HP Designjet 800 kleurprofiel problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 362 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Topicstarter
Wij hebben hier op de faculteit een HP Designnjet 800 plotter. Erg mooi opzich, ware het niet dat het meer dan regelmatig is dat de kleuren in de prints in de verste verte niet meer lijken op datgene wat je op je scherm ziet (op verschillende schermen en ook vergeleken met een A3 kleurenprint op een andere laserprinter die hier staat). Als het subtiele verschillen waren dan zou ik hier niet om hulp vragen.

Ik heb het icc kleurprofiel gedownload van de HP site en daarmee kan ik vrij aardig benaderen hoe de prints eruit komen te zien. Maar nu nog de omgekeerde weg... de plotter lijkt simpelweg niet in staat donkerrood te produceren wat toch wel een probleem is. Zie het voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.shademaster.nl/peter/plottercolortest-cmyksample.jpg
De linkerkant is origineel RGB, de rechterkant is eerst naar CMYK geconverteerd (so far so good; kleuren zijn nog zeer acceptabel) en vervolgens heb ik em geconverteerd naar het HP icc profiel (relative colorimetric; de andere methoden zien er net zo slecht, zo niet slechter uit). Daarna weer terug naar RGB zodat iedereen het hier als jpg kan zien uiteraard. Hier nog een voorbeeldje met saturation als conversie methode: klik. Zoals je kunt zien zien de palbomen er wel nog ok uit.

Helaas heeft de servicedesk niet genoeg kaas gegeten van deze materie, wat mij hier brengt. Zijn er betere methoden om de conversie te doen? Valt er iets te redden met andere kleurprofielen? Ligt het probleem misschien bij de plotter zelf?

Als mensen zelf willen testen met het kleurprofiel wil ik dat best even uploaden want van de HP site wordt je niet echt vrolijk. Mits dit is toegestaan natuurlijk :).

• printerman
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-10-2025
Wij hebben een vergelijkbaar probleem gehad toen we een niet door HP herkende papiersoort in een Designjet 800 stopten en de kleuren er veel fletser of anders uitkwamen (bepaalde gelen werden groen). Het blijkt dat deze printers erg gevoelig zijn voor de juiste instelling van het papiersoort, m.a.w. de kleuren zijn afhankelijk van die instelling. Een van de onhebbelijkheden van de plotter is het terugvallen in een defaultinstelling voor het papiersoort zodra je het papier vervangt.
Advies is dus: Eerst de juiste papiersoort instellen voordat je met kleurprofielen aan de slag gaat. Als je geen HP papier gebruikt, kies dan voor standaard inkjet papier of iets dergelijks.
Het omzetten van RGB naar CMYK zou niet nodig moeten zijn, omdat de printerdriver dit voor zijn rekening behoort te nemen.
Hopelijk helpt je dit verder.

Groeten,

David

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Topicstarter
Bedankt voor de tips, vooral het niet handmatig hoeven omzetten naar cmyk is een godsgeschek; dat had ik eerder moeten (en kunnen) weten :p.

Ik heb gevraagd wat voor soort papier het is maar dat was niet te achterhalen van de verpakking; ik heb niet nagevraagd of het HP papier was maar dat zal dus wel niet (de plotter stond iig ingesteld op heavy coated).

Ik heb vandaag drie testjes gedaan:
1. Heavy Coated Paper. RGB, niks veranderd.
2. Heavy Coated Paper. RGB, hue/sat van verschillende delen licht aangepast.
3. Heavy Coated Paper. RGB, De CMYK omzetting van de printer zelf ingesteld op colorimetric ipv perceptual.

Verschil tussen 1 en 3 is verwaarloosbaar. Hue/sat aanpassingen werkt, maar lost niet de onderstaande problemen op:"
-Donkerrood wordt bruinig. Zie voorbeeld nagebootst in PS.
-Zwart is niet 100% zwart (gespikkeld met naar het lijkt andere kleuren erdoor). Ik kreeg de tip om voor 100% zwart een pantone kleur te kiezen, naast het feit dat ik (nog) niet weet hoe dat moet, moet dat toch ook op te lossen zijn met de settings zelf.

Morgen ga ik nog testen met de papierinstelling op coated en gewoon inkjet (hoewel het niet gewoon inkjet papier is volgens mij).

Meer tips zijn altijd welkom :).

• printerman
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-10-2025
Ik heb even nagekeken hoe de papierinstelling bij ons is. Deze staat op Bright White Inkjet Paper ook al zit er een gecoat papiersoort in. Het advies om te beginnen met de instelling Bright White Inkjet Paper voor papier heb ik overigens van HP gekregen. Bij ons werkte het daarna weer goed.

Groetjes,

David

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

probeer es de -ec papieren.

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion