[CSS] Font-grootte op de printer

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik ben een rapportage-document aan het maken wat (uiteraard) uitgeprint moet kunnen worden. Maar tot mijn grote schrik is de font-grootte op verschillende browsers veranderlijk. Ik heb een font-grootte van 4mm opgegeven. Daarvan zou je toch verwachten dat dat overal en eeuwig hetzelfde blijft. Ik had eerst 12pt, wat ongeveer even groot is, maar millimeters leken me wat constanter.

Toch, als ik het nameet, doet MSIE het voor de verandering goed. De letters "ijk" zijn tegelik gemeten precies 4mm hoog. In Opera zijn diezelfde letters 3mm. Dat klinkt als een wel heel klein verschil, maar op papier is het echt een wereld van verschil (het lijkt op 12 punten versus 9 punten).

Ook Firefox maakt de letters netjes 4mm hoog. Het probleem lijkt em dus in Opera te zitten, maar ik vind het toch eng als Opera zo'n groot verschil maakt. Alsof ik iets fout doe... Maar wat? Kennelijk maakt het opgeven in punten of millimeters alvast niets uit.

日本!🎌

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Kijk eens in File > Print Options > Scale Print To.

Hier staat 't op 80% terwijl ik vrij zeker er van ben dat ik daar nooit iets heb gewijzigd... misschien bij jou ook? :)

[ Voor 31% gewijzigd door Yoozer op 31-03-2006 15:54 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Verrek, je hebt gelijk :)

Ik ben daar inderdaad nooit aan geweest... das wel vreemd. Maar nou weet ik in elk geval dat het geen fout in m'n code was. Thanks :)

日本!🎌

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Font-size voor media print specificeer je het beste met pt, dit werkt het beste cross browser

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
body {
 font-size:14pt;
}

h1 {
 font-size:150% /* dit is dan 21pt */
}

Human Bobby

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb er ook weer punten van gemaakt, ook omdat dat gewoon de standaard maateenheid voor lettergrootte is. Maar het werkt dus nog steeds prima.

日本!🎌