Toon posts:

Functie northBridge A8N-sli (ivm kapotte hoekje NB)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het gelazer met dit bord door die @%# northbridge koeler, die je er gewoon niet op laat zitten als je een stil systeem had/ en wilt houden, heeft er nu toe geleidt dat er door de passieve koeler van zalman (eigenlijk door mij, hoewel ik wel voorzichtig was :| ) een klein hoekje van de northbridge is afgebroken. Op dit moment zit ik met dit systeem wel dit bericht te typen, maar gisteren weigerde het systeem op te starten (na plaatsing zalman koeler dus). Ik heb ondertussen al een nieuw Moederbord besteld, want ik word gek van dit bord.
Garantie kan ik nu ook wel shaken, maar als die gasten van Asus er gewoon meteen een fatsoenlijke koeler op gooien, was ik zelf niet eens aan het klooien gegaan. Maargoed, dit was ff puur de frustratie van me afschrijven :P , nou mijn werkelijke vraag.
Gisteren wilde het systeem dus niet meer booten, kreeg geeneens beeld, en tot mijn verbazing net dus wel weer. Ik zou graag willen weten wat de functies van de northbridge zijn, en wat er beschadigd kan zijn doordat er een hoekje van de northbridge af is.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2006 18:36 ]

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 10:34
je northbridge zorgt voor de communicatie tussen je cpu en je ram, en volgens mij ook nog je agp of pci-e sloten maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Als je mobo dood is doordat er een hoekje van je chipset af is (nforce4 kent geen north/southbridge meer) dan kan je hem denk ik gewoon weggooien.

[edit]
jeuj, plaatje gevonden ter ondersteuning van mijn gebrabbel

http://www.hw.by/images/1-1/nF4/nForce4.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door Dreamstar op 01-04-2006 18:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dreamstar schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 18:44:
je northbridge zorgt voor de communicatie tussen je cpu en je ram, en volgens mij ook nog je agp of pci-e sloten maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Als je mobo dood is doordat er een hoekje van je chipset af is (nforce4 kent geen north/southbridge meer) dan kan je hem denk ik gewoon weggooien.
Ja lijkt erop, echt ik ging altijd voor Asus maar die nforce4 crapkoeler is hun grootste fout geweest.

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 10:34
mja, op mijn a8n-e zat ook een chipset cooler. Die is echter voordat het mobo de kast in ging vervangen door een zalman blokje. Bij mij ging echter wel alles goed, en ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe scheef en strak je dat zalmanblok erop hebt zitten zodat er iets afbreekt.

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 22:34
Eigenlijk is de betreffende chip de southbridge. De northbridge (geheugencontroller) zit immers in de Athlon64 zelf. Bij nVidia hebben ze de gewoonte aangenomen om de aanduiding MCP (Multi Chip Package) te gebruiken.

De functies van MCP? Euh, jah, alles eigenlijk. De chip ligt immers tussen de cpu (via HTT-link) en alle andere zooi op je moederbord.

Schema:
Afbeeldingslocatie: http://img.clubic.com/photo/0000011800103552.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Noel op 01-04-2006 18:51 ]

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Verwijderd

Topicstarter
Dreamstar schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 18:48:
mja, op mijn a8n-e zat ook een chipset cooler. Die is echter voordat het mobo de kast in ging vervangen door een zalman blokje. Bij mij ging echter wel alles goed, en ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe scheef en strak je dat zalmanblok erop hebt zitten zodat er iets afbreekt.
Gewoon zoals hij hoort, recht erop, en de pinnetjes erdoorheen gedrukt (zonder geweld hoor). Probleem was alleen dat er toen 1 pinnetjes eerst doorheen schoot, en het andere pinnetje er nog niet doorheen was waardoor de zalman koeler 1 kant ophing en ik alsnog dat andere pinnetje er door moest drukken, waardoor er misschien teveel druk op dat hoekje kwam.

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:00
ik heb ook een asus a8n-e, en gewoon de standaard cooler op de nforce 4 chipset laten zitten. Echter hem onder 5v gezet en niet 12v... nu draait ie 3000 rpm ofzow, terwijl die bij sommige vrienden (Wat mij echt onwaarschijnlijk) dik 6000 rpm draait. Nou ik vind 3000 rpm al veel, maar heb er geen last van, geen lawaai enzo, dus ik laat hem lekker zitten.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Verwijderd

Topicstarter
-Noel- schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 18:50:
Eigenlijk is de betreffende chip de southbridge. De northbridge (geheugencontroller) zit immers in de Athlon64 zelf. Bij nVidia hebben ze de gewoonte aangenomen om de aanduiding MCP (Multi Chip Package) te gebruiken.

De functies van MCP? Euh, jah, alles eigenlijk. De chip ligt immers tussen de cpu (via HTT-link) en alle andere zooi op je moederbord.

Schema:
[afbeelding]
nou het is wel duidelijk, dat je die "northbridge" het hart van je moederbord kunt noemen dus.
Als hier iets aan mankeert werkt je hele systeem niet meer goed omdat het alles aanstuurd dus.
Bedankt voor het vinden van deze informatie.

Verwijderd

Topicstarter
grannymark schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 18:52:
ik heb ook een asus a8n-e, en gewoon de standaard cooler op de nforce 4 chipset laten zitten. Echter hem onder 5v gezet en niet 12v... nu draait ie 3000 rpm ofzow, terwijl die bij sommige vrienden (Wat mij echt onwaarschijnlijk) dik 6000 rpm draait. Nou ik vind 3000 rpm al veel, maar heb er geen last van, geen lawaai enzo, dus ik laat hem lekker zitten.
Dat zou ik ook maar doen, kijk maar wat de gevolgen kunnen zijn ;) .

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Waarschijnlijk heb je nu nog mazzel gehad. Je hebt een deel van de 'die' afgebrokkeld. In die 'die' zit de core verstopt waar een hele lading transistoren in zitten. Die transistoren moeten de warmte kwijt kunnen en gezien het niet mogelijk is om een heatsink direct op die transistoren te zetten heeft men een 'carrier-zone' nodig.

Die 'carrier-zone' vervoert de warmte van de core naar het oppervlak van de 'die'. Als je de 'carrier-zone' beschadigt werkt de chip vaak wel maar kan het zo zijn dat de chip te warm wordt op dat éne plekje. Chips met een afgebrokkelde 'die' zijn daarom niet betrouwbaar ondanks het feit dat ze soms jaren lang goed kunnen draaien ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 19:25:
Waarschijnlijk heb je nu nog mazzel gehad. Je hebt een deel van de 'die' afgebrokkeld. In die 'die' zit de core verstopt waar een hele lading transistoren in zitten. Die transistoren moeten de warmte kwijt kunnen en gezien het niet mogelijk is om een heatsink direct op die transistoren te zetten heeft men een 'carrier-zone' nodig.

Die 'carrier-zone' vervoert de warmte van de core naar het oppervlak van de 'die'. Als je de 'carrier-zone' beschadigt werkt de chip vaak wel maar kan het zo zijn dat de chip te warm wordt op dat éne plekje. Chips met een afgebrokkelde 'die' zijn daarom niet betrouwbaar ondanks het feit dat ze soms jaren lang goed kunnen draaien ;)
Mjah, in Windows heb ik geen problemen, maar games zijn bijna niet meer te doen, die freezen en hakkelen compleet, en dat ligt echt daaraan want daarvoor liep het beter. Dat zal dan waarschijnlijk door die warmte komen waar jij het over hebt. Bedankt voor de uitleg.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2006 22:31 ]

Pagina: 1