Toon posts:

ASRock 775VM800 werkt niet met dubbel geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wat troubles met een nieuwe configuratie. Hij wordt namelijk zeer traag wanneer ik twee geheugen modules gebruik. Ik heb vanalles geprobeerd, maar nog zonder succes. Zodra ik het systeem opstart met één geheugenmodule, start de Linux installatie soepeltjes door. Met twee geheugen modules blijft hij op diverse punten in de installatie heel lang hangen, de OS installatie duurt dan zeker 5 tot 6 uur.

Configuratie:

- ASRock 775VM800
- Pentium-IV 3,0 GHz 2048KB S775
- Seagate 160 GB S-ATA
- PS/2 Toetsenbord en muis

Verder alles standaard, geen extra kaarten en dergelijke.
De configuratie zit in een 2U server behuizing.

Ik heb de volgende mogelijkheden geprobeerd:

256 MB Kingston + 256 MB Kingston
512 MB Apacer + 512 MB Apacer
512 MB Kingston + 512 MB Kingston
256 MB Kingston + 512 MB Kingston
512 MB Apacer + 512 MB Kingston

Alle modules zijn in orde en PC3200 snelheid. Zodra ik met één module opstart, dan is het systeem wel snel. Het maakt dan ook niet uit welke geheugen socket ik gebruik. Het is dus alleen met twee modules, ongeacht welke modules.

Ik heb de laatste BIOS versie erop gezet. Ik heb zowel een Windows installatie, als een Linux installatie geprobeerd. Ik wil graag een gigabyte geheugen in dit systeem zetten. Ik zou natuurlijk een enkele gigabyte module kunnen installeren, maar ik wil het eigenlijk gewoon gefixt hebben.

Iemand misschien nog tips voor mij?
Alvast bedankt :)

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Weet je zeker dat alle modules dezelfde timings hebben en of ze dat allemaal aankunnen? (niet alleen 400MHz maar ook ras cas Tras etc) meestal leest het moederbord de SPD uit van de eerste de beste DIMM en probeert daarmee de rest ook te laten lopen. Echter als die dat niet aankunnen zit je met memfouten of mogelijk traag geheugen.

't kan echter ook je chipset zijn lijkt me.

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

Verwijderd

Topicstarter
kahm-jai schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 21:09:
Weet je zeker dat alle modules dezelfde timings hebben en of ze dat allemaal aankunnen? (niet alleen 400MHz maar ook ras cas Tras etc) meestal leest het moederbord de SPD uit van de eerste de beste DIMM en probeert daarmee de rest ook te laten lopen. Echter als die dat niet aankunnen zit je met memfouten of mogelijk traag geheugen.

't kan echter ook je chipset zijn lijkt me.
Bedankt voor je reactie. Ik heb identieke geheugen modules geprobeerd, dat werkte niet goed. Ik hoorde van iemand anders dat hij hetzelfde probleem had met dit moederbord en een pentium processor. Ik kon er echter niets over vinden op het internet.

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
ik heb slecht nieuws voor je, dit mobo ondersteund geen dual channel geheugen
maar goed dan nog zouden er wel 2 reepjes in mogen zitten natuurlijk
misschien kan jouw linux distro niet overweg met deze via chipset?

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 12:14

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ik heb hetzelfde gehad met vier van die moederborden. Ik heb het uiteindelijk opgelost door 1 grote dimm erin te doen, maar je begrijpt dat ik ze niet meer bestel voor mijn pc's.

Ik heb ook vanalles geprobeerd, tig verschillende dimm's geprobeerd, niks werkte samen....?

Bij mij merkte je dat ze traag waren, daarna vielen ze na een half uur gewoon uit zonder reden met een BSOD.

[ Voor 19% gewijzigd door Dukey op 03-04-2006 09:04 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties...
Ik weet voldoende en zal niet langer tijd verspillen aan dit probleem :)
Pagina: 1