[Debian] PC negeert grub boot loader

Pagina: 1
Acties:

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-02 16:59
Hallo allemaal,

ik wou op een oude pc Debian installeren, en ik heb via een cd-rom net installatie gedaan, maar als ik dan mijn computer aanzet, negeerde bij mijn grub loader, maar startte gewoon Windows op de andere partitie (wat er eerst al opstond)
Toen heb ik linux geinstalleerd op de master schijf, waarop eerst windows stond. Maar als ik nou opstart dan geeft hij als fout dat hij het besturingssysteem niet kan starten, zonder dat ik grub of iets dergelijks te zien krijg (heb ik wel geinstalleerd). Kan het zijn dat mijn pc niet let op het master boot record ofzo, en dan ie altijd windows wil laden? En hoe krijg ik hem zover dat hij dat wel debian laad, zijn er miss boot disks die linux laden voor ofzo?

Het is een oude Compaq pc, 300 mhz ofzo, met 2 hardeschijven, de master van 3 gig nou geformatteerd en met standaardinstellingen omgezet, en de hardeschijf van 30 gig is omgezet naar ext3.

Wie weet raad?

Verwijderd

Je computer kijkt altijd naar het MBR van een medium, anders kan 'ie niet opstarten :)

(Ervanuitgaande dat je verder niks aan de GRUB-config hebt aangepast) denk ik dat GRUB ondanks dat jij 'm hebt geïnstalleerd toch niet helemaal goed geïnstalleerd is, anders zou je GRUB gewoon voor je neus moeten krijgen. Probeer 'm eens overnieuw te installeren vanaf je CD.

Je moet trouwens - geloof ik - ook aangeven dat 'ie de MBR moet overschrijven he, kijk daar niet overheen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2006 19:32 ]

• Barryvdh
Ja ik heb hem wel 5 keer opnieuw geinstalleerd :P
Hij vroeg of hij GRUB moest installeren, omdat hij het enige besturingssysteem was, en dat dat geen kwaad kon. En toen heb ik gewoon op ja geklikt. Verder niks aangepast..
Is mbr altijd op hd0 ofzo, want hij installeerde op hdb (was master), en hdc was slave ofzo

Verwijderd

Volgens mij moet je MBR altijd op hda staan (althans zo heb ik altijd bootloaders met succes geïnstalleerd), maar ik moet je eerlijk bekennen dat ik dit niet zeker weet. Wel iets om te proberen nog.

• Barryvdh
Ja maar hij vroeg niet om hardeschijf ofzo, dat was gewoon standaard keuze

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:49

DeadLock

Vastlopen is relatief....

En misschien ook in je bios aanduiden dat hij vanaf de harde schijf waarin je grub hebt gezet moet booten.

Bij mij werkt het (natuurlijk) ook alleen als ik boot vanaf hda , booten vanaf hdb geeft een error.

Strava

• Barryvdh
Mja, maar mijn bios geeft trouwens aan dat hij geen primary slave en master heeft ofzo :S
Alleen die harde schijf ziet ie als secondary master.
Ligt het eraan dak verkeerd heb aangesloten dan/

Verwijderd

Dat zou het heel goed wel eens kunnen zijn ja :)

Zover ik weet hebben computers met een oudere BIOS daar nog wel eens problemen mee, gezien je specificaties denk ik dat dat het probleem is.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-02 13:39

polthemol

Moderator General Chat
ik meen me te herinneren dat sommige biossen ook de optie hebben om te voorkomen dat je mbr overschreven wordt. Misschien dat dat per ongeluk aanstaan ?

En anders waag eens een poging met lilo (paar pc's gehad waar grub absoluut niet wilde en lilo meteen in gang schoot)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:51

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het klinkt meer alsof je het pakket Grub wel hebt geïnstalleerd, maar dat Grub nog niet in je MBR staat. En dat hoeft niet perse hda te zijn.

Zoek even in google op grub howto, en je zult vanzelf je oplossing vinden. Hier zijn talloze onderwerpen op internet aan gewijdt (zelfs hier in NOS)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-02 13:39

polthemol

Moderator General Chat
maar bij de debianinstall doet grub dat auto, zich in de mbr schrijven ed. (tenminste ik denk dat je dat ding als grub-install bedoeld toch ?)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:51

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik weet niet hoe de debian install precies werkt, maar als ik de problemen van de TS lees, dan lijkt het er toch sterk op dat hij met de hand grub zal moeten installeren op de mbr. En daar zijn talloze guides voor op het internet te vinden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Barryvdh
Nou mijn 2de hardeschijf los getrokken en zo met die kabels gekloot dat hij mijn harde schijf wel als hda ziet, en nou start ie wel :)
Hij is nou mooi verder aant installen
Pagina: 1