[IE PNG]Werkt niet zonder hoogte ingesteld

Pagina: 1
Acties:

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 12:19
Ik ben bijna klaar met de layout van mijn website, maar ik zit nog op 1 punt vast: IE snapt niks van PNG. Geen punt, ie-png.htc lost dat dus wel op, en klaar. Dat was zo, voor 3 van de 4 achtergrondplaatjes. Helaas is de 4e wel de belangrijkste: hij dient als achtergrond voor tekst enzo, en laat een nogal kaal vlak achter als hij weg is ;). Hoe los ik dit op? Ik kan me niet herinneren dat ik een beperking aan de AlphaImage-hack had gezien. En vooral dat hij compleet weg is vind ik nogal vervelend, laat dan iig nog dat ding met de blauwe achtergrond zien :(
De site: www.mvdvlist.nl/nieuwe_layout/site_index.html.

Mocht het vanavond niet lukken, dan zet ik er wel een achtergrond neer zonder transparancy, jammer dan. Of zo'n brakke GIF natuurlijk, met dithered randen. Pijn zullen ze lijden, die IE users >:)

Ook nog even uitzoeken waarom de onderrand een donkere streep trekt in Konqueror (en dus waarschijnlijk Safari). Het lijkt erop dat hij verkeerd omgaat met de verschoven achtergrond.

Ja, ik heb 10 topics in de search doorgespit, en 30 andere gezien. Ook de 10 sites uit mijn bookmarks met een oplossing voor het PNG probleem heb ik doorgelezen

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:00

markvt

Peppi Cola

transparantie en ie is not done, ie ondersteund niet echt transparante png.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
markvt schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 18:26:
transparantie en ie is not done, ie ondersteund niet echt transparante png.
http://www.rijwielshopwolbers.nl/img/edit.png
^^ transparant, en werkt in IE.. en toch echt png..

echter, GEDEELTELIJK transparante png's werken idd niet in IE

@TS: waarom heb je voor een layout als dat in godesnaam transparante png's nodig?

offtopic:
mag ik de topicstarter aanraden om de text die onderaan staat zelfde lettertype te geven als de rest, times new roman staat wat wazig ;)

[ Voor 39% gewijzigd door BasieP op 31-03-2006 18:34 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

BasieP schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 18:27:
[...]@TS: waarom heb je voor een layout als dat in godesnaam transparante png's nodig?
Nou, voor de schaduw misschien? :/

• BasieP
Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 18:34:
[...]

Nou, voor de schaduw misschien? :/
ja, maar daar zijn veel betere oplossingen voor :|

zo van een plaatje (png,jpg,gif whatever) van 1 pix hoog, en 10px ofzo breed, die je zegmaar zo in je menu divje zet:

background: green url(img/menushade.png) repeat-y left top;

• MBV
Bijvoorbeeld ja. En om God daarbij te halen vind ik wat overdreven ;)

Over dat lettertype: Dankje, was ik bijna vergeten :X.
Over het plaatje: ik zocht nóg een keer, en ik vond de verwijzing dat je dus een hoogte mee moet geven, omdat hij het anders niet doet 8)7. Nu zit ik dus met een ander probleem: het plaatje krijgt een verkeerd kleurverloop en een verkeerde plek...
edit:
wat dus komt doordat ie-png standaard op scale staat, ipv crop. Dat aangepast, top-border aangepast, en je hebt een voorbeeld dat IE prima met PNG's werkt ;) Helaas een te groot gat met de bovenrand, kan niet alles hebben kennelijk...

@markvt en BasieP: semi-transparante zooi werkt dus wél in IE6. 3 eisen: ie-png.htc, class op png zetten, en een afmeting meegeven. Die laatste stond dus niet op de pagina waar ik hem vandaan haalde :(

[edit]
F5 sletten :P
Uiteraard ben ik daar ook driftig mee aan het rommelen geweest. Probleem is echter dat je dus niet je achtergrondkleur áchter die metalen rand kan krijgen, waardoor je nooit een natuurlijk verloop kan krijgen. Dat heb ik opgegeven, en heb nu PNG over de hele oppervlakte. Ook om kleurverschillen in IE te vermijden.

[ Voor 36% gewijzigd door MBV op 31-03-2006 18:45 ]

Verwijderd

BasieP schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 18:36:
[...]

ja, maar daar zijn veel betere oplossingen voor :|

zo van een plaatje (png,jpg,gif whatever) van 1 pix hoog, en 10px ofzo breed, die je zegmaar zo in je menu divje zet:

background: green url(img/menushade.png) repeat-y left top;
Maar dan gebruik je toch PNG? :)

• BasieP
Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 18:43:
[...]

Maar dan gebruik je toch PNG? :)
ja, maar daar is toch niks mis mee :S zolang ie maar niet half transparant is..

@TS:
ikzelf ben niet zo'n fan van .htc hacks enzo, maak liever iets wat ook in IE 5.5 werkt (al hoeft het niet pixel precies te zijn ofzo)

edit:
maar idd, ziet er beter uit nu :)

nog een tip: host die 2 w3c plaatjes zelf, scheelt snelheid :)

[ Voor 14% gewijzigd door BasieP op 31-03-2006 18:48 ]

• MBV
En het werkt ook niet voor mijn layout. Misschien valt het niet op, maar je hebt ook een kleurverloop van boven naar beneden. Ga dat maar eens met 1px doen :P
edit:
Zelf hosten? Via mijn ADSL Light verbinding? Ik ga die layout-elementen zelfs op mijn TU/e account zetten, om mijn verbinding te ontlasten, denk ik. Alhoewel, het is maar 38KB totaal, dus dat hoeft niet zo heel erg :)

En IE5.5: komop zeg, IE6 is al 6 jaar oud. 't Is geen bedrijfspagina ofzo... Als ik niet zoveel kennissen met IE had die ik wel op mijn site wil hebben, zou ik voor IE een mooie GetFirefox.PNG >:) hosten met daaronder een 'eigen risico' knop ;)

[ Voor 61% gewijzigd door MBV op 31-03-2006 18:54 ]

Verwijderd

BasieP schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 18:47:
[...]ja, maar daar is toch niks mis mee :S zolang ie maar niet half transparant is..
Maar schaduw bestaat toch altijd uit meerdere 'lagen' transparantie? Of begrijp ik je verkeerd.. :/

• BasieP
Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 18:50:
[...]
Maar schaduw bestaat toch altijd uit meerdere 'lagen' transparantie? Of begrijp ik je verkeerd.. :/
je hoeft toch niet alleen de grijstinten te doen in je plaatje?

neem dan zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://basiep.dyndns.org/example.png
(alleen dan 1 pixel hoog)

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:28
Je CSS is btw beetje vreemd, tekst selecteren gaat niet in IE ;)
Dus waarschijnlijk foutje met een overliggende div gemaakt.

Bovendien, atm is je CSS niet foutloos ;)

• MBV
Ja leuk. Nu met schuine lijntjes voor de achtergrond erin, die verschuiven zodra je je browser resized 8)7. Veel succes, dat kan dus gewoon niet...
edit:
Ik zal dat in een IE-conditional zetten, zodra hij af is, anders mag dat logo'tje natuurlijk niet ;). Het spreekt voor zich dat elke browser hier mee om kan gaan: gewoon negeren :).

[ Voor 40% gewijzigd door MBV op 31-03-2006 18:59 ]

Verwijderd

BasieP schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 18:52:
[...]

je hoeft toch niet alleen de grijstinten te doen in je plaatje?

neem dan zoiets:
[afbeelding]
(alleen dan 1 pixel hoog)
Maar zoals je kunt zien heeft de Topicstarter een streepjes achtergrond. En wanneer je de schermresolutie veranderen, veranderd de positie van de layout tegenover de streepjesachtergrond. Wat resulteert in pixelverschillen als je zo'n vast plaatje gebruikt. ;)

• BasieP
Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 19:29:
[...]
Maar zoals je kunt zien heeft de Topicstarter een streepjes achtergrond. En wanneer je de schermresolutie veranderen, veranderd de positie van de layout tegenover de streepjesachtergrond. Wat resulteert in pixelverschillen als je zo'n vast plaatje gebruikt. ;)
je kan de body background ook mee laten verschuiven toch?
* BasieP ziet het probleem niet

desnoods zelfs met JS

• MBV
Waarom zou je dát nu weer willen? Als je je achtergrond laat meeschuiven met JS, waarom dan niet direct de achtergrond met PNG goed krijgen via JS? Resultaat is mooier, minder schokkerig, en minder zwaar voor de processor. Ook qua downloadtijd zal het geen bal uitmaken, zit nu nog maar op 38kb. Wat is er zó erg tegen PNG dat je het niet zou moeten gebruiken, en er allerlei trucs voor uit gaat halen? Enneh, probeer maar eens pixel-perfect te werken tussen verschillende browsers. Gaat zoveel moeite kosten dat het dat nooit waard kan zijn.

Daarnaast zit je dan altijd nog met het verticale verloop. Boven is lichter dan onder...

[ Voor 13% gewijzigd door MBV op 31-03-2006 19:47 ]

• BasieP
MBV schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 19:45:
Waarom zou je dát nu weer willen? Als je je achtergrond laat meeschuiven met JS, waarom dan niet direct de achtergrond met PNG goed krijgen via JS? Resultaat is mooier, minder schokkerig, en minder zwaar voor de processor. Ook qua downloadtijd zal het geen bal uitmaken, zit nu nog maar op 38kb. Wat is er zó erg tegen PNG dat je het niet zou moeten gebruiken, en er allerlei trucs voor uit gaat halen? Enneh, probeer maar eens pixel-perfect te werken tussen verschillende browsers. Gaat zoveel moeite kosten dat het dat nooit waard kan zijn.

Daarnaast zit je dan altijd nog met het verticale verloop. Boven is lichter dan onder...
waarom je het wilt?
omdat IE kut is met half transparante png's? verder ownen png's idd, maargoed, als het niet werkt, dan moet je er om heen werken

• MBV
Pardon? Wil je nog een keer kijken op mijn website? Hij is alleen 10px verschoven, wat ook met GIF's het probleem zou zijn. Dus ik zie je punt niet echt. Dit is een veel eenvoudigere workaround...

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 31-03-2006 20:09 ]

Verwijderd

BasieP schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 19:40:
je kan de body background ook mee laten verschuiven toch?
* BasieP ziet het probleem niet

desnoods zelfs met JS
Maar zoals je ziet heeft de topicstart dit niet, en wil dit misschien ook niet, dus lijkt het me verstandig dáár niet een oplossing voor te vinden. Níet een oplossing waarbij je andere dingen moet veranderen.. :)

Javascript moet je daar sowieso niet voor gebruiken.. over onnodigheid gesproken.
Pagina: 1