AMD-processor haalt geen maximum snelheid meer

Pagina: 1
Acties:
  • 431 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hallo,

Ik heb een medion laptop van ongeveer 1 jaar oud.
Sinds 2 dagen haalt hij niet meer de maximum snelheid van ca. 2200 Mhz maar slechts 1457 Mhz (is dus 67% van de capaciteit).
Specs:
- Medion laptop; windows XP home SP2
- processor: AMD Athlon XP-M
- moederbord: Phoenix versie ME03.002 (november 2004)
- processor werkt met PowerNow technologie

Met PC Wizard 2006 heb ik wat gegevns naar voren getoverd. Zie onderstaande figuur:

Afbeeldingslocatie: http://s10.photobucket.com/albums/a134/bakfiets/Overig/?action=view&current=pcwizard2006.jpg

Wat opvalt is dat de multiplier ook in de stand "Altijd Aan" (op het lichtnet dus niet op batterijen) niet hoger wordt dan 11, terwijl 16,5 toch echt voorheen de hoogste waarde was. Daarom is de snelheid van de processor niet hoger dan 1450 Mhz. In het plaatje hierboven is te zien dat de maximale multiplier 16,5 is

De BIOS geeft aan dat het om een 2200 Mhz processor gaat :) In het moederbord kan ik voor deze processor geen waardes veranderen. Het staat er alleen als informatie.

De PowerNow Dashboard geeft ook te zien dat de capaciteit processor in de stand "Altijd Aan" (lichtnet) voor slechts 67% wordt benut. Zie plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://s10.photobucket.com/albums/a134/bakfiets/Overig/?action=view&current=powernow.jpg

Curieus is ook de temperatuuraanduiding van de processor (of moederbord) in de PC Wizard 2006 (of andere progjes) is verdwenen. Ik kan op geen enkele wijze meer achterhalen hoe hoog die temperatuur is. Ook de aanduiding in Windows/Systeem van de processor en actuele snelheid is verdwenen. Zie onderstaand plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://s10.photobucket.com/albums/a134/bakfiets/Overig/?action=view&current=systeem.jpg

Heeft iermand enig idee wat de oorzaak is? Is het een windows of een hardware matig probleem? Ik ben geen kenner van processor-technologie maar ik vind het opvallend dat precies 1/3 van de capaciteit niet meer wordt benut. Het lijkt net of "1 van de 3 componenten" is uitgevallen. Of praat ik nu rubbish?

[ Voor 3% gewijzigd door Haaglander op 01-04-2006 13:38 ]

• hankleppe
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-06-2024
- je plaatjes werken niet
- kijk 's in de faq van de laptop's

CSL FAQ

http://www.diefer.de/speedswitchxp/

Bitte sehr :Y)

[ Voor 67% gewijzigd door hankleppe op 01-04-2006 13:40 ]

<Terw_Dan> taskbar boven is beter
vreet minder cpu power :P
komt doordat de zwaartekracht dan het werk doet ipv je cpu
als je dan op start drukt valt het menu gewoon naar beneden :P
anders moet hij het helemaal omhoogduwen

• Haaglander
  • Niet online
hankleppe schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 13:37:

Ze werken bij mij wel (rechtsklikken en "weergeven" )

Ik heb de faqs bekeken en ook die op de AMD forum site)

• Haaglander
  • Niet online
hankleppe schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 13:37:

CSL FAQ

Bitte sehr :Y)
speedswitch heb ik gisteren ook geinstalleerd, met dat progje kan je alleen maar switchen van modus. PowerNow werkt nog steeds .... maar de processor werkt alleen op 67% van de capaciteit (zie mijn openingspost)

• hankleppe
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-06-2024
Haaglander schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 13:41:
[...]

Ze werken bij mij wel (rechtsklikken en "weergeven" )

Ik heb de faqs bekeken en ook die op de AMD forum site)
blaat

Merk je ook dat je laptop langzamer is geworden? Zo niet dat geeft Windows gewoon een lagere waarde...
Probeer dat 's uittelezen

[ Voor 24% gewijzigd door hankleppe op 01-04-2006 13:45 ]

<Terw_Dan> taskbar boven is beter
vreet minder cpu power :P
komt doordat de zwaartekracht dan het werk doet ipv je cpu
als je dan op start drukt valt het menu gewoon naar beneden :P
anders moet hij het helemaal omhoogduwen

• Haaglander
  • Niet online
hankleppe schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 13:44:
[...]

blaat

Merk je ook dat je laptop langzamer is geworden? Zo niet dat geeft Windows gewoon een lagere waarde...
Probeer dat 's uittelezen
Nee, de laptop is niet langzamer geworden maar ik heb nog geen intensieve bewerkingen uitgevoerd.

Ik heb het uitgelezen met PC Wizard 2006, Everest, PowerNow Dashboard en thg_clock. Alle 4 geven ze lagere waarden aan dan een paar dagen geleden.

[ Voor 11% gewijzigd door Haaglander op 01-04-2006 13:52 ]

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-12-2025

Sayko

Knowledge Is Power

Download eens CPU-Z. Kijken wat die aangeeft. En anders even de laatste powernow drivers installeren van AMD

• Haaglander
  • Niet online
MindedRaptor schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 13:58:
Download eens CPU-Z. Kijken wat die aangeeft. En anders even de laatste powernow drivers installeren van AMD
CPU-Z had ik tot gisterenavond nooit van gehoord maar via diverse gebruikersfora inmiddels ook geprobeerd. Zelfde resultaat.
Ik heb gisteren ook de laatste powernow drivers geinstalleerd. Zelfde resultaat.

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-12-2025

Sayko

Knowledge Is Power

Heeft die laptop een reset knop aan de onder kant? Waarschijnlijk dat een cmos clear wonderen kan verrichten.
Of even met een Live linux cd kijken of ie wel de volledig snelheid weergeeft.

• Haaglander
  • Niet online
MindedRaptor schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 14:15:
Heeft die laptop een reset knop aan de onder kant? Waarschijnlijk dat een cmos clear wonderen kan verrichten.
Of even met een Live linux cd kijken of ie wel de volledig snelheid weergeeft.
Nee, er is geen reset knop.
Linux gaat mij boven de pet. :)

Verwijderd

ook geen piepklein knopje?,die met met b.v een ballpen moet bedienen?

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:10

Zenix

BOE!

Haaglander schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 14:36:
[...]

Nee, er is geen reset knop.
Linux gaat mij boven de pet. :)
Hij bedoeld een live linux cd zoals knoppix hoef je niks voor te instaleren kan je gewoon vanaf cd booten.

• Haaglander
  • Niet online
Zenix schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 14:38:
[...]

Hij bedoeld een live linux cd zoals knoppix hoef je niks voor te instaleren kan je gewoon vanaf cd booten.
Ik zal mij daar eens in verdiepen. Knoppix is dat freeware? Enfin, ik google wel even.

Verwijderd

Yep tis gratis te dloaden, als je bittorrent gebruikt kan je hier de torrent downloaden, het makkelijkste is om voor de cd-versie te gaan, die bevat gewoon het basis pakket zonder extra progjes enzo

KNOPPIX_V4.0.2CD-2005-09-23-EN lijkt me de beste keuze dus :*)

• Haaglander
  • Niet online
De linux CD gaf ook geen nieuwe inzichten.
Verder nog iewmand ideeën? Ik weet bijvoorbeeld nog steeds niet of er ergens een instelling in Windows fout staat of dat het een hardware probleem is.

Vraag kan er sprake zijn van een hardwareprobleem in mijn geval ..... dus dat 'zo maar' de benutte processorcapaciteit met 1/3 wordt verminderd?

Verwijderd

misschien een inkoppertje hoor, maar schiet ie niet op 2200mhz als je hem 100% belast?
En wat doet ie als je (tijdelijk) powernow verwijderd?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2006 17:24 ]

• Haaglander
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 17:23:
misschien een inkoppertje hoor, maar schiet ie niet op 2200mhz als je hem 100% belast?
En wat doet ie als je (tijdelijk) powernow verwijderd?
Nee, hij schiet niet op 2200 Mhz als ie 100% belast wordt.
Ik heb powernow tijdelijk verwijderd en dat maakte ook niks uit.

Het is heel vreemd, bios en windows zien een processor met een maximale capaciteit van 2200 Mhz maar de feitelijke snelheid gaat niet hoger dan 1450 Mhz.

• Haaglander
  • Niet online
Haaglander schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 17:20:

Vraag: kan er sprake zijn van een hardwareprobleem? Dus dat 'zo maar' de benutte processorcapaciteit met 1/3 wordt verminderd?
Wat denken jullie, kan het aan de processor liggen? Is het volgens jullie denkbaar dat de processorsnelheid met 1/3 kan verminderen door een hardwarestoring? Zo ja, dan bel ik de leverancier op want ik heb nog een jaar garantie.

• jhu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-01 19:14

jhu

Wellicht iets om alert op te zijn..

volgens mij bestaan er geen XP-m processoren die op 2200 Mhz draaien?

Zet de cv maar uit moe, die AMD draait nu stabiel

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:54
jhu schreef op zondag 02 april 2006 @ 20:07:

Ik weet wel zeker van wel, kijk maar eens op de site van BalusC.

• jhu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-01 19:14

jhu

Ricardo87 schreef op zondag 02 april 2006 @ 20:12:
[...]

Ik weet wel zeker van wel, kijk maar eens op de site van BalusC.
Ok, ze zijn er wel, maar de AMD Turion™ 64 Mobile reeks is ruim minder dan een jaar op de markt.

Deze laptop is al bijna een jaar oud met een bios uit 2004.

Zet de cv maar uit moe, die AMD draait nu stabiel

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:54
jhu schreef op zondag 02 april 2006 @ 20:22:
[...]

Ok, ze zijn er wel, maar de AMD Turion™ 64 Mobile reeks is ruim minder dan een jaar op de markt.

Deze laptop is al bijna een jaar oud met een bios uit 2004.
De AMD Mobile XP-M 3000+ draait @ 2200MHz, en stamt gewoon uit de K7 reeks (de cpu is in 2003 geintroduceerd).

[ Voor 6% gewijzigd door Spixo op 02-04-2006 20:30 ]

• Magure
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-02 12:00

Magure

Bla....

Ricardo87 schreef op zondag 02 april 2006 @ 20:29:
[...]

De AMD Mobile XP-M 3000+ draait @ 2200MHz, en stamt gewoon uit de K7 reeks (de cpu is in 2003 geintroduceerd).
Heb hier een Compaq Notebook ook met AMD XP-M 2800+ @ 1600 Mhz, alleen sinds er WIN MCE op draait wil hij niet sneller dan 800 Mhz..

:/

[ Voor 25% gewijzigd door Magure op 02-04-2006 20:54 ]

• Haaglander
  • Niet online
jhu schreef op zondag 02 april 2006 @ 20:07:

Hij heeft een jaar lang op 2200 Mhz gedraaid.

• Haaglander
  • Niet online
Haaglander schreef op zondag 02 april 2006 @ 19:49:
[...]

Wat denken jullie, kan het aan de processor liggen? Is het volgens jullie denkbaar dat de processorsnelheid met 1/3 kan verminderen door een hardwarestoring? Zo ja, dan bel ik de leverancier op want ik heb nog een jaar garantie.
Is er nou echt geen expert in de zaal die antwoord kan geven op deze vraag? :'(

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:20
Welk powerschema staat er ingesteld onder de power options in het control panel?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ik zou zeggen, bel of mail Medion eens.
Als het apparaat nog geen jaar oud is, zit er sowieso nog garantie op, en volgens mij geeft Medion zelfs 2 of 3 jaar garantie. Gewoon even bellen, misschien hebben zij de oplossing wel voor je.

Edit: Al gecontroleerd of er niet toevallig wat teveel stof in de koeling zit. Dan bedoel ik dus niet alleen de fan zelf, maar ook tussen de koelribben etc. Kan me voorstellen dat zo'n apparaat een behoorlijke koeling nodig heeft op topvermogen, dus wellicht is het iets van een thermische beveiliging?

[ Voor 40% gewijzigd door Brede P op 04-04-2006 08:00 ]

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-02 11:07

CaDje

Framedrops for life

Ik heb zelf een Pentium 4 Mobile 2.8Ghz in m'n laptop zitten. Met speedswitch zet ik 'm gewoon op max performance als deze op de AC zit.(vergeet niet 'm bij power options op speedswitch control te zetten)

Ik heb iig soms dat deze niet naar 2.8 Ghz wil gaan als ik in windows 'm van de AC af haal en 'm naar een tijdje weer op AC zet. Meestal helpt een reboot wel.
Misschien dat windows gewoon dwars zit, en kan een reinstall van windows het probleem verhelpen.

• Haaglander
  • Niet online
suspect schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 07:50:
Welk powerschema staat er ingesteld onder de power options in het control panel?
Op "Altijd aan" haalt hij niet meer dan 1450 Mhz

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:20
Probeer het eens met het 'desktop'-profiel.

• Haaglander
  • Niet online
Het is mij gelukt ..... dankzij het AMD-forum waar blijkbaar de echte kenners zitten. :)

http://forums.amd.com/index.php?showtopic=72923

De gouden tip was de tool CrystalCPUID + een handleiding: http://www.silentpcreview.com/article231-page1.html

Hiermee was ik in staat om in Windows (!!!) op een veilige manier de multipliers en voltages in te stellen.

[ Voor 16% gewijzigd door Haaglander op 07-04-2006 15:42 ]

Pagina: 1