Toon posts:

7900 GT -Game PC-advies gevraagd .

Pagina: 1
Acties:
  • 60 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Geachte lezers ,wilt u misschien met mij meedenken en adviseren ....?

Ik zit dicht bij een beslissing voor een upgrade , momenteel in bezit van een AGP systeem-Pentium 4/3.0 GHz/1024 mb/ati 9800 pro/voeding kast 300 Watt ,en kan deze alleen upgraden met bijv. de nVidea 7800 gs-AGP kaart om nog het maximale eruit te halen .Deze nVidea 7800 gs komt al snel rond de 290 euro en dan kan ik er niet meer uit halen dan,ook al is dat misschien wel genoeg
ook al is dat misschien wel genoeg .

Heb nu al meerdere keren contact gehad met een Internet shop en ook de volgende optie bedacht ,

Processor AMD Athlon 64 3200+ 169,-
http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=HHDA12&

Moederboard 89,-
http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=GHEG11&

nVidea 7900 GT 349,-
http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=JAXUN1&

voeding 430 watt 79,-
-----
totaal 686,- euro

Mijn geheugen en hard-disk zet ik dan over van de mij huidige PC want dat zou moeten passen .
-geheugen 2 x - DDR PC3200 524 mb.
-Hard-disk Maxtor 80 Gb 8mb SATA 7200 r.

Ik zit dus meer te denken naar om dus de grote upgrade te doen dan alleen maar een andere AGP kaart voor het huidige systeem .

(Vraag)
Maar waar ik toch wat vragen over heb is bijvoorbeeld de processor wat een vrij goedkope is en er
zijn veel snellere processoren , maar bij de winkel zeggen ze dat ik een snellere processor niet nodig heb dan deze omdat de nVidea 7900 GT het meest belangrijke werk doet en de processor 3200+ meer dan voeldoende is ,
is dat ook jullie mening ?

(vraag2)
Er zijn zoveel moederboarden en deze werd me aangeraden , ik doe er niet veel meer op dan gamen en internetten,
Is dit kwa snelheid ook een juiste keus, of is een snellere processor verstandiger ?

(vraag3)
-Ik wil dus nog even wachten met nieuw geheugen erbij te plaatsten omdat ik mijn huidige nog dan eerst wil proberen,deze is wel 3 jaar oud en er zal vast wel nieuwere en snellere zijn, maar is dit erg merkbaar als ik deze wat gedateerde geheugen op het evt. nieuwe systeem zou plaatsen ?

Vraag 4)
De nVida 7900 GT heb je weer in veel verschillende merken , zoals Asus heeft een 7900 GT kaart die ik bij sommige shops al onder de 300 euro zag aangeboden worden alleen er is al een tekort aan deze kaart blijknbaar want niemand kan hem leveren.
Kan natuurlijk wachten of een ander en duurder merk aanschaffen zoals de Club 3d 7900 GT maar waar zou ik bijv. op kunnen letten als je zoveel verschillende merken hebt? Ook heb ik naar andere kaarten gekeken en zag deze:
pricewatch: Club3D Radeon X1800 XT 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) CGAX-TX186VDD
Dit is de ATI 1800 XT , is dit geen betere of gelijkwaardige kaart t.o.v. de 7900 GT ?

(vraag5)
STROOMGEBRUIK.
Helaas door deze upgrade zal er ook wel wat meer stroomgebruik plaatsvinden omdat er meer geeist wordt door de krachtigere hardware ,maar als ik nu bijvoorbeeld alleen zit te internetten is dit stroomgebruik dan ook meer dan mijn huidige systeem - kortom -heb ik niet een stroomslurpend systeem meteen dan in huis die ten alle tijde veel stroom gebruikt ?

Heel verhaal en misschien wat onzin ertussen maar hoop dat ik wat antwoorden kan krijgen .
Elk advies is welkom en voel je ook niet bezwaard om alleen al kleine adviezen te geven.

Groet.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2006 15:56 ]

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-07 12:02
Vraag: Als je processor de snelheid van de VGA niet kan bijbenen dan zal de VGA de snelheid van de CPU aanhouden, dus is je VGA de bottleneck. Ik weet niet of dit bij de 7900gt/3200+ ook het geval is, ik zelf denk dat het niet zo'n groot probleem is aangezien de 3200+ redelijk goed over te clocken valt. Maarja, ik weet niet of jij dat van plan bent ...

Vraag2: Weet verder niet zoveel van dat mobo, maar zolang je niet van plan bent om al je hardware ver over gaat clocken zou dit mobo wel ok zijn.

Vraag3: Ik weet niet of jij met je nieuwe systeem veel wilt gaan gamen (lijkt mij wel met je 7900gt), dus ik zou eigenlijk zorgen dat ik 2 gig RAM heb ... (ligt ook weer puur aan de spellen die je speelt, maar om maar een beetje toekomstgericht te zijn zou 2gb niets teveel zijn).

Vraag 4: Vind je verhaal een beetje vaag, maargoed, als je systeem idle is verbruikt hij minder. En de 7900GT zit zo rond de 80/85 Watt stressed (niet 100% zeker). Ik zag ergens dat de 9800pro 'maar' 50 Watt stressed verbruikt. Dus een betere voeding is denk ik wel nodig. Dus ik ben bang dat die 300Watt et niet gaat redden, wellicht een A-merk 350 / 400 Watt ... ?

[ Voor 14% gewijzigd door EyeWitness op 01-04-2006 16:26 ]

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:13
een 3200+ gaat de kracht van een 7900 GT niet bijhouden... Ik zou eerder voor een 3500/3700+ gaan, die kunnen m wel bijbenen denk ik.

Een andere voeding is zeker weten aan te raden, aangezien het dan een stuk stabieler zal lopen. Een voorwaarde is dan wel dat je niet een sweex/qtec/kimpower of een of ander flut merk neemt. Zeker met zown zware kaart is het van belang dat je een goede voeding neemt.

Je zegt het zelf al, je RAM is 3 jaar oud. Maar als het 2 identieke geheugen modules zijn, en dus op dual channel werkt, kan je gewoon je huidige ram gebruiken.. Maar denk eraan, als je een 3200+ neemt, is het niet mogelijk 2 gig ram @ DDR400 te draaien... Als je wel 2 gig wil, wat ik denk, want je wil gaan gamen dus 2 gig heb je wel nodig om het een beetje lekker te spelen, moet je minimaal een 3500+ nemen (venice met e6 stepping)... Dus goed nadenken over wat je gaat nemen

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties ,

Heb mijn keuze van processor ook maar veranderd en maar meteen naar een ander optie verlegd en dan wel naar een 3800+ X2 venice AMD Ahtlon , volgens mij zijn er nog geen PC spellen nog die dual core ondersteunen of zie ik dat verkeerd?
Dus is een dual core processor eigenlijk wel zinvol ,of zal er in de toekomst wel in de game's toepassingen gebruikt kunnen worden met de dual core ?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2006 11:49 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 april 2006 @ 11:47:
Bedankt voor jullie reacties ,

Heb mijn keuze van processor ook maar veranderd en maar meteen naar een ander optie verlegd en dan wel naar een 3800+ X2 venice AMD Ahtlon , volgens mij zijn er nog geen PC spellen nog die dual core ondersteunen of zie ik dat verkeerd?
Dus is een dual core processor eigenlijk wel zinvol ,of zal er in de toekomst wel in de game's toepassingen gebruikt kunnen worden met de dual core ?
Hier zijn al vele topics over geweest, dus die kan je even opzoeken.
Kort gezegd zijn er nog niet veel games die er gebruik van maken (CODII en Quake 4 wel bv), maar het schijnt allemaal wel te komen in toekomstige games. Daarnaast heb ik zelf een dualcore cpu, en ben er zeker wel tevreden mee qua multitasking in windows.

• Hammetje
voor gamen raad ik je eerder aan om single core amd64 te nemen.. 3500+ of hoger en je zit goed.

Voor programmeren met Visual Basic of andere zooi als Autocad zou ik je eerder aanraden om dualcore te nemen, aangezien dit wel een redelijk grote performance boost geeft. Echter gaat dit op mij a64 3500+ zeer vlot, dus mag niet klagen. En aangezien ik ook fanatiek gamer ben, blijf ik bij single core. Ik raad jou dus aan om een a64 3500/3700(let wel op, niet de toledo, maar de san diego)/3800/4000+ deze single core's zorgen er wel voor dat je 7900 GT benut word ;)

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-03 23:10
2 gig ram is alleen nodig bij bf 2 atm en dual core word idd ondersteund voor de spellen die op de quake engine draaien. Ikzelf merk hier toch wel een redelijke prestatie winst bij (dualcore patch of niet).

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
grannymark schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 20:26:
Je zegt het zelf al, je RAM is 3 jaar oud. Maar als het 2 identieke geheugen modules zijn, en dus op dual channel werkt, kan je gewoon je huidige ram gebruiken.. Maar denk eraan, als je een 3200+ neemt, is het niet mogelijk 2 gig ram @ DDR400 te draaien... Als je wel 2 gig wil, wat ik denk, want je wil gaan gamen dus 2 gig heb je wel nodig om het een beetje lekker te spelen, moet je minimaal een 3500+ nemen (venice met e6 stepping)... Dus goed nadenken over wat je gaat nemen
Wat een (halve) onzin...
Dat geldt alleen als je alle banken vol hebt, niet wanneer je 2x 1Gb gebruikt.
Ook wanneer je een oudere 3200+ neemt.
Moffin schreef op maandag 03 april 2006 @ 14:00:
2 gig ram is alleen nodig bij bf 2 atm en dual core word idd ondersteund voor de spellen die op de quake engine draaien. Ikzelf merk hier toch wel een redelijke prestatie winst bij (dualcore patch of niet).
F.E.A.R. schijnt 2Gb ook wel leuk te vinden ipv 1Gb...

Met een 7900GT als graka is het zonde om niet meteen voor 2Gb te gaan omdat die aardig op de toekomst gericht is.
Spellen die binnenkort gaan uitkomen vinden 2Gb een stuk leuker dan 1Gb.
Thus with that in mind... :)

[ Voor 29% gewijzigd door ShellGhost op 03-04-2006 14:11 ]

• Skoop
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-07 15:31
Ik zou wachten en een agp kaartje halen voor die periode tot rond januari februari, dan komen de nieuwe directx 10 kaarten uit en windows vista, daar houd niemand rekening mee en zo maakt nvidia force winst op de 7900 series :), ikzelf haal ook nog een agp kaartje de xfx 7800GS extreme :) op men a8v-Deluxe moederbord met 4x512 mb ram op T2 @ 400 MHZ dual channel en een AMD64 3200+ Winchester @ 2403 mhz ( 9.5x253 ), 6600GT ga ik eruit zwieren dus. Was ook eerst van plan SLI 7900GT te halen, maar werd me aangeraden te wachten omwille van directx 10 ( DirectX 10 is makkelijker om games te maken ook dan 9, zie halo 3 in maart en nieuwe farcry ook ergens rond die periode ) en desnoods een 7800GS te halen of zelfs geen, maar ik kan niet zolang zonder :p speel bf2 :)

Grtz Skoop

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-07 12:02
Tja wachten of niet, heb zelf ook met die gedachte gespeeld, maar onlangs toch maar m'n nieuwe Mobo + 7900GT Extreme besteld. Ik zat ook eerst te denken aan een sterker AGP kaartje, maar dan kom je ook weer op VGA's van ~300 euro uit.

En verhip, de 7900GT zit ook in die prijsklasse en is nog meer toekomst gericht ook ... (+ hij is sneller)
Je betaald alleen wel wat meer aangezien je een nieuw mobo (mss ook wel CPU) moet aanschaffen, ikzelf hoef alleen m'n mobo te vernieuwen. Daarbij zit ik goed toekomstgericht aangezien die 7900GT in de toekomst nog vervangen kan worden door een DX10 kaartje (mits die nog steeds gebruik maken van PCIe).

Waar het op neer komt is dat je vroeg of laat toch over zult moeten stappen naar een nieuw (PCIe) moederbord.

Naja, voor zover my point of view :D

• Hammetje
ShellGhost schreef op maandag 03 april 2006 @ 14:08:
[...]

Wat een (halve) onzin...
Dat geldt alleen als je alle banken vol hebt, niet wanneer je 2x 1Gb gebruikt.
Ook wanneer je een oudere 3200+ neemt.

[...]

F.E.A.R. schijnt 2Gb ook wel leuk te vinden ipv 1Gb...

Met een 7900GT als graka is het zonde om niet meteen voor 2Gb te gaan omdat die aardig op de toekomst gericht is.
Spellen die binnenkort gaan uitkomen vinden 2Gb een stuk leuker dan 1Gb.
Thus with that in mind... :)
niet halve onzin, omdat hij nu zlef al aangeeft dat hij 2 x 512 heeft, en er in te toemkomst nog eens 2 x 512 bij wil zetten ;)... idd, 2 x 1 gb gaat wel gewoon werken met een 3200+, maar ik zou eerder voor een sneller model processor gaan, zeker als je van plan ben een 7900 GT te nemen. ook is een 3200+ niet in staat FEAR op zn hoogst te runnen. Ik run BF2 en FEAR alles maximum... mijn specs ter verduidelijking :
AMD 64 3500+ @ 2,6 ghz
Kingston Hyper X 2gb (4x 512) @ DDR400
ASUS A8N-E nforce 4 ultra
ATi x800 XL

neem dus dit of beter, en ik je kan BF2 en FEAR alles maximum spelen.

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
grannymark schreef op maandag 03 april 2006 @ 20:11:
[...]

niet halve onzin, omdat hij nu zlef al aangeeft dat hij 2 x 512 heeft, en er in te toemkomst nog eens 2 x 512 bij wil zetten ;)... idd, 2 x 1 gb gaat wel gewoon werken met een 3200+, maar ik zou eerder voor een sneller model processor gaan, zeker als je van plan ben een 7900 GT te nemen. ook is een 3200+ niet in staat FEAR op zn hoogst te runnen. Ik run BF2 en FEAR alles maximum... mijn specs ter verduidelijking :
AMD 64 3500+ @ 2,6 ghz
Kingston Hyper X 2gb (4x 512) @ DDR400
ASUS A8N-E nforce 4 ultra
ATi x800 XL

neem dus dit of beter, en ik je kan BF2 en FEAR alles maximum spelen.
Die videokaart is veel te traag voor FEAR :|

FEAR gebruikt juist ontzettend veel shaders en daarom zie je in sommige reviews ook dat FEAR er enorm op vooruit gaat met een x1900 XTX in vergelijking me een x1800 XT.

nForce bordjes zijn vaak vervelend met 4x 512 MB, zie ook ergens een post daarover op het bord.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nvidea klinkt als een of andere handcreme, niet iets wat ik in je PC zou stoppen :o

Verder stel je hier vragen die deels puur koffiedik kijken zijn en deels met simpel zoekwerk adhv reviews en benchmarks te beantwoorden zijn. Daar is geen topic voor nodig...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.