voeding te weinig voor dit system ..ik twijfel

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WarthogSmurf
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Ik heb recent een nieuwe 6600GT kaart van mSI gekocht. Een XFX 6600gt kaart gaf de hele tijd piepjes en rare spikes/ aritfacts na een tijdje gamen. Maar nu draai ik 3dmark06 en ik kom gewon 1000 punten te kort. Nu heb ik alles vergeleken en daar was alles ook gewoon stock en niet overgeclockt.

Nu heb ik het een en ander na gezocht. En ik zie veel topics met voeding te weinig, ??? of kan my huidings 300 watt psu dit wel aan ?

Nu heb ik ook het gevoel dat deze kaart ook niet lekker loopt. Paar vastlopertjes , soms een rare fout in de render van een game etc. Nu heb ik gekeken wat mijn voeding is

een Forton / Source ATX-300GTF. 300 watt dus. Volgens sommige net op de grens volgens andere veels te weinig. Wat ik echter nergens in de topics terug kan vinden is dat iemand dit geprobeerd heeft en dat het werkt. Als ik dit weet dan koop ik direct eenA-merk (ik weet echt niet of dat foltron / source een a-merk is)en waarschijnlijk een 500 watt. (extreme PSU calculator geeft al aan dat tegen de 370 watt moet zitten)

Zou iemand hier over advies kunnen geven en ook eens kunnen zeggen of het echt helpt?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Shadowxx schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 16:58:
[...]
En ik zie veel topics met voeding te weinig, ??? of kan my huidings #)) watt psu dit wel aan ?
Voor de duidelijkheid: #)) is 300 in hoofdletters :P

Maar goed, 300W is vandaag de dag inderdaad wat aan de lage kant, zeker in het geval van voedingen die met goedkopere onderdelen worden samengesteld.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• WarthogSmurf
ik krijg nog een aan beroerte van dat toestenbord van mij...nou ja eigenlijk meer de converter di mij ps/2 signaal naar USB overzet.....het werkt maar niet geheel vlekkeloos...(delete knop die eens vast gaat zitten etc)

maar goed ontopic

300 is dus wat aan de lage kant....maar alles doet het wel heb nog geen meldin gehad dat ik power te weinig had. Dat is ook meer mijn vraag is dit zeker dat dit het probleem verhelpt. (minimaal 70% kans vanslagen zou wel leuk zijn)

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik weet de rest van je systeem is, maar als de psu calculater als 370Watt aan geeft dan is 300 wel erg krap ja.
Voor wat extra zekerheid kan je eerst proberen even een voeding van iemand te lenen om te kijken of het ook echt verschil maakt.

• Narf717
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-04 14:18
Hey,

Ik heb gister mijn nieuwe OCZ Modstream 520 watt binnengekregen, mijn Zalman 300 watt trok het niet..

Ik heb een GF6800 GT, opeens nadat ik de nieuwste drivers had geinstalleerd kreeg ik een foutmelding van nvidia dat ik te weinig voeding gaf aan de vid-kaart......

Dus zodoende heb ik een nieuwe gekocht, 115 euro incl verzendkosten van PChut... prima levering, werkt allemaal perfect, ziet er erg cool uit en bevorderd je airflow enorm, ik merk dik verschil in performance als ik oblivion speel :9

EDIT: moet nu werken, suc6! :P

[ Voor 4% gewijzigd door Narf717 op 31-03-2006 17:57 ]

Mijn Specs: http://specs.tweak.to/13683

Verwijderd

Tja, Je kan het alleen maar weten door een andere voeding te nemen, simpel ;)

Ik heb onlangs mijn Sweex 400W vervangen door een Fortron 300W (Aopen is onderdeel van Fortron), dus wel kwaliteit. Gewoon om te testen. En volgens mij is de Fortron stabieler in icm met mijn grafische kaart. Ik weet het nog niet helemaal zeker, moet nog testen. Maar in eerste instantie heb ik hierdoor een probleem kunnen verhelpen.

Erg handig bij jou vraag, dat je de rest van je systeem erbij vertelt! We zijn niet helderziend hiero. ;)
Voor ongeveer 60-70 euro heb je een prima voeding.

• WarthogSmurf
een standaard fujitsu siemens Scaleo 600. Hierin een P4 (met hyperthread) 3,0ghz 1024 mb ram, dvd writer dvd-rom, 1 ide harddeschijf, en nog een modem. Geen verder usb apparaten die gekoppeldt zijn (de enige die er op zit is een joysick maar die heeft externe voeding) en dan een 6600GT videokaart.

maar fortron PSu is dus wel een goed merk want soms weet je het ook niet meer

en nog 1 dingetje zat net wat te speurn. Mijn PC is al anderhalf jaar ou. Zijn er nog connectoren verandered? zoals die op het moederbord zit?? Ik heb zo'n grote lange en nog een kleintje vierkante stekker

Verwijderd

Maak je geen zorgen, het past zeer waarschijnlijk qua connectoren.
je hebt een atx 20 of 24 pins stekker op je mobo, meeste voedingen hebben een 20+4 stekker. Dus je hebt een 12vP4 stekker, en een andere stekker die er op lijkt die je naast je atx stekker moet prikken.
Die _niet_ omwisselen, dat vindt de computer namelijk niet liev.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:23
Ik zou eerst eens wat andere dingen proberen, want 300W zou in feite voldoende moeten zijn (ik heb een zwaardere machine prima met een 300W PSU draaiende gehad). Een indicatie of je PSU het zwaar heeft is b.v. de temperatuur van het ding; hou je hand eens in de uitgaande luchtstroom.

Kijk eerst eens naar je drivers etc. (zie ook de troubleshooter in de PMG FAQ), test de kaart ook in een andere PC als dat kan en check je airflow. Want piepjes en artefacts kunnen ook op te warm duiden.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• WarthogSmurf
nouwe...bij die eerste kaart ging ie al bij de bios piepen dat hij geen kaart zag.....dus lijkt mij geen warmte.

Op zicht werkt alles ook wel.....maar mijn gevoel zegt van niet....Ik ga nu ook niet hals overkop een nieuwe PSU kopen. Eerst maar eens kijken wat ik er nog aan kan doen. Misschien lager clocken zodat verbruik lager wordt????
Pagina: 1