Toon posts:

Sata boot probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo menschen, ik heb wederom een klein probleempje. En ja, ik heb de FAQ
gelezen en de search gebruikt, en daar vond ik wel interessante informatie
maar geen directe oplossing.

Het gaat om de installatie van windows op een sata schijf.
De situatie is als volgt:
Schijf 1 (IDE) C: primaire systeempartitie
D: extended partitie
Schijf 2 (SATA) F: primaire partitie

Vanuit de windows installatie op C: heb ik windows geinstalleerd op F: Dat kostte
nogal wat moeite, maar na ettelijke blauwe schermen, rare foutmeldingen van het
BIOS en een BIOS-update, heb ik het erop gekregen.

Het probleem is dat het alleen werkt wanneer de oude IDE schijf erin zit. Als ik
die eruit haal en het systeem probeert te booten krijg ik de melding 'NTLDR is
missing'. Ik heb het idee dat dit komt omdat het systeem de F: partitie nog niet
als systeempartitie ziet en daarom geen bootloader erop heeft geinstalleerd.
Klopt dit en wat is dan de oplossing? Is het voldoende om ntdetect.com en NTLDR
van de windows cd-rom naar F: te kopieren?

Ik heb een Asus K8V SE Deluxe moederbord met het nieuwste BIOS.

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-01 22:38
je boot schijf moet altijd c: zijn daar staand namelijk ntldr ensow op.

dus als jij je ide c weg doet boot die niet meer want dan is je opstart gebeuren dus weg

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

jorisw86 schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 21:35:
je boot schijf moet altijd c: zijn daar staand namelijk ntldr ensow op.

dus als jij je ide c weg doet boot die niet meer want dan is je opstart gebeuren dus weg
Euh... Niet waar?

Als je je F:-schijf primair en aktief kan maken en daarna met de Recovery Console kan voorzien van een goede MBR en aangepast boot-sequence, dan kan je er ook volgens mij ook zo komen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Op twee schijven primaire windows partities aanmaken kan niet goed gaan.
Probeer een dual boot, of anders inderdaad de ene windows niet actief te maken in computerbeheer.

Eigenlijk had je beter eerst een dual boot kunnen aanmaken voordat je een tweede windows ging installeren.

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

kahm-jai schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 21:45:
Op twee schijven primaire windows partities aanmaken kan niet goed gaan.
Probeer een dual boot, of anders inderdaad de ene windows niet actief te maken in computerbeheer.

Eigenlijk had je beter eerst een dual boot kunnen aanmaken voordat je een tweede windows ging installeren.
Aanvullend op jouw eerste zin; TS wil de C eruit trekken dus de huidige primaire aktieve partitie gaat fysiek uit de PC. Volgens mij kan je dan vrij eenvoudig een nieuwe primary/active maken op de SATA-schijf F: maar verder heb je gelijk over 2 primaries = niet mogelijk (standaard PC dan...)

[ Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 31-03-2006 21:47 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb dus ntdetect.com en ntldr handmatig gekopieerd naar F: en dat lijkt het probleem op te lossen, hij boot nu zonder de IDE schijf.

nog 2 puntjes: het systeem ziet ntdetect.com en ntldr nu niet als 'protected system files'. Daar kan ik op zich mee leven maar kan ik ergens instellen dat ze wel protected worden?

Tweede is dat de F: schijf nu m'n primaire (System) schijf is en ik geen C: heb. Is er een manier om van F: C: te maken? Simpelweg driveletter verwisselen kan niet met systeem- of bootschijven.
Pagina: 1