Toon posts:

Verschil tussen IPX/SPX en TCP/IP *

Pagina: 1
Acties:
  • 1.115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Over ipx/spx las ik het volgende :

Dit protocol gebruikt broadcast voor het opvragen van netbios computernamen.

Echter over tcp/ip las ik :

Het heeft routing mogenlijkheden en gebruikt geen broadcast voor het achterhalen van de netbios computer namen.

Echter na enig speurwerk snap ik nogsteeds niet helemaal wat er met deze 2 zinnen bedoeld word.

Als er iemand zo vrij is om mij dit uit te leggen op een simpelen makkelijke manier, ben ik diegene eeuwig dankbaar ;--)

edit : later vond ik ook dit : Netwerktransport protocol, ontwikkeld door IBM in 1985, voor kleine netwerken. De basis hiervoor is het gebruik van NetBIOS. NetBEUI is vergelijkbaar met TCP/IP en IPX/SPX. NetBEUI is zeer efficient voor kleine netwerken, maar kan helaas niet gerouteerd worden, bovendien verstopt het netwerk als je meer als 20 machines aan dit netwerk hebt hangen.

ik heb zo'n gevoel dat het eventueel handiger is om eerst te begrijpen wat er met geretourd/routing bedoelt word ;)

bvd

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2006 00:41 ]

Verwijderd

router... een verbinding tussen 2 verschillende netwerken

je protocol moet wel het gebruik van een router ondersteunen. ip doet dat. netbui niet
de meeste nieuwe spelletjes gebruiiken ip
ouwe spelletjes ipx ... sja

bottom line gewoon tcp instaleren is imho het makkelijkst in gebruik
netbui, sja .. je zet het aan of uit .... t'is maklijker als je niks weet

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:18

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wellicht dat het handig is om eens een boek ala The Networking Essentials te lezen ? Daar staat een hoop van dit soort stof in.
Verder nog even een titel edit

Tijd voor een nieuwe sig..

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-04 15:23

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Geschiedenis
IPX/SPX (Internetwork Packet eXchange / Sequenced Packet Exchange) is een protocol dat afkomstig is van Novell en gebasseerd op het Xerox-netwerk.

IPX/SPX is een protocolfamilie te vergelijken met de TCP/IP-familie, echter met zijn eigen voor- en nadelen.

Hierbij is SPX een gecontroleerde uitbreiding op IPX, waarmee het mogelijk is om een tweeweg-communicatie tussen twee werkstations in het leven te roepen. IPX/SPX is een alternatief voor TCP/IP. (Bij IPX/SPX wordt het unieke netwerkadres, in het geval van Ethernet, uit de netwerkkaart gelezen. dit is dus het zogenaamde MAC adres )

Ook IPX/SPX is ook te routeren, kortom heeft vele overeenkomsten met TCP/IP.

De exacte verschillen zitten echt in de technische details , routering werkt bij IPX/SPX met netwerknummers ipv netwerk ranges aangegeven dmv netmask bij TCP/IP. Dit omdat IPX/SPX de Mac adressen gebruikt als adressering en TCP / IP IP adressen.

Het probleem van IPX/SPX is dat de install base van TCP/IP door de groei van ARPA / Internet steeds groter en groter werd en tenslotte Novell steeds meer markt aandeel verloor.
In de tijd van Windows 3.11 / Win95 en NT4 heb ik nog wel een aantal IPX/SPX netwerken gebouwd, maar met de komst van de betaalbare IP routers is dat eigenlijk heel snel TCP / IP geworden.

Kortom beide 2 mooie en goed bruikbare protocollen waarvan er 1 het af heeft moeten leggen t.o.v. de ander.

Hoop dat je hier wat mee kunt.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Verwijderd

Topicstarter
CyCLoNe schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 09:19:
Geschiedenis
IPX/SPX (Internetwork Packet eXchange / Sequenced Packet Exchange) is een protocol dat afkomstig is van Novell en gebasseerd op het Xerox-netwerk.

IPX/SPX is een protocolfamilie te vergelijken met de TCP/IP-familie, echter met zijn eigen voor- en nadelen.

Hierbij is SPX een gecontroleerde uitbreiding op IPX, waarmee het mogelijk is om een tweeweg-communicatie tussen twee werkstations in het leven te roepen. IPX/SPX is een alternatief voor TCP/IP. (Bij IPX/SPX wordt het unieke netwerkadres, in het geval van Ethernet, uit de netwerkkaart gelezen. dit is dus het zogenaamde MAC adres )

Ook IPX/SPX is ook te routeren, kortom heeft vele overeenkomsten met TCP/IP.

De exacte verschillen zitten echt in de technische details , routering werkt bij IPX/SPX met netwerknummers ipv netwerk ranges aangegeven dmv netmask bij TCP/IP. Dit omdat IPX/SPX de Mac adressen gebruikt als adressering en TCP / IP IP adressen.

Het probleem van IPX/SPX is dat de install base van TCP/IP door de groei van ARPA / Internet steeds groter en groter werd en tenslotte Novell steeds meer markt aandeel verloor.
In de tijd van Windows 3.11 / Win95 en NT4 heb ik nog wel een aantal IPX/SPX netwerken gebouwd, maar met de komst van de betaalbare IP routers is dat eigenlijk heel snel TCP / IP geworden.

Kortom beide 2 mooie en goed bruikbare protocollen waarvan er 1 het af heeft moeten leggen t.o.v. de ander.

Hoop dat je hier wat mee kunt.
zeer zeker ! maar kan ik hieruit opmaken dat broadcasten dus te maken heeft met of je in het geval van IPX/SPX via netwerknummers routerd, en met tcp/ip via netwerk ranges ?

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 00:07:
Over ipx/spx las ik het volgende :

Dit protocol gebruikt broadcast voor het opvragen van netbios computernamen.

Het heeft routing mogenlijkheden en gebruikt geen broadcast voor het achterhalen van de netbios computer namen.
Voor TCP/IP heb je ook netbios (windows noemt het WINS) maar als je naar poort 139 connect op een windows pc die op het internet hangt krijg je meestal antwoord wat de naam van die PC is(als er geen firewall is)

Computernamen zijn meestal via IP/DNS te vinden. een ping geeft ip-adrees xxx.xxx.xxx.xxx weer is de naam in een ander formaat dan dat is dat meestal het internet bekend Hostname (computernaam)

het is niet 100% de goeide uitleg maar wel de meest simple en makkelijke wat je zoekt. Het boek wat eerder aangeraden wordt is een goeie start echter wel complexe informatie die je leest.

je hebt eigenlijk 2 basis verchillen de webpagina die je nu leest (en waar ik mijn antwoord op schrijf)
draait op het TCP/IP protocol maar de dienst Is HTTP (service/server)
Netbios is ook een dienst/service en IPX/SPX is een protocol.
ik heb zo'n gevoel dat het eventueel handiger is om eerst te begrijpen wat er met geretourd/routing bedoelt word ;)
bvd
Er is op internet via p2p software wel een video'tje hoe wat de basis is van netwerken echter de naam weet ik niet meer iets met "lan warriors ofzo" misschien dat me medetweakers je dat wel kunnen vertellen

Tja vanalles

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-04 19:07

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 00:07:

Windows kan dus wel via broadcasts op TCP/IP achterhalen wat de NETBIOS namen zijn van de computers. standaard word dit in Windows geregeld door de DHCP server door het Netbios knooppunt type (je kunt dit overriden door in de geavanceerde TCP/IP opties bij de tabblad 'WINS' vakje NETBIOS-instelling)

PS over de routing mogelijkheden hoef je geen zorgen te maken als je een simpele netwerk hebt die alleen maar onder één subnet vallen.. (b.v. 192.168.1.xxx/24 NM 255.555.255.0)

ook moet je rekening houden bij TCP/IP dat het eerste adres altijd het netwerkid is en het laatste adres altijd de broadcast adres is.. (in mijn voorbeeld is het respectievelijk 192.168.1.0 (networkid) en 192.168.1.255 (broadcast))

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Misschien is het handig als de TS aangeeft waarom hij dit wilt weten, is makkelijker met een gericht antwoord te komen :)

NetBIOS is een API en geen protocol, dus heeft altijd een protocol (IPX/TCP/NETBEUI) nodig om getransporteerd te worden. Als je IPX gebruikt wordt het gebroadcast (dus SAP). Deze packets worden normaal gesproken niet gerouteerd tenzij de router de zogenaamde 'ipx type 20 propagation' (SAP type 20) ondersteund.

TCP/IP routers routeren wel standaard NetBIOS over TCP.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-04 19:07

nIghtorius

Poef!

JoetjeF schreef op zondag 02 april 2006 @ 17:14:
I Beg to differ.

Geen enkele TCP/IP router routeert NetBIOS broadcast verkeer.. router en broadcast TCP/IP verkeer routeren zowieso niet. Alleen bij zeer specifiek broadcast verkeer (BOOTP/DHCP) en dat kun je meestal in/uit schakelen op de router.

maar ga er van uit dat geen NetBIOS verkeer door een router komt. Wil je op dat moment wel computernamen resolven die achter een router liggen moet je een DNS of een WINS server in je netwerk hebben.
NetBIOS is een API en geen protocol, dus heeft altijd een protocol (IPX/TCP/NETBEUI) nodig om getransporteerd te worden.
NetBIOS is weldegelijk een protocol. Windows heeft een API om bij het Netbios gedeelte te kunnen komen. anders zou HTTP, FTP, IRC, L2TP, PPTP, POP, SMTP, etc ook geen protocollen zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door nIghtorius op 02-04-2006 17:43 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Topicstarter
Misschien is het handig als de TS aangeeft waarom hij dit wilt weten, is makkelijker met een gericht antwoord te komen :)

NetBIOS is een API en geen protocol, dus heeft altijd een protocol (IPX/TCP/NETBEUI) nodig om getransporteerd te worden. Als je IPX gebruikt wordt het gebroadcast (dus SAP). Deze packets worden normaal gesproken niet gerouteerd tenzij de router de zogenaamde 'ipx type 20 propagation' (SAP type 20) ondersteund.

Ik wil dit weten omdat het zo beschreven stond in me lesboek :--) snappen doe ik het nog niet helemaal, want er staat nergens uitgelegegd wat routeren nou precies inhoud en wat broadcasten nou precies inhoud

de gehele tekst :

IPX/SPX :
Dit is een Novell NetWare-protocol, dat in een netwerk nodig is voor het besturen van een Novell netware server. hier gaat hierbij om een snel wan/lan protocol, dat zich boven op het Netbios kan nestelen <----?????. Dit protocol gebruikt broadcast voor het opvragen van Netbios computer namen <-----??????

Netbeui

Lalaaala blabalalbla Het heeft de naam een snel protocol te zijn en ondersteunt de Netbios Interface <-----????????

Tcp/Ip

hoop tekst dan : In unix werd het al kort na de ontwikkeling geintregeert. Het heeft routing mogenlijkheden en gebruikt geen Broadcast <-----???? voor het achterhalen van de Netbios Computer namen <------?

van het hele hoofdstuk begrijp ik alleen die paar zinnetjes niet, maar ik heb het gevoel dat het wel de paar belangrijkste zijn lol.

Zelf heb ik het idee dat Netbios computer namen, eigenlijk de computer namen zijn, die je ziet als je naar Mijn netwerk locaties gaat. Wat op hun beurt weer eigenlijk de mac adressen van de betreffende computer is. De netbios interface zou dan een dienst/serverice moeten zijn die de mac adressen van elke pc omzet in de netbios computernaam ? of ik het goed heb weet ik niet :--)

maar wat broadcasten nou precies is, en wat het ermee te maken zou moeten hebben is mij een raadsel !

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2006 15:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Koffie schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 09:02:
Wellicht dat het handig is om eens een boek ala The Networking Essentials te lezen ? Daar staat een hoop van dit soort stof in.
Verder nog even een titel edit
ik heb nog even de policy doorgelezen betreffende topic titels. Voortaan zal ik zelf een beter titeltje verzinnen ;-)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 12:06:
zeer zeker ! maar kan ik hieruit opmaken dat broadcasten dus te maken heeft met of je in het geval van IPX/SPX via netwerknummers routerd, en met tcp/ip via netwerk ranges ?
Nope. Om een hele simpele analogie te gebruiken. Bij broadcasten roept machine JANTJE die iets naar machine ANITA wil versturen: "Joehoe, Anita, wat is jouw adres?"
En ANITA roept terug: "Hallo, mijn adres is zus en zo"
Dat geeft nogal wat geroep over het netwerk als je met veel computers werkt omdat al die machines voortdurend door elkaar heen roepen.

Als je geen broadcast gebruikt dan staat er gewoon op 1 computer een net lijstje met namen en de bijbehorende adressen. Alle computers vragen dan netjes bij die ene computer om een adres.

Verwijderd

Topicstarter
/downtime/ schreef op maandag 03 april 2006 @ 15:46:
[...]

Nope. Om een hele simpele analogie te gebruiken. Bij broadcasten roept machine JANTJE die iets naar machine ANITA wil versturen: "Joehoe, Anita, wat is jouw adres?"
En ANITA roept terug: "Hallo, mijn adres is zus en zo"
Dat geeft nogal wat geroep over het netwerk als je met veel computers werkt omdat al die machines voortdurend door elkaar heen roepen.

Als je geen broadcast gebruikt dan staat er gewoon op 1 computer een net lijstje met namen en de bijbehorende adressen. Alle computers vragen dan netjes bij die ene computer om een adres.
Bedoel je met adres het mac adres of het ip adres ?

En hoe weet bijv van de 10 computers, dat er 1 het lijstje heeft en de andere 9 niet ?

Ook maak ik hieruit op dat het dus beter is om een protocol te gebruiken dat niet broadcast voor mac/ip adressen ?

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op maandag 03 april 2006 @ 16:00:
Bedoel je met adres het mac adres of het ip adres ?
Dat maakt voor dit verhaal niks uit. Of dat een mac adres of een IP adres is hangt van je protocol af. Maar dat maakt niet uit voor het verhaal over broadcasting.
En hoe weet bijv van de 10 computers, dat er 1 het lijstje heeft en de andere 9 niet ?
Bij TCP/IP krijgt een computer z'n adres (IP-adres) van een DHCP server en die DHCP server geeft ook meteen het IP-adres van de DNS server (de server met het "lijstje"). Als je geen DHCP server gebruikt zul je het zelf moeten instellen op elke PC.
Ook maak ik hieruit op dat het dus beter is om een protocol te gebruiken dat niet broadcast voor mac/ip adressen ?
In grotere netwerken wel omdat je de overlast van broadcasting wilt beperken. In kleinere netwerken heeft broadcasting weer het voordeel dat je geen WINS/DNS server nodig hebt voor onderlinge communicatie.

Verwijderd

Topicstarter
Nog 1 laatste vraag dan !

Mijn uitleg hierboven over wat ik dacht wat netbios computer namen zijn, klopt dat?

Zo ja dan begin ik het te snappen, zo nee dan ga ik verder met zoeken :--)

zowiezo allemaal bedankt voor de vele feedback !

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

-

[ Voor 100% gewijzigd door downtime op 03-04-2006 22:46 ]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op maandag 03 april 2006 @ 15:11:
Zelf heb ik het idee dat Netbios computer namen, eigenlijk de computer namen zijn, die je ziet als je naar Mijn netwerk locaties gaat
Dat klopt. Simpel gestelt is de Netbios naam de computernaam (bv. ANITA). Er wordt met meerdere abstractieniveau's binnen een netwerk gewerkt. Eerst een computernaam, dan een IP adres (bij TCP/IP), en uiteindelijk een MAC adres. En er zijn mechanismen binnen een netwerk (WINS/DNS/DHCP/broadcasting) die helpen om de vertaalslagen tussen die abstractieniveau's te maken.

Verwijderd

Topicstarter
nogmaals bedankt ! vele puzzelstukjes vallen nu op hun plaats !

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-04 17:10

Equator

Crew Council

#whisky #barista

/downtime/ schreef op maandag 03 april 2006 @ 22:46:
[...]

Dat klopt. Simpel gestelt is de Netbios naam de computernaam (bv. ANITA). Er wordt met meerdere abstractieniveau's binnen een netwerk gewerkt. Eerst een computernaam, dan een IP adres (bij TCP/IP), en uiteindelijk een MAC adres. En er zijn mechanismen binnen een netwerk (WINS/DNS/DHCP/broadcasting) die helpen om de vertaalslagen tussen die abstractieniveau's te maken.
Op zich heb je daarin gelijk, maar de volgorde is dacht ik iets anders.
(onderstaande is gebaseerd op tcp/ip protocol met dns/wins server)

Wanneer PC1 iets wil versturen naar PC2, en PC1 heeft het IP adres van PC2 _niet_ in zijn cache staan, zal hij aan zijn geconfigureerde wins/dns server het IP adres van PC2 vragen.

Wanneer hij het IP adres van PC2 weet, zal hij een ARP request het netwerk opsturen (misschien dat hij eerst nog kijkt of hij in zijn arp tabel zelf dit adres nog heeft staan)

Als de ARP request uitkomt bij een PC hoeft er maar een korte weg te worden afgelegd naar layer 3 van het OSI model (de layer waar het IP adres bekend is) klopt het IP adres van die PC met het IP adres wat er gezocht wordt komt er een antwoord op de ARP request(met daarin het mac adres van PC2) terug bij PC1.

PC1 verstuurd dan zijn paket naar het MAC adres van PC2. Een switch houdt zijn eigen tabel bij welk MAC adres er achter welke fysieke interface zit, dus wordt het packet naar de jusite poort verstuurd en komt het dus alleen aan op de juiste PC.

Zou het netwerk nu bestaan uit een NetBeui omgeving, en PC1 stuurt een packet naar PC2 dan moet het pakketje helemaal naar OSI layer 7 (Application layer) moeten om te achterhalen of het de correcte PC is. Dat packet wordt naar alle PC's op het netwerk verstuurd (wat dus broadcasten is)
Alleen de juiste PC pakt het packet op, de rest dropt het packet.

* Equator komt er achter dat het lang geleden is dat hij zich hierin heeft verdiept. (klopt het allemaal een beetje, of ben ik wat vergeten)

Ohja, plaatje van osi model..
Afbeeldingslocatie: http://www.novell.com/info/primer/art/prim02.gif

[ Voor 4% gewijzigd door Equator op 04-04-2006 11:18 ]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Natuurlijk. Maar ik heb het OSI model hier gemakshalve buiten gelaten, deels om het simpel te houden, en deels omdat 't voor mij ook allemaal vrij roestig is en ik te lui was om er een boek bij te zoeken ;) Networking Essentials staat ook bij mij nog wel ergens in de kast.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-04 17:10

Equator

Crew Council

#whisky #barista

/downtime/ schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 11:43:
Natuurlijk. Maar ik heb het OSI model hier gemakshalve buiten gelaten, deels om het simpel te houden, en deels omdat 't voor mij ook allemaal vrij roestig is en ik te lui was om er een boek bij te zoeken ;) Networking Essentials staat ook bij mij nog wel ergens in de kast.
* Equator agrees
Echter m.b.v. het OSI model kan je als leek wel begrijpen waarom het interessant is om een tabel bij te houden waarin IP adressen met MAC adressen staan. En waarom het het langer duurt om achter een netbios naam te komen i.p.v. een IP adres.

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

vso schreef op zondag 02 april 2006 @ 02:01:

Er is op internet via p2p software wel een video'tje hoe wat de basis is van netwerken echter de naam weet ik niet meer iets met "lan warriors ofzo" misschien dat me medetweakers je dat wel kunnen vertellen
Dat filmpje heet Warriors of the net, heb dat nog wel ergens op me hdd staan dus als iemand er interesse voor heeft, roep maar dan zoek ik het even op.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Pagina: 1