[access] Relationeel veld

Pagina: 1
Acties:

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-08 21:40
Ben enigzins aan het klooien geslagen in Access en kom op het volgende probleem uit:

Een tabel is gevuld met een aantal rijen, waarvan een paar kolommen een ID bevatten van een andere tabel. In een overzicht wil ik natuurlijk niet die ID's weergeven, maar informatie uit de andere tabel (een enkel veld).

In SQL zou dat iets worden als: SELECT naam FROM tabel2 WHERE ID=tabel2ID. Nu probeer ik m'n veld dus daarmee te vullen en u raad het al: dat lukt niet. Moet dat per se met SQL of kan het ook anders? Alle tutorials behandelen alleen basic wizzard werk waar ik niks aan heb, een linkje naar een wat geavanceerdere tutorial waarin ik het wel terug kan vinden is ook prima.

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 08:33
SQL:
1
2
3
SELECT Bedrijf.Naam, ContactPersoon.Naam
FROM Bedrijf INNER JOIN
  ContactPersoon ON ContactPersoon.BedrijfID = Bedrijf.ID

Waarbij in de tabel ContactPersoon dus een veldje BedrijfID staat.
Kan ook zo:
SQL:
1
2
3
SELECT Bedrijf.Naam, ContactPersoon.Naam
FROM Bedrijf, ContactPersoon
WHERE ContactPersoon.BedrijfID = Bedrijf.ID

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:38
Dit is gewoon basic SQL kennis hoor, dat in iedere sql tutorial behandeld wordt.
Voor meer informatie, kan je eens zoeken op 'JOINS'

https://fgheysels.github.io/

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:38
Ok, blijkbaar had ik het iets verkeerd begrepen, dan, maar toch....

Je kan toch je overzicht baseren op een query met joins dan ?
Als je echt perse met een wizard in Access wil doen, dan hoort dit topic eerder thuis in OFF.
-> OFF

https://fgheysels.github.io/

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-08 21:40
Via een SQL gaat het wel inderdaad, ik heb meer dan genoeg kennis om dat zelf op te lossen. Ik vroeg me alleen af of Access zelf niet zo slim is dat hij via de foreign key meteen de juiste gegevens voor me opzoekt in de andere tabel. Scheelt me weer wat typwerk aangezien ik een aantal van dit soort overzichtjes moet maken.

Overigens wel erg snel met het slotje, krijg ook niet echt kans om m'n vraagstelling te verbeteren op deze manier (nofi).