Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe 3 * 7 segments display incl. printplaat aansturen?

Pagina: 1
Acties:
  • 721 views sinds 30-01-2008

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto=7QHIPNDE

de volgende sheets heb ik gevonden;
datasheet ca3161
datasheet ca3162

cd4066
CD40106BE

Nu is mijn vraag:
Hoe kan ik de 3 7 segments display's aansturen zodat er bijvoorbeeld L O L komt te staan?

Deze chip met componenten is afkomstig uit een diepvries installatie waarvan de temperatuur meter niet meer goed werkt. Het display doet het nog wel!

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-11 22:07
Als ik jou was zou ik de 3 BCD naar 7 segments decoders eraf solderen en dan zelf een printje maken met die decoders en displays erop met een uC ervoor die je zelf programmeerd.

BTW, als je er een soort van tekst op wilt hebben ,zul je zelf iets moeten doen, want die BCD naar 7 segments doen alleen maar nummers dacht ik.

[ Voor 30% gewijzigd door k0ewl op 31-03-2006 17:01 ]

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

• willy1986
  • Niet online
check de eerste 2 datasheets maar.. naast cijfers ook L en H...

Ik ben niet zo technisch dat ik zelf een nieuw plaat kan solderen met de decoders en displays EN een uC (?) die ik zelf "ff"programmeer ;)

Ik wil gwn L O L op de displays krijgen... kan ik dat doen door er gwn spanning op te zetten?
Niet dus.. 4x 1,5 v batterij is te veel...:P

de displays dragen allemaal de code: HDSP-5301

[ Voor 8% gewijzigd door willy1986 op 31-03-2006 17:16 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Met deze hardware gaat je dat niet lukken. Ik zou zeggen: breek de 7-segments-displays eruit, zoek de datasheet ervan op en stuur de ledjes die erinzitten gewoon met weerstandjes aan zodat je 'lol' hardcoded erop hebt staan.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Niet direct. Zo'n 7-segments (eigenlijk 8, met de punt erbij) bestaat uit 8 leds die 1 draad gemeenschappelijk hebben. Je moet ze dus behandelen als leds. Leds moet je aansturen met een stroom, niet een spanning.
Het is dus handig de datasheet van de led-componenten zelf te vinden en dan te berekenen hoe je het voor aansluiten.
Bijvoorbeeld: in de datasheet staat dat de leds per stuk 20 mA gebruiken en dat er een spanningsval van 1,2 Volt over de led is. Dan wil je nog de voedingsspanning weten die je wilt gebruiken, neem 12V

Bereken dan 12V - 1,2V = 10,8V. Dan 10,8V/20mA = 540 Ohm. Je moet elke led die je wilt laten oplichten dus voorschakelen met een 540 Ohm (of iets meer) weerstand.

Het zou logischer klinken dat je maar 1 weerstand gebruikt aan de gemeenschappelijke aansluiting. HEt productieprocess is echter nooit perfect en het zal als gevolg hebben dat er verschillende stromen door de leds gaan lopen en ze niet even fel branden. Aparte weerstanden dus.

edit: net te laat :(

edit2: link naar datasheet
verbrukt idd 20 mA en de spanningsval is 1,6 V... je hebt dus 520 Ohm weerstanden nodig...

[ Voor 12% gewijzigd door MeMoRy op 31-03-2006 17:33 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik heb de title trouwens even veranderd: wat er op de printplaat zit is geen (micro)controller en dus konden mensen denken dat je het geheel met een uC aan zou willen sturen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:24
Bovendien als je een weerstand gebruikt op de gemeenschappelijke aansluiting, moet je er in principe voor zorgen dat er altijd evenveel segmenten aanstaan, omdat er anders meer of minder stroom 'beschikbaar' is per segment...

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

De CA3162 in combinatie met een CA3161 is een spanningsmeter. (Deze vraag had kunnen voorkomen op een toets pas geleden vandaar.) Dus nee met deze hardware gaat het niet echt makkelijk lukken idd.
Ja kan natuurlijk de ic'tjes neppen en door een regelbare weerstand bepaalde dingen er uit krijgen.

Maar dan zul je als nog alleen maar getallen krijgen. Beter is het dan om zelf iets inelkaar te prutsen met ic'tjes van de 74xx serie die zijn vrij eenvoudig. Als je ze aanstuurd met 3*74LS47 kan je met 12 schakelaartjes al heel wat doen. En als je bepaalde woordjes oid wil krijgen kan je met basic ic'tjes ook al heel wat krijgen. Met alleen 7408 etc. en anders zul je echt een pic/attiny/oid moeten proggen.

Als je ze echt niet kan vinden heb ik anders nog wel de datasheets van de CA6131 en de CA6132 maar het lijkt me sterk dat je die niet vinden kan.

No signature found

• willy1986
  • Niet online
Ik vond het te veel moeite

T fikte mooi! ;)

Ding ligt in de prullebak, dit topic mag ook die richting op! :P

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
:( vraag dan niets :(

@moderators: kan je zo iemand op een zwarte lijst zetten? })

U vraagt, wij antwoorden.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Poe poe wat een doorzettingsvermogen. En wat een respect voor de moeite van anderen om je te helpen.
(maar niet heus dus)

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Heb je wel de dampen goed opgesnoven? Werkt genezend voor allerlei kwalen!

www.madwizard.org

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 15:54

AcouSE

Swedish Chef

Vraag dan niets willy1986 :(
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.