HD 200gb tikt en start niet op.

Pagina: 1
Acties:
  • 901 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Berendsen
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-04-2022
Ik heb al vanaf begin vorig jaar vreemde hd problemen met mijn pc.
Ik heb in juni 2004 een dual xeon systeem met een ASUS PCDL-Deluxe mobo in elkaar gezet.
Eind 2004 een maxtor 160gb schijf erbij ingezet, maar na een paar maand goed gewerkt te hebben vond de bios hem niet meer. Nogmaals resetten en toen deed hij het weer.
Zo ik mij kan herinneren geen gekke tikken. Het probleem bleef, 2 weken geen probleem dan weer 3 keer achter elkaar vond de bios hem niet en zo ging het maar door.
Toen vond ik ergens op internet het bericht dat deze maxtor schijf niet werkte met de Intel ICH5R chip.
Ik dacht oke nieuwe schijf dan maar. 2 western digitals van 200gb (de WD2000JB) gekocht.(april 2005)
De maxtor 160gb in een andere pc werkt tot nu toe nog steeds perfect?!
Begon in januari het gedonder weer van vooraf aan. De bios vindt een hd van 200gb niet.
Opnieuw opstarten en hij doet het weer etc.. Alles geprobeerd, kabels wisselen, de beide schijven op de onboard promise SATA controller gezet. Zelfs dit bleek niet de oplossing te zijn. Hij bleef met die ene schijf de bovengenoemde problemen houden. Vervolgens een 250gb western digital gekocht als vervanging voor de 200gb. Vervolgens schiet mij te binnen (te laat denk ik) dat ik de kabels nooit vervangen heb voor andere SATA kabels, van een ander merk. Ik had altijd ASUS kabels gebruikt.
Ander merk SATA kabel gebruikt en het probleem leek over, de 200b werkte perfect.
Tot vandaag (2 maand later) (nu tikt de hd erg hard bij het opstarten en vind de bios hem niet), vanzelfsprekend opnieuw opgestart en toen vond hij hem weer. Maar echt blij ben ik er niet mee.
Zeker niet omdat een maand geleden de windows schijf van western digital 30 gb (van nov 2000) met een tikkend geluid mij in de steek heeft gelaten.

Voordat ik nu nog meer geld ga uitgeven aan nieuwe schijven,
wil ik graag van jullie weten wat dit kan zijn.
Ik heb zelf ook al erg veel geprobeerd en gezocht op internet. Maar zonder goed resultaat.
Mijn vraag is dus kort: Is dit gewoon pech of is er iets niet goed aan mijn systeem?

• GravGunner
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-12-2025

GravGunner

Man's inhumanity to Man

als de HD tikt issie echt dood, de head(lezer in de HD) is gecrasht en zit nu in de platter waar de tikken vandaan komen. doordat de schijf niet kan opspinnen ziet de bios hem uiteraard niet, data is ook verloren.
Het enige wat je kan doen is een nieuwe schijf kopen.

Over het gedeelte van geluk of pech: het kan aan vele dingen liggen, gewoonweg botte pech to een slechte voeding om je beter te kunnen helpen is het handig als je je volledige systeem specs zou posten, op die manier kunnenn wij kijken of het misschien ergens anders aan ligt of dat je inderdaad botte pech hebt gehad

target assimilated

• The Godsha
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-11-2025
Ik heb ook een tikkende harde schijf gehad. Dat betekende einde verhaal van mijn 200GB harde schijf. Ik had een seagate harde schijf. Maar voo jou zou het ook wel einde verhaal betekenen.

• Berendsen
Het vreemde is dus dat ondanks dat de 200gb bij het opstarten erg hard tikte hij het na een reset weer doet. Hoe dat kan ik zou het echt niet weten. Het leken eerder de tikken van het opstarten van de schijf, maar dan zeer snel achter elkaar.

Hierbij de specs van de pc:

Casetek CS-1018 behuizing
Enhance ENS-0246B 460 watt voeding
ASUS PCDL-Deluxe mobo
2 x xeon 2,4 ghz cpu
1 x 1gig + 2 x 512 mb geheugen
ASUS 128mb Radeon9600SE/TD grafische kaart
NEC ND-2500 DVD-brander
250 gb WD2500KS hd met windows -> op de intel
2 x 200gb WD2000JB met video ea bestanden -> samen op de promise

Op het mobo zit dan naast de intel ICH5R sata chip ook de promise FastTrak 378 sata

Volgens mij heb ik zo alles wat er op dit moment in de pc zit.
SMART testen e.d. leveren goede resultaten op. Terwijl de hd toch werkelijk uitvalt.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-02 20:01

wowi

Kijk ook in iedergeval je molex voedingsconnector eens na, als je een slecht contact daarmee hebt krijg je ook het tikken. Misschien gaat de voedings stekker er te los op.
Vaak als je pc aanstaat en je rommelt iets aan de voedingsconnector draaden dan hoor je het dan tikken als je dat hebt.

[ Voor 28% gewijzigd door wowi op 31-03-2006 22:57 ]

• Berendsen
Ga ik zo snel mogelijk proberen.
Moet eerst nog even een aantal back-ups maken.

• Berendsen
Allereerst bedankt voor jullie reacties!

Nou ik heb het geprobeerd.
De stekkers (molex en sata) zitten allemaal goed vast.
Ze zijn praktisch niet te bewegen en de schijven draaien vrolijk door.
Kortom dat is het niet.
Ook de kabels die uit de voeding komen heb ik bewogen, maar ook geen problemen.
De voeding heeft 129 euro gekost, volgens mij voor een voeding redelijk prijzig?

Vanmiddag bleef hij hangen bij het scherm met het logo van windows + progressbar.
De progressbar liep nog niet eens.
Een paar uur later kreeg ik na het opstarten het blauw scherm met het bekende 'harde schijf controller' probleem. De fout die je krijgt als je een hd met windows op een nieuwe hd controller zet.
Wat ik dus niet gedaan heb.
Dit probleem kan ik zo even op de late zaterdagavond niet beter omschrijven.
Ik neem aan dat jullie wel weten welke fout ik bedoel.
Een uur gelegen liep de pc vast toen ik videobeelden afspeelde in het videomontage programma.
Ik had heel veel gescrubt door de tijdlijn wat een erg zware belasting is voor de schijven,
maar toen ik de video gewoon ging afspelen voor de zoveelste keer liep hij wel vast?

Het lijkt mij voor 99% zeker dat het ook daadwerkelijk aan de schijven en/of controllers ligt en niet aan de andere onderdelen. Net trouwens nog S.M.A.R.T. gedaan en die was goed. De 250gb deed er wel 2 minuten langer over dan de 2 200gb, maar dat zal met een nieuwere schijf wel zo zijn?!

Zit erover na te denken om beide onboard sata chips uit te zetten en er een aparte sata-kaart in te zetten om de controllers uit te sluiten. Of hebben jullie nog andere ideeen?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Je hebt geen mogelijkheid om de HD's in een andere PC te testen?

Het kán zijn dat ook de voeding het opstarten van de HD's op zo'n moment eventjes niet trekt. Op dat moment wordt nl. de meeste power afgenomen. Bij een herstart trekt de voeding het sneller omdat dan al wat onderdelen werken. Ik kon helaas echter de specificaties niet vinden met Google. Misschien dat je deze kunt posten.

[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 02-04-2006 00:06 ]

ARME AOW’er

• Berendsen
Ik heb de mogelijkheid wel de hd`s te testen in een andere pc,
was het niet dat ik de pc dagelijks gebruik. En de problemen zo een paar dagen tot weken wegblijven.

Even over de specificaties, welke wil je hebben, die van de voeding?

Ik heb ook al aan de voeding gedacht, maar als de pc al een paar uur aanstaat heeft hij het ook.
Dat hij vastloopt. De problemen van het vastlopen komen trouwens altijd tegelijk met de opstartproblemen. Dus ik ga er dan maar vanuit dat de vastlopers ook door de hd problemen komt.
Ga vandaag weer met de pc aan de slag, videomontage, de kast is nu open.
Misschien kan ik dan beter horen welke schijf uitvalt, of dat het meerdere schijven zijn die uitvallen.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ja, de specificaties van de voeding en dan ook graag de waarden die uitgelezen worden als de PC in bedrijf is (kun je misschien wel doen tijdens het monteren want dan wordt hij lekker belast.

Wat je ook kunt proberen, zonder direct geld uit te geven, is alle HD's kabels eens helemaal, stuk voor stuk, losmaken van de HD en het MB en tevens de stroom. Wissel een complete set van een HD eens met die van een andere set.

offtopic:
Ik had het ooit sporadisch met een bepaalde HD en ondanks dat ik ervan overtuigd was dat alles goed vastzat bleek er toch een kabel niet lekker op een van mijn HD's te zitten. Hoe kwam ik er achter? Ik had alle kabels standaard gemerkt en toen ik eens de HD's fysiek van lokatie wisselde maakte ik een foutje met de omwisseling van één kabel. Daarna heb ik het probleem echter nooit meer gehad.

ARME AOW’er

• Berendsen
Sorrie voor de late reactie.
Maar de moest een montage af hebben en het videomontage had bij het maken van de dvd problemen.
Vorige week deed alles het nog. Ik denk trouwens niet dat dit probleem te maken heeft met de hd problemen. Denk dat het aan de software zelf ligt.
Maar goed, hierbij de data zoals temperatuur normaal is:

CPU1: 35 graden
CPU2: 36 graden
MOBO: 42 graden
CPU fan 1 &2: 4000 rpm

Tijdens videomontage (bij avi -> mpeg2 tussen 65% en 80% cpu-gebruik):

CPU1: 54 graden
CPU2: 52 graden
MOBO: 65 graden
CPU fan 1 &2: 4000 rpm

Van de voeding weet ik ook niet weer dan dat hij 460 watt is.
En dat het de Enhance ENS-0246 460W WTX voeding is.

Groeten Willem

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Mmmm nu wordt het complexer.

De on-load temperatuur is bij het MB hoog en mogelijk te hoog. Ik kan niet vinden wat de maximale temperatuur mag zijn. Het is echter niet zo van belang, immers de HD wil soms niet booten bij een koude start.

De voeding zou sowieso alles in principe toch wel moeten trekken. Ik vond uiteindelijk de specificatie hier: http://www.enhanceusa.com/series.php?series_id=11#31.

Resteert toch mogelijk een kabel probleem. S-ATA aansluitingen zijn vooralsnog erg zwak is mijn persoonlijke ervaring. Hoe knullig het ook klinkt, nu je weet welke HD het probleem is, kun je alle kabels daarvan eens omruilen met een andere HD. Blijft het probleem dan ligt het zeker aan de HD. Is het probleem er ineens bij de andere HD, dan ligt het aan de kabels. Is er geen enkel probleem dan zaten toch de kabels wat los.

Succes.
offtopic:
En vergeet het groeten maar op dit forum

ARME AOW’er

• Berendsen
De temperatuur is inderdaad wel hoog.
Nu staat op internet ook dat de northbridge chip op dit mobo erg heet wordt.
Maar de problemen worden daar inderdaad niet door veroorzaakt.

Ik bedacht mij net dat de 200gb hd die de problemen had,
begin van het jaar nog een nieuwe sata kabel heeft gekregen. En toen leken de problemen opgelost.
Wat ik nu wil proberen is de 200gb harde schijven beide anders in het systeem zetten.
Deze kast heeft de hd`s haaks op bijv. de dvd-brander staan. Je schuift ze er als het ware in van de zijkant. Nu kan het inderdaad zijn dat de slappe (ook mijn bevinding) sata-kabels door de zijkant van de kast te plat gedrukt worden. Ik heb namelijk het idee dat de achterkant van de hd en de zijkant/klep van de pc te dicht tegen elkaar zitten.

Het meest vervelende van dit probleem vind ik de onvoorspelbaarheid.
Het kan zo weken wegblijven, en dan is het er zo ineens weer.
Als ik het probleem nu maar kan 'oproepen' dan kun je het ook echt oplossen.
Nu kan je totaal niet vertrouwen op deze configuratie.

offtopic:
Moet er nog steeds aan wennen het groeten achterwege te laten! ;)

• Berendsen
Even een update.
Het probleem van het videomontage programma was inderdaad een software fout.
Deze is nu opgelost.
Straks had ik weer meerdere malen bij het opstarten het probleem dat een hd tikte en niet goed gevonden wordt door de controller. Ik weet nu iig zeker welke schijf het is.
De hd stond bij de promise controller wel in lijst als gevonden.
Maar het type nummer stond niet volledig in beeld.
WD2000 i.p.v. WD2000JD-00HBB0, ook staat er PIO2 i.p.v. UDMA6.
Tevens staat er bij grote 0gb i.p.v. 200gb.
Na 2 keer opnieuw opstarten deed hij het weer gewoon.
Ik begin er nu aan te twijfelen of het aan de controller of aan de hd ligt?
Misschien kunnen jullie wat met het bovenstaande?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

HD's kun je i.i.g. eenvoudiger testen dan een controller.

Is de HD in een ander systeem goed en blijft hij goed werken dan kun je de HD als oorzaak uitsluiten. Een ander MB uitwisselen lijkt me iets complexer. :)

ARME AOW’er

• Berendsen
Dat is waar!
Aangezien ik nu weet welke schijf het is kan ik hem overzetten in een andere pc.
En die pc maar eens een aantal keer 'koud' opstarten.
Eens kijken of hij het probleem dan ook heeft!
Maar eerst een goede back-up maken.
Daar heb ik de eerst komende dagen helaas nog geen tijd voor.
Maar ik zal zo snel mogelijk laten weten wat de 'uitslag' is.
Mits ik dit topic dan niet te oud is. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Berendsen op 06-04-2006 23:00 ]

Pagina: 1