Toon posts:

Tuner gaat spontaan in stand-by

Pagina: 1
Acties:
  • 279 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds ongeveer een maand heb ik een nieuwe muziekinstallatie. Allemaal heel mooi, alleen heb ik wat last met de tuner. Het gaat om een Cambridge Audio AZUR 340T. Terwijl hij aan staat gaat hij soms zonder reden 2 seconden in stand-by en springt dan vanzelf weer aan. Dit gebeurt op de meest onregelmatige tijdstippen (soms 5 dagen lang niets en dan ineens 20x op 1 uur tijd). Dit is uiteraard zeer vervelend en volgens mij kan het ook niet gezond zijn.
De tuner zit op een stekkerblok waarop de amplifier en dvd-speler ook aangesloten zitten. Wanneer de tuner in stand-by gaat, blijft de amplifier en dvd-speler gewoon normaal functioneren.

Om zeker te zijn dat er op dat circuit geen storing zat waardoor een overspanningsbeveiliging of zo in de tuner getriggered werd, heb ik de tuner ook eens op een ander stopcontact aangesloten (van een apart circuit). Ook op dit stopcontact valt hij nog steeds uit.

Heeft iemand van jullie een idee wat de oorzaak kan zijn, of hoe ik die kan opsporen?

Ik weet dat ik hiervoor normaal in de winkel terecht kan. Met problemen zoals deze, die maar af en toe optreden, heb ik echter altijd het "geluk" dat ze in de winkel net niet voorvallen. (Je kent het wel: je gaat naar de winkel en daar testen ze alles en alles werkt OK. Je komt dan terug thuis, sluit alles aan, en na 2 minuten werkt het weer niet meer zoals het hoort) Voor ik dus naar de winkel stap en de tuner daar enkele dagen achter laat om te laten controleren, ga ik dus liefst zelf een beetje op zoek naar mogelijke oorzaken of oplossingen.

• Fuss!
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-02 08:41
Hoe warm worden je amplifier en je tuner? Als ik dit lees denk ik aan een beveiliging die toeslaat.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:45

Exirion

Gadgetfetisjist

Het zou een probleem door statische electriciteit kunnen zijn, maar met dit vochtige weer zou het wel weer over moeten zijn. Toevallig heb ik hetzelfde probleem met een Arcam voorversterker die regelmatig vanzelf uitgaat.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Fuss! schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 14:36:
Hoe warm worden je amplifier en je tuner? Als ik dit lees denk ik aan een beveiliging die toeslaat.
Beide blijven gewoon op kamertemperatuur. Het is ook enkel de tuner die in stand-by gaat, de amplifier blijft gewoon functioneren. Het zou mij sterk verbazen moest zo een tuner zodanig veel warmte produceren dat hij af slaat. Bovendien staat hij bovenop een meubel, dus lucht kan er langs alle kanten heel makkelijk aan om te verluchten.

Verwijderd

Topicstarter
Exirion schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 14:41:
Het zou een probleem door statische electriciteit kunnen zijn, maar met dit vochtige weer zou het wel weer over moeten zijn. Toevallig heb ik hetzelfde probleem met een Arcam voorversterker die regelmatig vanzelf uitgaat.
Hoe kan dit? De tuner is geaard en zit in geaarde stopcontacten (biede stopcontacten die ik geprobeert heb). Normaal loopt alle statische elektriciteit dan toch gewoon weg?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:45

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 14:44:
Hoe kan dit? De tuner is geaard en zit in geaarde stopcontacten (biede stopcontacten die ik geprobeert heb). Normaal loopt alle statische elektriciteit dan toch gewoon weg?
Dan is de kans wel erg klein ja... Waarschijnlijk een defect dan toch. Heb je wel eens gemeten hoeveel spanning er staat tussen je aardelijn en de isolatie van je coaxkabel? Die spanning kan soms vrij hoog zijn en niet alle apparaten kunnen daar even goed tegen (als in: beveiliging zou kunnen inspringen).

[ Voor 4% gewijzigd door Exirion op 01-04-2006 14:49 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Exirion schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 14:48:
[...]

Dan is de kans wel erg klein ja... Waarschijnlijk een defect dan toch. Heb je wel eens gemeten hoeveel spanning er staat tussen je aardelijn en de isolatie van je coaxkabel? Die spanning kan soms vrij hoog zijn en niet alle apparaten kunnen daar even goed tegen (als in: beveiliging zou kunnen inspringen).
Ik heb geen volt-meter dus dat meten kan ik niet doen. Ik hoop echter zeer sterk dat dit het niet is:
De eerste 2 weken heeft de tuner perfect gefunctioneerd. Als dit dus de oorzaak is wil dat zeggen dat dit in de eerste 2 weken iets kapot heeft gemaakt in de tuner. Vervangen van de tuner zou dan ook maar 2 weken een oplossing zijn en dan zou het probleem weer moeten optreden...Ik hoop dat het dit niet is.
Pagina: 1