Toon posts:

Compatibility Tyan K8WE + Areca + Onboard SATA?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig om wat specificaties samen te stellen voor een nieuw workstation op basic van een K8WE (non-SCSI) en een Areca 1230 PCI-e controller. Het zou heel erg goed uitkomen als de onboard SATA porten op de K8WE functioneel blijven als er tevens een Areca aanwezig is.

In het verleden ben ik met verschillende systemen tegen problemen aangelopen waarbij onboard SATA controller(s) in de BIOS inactief gezet moesten worden omdat er anders een conflict was met SATA RAID of SCSI RAID controllers.

Als iemand hier ervaring mee heeft of een dergelijke setup heeft draaien zou ik heel graag willen horen of dit werkt (of niet werkt).

-- Stefan.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb nooit geprobeerd om harde schijven aan te sluiten op de onboard poorten, maar Windows heeft er geen moeite mee om de nVidia-controllers te herkennen terwijl er een Areca ARC-1160 is geïnstalleerd. Volgens mij moet het gewoon gaan werken.

Hoeveel harde schijven ben je van plan te gebruiken als je aan de 12 poorten van de ARC-1230 niet genoeg hebt?

Verwijderd

Topicstarter
Dat klinkt goed, Femme. Meestal als er een conflict is tussen een RAID controller en een onboard controller dan is dat merkbaar tijdens de POST (errors of blijven hangen). Als de onboard controller zichtbaar is in het OS zou het inderdaad gewoon moeten werken.

Die 12 porten zijn op zich wel voldoende (12 x 300GB) anders is er natuurlijk nog de 1260 of 1280, maar ik heb nog een Chieftec 4xSATA backplane liggen met een aantal sets slede's en het zou handig uitkomen als ik nog een set extra HD's kan gebruiken om zo nu en dan een aantal HD's in en uit te kunnen swappen voor backup/transport. Dat zou ik natuurlijk niet op de controller zelf willen doen, vandaar.

-- Stefan.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02 00:34

John2B

I Love RAID5..!!

Ik ben ook in het bezit van dit Moederbord en werkt uitstekend samen met PCI-X en PCI-E Areca RAID controllers ook i.c.m. onboard SATA. De onboard SATA RAID gebruik ik natuurlijk niet en kan dus niet inschatten of dat zou conflicteren. Met de aanwezige SATA poorten werkt het in ieder geval zonder problemen. Af en toe sluit ik een disk aan op een SATA poort en maak ik een kopie van mijn boot partitie tbv backup.

Voor de rest draait momenteel de Areca ARC-1230 en ARC-1130 probleemloos, maar ook alle andere controllers zijn er inmiddels op aangesloten geweest.

Ook de Chieftec backplane levert geen compatibility problemen op, een goedkoop en prima werkend backplane. Helaas geen disk activity leds en al helemaal geen disk rebuild, locate ect. Op zich ook niet echt nodig maar wel erg handig/leuk.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Verwijderd

Topicstarter
Als de SATA porten gewoon individueel werken is dat voldoende. De HD's gebruiken in RAID0 voor backups lijkt me niet al te slim. :-)

Die Chieftec/Procase backplanes zijn inderdaad wel simpel maar activity en failure led's zou leuk geweest zijn. Ik heb ook nog een dual Xeon draaien in een Chieftec Arena kast waar netjes een set HD activity leds op zit (die lopen naar een 3Ware controller). Eigenlijk wel vreemd dat er zoveel gadgets en mods zijn maar dat er niemand een 5.25" frontje op de markt brengt waar gewoon een serie leds op zit met van die aansluit kabeltjes. Dat zou voor een aantal RAID controllers wel handig zijn, zonder gelijk naar 19" kasten of prijzige backplanes te hoeven zoeken.

-- Stefan.