[ubuntu] Hardwareondersteuning

Pagina: 1
Acties:
  • 347 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04
Ik heb wat zitten zoeken, kwam in de faq een dode link naar een Mandrake compatibility list tegen, een link naar Redhat met slechts een paar 100 dingen erin die ik niet gebruik, en op de site van Ubuntu vond ik dit en daar heb ik geloof ik ook niks aan :?.

Ik wil weten in hoeverre Linux overweg kan met het een en ander aan hardware. Ik wil over een poosje (wanneer de nieuwe Ubuntu uit is, er schijnt er deze maand een nieuwe te komen geloof ik..) eens serieus een dualboot maken en wat meer klooien met Linux :). Alleen dan moet mijn hardware wel werken.

Het belangrijkste lijkt me het moederbord. Ik sta nu zo'n beetje op het punt om dat te kopen, en ik ben uiteindelijk uitgekomen op de Asrock 939SLI32-eSATA2. Deze maakt gebruik van de ULi M1697 + M1695 chipset. De enige plank die ik heb gevonden die aan al mijn eisen voldoet eigenlijk, ik weet alleen of Linux wel goede ondersteuning heeft voor dit moederbord?

Wat er iig moet werken is sowieso de chipset. Ik weet dat b.v. een ATi chipset vrijwel niets kan onder Linux (kon ik destijds zelfs geen HD mee aanspreken :o), die heb ik dan ook gemeden nu. PCIe/PCI/USB/SATA/PATA moeten sowieso gewoon werken, maar hoe zit dat bij ULi? En de Realtek RTL8111B PCIe onboard netwerkcontroller heb ik ook nodig. Wat niet zo nodig hoeft te werken is het onboard geluid, SLI en Firewire.

Als ik straks de nieuwe versie van Ubuntu pak met dus de nieuwste bestanden erin, zouden deze onderdelen dan goed kunnen werken?

Ik wil ook DVB kijken onder Linux. Nu heb ik al een DVB-C kaart liggen, een KNC1 DVB-C TV Station plus. Als ik http://www.ussg.iu.edu/hy...x/kernel/0505.1/0064.html lees dan heb ik het idee dat er iig iemand aan gewerkt heeft, maar of het nu voor een newbie mogelijk is om het aan de praat te krijgen vraag ik me af, en ik weet ook niet hoe ik erachter kan komen of Ubuntu er standaard een driver voor zal hebben.

Ook wil ik nog een DVB-S kaart kopen. Nu wil ik beide kaarten van hetzelfde merk hebben (ivm. uitwisselen CAM module), en daarom ook mijn vraag over de DVB-C kaart ondanks dat ik die toch al heb.. Als KNC1 kaarten niet of maar zeer moeizaam werken verkoop ik mijn DVB-C kaart wellicht en koop ik bijvoorbeeld twee Technotrend kaarten. KNC1 heeft voor hun DVB-S kaart echter wel een Linux driver, alleen voor de DVB-C kaart zie ik die daar dus niet, maar de DVB-S kaart zal dan wel zonder problemen werken?

Ik heb al gekeken op http://www.linuxtv.org/ maar de lijst die daar te vinden is lijkt me niet compleet. Maar de Technotrend C-1500 en S-1500 staan er wel allebei op. Stiekem wil ik zelfs een DVB-S2 kaart, maar ik denk dat ik daarmee een beetje teveel vraag (al zou ik er een genoegen mee nemen als ik onder linux 'm alleen in DVB-S1 mode zou kunnen gebruiken, maar die kaarten zijn nog maar amper op de markt, en ondanks dat overal dezelfde Philips 7146 opzit zullen er toch wel verschillen zijn waardoor het, voorlopig, niet werkt..).

Het is me dus niet duidelijk of de KNC1 kaarten het wel (goed) zouden doen.

Met mijn videokaart zit ik gelukkig al goed, ik ben er al bekend mee dat ATi kaarten niet optimaal werken en mede daarom heb ik destijds al een 6600GT gekocht :).

Zijn er nog andere dingen die ik nog vergeet? En kan ik de hardware die ik nu op het oog heb gerust kopen, of kan ik beter uitkijken naar wat anders als ik met Linux wil stoeien?

[ Voor 5% gewijzigd door Mentalist op 01-04-2006 13:20 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Heb je al es gegoogled op de namen van je NB en/of SB icm Linux?

Enne... Ivm ATi chipsets - ik heb hier een laptop met een (erg recente) ATi IXP chipset, en alles draait zoals het hoort :). Geen klachten hiero!

Anyway. Over TV/Video op Linux weet ik niks. Je RealTek zou in principe out of the box moeten werken.

Edit: eerste hit op Google over je mobo:
http://www.phoronix.com/?page=news_item&px=Nzc=
Review van 10/2/2006... Best recent dus.
Edit 2: blijkbaar alleen maar een aankondiging dat ze een review ivm linux-compatibiliteit :X.

Victory:
http://www.ocworkbench.co...t_topic;f=30;t=004876;p=0
Volgens de posts daar zou het mobo volledig ondersteund zijn vanaf 2.6.16. En laat 2.6.16.1 nu net uitgekomen zijn :).

Ook http://www.google.com/linux is wel handig :).

P.S. Op GoT wordt er wel van je verwacht dat je zelf eerst veldwerk doet :+

[ Voor 53% gewijzigd door Borromini op 01-04-2006 13:42 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Borromini schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 13:24:
Heb je al es gegoogled op de namen van je NB en/of SB icm Linux?
Hmm, nee, nog niet. Maar ipv. van een reeks standaard testjes hoopte ik meer op iemand die het moederbord al heeft en uit ervaring kan zeggen dat het bij normaal gebruik gewoon stabiel loopt zonder rariteiten.
Enne... Ivm ATi chipsets - ik heb hier een laptop met een (erg recente) ATi IXP chipset, en alles draait zoals het hoort :). Geen klachten hiero!
Oh, da's gefixt ondertussen dan, of je hebt een andere southbridge. Ik had een MSI RS480iL geloof ik, S939, ATi north+south, en ongeveer driekwart jaar geleden deed dat dus bijzonder weinig. Maargoed, Linux support kan best rap gaan..
Anyway. Over TV/Video op Linux weet ik niks. Je RealTek zou in principe out of the box moeten werken.
Da's goed :).
Edit: eerste hit op Google over je mobo:
http://www.phoronix.com/?page=news_item&px=Nzc=
Review van 10/2/2006... Best recent dus.
"We will be posting a review of the ASRock 939SLI32-eSATA2 shortly at Phoronix, complete with all of our Linux tests."

Zover ik begrijp is de feitelijke info nog nergens te vinden? Ze hebben het getest, maar publiceren het resultaat later, ergens..

Ik zal zo nog wel ff zoeken, maar dan weet ik eigenlijk nog niet of het standaard werkt met Ubuntu of dat ik kernels moet recompilen voor het kan werken.
Ook http://www.google.com/linux is wel handig :).
Heb ik al eens eerder een linkje naartoe gehad ja :).
P.S. Op GoT wordt er wel van je verwacht dat je zelf eerst veldwerk doet :+
Oh, ik moet eerst dat moederbord kopen en zelf maar uitvinden of het goed werkt bij normaal gebruik? :+

[ Voor 4% gewijzigd door Mentalist op 01-04-2006 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Net m'n post geëdit. Het werkt dus wél :P. Al zul je je kernel wel moeten upgraden:+. Tenzij Ubuntu direct voor 2.6.16 gaat... Maar ik denk eerder van niet.

P.S. Ik heb een volledige ATi chipset :(. RS480 southbridge (jaja rommel :(). Maar je kan niet alles willen, voor de rest marcheert deze laptop vlekkeloos :). Linux op laptops is en blijft een avontuur :).

[ Voor 42% gewijzigd door Borromini op 01-04-2006 13:46 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Borromini schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 13:24:
Victory:
http://www.ocworkbench.co...t_topic;f=30;t=004876;p=0
Volgens de posts daar zou het mobo volledig ondersteund zijn vanaf 2.6.16. En laat 2.6.16.1 nu net uitgekomen zijn :).
Hmm, bedankt, maar volgens mij is dit het niet. Dat topic gaat over de 939Dual-SATA2, ik heb het over de 939SLI32. De Dual-SATA2 is nog een board met ULi M1695 + ULi M1567.

Alleen de derde SATA connector op de 939Dual werkt niet zonder de nieuwste versie, en dat komt door een SATA controller van een andere fabrikant, niet door ULi.

"About linux: Uli under linux is quite easy [Smile]
I shouldn't expect problems. There have been some problems with dual-sata2 but not with Uli. Asrock included sata2 controller from Jmcron. And Jmcron have not released specifications... without specifications it is hard to preapare drivers [Smile]".
http://www.ocworkbench.co...t_topic;f=30;t=006043;p=0
Die thread ga ik nog even lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

brand gewoon een live cd en kijk wat er wel en niet werkt.

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik denk dat hij die dingen nog niet gekocht heeft ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Borromini schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 13:43:
...
P.S. Ik heb een volledige ATi chipset :(. RS480 southbridge (jaja rommel :(). Maar je kan niet alles willen, voor de rest marcheert deze laptop vlekkeloos :). Linux op laptops is en blijft een avontuur :).
ow? mijn laptop draait nu al een paar maanden 90% (and going up) van de tijd linux en heb qua hardware niet echt problemen (niet meer dan onder Windows). Het enige dat niet werkt is het schermpje om song info weer te geven (m'n laptop heeft een extra schermpje aan de voorzijde daarvoor, maar zelf onder windows werkt dat alleen met een speciale mp3/cd speler app).

Wat betreft Ati, zolang je niet zware 3d gaat draaien en dat 1:1 gaat vergelijken met Windows, zijn de Ati drivers tegenwoordig erg goed. Alleen de 3d prestaties vallen nog iets tegen, maar ik heb al een tijdje het idee dat het eerder door de ontwerp filosofie van Ati komt. nVidia begon de GeForce serie ooit met de TNT chip. Deze vormt in zekere zin nog steeds de basis. En het sterkste punt van deze chip was des tijds z'n openGL ondersteuning. De nVidia chips zijn nog steeds extreem goed in openGL, en laat dat nou ook net het systeem zijn dat Linux gebruikt. Ati, omdat ze later op de High-end 3d markt kwamen, legde veel meer nadruk op Direct3D ondersteuning. En dat werkt nou eenmaal niet met Linux.
Maar als ik hier (en in andere fora) kijk, lijken er toch meer problemen te zijn met de nVidia drivers dan met de Ati (ik heb zelf een onwillige GeForce2 thuis).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:46

polthemol

Moderator General Chat
nvidia is het simpelste om volledig aan het werken te krijgen onder linux ;) Ati hun linuxdrivers zijn bagger, vooral als je dingen als dual screen wil (het werkt wel, maar vraag niet hoe, was het na een week kotsmoe)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

deepbass909 schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 22:41:
[...]

ow? mijn laptop draait nu al een paar maanden 90% (and going up) van de tijd linux en heb qua hardware niet echt problemen (niet meer dan onder Windows). Het enige dat niet werkt is het schermpje om song info weer te geven (m'n laptop heeft een extra schermpje aan de voorzijde daarvoor, maar zelf onder windows werkt dat alleen met een speciale mp3/cd speler app).

Wat betreft Ati, zolang je niet zware 3d gaat draaien en dat 1:1 gaat vergelijken met Windows, zijn de Ati drivers tegenwoordig erg goed. Alleen de 3d prestaties vallen nog iets tegen, maar ik heb al een tijdje het idee dat het eerder door de ontwerp filosofie van Ati komt.
Offtopic: Alles werkt... Maar probeer jij maar es een ATi 3D driver op Xorg 6.9.0 aan de praat te krijgen... You're my guest. En de ATi southbridge is gewoon rommel - de USB 2.0 speed is om te huilen - waarom denk je dat zoveel mobobakkers een ULi nemen in plaats van de RS480?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

W3ird_N3rd schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 13:16:
Ik wil over een poosje (wanneer de nieuwe Ubuntu uit is, er schijnt er deze maand een nieuwe te komen geloof ik..) eens serieus een dualboot maken en wat meer klooien met Linux :).
Je doelt op Ubuntu Dapper neem ik aan? Je kunt al een tijdje ISO's downloaden, momenteel 'flight 5', een soort bèta zeg maar: http://cdimage.ubuntu.com/releases/dapper/flight-5/

Draait uitstekend hier, inclusief Xgl en compiz. Hier en daar zitten er nog wat dingetjes die niet helemaal werken (ik kan bijvoorbeeld geen themes wisselen, gnome-theme-manager crasht bij 't starten), maar overall werkt het allemaal prima.

[ Voor 26% gewijzigd door Bergen op 03-04-2006 02:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

offtopic:
Flight 6 alpha is ondertussen ook al uit, zie o.a. de Frontpage ;)

[ Voor 3% gewijzigd door pasta op 03-04-2006 02:27 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Bergen schreef op maandag 03 april 2006 @ 02:19:
[...]
Je doelt op Ubuntu Dapper neem ik aan? Je kunt al een tijdje ISO's downloaden, momenteel 'flight 5', een soort bèta zeg maar: http://cdimage.ubuntu.com/releases/dapper/flight-5/

Draait uitstekend hier, inclusief Xgl en compiz. Hier en daar zitten er nog wat dingetjes die niet helemaal werken (ik kan bijvoorbeeld geen themes wisselen, gnome-theme-manager crasht bij 't starten), maar overall werkt het allemaal prima.
XGL is gewoon sex :P.

Maar ik wou ff wachten op de final :).
pasta schreef op maandag 03 april 2006 @ 02:27:
offtopic:
Flight 6 alpha is ondertussen ook al uit, zie o.a. de Frontpage ;)
Zie je, was gepland voor 20 april. Maar nu moet ik blijkbaar wachten tot juni.. Nouja, zo'n haast had ik nou ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Borromini schreef op maandag 03 april 2006 @ 00:52:
[...]

Offtopic: Alles werkt... Maar probeer jij maar es een ATi 3D driver op Xorg 6.9.0 aan de praat te krijgen... You're my guest. En de ATi southbridge is gewoon rommel - de USB 2.0 speed is om te huilen - waarom denk je dat zoveel mobobakkers een ULi nemen in plaats van de RS480?
Ik weet niet hoe het zit met de chipsets, ik heb alleen pc's met een Via chipset namelijk. Ik weet wel dat onder zowel 6.8 als 7.0 de Ati 3d drivers gewoon goed werken en zich bij mij erg makkelijk lieten installeren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Mja :(. Ik vrees dat we er met 6.9.0 tussenuit vallen :(. Ik hoop dat ATi die gaat ondersteunen... Vind ik niet grappig. Nu moet je echt hacken wil je het aan de praat krijgen... En dan nog heb je geen garantie dat het werkt.

Pagina: 1