Over het algemeen is de X2 dus sneller. Dat is simpelweg een feit.
Als men dus een allrounder wil hebben komt men snel bij de X2 terecht. Wil men specifiek een applicatie draaien die op de 'Netburst' processoren goed draait dan raad ik (en hopelijk andere tweakers ook) een Intel systeem aan.
Als je daarom geeft is het een argument. Als je toch niet gaat overklokken (tegenwoordig niet echt de moeite meer waard, behalve dan voor de kick) maakt het dus niks uit. Ik hoor de topicstarter niks over overklokken zeggen.
Dat overclocken tegenwoordig niets meer uit maakt werd jaren geleden ook al gezegd.
Echter had ik al lang een nieuwe CPU moeten kopen
zonder overclocken. Ik heb in 2003 een budget AMD Athlon XP processor gekocht (een XP1700+) en die opgevoerd. Deze ging meteen al naar 2600+. Later heb ik een XP1800+ gekocht en die XP1700+ in een ander systeem dat hier staat gedrukt. Die XP1800+ loopt nu op 3500+. Zonder overclocken zou ik dus een XP1800+ hebben wat simpelweg te traag is.
Tegenwoordig is dat alsnog zo, het verschil tussen een 2GHz AMD Athlon 64 of een 2,8GHz AMD Athlon 64 is goed te merken, als je die 800MHz er gratis bij kunt krijgen is dat mooi meegenomen en zeker merkbaar.
Het is echter niet zo dat men rekening moet houden met overclockbaarheid als men dat niet eens wil. Vermoedelijk wil RayMan niet overclocken

Wie heeft het over spellen draaien? Je begint daar zelf over.
In de topic staat niet vermeldt wat men wil. Ik raad daarom een allrounder aan die met de meeste dingen goed is, dan kom ik uit op een AMD Athlon 64 X2.
Als een systeem stabiel draait is de temperatuur nooit te hoog.
zolang de temperatuur binnen de veilige grenzen zit uiteraard
[...]
Niet als je hem 40 graden wilt hebben.
In geval van een P4 530J is een Zalman inderdaad overbodig. Zolang je de richtlijnen van Intel in acht neemt is er niet veel aan de hand met de boxed koeler. Bij de hoger geclockte modellen (560 en in mindere mate 570J) heb ik hier geen ervaring mee. Ik kan mij voorstellen dat de 560 wel ietwat te warm gaat lopen.
Budget dint dus.
Als je van een Intel Celeron 'Northwood' af komt is praktisch alles sneller. Een AMD Duron 1400 wint het nog gemakkelijk van die CPU.
Voor jouw doeleinden.
En dát is nou de fout die veel gebruikt wordt. Het is gewoon totaal onzinnig om te zeggen dat de ene processor sneller is, of de ander. Dat gaat pas spelen als je weet voor welke taken een systeem gebruikt gaat worden. En dan hoef je eigenlijk alleen maar naar de benchmarks te kijken, en te beslissen wat voor jezelf de beste prijs/kwaliteit verhouding is.
Bovendien speelt mee dat de spullen die men zelf heeft altijd véél beter zijn dan het spul dat men niet heeft. Neem even mee dat er een hoop gamende tweakers zijn die nog puberen. Die proberen zich meer te bewijzen, en hebben over het algemeen een beperkter budget. Vandaar het AMD fanatisme op dit forum, als je het mij vraagt. Mag best een keer afgelopen zijn.
Dat men hun eigen product altijd beter vindt is helaas vaak wel waar. (Offtopic:Dat men zichzelf niet als schuldige aan wil wijzen bij een defect ook.)
Echter is de K8 architectuur (en dus ook de processoren) simpelweg erg goed.
Als de 'Conroe' uitkomt en AMD een halfjaar lang geen goed antwoord kan geven dan zul je snel genoeg zien dat het aandeel 'Tweakers met Intel' flink gaat stijgen.
Then again: de topicstarter mag ook best even vermelden waar het systeem voor bedoeld is. Want dat moet altijd het zwaarst wegen.
Inderdaad, eerst reacties en aanvullingen van RayMan afwachten.