Toon posts:

Live Knoppix om documenten te redden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-Tweakers,

Mijn Windows XP instalatie is laatst gecrashed. Nou is dat iets waar ik wel bekent mee ben, dus opzich is het formateren en opnieuw instaleren geen probleem. Maar ik heb nog een aantal recente documenten waarvan ik nog geen backup had, en die wou ik eerst nog redden. Nou is mijn probleem het volgende: Als ik de Knoppix live cd gebruik kom ik niet bij mijn gebruiker. Dit omdat ik, toen windows vroeg of ik mijn documenten persoonlijk wou maken en dus onzichtbaar voor andere ge/misbruikers ik op ja heb geklikt. Als ik dus naar documents and settings ga en naar een andere, onbeveiligde, account dan kan ik daar wel bij alle bestanden. Maar als ik naar mijn eigen account ga, dan krijg ik geen bestanden te zien, helemaal niks, ook geen mapjes etc.! Volgens een kameraad van wie ik de knoppix live linux leen moet dit wel automatisch zichtbaar zijn en hij weet verder niet hoe dit kan.

Verder wordt mijn USB stick ook niet herkent en vind kwifi mijn draadloze netwerk ook niet, maar dat is te overzien. Ik kan de bestanden wel naar mijn 2e HDD kopieren, de bestanden zijn het belangerijkste.

Weet jij misschien de oplossing?

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-01 09:35
heb je neit nog een oude 3 GB hardde schijf liggen?
die kun je er dan naast zetten, windows op installeren met de zelfde account enz misschien dat je er dna bij kunt ?

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 19:23
Over EFS

Formatteer de schijf niet! Je moet eerste het EFS certificaat hebben en de user / pass combinatie voordat je de bestanden ooit kan herstellen.

Wat je ooit had moeten doen was het certificaat exporteren en ergens apart opslaan. Dan zou je met een nieuwe install gewoon bij de bestanden kunnen. Nu is dat niet mogelijk.

Volgens VragenForum ben je je data kwijt, als je het certificaat niet van de pc kunt afplukken.

[ Voor 49% gewijzigd door paknaald op 01-04-2006 12:26 ]

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-11-2025
Weet je zeker dat je in Knoppix op de goede plaats kijkt? Hij mount hem namelijk gewoon als superuser, als het goed is, dus moet je alles kunnen zien. Je kan ook even zoeken op de schijf naar een bestand waarvan je weet dat hij moet bestaan. Als je de commandline gebruikt:

cd /je/ntfs/partitie
find |grep -i bestandsnaam (of gedeelte ervan)

edit:
paknaald, gebruikt Windows XP encryptie daarvoor? Is dat EFS niet een speciaal geval? Weer wat nieuws geleerd (geen XP gebruiker). Als dit dus het geval is, dan is mijn post overbodig.

[ Voor 23% gewijzigd door halfgaar op 01-04-2006 12:27 ]

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

DaNiEl KuNsT schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 12:18:
heb je neit nog een oude 3 GB hardde schijf liggen?
die kun je er dan naast zetten, windows op installeren met de zelfde account enz misschien dat je er dna bij kunt ?
Volgens mij gebruikt Windows unieke userid's en ook al gebruik je dezelfde naam dan heb je nog een probleem. Ik vraag me wel af of hij alle repair opties van Windows ook al geprobeerd heeft.

Een installatie ernaast zetten en dan eigenaar worden van de oude bestanden is misschien ook wel een oplossing.

[ Voor 52% gewijzigd door zomertje op 01-04-2006 12:27 ]

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• paknaald
Lijkt me dat het herstellen van Windows EFS-encrypted files geen NOS-probleem is? Al zou Knoppix ze nog kunnen vinden, dan zou hij er nog niets mee kunnen (helaas)

Verwijderd

Topicstarter
zomertje schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 12:26:
[...]

Volgens mij gebruikt Windows unieke userid's en ook al gebruik je dezelfde naam dan heb je nog een probleem. Ik vraag me wel af of hij alle repair opties van Windows ook al geprobeerd heeft.

Een installatie ernaast zetten en dan eigenaar worden van de oude bestanden is misschien ook wel een oplossing.
Ik kom helemaal niet meer in windows, ook niet veilige modus etc. dus de repair opties van windows zijn ook niet meer toegangkelijk lijkt me zo? Ik krijg steeds een blauw scherm en een aantal "tips" van wat te doen, maar daar kom ik ook nergens mee.

Is er geen "minder nette" manier om dat EFS te omzeilen?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ga het eens in wos vragen :P

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

daarbij het lijkt me sterk dat een usb stick niet wordt herkent.
gewoon er in steken in de logs kijken welk naam dat stickje gekregen heeft. (ik denk /dev/sda1)

# mkdir /usbstick
# mount -t vfat /dev/sda1 /usbstick

maar ach veel heb je er niet aan als je je files beveiligt hebt.

>.< >.< >.< >.<

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01 22:48
gewoon windows XP opnieuw installeren over de defecte installatie. Zolang je harddisk waar de corrupte XP installatie op staat nog ok is kan dat en behoud je ook alle settings en dokumenten. Tijdens installatie vraagt XP vanzelf hoe je de installatie wilt laten verlopen. Daarbij dan opnieuw installeren over de bestaande installatie.

[ Voor 4% gewijzigd door BartNL op 01-04-2006 16:35 ]

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

En volgens mij kun je ook een repair doen als hebt geboot van de Windows installatie cd.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-11-2025
Die repairoptie werkt in mijn ervaring nooit... Windows kan je ook niet overzetten naar een andere computer (door de HD over te zetten bijvoorbeeld), dit vanwege een missend PNP id voor de IDE driver, had ik gelezen. Die hersteloptie kan dat niet eens herstellen...

Maar als je Windows over een bestaande installatie gooit, pakt hij dan gewoon alles over? Ik was wel een keer verbaasd toen dat met win98 gebeurde, maar doet XP dat ook? Hij waarschuwt altijd zo dat alles wordt verwijderd.

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01 22:48
XP kan er gewoon overheen en zolang je er niet voor kiest de harde schijf / partitie te formatteren waar de defecte XP install op staat ben je niets kwijt. Het kan wel zijn dat je lastig bij de encrypted user data kan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dat volgens mij ook al eens eerder gedaan, maar dan krijg je, als ik dezelfde user name kies, niet automatisch de documents and settings van de vorige instalatie togewezen maar krijg ik een nieuw mapje met iets in de naam er bij, zoals:

oorspronkelijk: martin
na nieuwe instl.: martin.PC1

en dan moet ik dus verder met die laatste en bij die eerste bestanden kom je alsnog niet. dat is mijn ervaring althans.

• paknaald
Je zult toch echt je oude Windows-installatie moeten repareren om bij het EFS certificaat te kunnen komen. Met een andere installatie zonder geëxporteerd certificaat zal het niet lukken. (Dan zou de beveiliging ook wel erg slap zijn).

Link

[ Voor 13% gewijzigd door paknaald op 04-04-2006 14:06 ]

Pagina: 1