Ik hoop dat mijn TS een beetje volgens Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? is... zo niet heb ik liever niet meteen een slotje
Ik heb nu een inmiddels vrij brak systeempje (s478 P4, 6600gt enz)... en lijkt het mij een goed idee om hier het een en ander aan up te graden, het systeem wordt naast wat standaard office-werk en browsen enz. gebruikt voor gamen. Ook vind ik het leuk om te overclocken, wat ook zou kunnen meewegen in mijn keuze
Het budget voor het geheel is zo'n 700 tot 800 euri. Die 800 mag uitlopen tot ongeveer 850, maar dan moet het wel over zijn met de pret
Het gaat hier om een bijna helemaal nieuw systeem, namelijk de volgende onderdelen:
Processor
Moederbord
Vga-kaart
Harde schijf
De helft van het geheugen
Voeding + Behuizing
Desondanks lijkt het me zinvoller om het hier te openen dan bijvoorbeeld een apart topic in PMG en VPB, vooral omdat mijn gespreksstof dan zo snel opraakt
Het boodschappenlijstje
AMD Athlon 64 3700+ San Diego (S939, 2,2GHz (€ 217,47)
Een vriend van me heeft deze processor ook en is er erg tevreden mee, verder presteert hij in reviews van bijvoorbeeld Ome Tom niet eens heel veel minder dan bijvoorbeeld een FX-57 in games, en omdat dat het doel is van deze pc lijkt me dit een goede keus.
DFI Lanparty UT nF4-D, nForce 4 (€ 113,-)
Omdat Asus voor overclocken vrij beperkt blijkt te zijn, en ik toch al had besloten dat mijn goede voornemens om het budget te halen niet zouden lukken, kies ik voor dit mobo. Niet voor een SLi-variant, want als deze kaart verouderd is koop ik liever een andere (nieuwe) kaart.
Asus EN7900GT Top (€ 314,86)
Omdat ik een fervent Nvidia-fan ben, en omdat deze kaart wederom in reviews van ome Tom met voor die prijs geweldige prestaties komt, lijkt me dit de beste keus. De reden dat ik voor de Top variant kies, is dat het mij lijkt dat hiervan de fan betere koelprestaties levert (hij is in ieder geval wel groter
Western Digital Caviar WD1600JD, 160GB (€ 80,25)
Diezelfde vriend van me had een WD Caviar in zijn oude IDE-setup, heel mooi ding
512MB PC3200 DDR, CL2.5 (OCZ, OCZ400512P) (€ 45,01)
Hier heb ik al een reepje van, dat zou dan dus 2x512mb worden. De reden dat ik voor OCZ kies zijn de (bij eigenlijk alle reviews) degelijke overclock-prestaties, de lage prijs, en dat ik er al een reepje van heb.
Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart) (€ 106,66)
450W lijkt me genoeg voor dit systeem, en Antec voedingen staan bekend als goede dingen, en voor ongeveer 50 euro neem ik die prachtige behuizing er wel bij
Totaal excl. verzendkosten: € 875,31
Mijn vragen zijn:
- Heeft er iemand ervarngen met het northbridge-fannetje van het DFI mobo, en dan vooral wat de kwaliteit van het ding betreft
- Raden jullie mij ook aan een 7900GT te nemen? Of is er een ander goed alternatief?
- Verder alle mogelijke feedback welkom
Bronnen:
Ome Tom - www.tomshardware.com
Onze eigenste Pricewatch
Google voor informatie over verschillende 7900GT kaarten
Ervaringen van die vriend
[ Voor 15% gewijzigd door Groever op 02-04-2006 10:46 . Reden: Update 2 April ]