[Exchange W2K3] Alles staat goed, geen mail :)

Pagina: 1
Acties:
  • 364 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-08 21:56
Ik heb Exchange 2003 STD geinstalleerd op een Windows Server 2003 platform server.

Uiteraar de dcdiag en netdiag uitgevoerd, waar alles goed was, behalve 1 error die te maken had met syslog. Na wat onderzoek was het niets om zorgen over te maken, ik ben dan ook gewoon doorgegaan met de installatie.

Verder is alles volgens plan gegaan, de smtp, pop, imap en x.400 services draaien allemaal, ook de rest van de Exchange services draaien zonder foutmeldingen.

Ik heb het mx record goed doorgezet, dit heb ik getest.

Maar mailen gaat niet, niet naar local adressen en ook niet naar reguliere adressen. Wat kan ik nog meer doen om het probleem te isoleren? Dit is de eerste keer dan ik zelfstandig een Exchange server opzet en ik loop eigenlijk vast...

Ik heb een mailbox aangemaakt voor het Administrator account en nog een 2de account, puur voor testdoeleinden. Inloggen gaat wel, zowel via exchweb als outlook.

Iemand wat tips waar ik naar kan kijken??

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:50

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat is de foutmelding die je krijgt? "lukt niet" zegt me niet zoveel ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als alles goed zou staan, zou het wel werken (en als echt alles goed staat en het werkt niet, is er geen oplossing mogelijk, alles staat namelijk al goed ... ) dus waarom je dit in je topic titel zet snap ik niet zo goed :P

In ieder geval - je zal zoals ? ook zegt wat meer informatie moeten geven over wat er precies niet werkt (vooral omdat je ook zegt dat interne mail niet werkt zou ik persoonlijk me eerst daar op focussen omdat dat vaak gemakkelijker is dan externe mail) :)

Je topic hoort verder thuis in Software Algemeen - ik verplaats je topic dan ook nog eventjes :)

Windows Operating Systems >> Software Algemeen

Verwijderd

Het werkt niet is inderdaad wat te weinig info :) Krijg je bijvoorbeeld een NDR? Heb je in je event log gekeken?

• enveekaa
@elevator: Vandaag ook de smiley he :P

Sorry voor de wat late reactie, /zwaar weekend!

Ik krijg een evend 290. Er wordt dus een NDR gegenereerd maar die komt niet terug in mijn mailbox oid. Zijn die ergens anders te bekijken?

A non-delivery report (reason code unable-to-transfer and diagnostic code unrecognised-OR-name) is being generated for message C=US;A= ;P=First Organizati;L=SERVER01-060402120911Z-4. It was originally destined for DN:CN=ADMINISTRATOR,CN=RECIPIENTS,OU=FIRST ADMINISTRATIVE GROUP,O=FIRST ORGANIZATION§ (recipient number 1), and was to be redirected to . [MTA DISP:RESULT 16 136] (12)

Volgens comments op EventID is kan deze error onstaan na het opnieuw installeren van de SMTP service na de installatie van Exchange, ik heb wel wat lopen kloten met de SMTP service dus het zou kunnen. Advies is Exchange opnieuw te installeren... 8)

Kan ik nog meer met deze error code?

[ Voor 19% gewijzigd door enveekaa op 02-04-2006 14:19 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

enveekaa schreef op zondag 02 april 2006 @ 14:14:
Advies is Exchange opnieuw te installeren... 8)
Da's toch niet zo'n groot probleem?
Ik bedoel: je hebt zelf je smtp service om zeep geholpen, dus als je die eerst weer default zet en reinstall Exchange doet ben je weer klaar.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Gewoon reinstall doen inderdaad. Eventueel kan je nog kijken naar http://support.microsoft.com/?kbid=290290

• enveekaa
Oke, dat kb artikel beschijf de reinstall procedure, bedankt. Dat ga ik maar doen dan :)

• enveekaa
Ik heb kb290290 inmiddels gevolgd en lokaal mailen naar adressen binnen het domein werkt nu wel. Maar naar buiten nog niet, en volgens mij is het nog steeds de smtp service die roet in het eten gooit.

Ik krijg nu event 3030:
A non-delivery report with a status code of 5.1.8 was generated for recipient rfc822;someone@xs4all.nl (Message-ID <493AE6C4673990409F784C8D11F1997F7298@server01.azazel.local>).

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

En SMTP error 5.1.8 staat volgens MS voor "Domain of sender address Administrator@azazel.local does not exist".

Ik heb event 3030 door eventid.net gehaald en de geopperde kb artikelen doorgelopen, maar die hebben er volgens mij niet mee te maken, in dit geval.

[ Voor 3% gewijzigd door enveekaa op 03-04-2006 14:11 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Klopt toch precies? Je probeert te mailen als administrator@azazel.local. Ik kan echter geen dns-record voor dit domein vinden (zowel geen A, als MX-record). Het domein 'bestaat' dus niet op internet. Sowieso is .local geen geldige TLD voor extern/internet gebruik.
enveekaa schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 00:22:
Ik heb het mx record goed doorgezet, dit heb ik getest.
Welke MX-records hebben we het hier over. Als je de juiste domain-name hebt, en de MX-records staan goed, dan moet je even je Recipient Update Service (RUS) aanpassen zodat het mailadres van je NT-account(s) het juiste smtp-adres krijgen.

[ Voor 34% gewijzigd door Question Mark op 03-04-2006 16:17 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• enveekaa
Nee je begrijpt me verkeerd.

Ik snap wel dat azazel.local geen mx kan hebben op internet. Het mx record waar ik het over heb is enveekaa.net.

Mail (intern) naar azazel.local gaat wel. Maar naar naar externe adressen niet, dus vandaar dat ik het zoek in de hoek van de smtp service.

Verwijderd

Hebben je gebruikers wel ee enveekaa.net email adres?

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

De NDR wordt gegeneerd door de ontvangende mailserver (xs4all in dit geval). Deze mailserver doet een reverse lookup op domainnaam (azazel.local). Deze failed, azazel.local bestaat immers niet, en de mail wordt gebounced...

MX records worden niet alleen bij het ontvangen van mail gebruikt, maar ook door de ontvangende partij (afhankelijk van de instellingen van de ontvangende server).

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08 07:58

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Wat is het primaire mail adres van de gebruiker. Ik vermoed dat dit het .local adres is. Zorg er voor dat het publieke .net adres als primair staat opgegeven.

xs4all kreeg nml als afzender .local binnen en dat gaat niet werken.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• enveekaa
Oke, ik begreep jou verkeerd. Excuus ;)

Ik moet idd het adres van de gebruikers nog aanpassen.. een zoeken hoe.. iets met de RUS neem ik aan?

Oke that did the trick inderdaad. Heb bij default policy enveekaa.net als primair SMTP domein opgegeven en dat was het.

Bedankt voor de feedback en het geduld haha :9

[ Voor 38% gewijzigd door enveekaa op 03-04-2006 19:23 ]

Pagina: 1