Windows - Totaal formatteren

Pagina: 1
Acties:

• Coltpower
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-08 08:37
Dag beste tweakers! :)

Even mijn ei kwijt raken. En graag jullie tips/truuks!

Ik heb alweer een tijdje een nieuwe pc in gebruik (1,5 jaar, inmiddels oud dus).
Wel redelijk bijgehouden met hardware etc. voor de nodige peformanceboosts.
Echter, alles is zo'n beetje behoorlijk traag geworden, hij kan veel sneller.

Wat heb ik gedaan:
Norton AV, HitmanPro2, defragmenteren.
Dit helpt maar een tikkeltje, en ik wil dus gaan formatteren om zeker weten de peformance weer lekker te laten draaien.
Nu heb ik een irritante vader waar deze pc eigenlijk van is, hij zit er echter nooit achter en ik dus wel. Maar hij wil niet dat ik hem formatteer aangezien hij nog wel wat meuk er op heeft staan. Ik heb er ook nog een en ander opstaan. Ik wil dus eerst zoveel mogelijk relevante zaken bewaren.

Ik kan natuurlijk dvd's gaan lopen branden, of het een en ander via het netwerk naar het pc-tje die een meter verder opstaat knallen. Maar zijn er nog andere goeie oplossingen hiervoor?

Als dit formatteren achter de rug is, wil ik ook waarschijnlijk een nieuwe processor + videokaart aanschaffen om weer helemaal up to date te zijn en met een schone lei te beginnen.

Verwijderd

Meestal (tenminste, dat is bij mij het geval) loopt alleen Windows en andere applications langzamer na verloop van tijd. Ik zorg dan ook altijd dat ik (minstens) twee partities heb zodat ik m'n belangrijke bestanden die ik op m'n Windows-partitie heb staan kopieer naar m'n D:\ partitie zodat ik geen data kwijtraak die ik graag houden wil. Zo formatteer je dus wel je windows maar niet je hele computer en hoef je dus spellen etc ook niet allemaal opnieuw erop te zetten (als je die tenminste op D:\ hebt staan).

Ik raad je aan om dus nog één keer al die moeite te doen van het schrijven op dvd'tjes e.d. en daarna lekker aan de slag te gaan met partities (of je zorgt dat je raid1 gaat draaien maar dat is een duurdere oplossing, dat kost je namelijk een extra HD).

Overigens schijnt WinXP een eigen progje ervoor te hebben om belangrijke info op een andere pc te zetten maar ik heb dat nog nooit gebruikt...ik wil het graag zelf doen }:O

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2006 12:54 ]

• paazei
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:39
Bosman schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 12:47:

Ik kan natuurlijk dvd's gaan lopen branden, of het een en ander via het netwerk naar het pc-tje die een meter verder opstaat knallen. Maar zijn er nog andere goeie oplossingen hiervoor?
:? USB-stick?
wat is nou het probleem, dat je het niet zoekt om op dvd te branden of via netwerk kopiëren?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Bosman schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 12:47:
Dag beste tweakers! :)

Even mijn ei kwijt raken. En graag jullie tips/truuks!

Ik heb alweer een tijdje een nieuwe pc in gebruik (1,5 jaar, inmiddels oud dus).
Wel redelijk bijgehouden met hardware etc. voor de nodige peformanceboosts.
Echter, alles is zo'n beetje behoorlijk traag geworden, hij kan veel sneller.

Wat heb ik gedaan:
Norton AV, HitmanPro2, defragmenteren.
Dit helpt maar een tikkeltje, en ik wil dus gaan formatteren om zeker weten de peformance weer lekker te laten draaien.
Nu heb ik een irritante vader waar deze pc eigenlijk van is, hij zit er echter nooit achter en ik dus wel. Maar hij wil niet dat ik hem formatteer aangezien hij nog wel wat meuk er op heeft staan. Ik heb er ook nog een en ander opstaan. Ik wil dus eerst zoveel mogelijk relevante zaken bewaren.

Als dit formatteren achter de rug is, wil ik ook waarschijnlijk een nieuwe processor + videokaart aanschaffen om weer helemaal up to date te zijn en met een schone lei te beginnen.
Dingen backuppen... Tapedrives, Externe harddisks, of idd via netwerk even ergens anders dumpen.
Trouwens, Norton AV is imho 1 van de redenen dat je PC traag is... baggerpakket vind ik het (en zo velen met mij)

Alsje outlook express mails wil backuppen moet je in ieder gevan even een appart tooltje hebben voor het backuppen (zelf vind ik de software van Genie-Soft wel goed). Outlook 98/2000 kan zelf exporteren.

Andere dingen die je zeker even moet backuppen is de complete Documents and Settings map en zorgen dat je alle installers van alle software hebt. Drivers ook vantevoren klaarleggen (straks zit je zonder LAN :X kan je niks meer).

edit:
Trouwens, hoe groot is je HDD? als je nog voldoende lege ruimte hebt, kan je overwegen om met Partition Magic je schijf in stukken te delen. Dan heb je bijvoorbeeld C: en D: , waarbij op C: dan windows en alles staat en D je backupdata.

edit2:
@hier onder: definately!
na grote upgrades altijd ff reinstall doen.

[ Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 31-03-2006 13:03 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Morphine
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 18:28
lijkt mij ook verstandiger om éerst nieuwe hardware aan te schaffen, en dan pas een format + windows herinstallatie :O

• Coltpower
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-08 08:37
HDD = 160 GB ongeveer...

Oke bedankt voor de tips!

Ik ga een partitie aanmaken, daar wat data die ik wil behouden opzetten en zonodig ook nog even wat branden.

Maar ik ga dus eerst nieuwe hardware aanschaffen. Dan nog wel opnieuw opstarten na het monteren of dat helemaal niet? :+

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Bosman schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 13:40:
Maar ik ga dus eerst nieuwe hardware aanschaffen. Dan nog wel opnieuw opstarten na het monteren of dat helemaal niet? :+
:?

Wees AUB duidelijker met je berichten...

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Johny58
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-04 16:06
McKaamos schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 12:59:

Alsje outlook express mails wil backuppen moet je in ieder gevan even een appart tooltje hebben voor het backuppen (zelf vind ik de software van Genie-Soft wel goed). Outlook 98/2000 kan zelf exporteren.
Je hebt hier geen tooltje voor nodig. Outlook express heeft een opslag map ergens diep in 'documents and settings\local settigs\application data\etc etc' als ik me niet vergis (uit mijn hoofd).
Je kan de juiste folder iig vinden door bovenaan te klikken op tools en dan op options.
Dan het tabblad maintance (onderhoud ofzo in NL).
Dan de knop Store Folder (Opslag map ofzo in NL).

Dan zie je het pad staan naar de opslag locatie van je email door outlook.

Als je die map kopieert en vervolgens na de herinstallatie terugplaats werkt het gewoon weer. Vergeet alleen niet ook los je adresboek op te slaan. Dit kan je doen door simpelweg je adres boek naar een CSV-bestand te exporteren. Welke je na je herinstallatie weer kan importeren.

"Hippopotomonstrosesquippedaliophobia" is the term used to describe the fear of long words.

Pagina: 1