16 IRQ's???

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 21:48
Zou iemand mij kunnen verklaren waarom er op moderne moederborden nog steeds maar 16 IRQ's zitten?
Dit is tegenwoordig toch te gek voor woorden?

Het moet toch niet te moeilijk zijn voor chipset/moederbord ontwerpers om het te verhogen naar 32?

Verwijderd

Dat kunnen ze wel doen, maar een x86 CPU kan er volgens mij dan nog steeds maar 16 in gareel houden.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

heeft volgens mij met backward compatibility te maken met oudere hardware (isa-kaarten enzo) en misschien ook software. volgens mij is het geen limiet van de x86 architectuur maar van de interruptcontroller op de eerste ibm pc's.

ik dacht trouwens dat moderne smp moederborden deze limiet niet meer kennen als je een smp-capable os gebruikt. ik weet het alleen niet zeker want ben zelf ook op zoek naar meer informatie hierover.

zou leuk zijn als iemand die er meer verstand van heeft z'n licht over dit onderwerp kon laten schijnen :)

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-08 08:23
Volgens mij is het wel een limiet van x86. De 64 bit procesoren van intel kennen het 'probleem' volgens mij ook nog steeds. Het is natuurlijk wel mogelijk maar dan zou alle software voor die x86 opnieuw geschreven moeten worden. Bijv. omdat hij 1 bit meer nodig heeft voor het aanroepen als je dan oude aanroepen hebt uit 'oude' programma's dan snapt ie het niet. Het heb dus veel met backwards compatibility te maken. Maar dat is ook de reden dat er IEEE1394, SCSI en USB bestaat. Apparaten die op zo'n controller zitten hebben geen apart IRQ nodig. Maar het blijft natuurlijk behelpen.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Dat ze gewoon al 25 jaar door bouwen op die 80x86 technologie snap ik ook niet...

totale bagger... ff snel een nieuwe processor ontwerpen Intel!

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-08 08:00
als ik bij mij onder win2000 kijk zie ik soms enkele kaarten of onderdelen een irq toegekend hebben van 18 of 19

dus er wordt wel degelijk wat softwarematig gedaan

3kwp pvoutput

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

morpheus, wat voor moederbord heb je? is dat toevallig een dual-plankje?

ik had namelijk al eens van iemand gehoord die w2000 op een bp6 draaide en ook irq's boven de 15 tegenkwam. vandaar dat ik dacht dat het iets specifieks voor een smp-bordje was.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Dat ze gewoon al 25 jaar door bouwen op die 80x86 technologie snap ik ook niet...
Er zijn zat modernere (RISC) alternatieven... maar die draaien geen Pokemon games dus zal je er wel niks aan hebben :)

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Volgens mij is het wel een limiet van x86.
Nope. Elke x86 processor kan 256 interrupts aan. En daar wordt bij bijv. MCA ook gebruik van gemaakt.
En bij multi-processor systemen, doordat daarin een APIC (Advanced PIC) wordt gebruikt ipv de gewone PIC (Programmable Interrupt Controller).
ff snel een nieuwe processor ontwerpen Intel!
1. Dat hebben ze gedaan: Itanium.
2. Dit probleem ligt niet aan de processor, maar aan de backwards compatibility van de PICs.

• admiral866
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:34

admiral866

The King Personality Disorder

/Downtime/
Morpeus heeft idd een dual-plankje.

check zijn profile maar es
:)

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:38

ChUcKiE

Dus........

Heb ik ook!!

Laatst stond er ook IRQ 16 aangegeven bij het opstarten van mijn BP6! Ik vond het vreemd, maja het werkte gewoon!

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Pagina: 1