Toon posts:

Cpu fan draait te hard met opstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 1.639 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds enige tijd maakt mijn computer een hard geluid bij het opstarten. Na enig onderzoek kwam ik erachter dat de CPU fan te hard draait met het opstarten. Soms bereikt hij snelheden van rond de 7000 Rpm, volgens het bios.

Specificaties:
Asus P5P800
Intel Pentium 4 3,2 Ghz (Prescott) met HT
Standaard bijgeleverde fan

Overige:
Ati Radeon 9800 Pro
1024 MB Ram

In Windows houd het geluid na enige seconden op, omdat dan de Asus probe word gestart, deze regelt de Cpu fan snelheid. Op zich op het dus geen ernstig probleem, alleen ik zou graag mijn computer op willen starten zonder dit (harde) stofzuiggeluid. In het bios heb ik wat instellingen aangepast, helaas zonder resultaat. Asus Q-Fan (Quiet Fan) stond en staat aan, hier heb ik de CPU fan ratio aangepast van 100% naar 60%. De target temperature van de CPU staat op 66°C.
De cpu fan draait zodra de computer opgestart is rond de 2700 rpm. Een andere cpu fan installeren (bijvoorbeeld van Zalman)zou zeker uitkomst bieden, maar ik heb het liefst een simpelere oplossing.

Mijn vraag is dus of de CPU fan snelheid hardwarematig 'normaal' te houden is, voordat windows is opgestart. Ik heb de fan al stofvrij gemaakt. Zou een bios-update uitkomst bieden?

Verwijderd

Je hebt voor fans een snoertje, dan krijg je cpu koeler minder volt, normaal 12 V en dan 5 V, dus dan gaat de fan ook langzamer draaien.

Verwijderd

een fancontroler aanschaffen en daar je fans op gooien.
of is dit geen oplossing omdat het mischien net iets te duur is?

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-04 16:26
je kan ook gewoon alle software uitschakelen en een fancontroller installeren, dan sluit je je CPU-fan daar op aan en zet je die op een lagere snelheid, zodat hij altijd in die stand draaid. En als je gamed en je CPU word erg warm zet je hem wel voluit, omdat je dan toch geen last van herrie maakt omdat het geluid van het spel er wel bovenuit komt.

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-04 16:26
Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 18:13:
Je was me net voor.. :P

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:12

RnB

Dit doet een pc toch altijd als je hem opstart? (POST..) Iedere pc die ik in mijn leven heb gezien (en gehoord.. :P ) lijkt op een stofzuiger tijdens het opstarten..

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-04 13:21
Ik neem aan dat een fan geen 7000rpm kan draaien? meer dan 12 volt zal nooit op de fan connector komen te staan dus 100% is 2500RPM er zijn wel fans die wat sneller gaan maar geen 7000

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 18:13:
Fancontrollers werken ook pas na een aantal seconden (10-20)

@ luukabc: Wat maakt het eigenlijk uit? Booten duurt maar 40-50 seconden en zó irritant is het toch ook niet ;) En 7000 toeren vind ik wel knap :9

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2006 18:23 ]

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-04 21:39
wees er trots op: alle profi servers doen hetzelfde!
opstarten maakt meer herrie dan de stofzuiger :P
en na een seconde of 10 is het over....

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-04 07:47

HENNEP

Just Someone

het is opzich heel normaal dat wanneer een systeem opstart dat de Fan (die direct op het moederbord is aangesloten) meteen op volle toeren draait. De Fan is waarschijnlijk op de 12v lijn aangesloten en de Fan kan blijkbaar een 7000RPM halen. Zodra de pc aanstaat dan regelt geen software(bios/windows) de Fan en dus alleen maar hardware matig(directe 12v lijn)

Een bios update zou misschien een optie kunnen geven om je Fan altijd een bepaald aantal toeren te laten draaien, maar ik denk dat het probleem van het moment dat je de pc aanzet en dat de Fan op volle toeren draait daarmee niet word opgelost. Het is namelijk nogmaals zodra je de pc aanstaat dat de bios niet direct word geladen, maar na een 2tal seconden pas.

Ik raad het dan eerder aan om een Fancontroller te gebruiken, waarmee je de Fan zelf kunt regelen, en dus wanneer je de pc aanzet dat de Fan niet ineens op volle toeren springt, maar op de toeren draait die jij zelf aangeeft dmv de Fancontroller

succes!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties! Om een paar dingen op te helderen, ik meen gelezen te hebben dat het 7000 toeren waren, dit zal wel <veel> minder zijn. Dat een pc altijd geluid maakt met het opstarten is onzin, mijn andere pc met een Amd 64 start zo stil op dat mijn ouders vaak meerdere keren de aanknop indrukken.

Er bestaat dus geen bios oplossing maar daarnaast kan het altijd wel hardwarematig worden opgelost. Waarom ik dit een probleem vind is dat ie het eerst niet deed, pas toen ik de pc een jaar had begon dit geluid sporadisch. Nu is het zo dat hij het altijd met opstarten doet, met opnieuw opstarten niet.

Edit: ik heb gedacht om het geluid op te nemen, het is niet het normale pc gezoem dat bij elke computer in meer of mindere mate voorkomt, het lijkt echt of de pc op wil stijgen, en zoals ik al zei bromt en trilt het bureau een paar seconden mee.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2006 19:36 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 19:35:

Edit: ik heb gedacht om het geluid op te nemen, het is niet het normale pc gezoem dat bij elke computer in meer of mindere mate voorkomt, het lijkt echt of de pc op wil stijgen, en zoals ik al zei bromt en trilt het bureau een paar seconden mee.
Ach, zolang je bureau nog geen schade oploopt maken die paar seconden toch niks uit ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 19:35:
Bedankt voor alle reacties! Om een paar dingen op te helderen, ik meen gelezen te hebben dat het 7000 toeren waren, dit zal wel <veel> minder zijn. Dat een pc altijd geluid maakt met het opstarten is onzin, mijn andere pc met een Amd 64 start zo stil op dat mijn ouders vaak meerdere keren de aanknop indrukken.

Er bestaat dus geen bios oplossing maar daarnaast kan het altijd wel hardwarematig worden opgelost. Waarom ik dit een probleem vind is dat ie het eerst niet deed, pas toen ik de pc een jaar had begon dit geluid sporadisch. Nu is het zo dat hij het altijd met opstarten doet, met opnieuw opstarten niet.

Ja dit heb ik ook, dat heeft volgens mij iets met de fan zelf te maken, een soort uuuuuhh geluid tijdens het op starten.. Maarja ik vind t niet zo'n ramp :)

• BarrY A.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-01 16:45

BarrY A.

Two strokes never die...

Volgens mj komt dit doordat er trillingen ontstaan omdat je fan vanuit stilstand in een keer op 12 volt gaat draaien. Bij mijn pc doet ie dat ook...voor ongeveer 3 seconden en dan zijn de trillingen en het bromgeluid verdwenen.

Voel eens aan de kast of hij erg trilt bij het opstarten...maybe dat daar het bromgeluid vandaan komt!?

Verwijderd

Topicstarter
Ik had het uitgezocht voordat ik ging posten en het was echt de Cpu fan die totdat windows volledig opgestart is gewoon teveel rpm maakt, dus niet een paar seconden. Het is, wat sommigen ook zeggen, niet zo'n heel erg probleem, alleen omdat de computer het in het eerste jaar niet deed is het in mijn ogen ook op te lossen. (hardwarematig altijd op te lossen).

Het irriteerde mij gewoon omdat ik andere mensen help met computerproblemen en dan heb je zelf een computer die zo'n kabaal maakt!

Ik denk niet dat iemand oplossingen heeft die nog niet genoemd zijn. Hardwarematig kan ik het probleem zeker wel oplossen en misschien ga ik dit ook wel doen. Misschien dat een bios update uitkomst bied. Mensen die hetzelfde probleem hebben weten in ieder geval wat te doen.

Verwijderd

Misschien is je fan gewoon versleten en maakt ie die herrie alleen maar als ie koud is, dat komt wel eens voor.
Dat zou ook verklaren dat ie geen herrie maakt bij het opnieuw opstarten.
Dat zou ook verklaren dat ie het vroeger niet deed en nu wel.

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

OCTiMod:
Ik neem aan dat een fan geen 7000rpm kan draaien?
Thermaltake Dragon Orb crap :)

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

7000rpm kunnen zat fans aan, veel servers (die pizzadozen) hebben zelfs 40mm fans op 10K of zelfs 12.5K rpm.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-04 08:04

BHQ

Precies, m'n laptop doet ook bij de bootup z'n fan heel hard aangooien en in Windows gaat ie uit. Doe je niets aan :)

[ Voor 12% gewijzigd door BHQ op 01-04-2006 18:20 ]

Verwijderd

En dat doet jouw laptop bij herstarten ook, en bij TS niet. Bovendien deed ie dat het eerste jaar bij TS ook niet.
Dus dat je daar niets aan doet valt nog te bezien...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2006 22:16 ]

• Sharkey
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-01 19:12

Sharkey

Overklokken gaat nooit te ver.

Mmm soms een cmos-clear doet wonderen.
kan zijn dat er in de cmos verkeerde waarden staan??
of praat ik nu onzin?
afin, soms doet een pc raar en na een cmos-clear weer goed.
kan ook zijn dat de batterij leeg is op moederbord (lees kapot), daardoor geeft ie misschien
gewoon veilige waarden voor opstarten, waarna deze later weer door windows gecorrigeerd.

Overclocking, over and over again.

Pagina: 1