Game Systeempje

Pagina: 1
Acties:

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-01 13:35

Ik hoop dat mijn TS een beetje volgens Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? is... zo niet heb ik liever niet meteen een slotje :9

Ik heb nu een inmiddels vrij brak systeempje (s478 P4, 6600gt enz)... en lijkt het mij een goed idee om hier het een en ander aan up te graden, het systeem wordt naast wat standaard office-werk en browsen enz. gebruikt voor gamen. Ook vind ik het leuk om te overclocken, wat ook zou kunnen meewegen in mijn keuze :) (Je weet toch, 3dmark05 voor en na de behandeling, lachen :D)
Het budget voor het geheel is zo'n 700 tot 800 euri. Die 800 mag uitlopen tot ongeveer 850, maar dan moet het wel over zijn met de pret :P /edit: als ik dat zeg, weet ik vantevoren dat het meer wordt :p

Het gaat hier om een bijna helemaal nieuw systeem, namelijk de volgende onderdelen:

Processor
Moederbord
Vga-kaart
Harde schijf
De helft van het geheugen
Voeding + Behuizing

Desondanks lijkt het me zinvoller om het hier te openen dan bijvoorbeeld een apart topic in PMG en VPB, vooral omdat mijn gespreksstof dan zo snel opraakt ;)

Het boodschappenlijstje

AMD Athlon 64 3700+ San Diego (S939, 2,2GHz (€ 217,47)
Een vriend van me heeft deze processor ook en is er erg tevreden mee, verder presteert hij in reviews van bijvoorbeeld Ome Tom niet eens heel veel minder dan bijvoorbeeld een FX-57 in games, en omdat dat het doel is van deze pc lijkt me dit een goede keus.

DFI Lanparty UT nF4-D, nForce 4 (€ 113,-)
Omdat Asus voor overclocken vrij beperkt blijkt te zijn, en ik toch al had besloten dat mijn goede voornemens om het budget te halen niet zouden lukken, kies ik voor dit mobo. Niet voor een SLi-variant, want als deze kaart verouderd is koop ik liever een andere (nieuwe) kaart.

Asus EN7900GT Top (€ 314,86)
Omdat ik een fervent Nvidia-fan ben, en omdat deze kaart wederom in reviews van ome Tom met voor die prijs geweldige prestaties komt, lijkt me dit de beste keus. De reden dat ik voor de Top variant kies, is dat het mij lijkt dat hiervan de fan betere koelprestaties levert (hij is in ieder geval wel groter :p). Ik kies niet voor een andere koeler, omdat ik mezelf dood zou maken als ik mijn gloednieuwe 7900GT beschadig. Als blijkt dat er geen verschil in koelprestaties is, ga ik voor de gewone 7900GT van Asus.

Western Digital Caviar WD1600JD, 160GB (€ 80,25)
Diezelfde vriend van me had een WD Caviar in zijn oude IDE-setup, heel mooi ding :P Ook heeft deze HDD 16MB cache, wat me beter lijkt dan 8MB >:) ... Eigenlijk viel mijn keus meteen al op WD, nooit slechte ervaringen met ze gehad, en een Maxtor 10 wordt natuurlijk een beetje moeilijk....

512MB PC3200 DDR, CL2.5 (OCZ, OCZ400512P) (€ 45,01)
Hier heb ik al een reepje van, dat zou dan dus 2x512mb worden. De reden dat ik voor OCZ kies zijn de (bij eigenlijk alle reviews) degelijke overclock-prestaties, de lage prijs, en dat ik er al een reepje van heb.

Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart) (€ 106,66)
450W lijkt me genoeg voor dit systeem, en Antec voedingen staan bekend als goede dingen, en voor ongeveer 50 euro neem ik die prachtige behuizing er wel bij >:)

Totaal excl. verzendkosten: € 875,31

Mijn vragen zijn:

- Heeft er iemand ervarngen met het northbridge-fannetje van het DFI mobo, en dan vooral wat de kwaliteit van het ding betreft :)
- Raden jullie mij ook aan een 7900GT te nemen? Of is er een ander goed alternatief?
- Verder alle mogelijke feedback welkom :)

Bronnen:
Ome Tom - www.tomshardware.com
Onze eigenste Pricewatch
Google voor informatie over verschillende 7900GT kaarten
Ervaringen van die vriend >:)

[ Voor 15% gewijzigd door Groever op 02-04-2006 10:46 . Reden: Update 2 April ]

Verwijderd

Het geluid van de NB-fannetjes valt over het algemeen erg mee, maar vaak zijn ze van niet al te beste kwaliteit en gaan vaak na een tijdje (kan paar maanden, maar ook enkele jaren zijn) 'stuk'. Ze werken nog wel, maar maken een enorm lawaai/geratel. Dus als er een vergelijkbare optie is zónder NB-fan zou ik daarvoor gaan :) succes verder met de keuzes!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 23:13:
Het geluid van de NB-fannetjes valt over het algemeen erg mee, maar vaak zijn ze van niet al te beste kwaliteit en gaan vaak na een tijdje (kan paar maanden, maar ook enkele jaren zijn) 'stuk'. Ze werken nog wel, maar maken een enorm lawaai/geratel. Dus als er een vergelijkbare optie is zónder NB-fan zou ik daarvoor gaan :) succes verder met de keuzes!
Of er zon simpel zalman blokje opzetten al vraag ik me af of dat zo slim is ( die bordjes worden niet voor niets passief gekoeld )

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-02 22:32
Dat passieve blokje werkt prima bij mij. Hij wordt wel warm, maar die NB mag geloof ik 120 graden worden voordat ie echt kapot gaat. En met een beetje goede airflow in je kast is er helemaal geen probleem.

Zou je niet voor SLI gaan? Er zijn al redelijk betaalbare bordjes op de markt MET SLI, kun je nog 's upgraden. Voor overclocken lijkt me dit bordje ook een beetje beperkt. Verder wel netjes!

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
op zich kan een zalmanblokje wel denk ik, mits er een goede airflow is. Dat er niet zo'n passiefblokje op zit ligt natuurlijk ook aan het feit dat lang niet iedereen die dat bord koopt een goede airflow heeft om de boel alsnog koel te houden en die dingen zijn ook vrij groot dus niet iedereen is er even happy mee...

ik zou met het ook op overklokken ook kijken voor een betere cpu koeler evt. en misschien toch een iets zwaardere voeding. Volgens zo'n website waarop je kan uitrekenen wat voor voeding je nodig hebt kwam ik met mijn ahtlon xptje en 6800le al rond de 370 wat en dat is dan met 1 hd 2 diskdrives en nog enkele eenvoudige pci kaartjes. Als voeding zou ik Tagan aanraden, sterk stil en niet gek duur. Tagan is een relatief nieuw merk wat toch al redelijk naam maakt en al in verschillende reviews goede cijfers heeft gehaald.

Verwijderd

Ik zelf zou bij een AMD systeem, voor DFI moederbord gaan. Asus is vaak beknopt, en DFI is juist voor overclocken. Tevens als je die hard overclocker bent, of wilt gaan worden. Neem je geen PC3200 geheugen.

Hier heb je een voorbeeld:
Systeem

Vind die 7900GT overkill voor je. 7600 GT presteert goed, en kan die games zeker aan. Als je zou kiezen voor SLI, ipv non SLI, zou er 30 euro bij komen, voor je moederbord.

Dan zou je later tevens als het nodig zou zijn, een 7600GT er langs kunnen zetten, in SLI, waardoor je prestatie's weer wat omhoog gaan. Het geheugen dat ik gekozen heb, is puur omdat ik hier goede ervaringen mee heb. Heb nu OCZ geheugen, en dit presteert even goed, tot zelfs beter. Licht eraan welk type je neemt. (scheelt natuurlijk ook weer in prijs)

Tevens heb je er nu een mooie kast, voor 30 euro bij. De voeding die erbij word geleverd, is standaard al een goede voeding, en maakt zo goed als geen geluid !

edit: Zoals je ziet heb je een grotere hdd dan, een case, 512MB EXTRA geheugen, een beter moederbord. Er is alleen wat gelet op je videokaart. Maar daar hoef je je geen zorgen om te maken. De prijs die je ziet, is zonder verzendkosten, die bedragen geloof ik 8 euro.

Mocht je gaan overclocken, raad ik je aan een zalman koeler op je cpu te plaatsen ipv de boxed. Kosten hiervoor zijn dan +-50 euro.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2006 01:59 ]

• CR35
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-11-2025
Goed geheugen is wel fijn maar niet noodzakelijk. Voor de rest vind ik je keuze van proc en videokaart geslaagd. Zelf een heel tevreden 7800 GT gebruiker. Misschien met oog op toekomst overwegen om een X2 te nemen en omdat je aangaf dat je het leuk vind om te oc'en hier de klok wat van te verhogen zodat de performance in single threaded games ook op gelijk niveau komt met de 3700 + en met multithreaded... ja reken je winst maar uit. :)

veel succes

edit: zie hierboven dat je wordt aangeraden om een main stream proc te nemen. Die keuze is natuurlijk compleet afhankelijk van hoe je wilt gaan draaien. Persoonlijk moet ik zeggen dat ik het wel merkte met: 6600 gt versus 6800 GT\ultra. Eerste games niet echt alleen op hoge instellingen maar toen paar maanden later wat andere games kwamen opdoeken was een 6800 variant toch echt aangenamer aangezien je met 6600 niet alles lekker kon spelen.

[ Voor 34% gewijzigd door CR35 op 01-04-2006 03:00 ]

• Groever
Iedereen bedankt voor de replies, ik hecht alleen wel veel waarde aan een high-end videokaart, ik vervang mijn hardware nou ook weer niet zo vaak dus ik zal hier wel een tijdje mee moeten doen. Ik ben bang dat als ik een 7600GT neem, dat ik dan zodra er een geforce 8 serie komt, dat mijn kaart dan alweer een verouderde budget kaart is, terwijl toen de 6 serie kwam een FX5900 nog best meekon :)

Van zo'n DFI-plank wordt mijn portemonnee zo veel lichter, ik zal eens kijken..... net toen ik dacht... vooruit ik neem DFI, blijkt dat daar ook zo'n northbridge-fannetje opzit :X heeft er iemand ervaringen met het fannetje van de DFI Lanparty UT nF4-D?

SLi is niets voor mij, tegen de tijd dat die 7900gt in games net zo -geweldig- presteert als mijn 6600gt koop ik wel een nieuwe kaart :P

Verder bedankt @ masc, ik zal eens kijken voor wat snellers ... maar mijn redelijk goedkope OCZ Premiere doet bij de meeste reviewers op een DFI bord ook al 300MHz (600 effectief) , dat lijkt me wel genoeg >:)

• Groever
Een paar kleine wijzigingen in het boodschappenlijstje:

Amd Athlon 64 3700+
Antec Lifestyle Sonata II 450W
DFI Lanparty UT nF4-D, nForce 4
Asus GeForce 7900 GT 256MB DDR3 EN7900GT TOP
Western Digital Caviar WD1600JD, 160GB
512MB PC3200 DDR, CL2.5 (OCZ, OCZ400512P)

Nieuw totaal: € 868,95

Dag, goede voornemens om binnen het budget te blijven, ik mis jullie nu al ;)

• Groever
Nog een vraagje:

Is het beter om een X1800XT te nemen? Op hardware.info zie ik ineens weer dat in de meeste games de 7900GT door hem wordt gepwned... ik zat dan zo'n beetje te denken aan een Club3D Radeon X1800 XT 256MB DDR3 --> pricewatch: Club3D Radeon X1800 XT 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) CGAX-TX186VDD=

Verwijderd

Ligt er maar net aan welke games je neemt. Ga je veel HL2, CS:S doen e.d. presteert een ATi beter maar ga je veel BF2 doen is de nVidia beter.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je BF2 wilt gaan spelen is 2GB ram wel aan te raden.

Verwijderd

Groever schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 10:54:
Een paar kleine wijzigingen in het boodschappenlijstje:

Amd Athlon 64 3700+
Antec Lifestyle Sonata II 450W
DFI Lanparty UT nF4-D, nForce 4
Asus GeForce 7900 GT 256MB DDR3 EN7900GT TOP
Western Digital Caviar WD1600JD, 160GB
512MB PC3200 DDR, CL2.5 (OCZ, OCZ400512P)

Nieuw totaal: € 868,95

Dag, goede voornemens om binnen het budget te blijven, ik mis jullie nu al ;)
Kun je beter kijken voor 2GB geheugen, OCZ Gold XTC ofzo, PC4000 geheugen als je wilt overklokken

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Duur geheugen is nergens voor nodig als je toch niet (ver) wilt overclocken. Kan je het geld beter aan MEER geheugen uitgeven dan aan SNEL geheugen. Als ik nu ee systeem zou bouwen wat voorlopig even mee zou moeten zou ik inderdaad wel 2GB (dus 2*1GB) erin zetten!

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-12-2025

MrDrako

nep ict'er

Om even iets compleet anders te vragen:
De 6600gt is nog best aardig, niet super maar je kunt er nog mee gamen,
je zou nu 512 mb geheugen voor slechts 45 euro kunnen nemen,

En dan doorsparen voor de nieuwe Intel Conroe processor. Op zich kan dit makkelijk met je systeem. Je hebt dan een dual core die vele malen sneller is, een athlon fx60 heeft het nakijken,
en dat voor ongeveer de helft van de prijs. Natuurlijk geef je dan meer uit, maar je kan dan nu nog bijna een jaar sparen. Nu upgraden is alleen maar zonde van je geld. Als je nu niet tevreden bent met presaties gooi je er zoals ik zei 45 euro tegenaan voor wat extra geheugen..

• afterparty05
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-07-2023
Mmm, ik weet niet of ik voor de 7900GT zou gaan. Don't get me wrong, het is echt een topkaart, maar het mooie er aan is dat je twee maanden na aankoop genoeg hebt gespaard voor een tweede, en dan wordt het feest :D. Aangezien je voor een non-SLI bordje gaat, zou ik eerder uitkijken naar een X1800XT 512 MB (zelf ook erg tevreden gebruiker). Dat is meer een high-end kaart, terwijl de 7900GT meer een kaart uit het hogere middensegment is. Nogmaals, het is echt een topkaart, maar volgens mij is die X1800 net een trede hoger (zeker ook omdat deze nieuw 500+ euro kostte, en deze nieuw voor 300 wordt ingezet, nog geen 5 maanden later).

En wil je voor dat geld voor die proc geen dualcore? Valt ook leuk(er) mee over te klokken, dan heb je er twee keer zoveel aan! :Y)

• Groever
Wow.. bedankt voor al die replies :p waar moet ik beginnen?
Verwijderd schreef op zondag 02 april 2006 @ 18:37:
Ligt er maar net aan welke games je neemt. Ga je veel HL2, CS:S doen e.d. presteert een ATi beter maar ga je veel BF2 doen is de nVidia beter.
Ik speel vooral WoW, wil Oblivion gaan spelen, als ik daarmee klaar ben zal ik F.E.A.R. eens gaan proberen. Ik speel dus eigenlijk van alles, maar geen HL2, geen CS:S en ook geen BF2 --> te veel tactiek voor mij... geef mij maar ouderwetsch call of duty 1 deathmatch })

Omdat Oblivion voor mij een heel aantrekkelijk spel is (ik hou van RPG's ,met fel licht) lijkt dat me zeker van grote invloed op mijn keuze. Maar ook natuurlijk de scores in 3dmark03,05 en 06 en de overclockbaarheid... oftewel: ervaringen gevraagd :)
Verwijderd schreef op zondag 02 april 2006 @ 18:42:
[...]

Kun je beter kijken voor 2GB geheugen, OCZ Gold XTC ofzo, PC4000 geheugen als je wilt overklokken
Ja, maar 2x1GB is een beetje duur ;) Nu kan ik nog best vooruit met 1GB, als ik dan weer eens geld heb ga ik dat zeker wel doen. Nu lijkt me de 45 euro die ik in totaal uitgeef aan 1GB een acceptabel offer voor een tijdelijke oplossing .
MrDrako schreef op maandag 03 april 2006 @ 09:39:
Om even iets compleet anders te vragen:
De 6600gt is nog best aardig, niet super maar je kunt er nog mee gamen,
je zou nu 512 mb geheugen voor slechts 45 euro kunnen nemen,

En dan doorsparen voor de nieuwe Intel Conroe processor. Op zich kan dit makkelijk met je systeem. Je hebt dan een dual core die vele malen sneller is, een athlon fx60 heeft het nakijken,
en dat voor ongeveer de helft van de prijs. Natuurlijk geef je dan meer uit, maar je kan dan nu nog bijna een jaar sparen. Nu upgraden is alleen maar zonde van je geld. Als je nu niet tevreden bent met presaties gooi je er zoals ik zei 45 euro tegenaan voor wat extra geheugen..
Zoals een wijs man ooit zei: kijk niet naar wat je later met je pc wil doen, maar naar wat je NU wil doen. Tegen de tijd dat Conroe uit is zal er nog wel meer in aantocht zijn, wat het ook waard is om op te wachten :+
afterparty05 schreef op maandag 03 april 2006 @ 09:48:
Mmm, ik weet niet of ik voor de 7900GT zou gaan. Don't get me wrong, het is echt een topkaart, maar het mooie er aan is dat je twee maanden na aankoop genoeg hebt gespaard voor een tweede, en dan wordt het feest :D. Aangezien je voor een non-SLI bordje gaat, zou ik eerder uitkijken naar een X1800XT 512 MB (zelf ook erg tevreden gebruiker). Dat is meer een high-end kaart, terwijl de 7900GT meer een kaart uit het hogere middensegment is. Nogmaals, het is echt een topkaart, maar volgens mij is die X1800 net een trede hoger (zeker ook omdat deze nieuw 500+ euro kostte, en deze nieuw voor 300 wordt ingezet, nog geen 5 maanden later).

En wil je voor dat geld voor die proc geen dualcore? Valt ook leuk(er) mee over te klokken, dan heb je er twee keer zoveel aan! :Y)
Ok, is er veel prestatieverlies met de 256MB versie? Die 512MB versie gaat dan weer duurder worden, en ik zal toch echt eens ergens grenzen moeten stellen :p Hoef geen dual-core, alt+tabben gaat met een single-core toch ook best aardig, en ik ben geen multitasker (welke }:O gaat er nou een virusscanner draaien terwijl hij gamet :P)

Verwijderd

Een spel als Oblivion lust best wel een aardige videokaart en meer geheugen bij dat spel is ook geen overbodige luxe.
Groever schreef op maandag 03 april 2006 @ 17:02:

Ja, maar 2x1GB is een beetje duur ;) Nu kan ik nog best vooruit met 1GB, als ik dan weer eens geld heb ga ik dat zeker wel doen. Nu lijkt me de 45 euro die ik in totaal uitgeef aan 1GB een acceptabel offer voor een tijdelijke oplossing .

Ok, is er veel prestatieverlies met de 256MB versie? Die 512MB versie gaat dan weer duurder worden, en ik zal toch echt eens ergens grenzen moeten stellen :p Hoef geen dual-core, alt+tabben gaat met een single-core toch ook best aardig, en ik ben geen multitasker (welke }:O gaat er nou een virusscanner draaien terwijl hij gamet :P)
Op dit moment is 512 MB op een videokaart nog niet interessant. De huidige games draaien nog prima op 258 MB. Voor de rst lijkt het mij geen verkeerd systeem :)

Verwijderd

Lijkt mij echt een top systeempje.. en de 7900gt uit het high mid-segment? Ik dacht het niet.. vind ik dan, ik vind het veel meer gewoon een echte high-end kaart.. high midden-segment noem ik een 6800gt en low-midden segment noem ik een 6600gt ofzo.. Maar 7900gt vind ik echt wel een high-end kaart! het is tenslotte van de allernieuwste serie van nvidia, maar dan niet de gtx maar de GT (logisch :P) maar dan moet het wel een high-end zijn...

Verder zou 2x1 gig natuurlijk beter zijn.. mja ik weet hoe het voelt als je geen geld hebt... :+
Verder top systeem! zul je veel plezier van hebben, je zou wel ook nog (nu ik eraan denk :) ) die DFI-ultra kunnen verranderen naar een asus A8N-E of zoiets dergelijks.. kan je dat geld weer in iets anders steken, alhoewel als je veel gaat overclocken is die DFI niet vekeer :9

• Groever
Verwijderd schreef op maandag 03 april 2006 @ 18:00:
Een spel als Oblivion lust best wel een aardige videokaart en meer geheugen bij dat spel is ook geen overbodige luxe.

[...]

Op dit moment is 512 MB op een videokaart nog niet interessant. De huidige games draaien nog prima op 258 MB. Voor de rst lijkt het mij geen verkeerd systeem :)
Hehe daar heb ik wat aan, ik begin als Nvidia liefhebber nu zeker te twijfelen.... maar bij een of andere site waar ik via google terecht kwam zeggen ze allemaal weer wat anders :X nou zie ik door de replies de waarheid niet meer ^^ ik betwijfel of hier wel een echte waarheid is, kan ik met een 7900gt een beetje goed overclocken? Dan denk ik toch dat ik die in mijn nvidia-<3 heid zal nemen 8)
Verwijderd schreef op maandag 03 april 2006 @ 19:16:
Lijkt mij echt een top systeempje.. en de 7900gt uit het high mid-segment? Ik dacht het niet.. vind ik dan, ik vind het veel meer gewoon een echte high-end kaart.. high midden-segment noem ik een 6800gt en low-midden segment noem ik een 6600gt ofzo.. Maar 7900gt vind ik echt wel een high-end kaart! het is tenslotte van de allernieuwste serie van nvidia, maar dan niet de gtx maar de GT (logisch :P) maar dan moet het wel een high-end zijn...

Verder zou 2x1 gig natuurlijk beter zijn.. mja ik weet hoe het voelt als je geen geld hebt... :+
Verder top systeem! zul je veel plezier van hebben, je zou wel ook nog (nu ik eraan denk :) ) die DFI-ultra kunnen verranderen naar een asus A8N-E of zoiets dergelijks.. kan je dat geld weer in iets anders steken, alhoewel als je veel gaat overclocken is die DFI niet vekeer :9
Nee vind ik ook niet, ze hebben zelfs evenveel pipes en shader ehh... dingen :p wat bij de 7800GTX en 7800GT niet het geval was. Ik denk altijd maar zo --> Beter nu geld uitgeven en later.... ook, dan nu minder geld uitgeven en later naar de winkel gaan om je vol te gaan vreten omdat je te veel geld hebt >:)

Aangezien de core... en eigenlijk alles aan de 7900GT en GTX hetzelfde is behalve de koeling... is het mogelijk om deze met betere koeling naar een GTX te schoppen? }) >:) :9~ :Y) (8> :7 O+

[ Voor 50% gewijzigd door Groever op 03-04-2006 19:55 ]

Pagina: 1