik kan hem op User hdd zetten en dan een waared van 1 t/m 5 geven maar hier weet ik niets van af.
Ik weet alleen dat waarde 5 voor udma100 is...

BTW bij het opstarten staat er achter primairy master UDMA Mode ....5(?)

Ook dit lijkt me niet in orde.

Heeft er iemand nog een heldere suggestie?
Ik begin een beetje moedeloos te worden...je koopt niet voor niks een snel systeem met een van de snelste schijven.
Ik weet het,ik had de A7V moeten nemen....

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 16:11

ReseTTim

Chocolate addicted

mijn IBM 30Gb die dus ook ATA100 is loopt op ATA66 op mijn CubX mobo. dus het kan wel.

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

Ik had ook een soortgelijk probleem op mijn SS7 mobo. (Die kon slechts ATA 33 aan).

Het bios herkende ook DMA 5 mode, maar, noch windows, noch linux wilde stabiel in DMA modus draaien.
Op de site van IBM staat echter een tooltje waarmee je je HDD kan flashen, zodat hij slechts DMA 33/66 meld aan het bios. Veel kans dat dit je kan helpen, mij heeft het in elk geval geholpen.

/edit
Zie http://www.storage.ibm.com/techsup/hddtech/welcome.htm
/edit

• Moon
Tja,ik denk dat het gewoon BAD LUCK is in dit geval........

Weet iemand wat de UDMA waarde in de bios moet zijn voor UDMA66? (1 t/m 5,maar 5 valt af omdat dat dma100 is)

• XthinkZ

XthinkZ

Je moet je primary disk niet op auto zetten, laat hem detecteren in je bios! dus detect harddisk ofzo. Probeer het dan nog maar eens....

• Moon
Kan ik proberen ,bedankt.:+

• XthinkZ

XthinkZ

laat ff weten als het lukt. (vindt ik leuk).
*D

• Moon
Het is gelukt. :)
Pagina: 1