HD formateren, maar welke structuur?

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb net een 300Gb Samsung HD in een MIniStack aan m'n iBook gehangen, en in OSX (Tiger) krijg ik nu verschillende opties om bij het initialiseren partities (ik doe er maar gewoon 1 denk ik) toe te kennen in de volgende structuurmogelijkheden:

- Mac OS Uitgebreid (journaled)
- " " " " (HFS+)
- " " " " (hoofdlettergevoelig/journaled)
- " " " " (hoofdlettergevoelig)
- UNIX-bestandssysteem (UFS)
- Beschikbare ruimte

Welke dien ik nu te kiezen? :/
Ik ga voor het aller grootste deel alleen met OSX werken, en heel af en toe m'n Windows laptop om bestanden over te zetten (maar dat kan wel via een netwerk of zo toch?).

Deze week krijg ik tevens m'n Intel Mac Mini binnen en daar ga ik die Ministack op aansluiten.
Geeft dat ' Intel gebeuren' geen problemen?

Mijn vraag dus: Welk van de bovenstaande structuren moet ik gebruiken?
(sidequestion: Waar staan die structuren voor?)

Anyone? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 14:47
De eerste en geen andere voorkomt het meeste geouwehoer.
Je kan hem ook nog als MSDos formateren kan je hem ook aan PC's hangen.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Indien ik de HD in MS-Dos formateer, is ' ie dan langzamer o.i.d.?
Dus heeft dit nadelen?

Op zich zou ik bestanden via een netwerk heen en weer over kunnen zetten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

MSDOS formatteren betekent neem ik aan FAT32, want NTFS werkt alleen onder Windows (en experimental onder Linux). FAT32 ondersteunt geen HD's van 300 gig lijkt me, dus dat is ook geen optie...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09-2016

Daenney

42

Bovendien ondersteunt FAT32 geen bestanden groter dan 4gb dus daar heb je al een tweede probleem.
Je kunt hem als UFS formatteren en met de hand van dit tooltje http://sourceforge.net/projects/ufs2tools/
kun je UFS/ReiserFS filesystems bekijken onder WIndows2000/XP. Dit is weldegelijk read-only
Apple Mac OSX heeft zelf geen problemen met UFS, die kan lezen en schrijven naar UFS.

Verder kun je met MacDrive en MacDisk wel gewoon HFS+ paritites lezen en schrijven onder Windows (niet alleen paritites maar ook externe HDD's die d.m.v USB of FireWire zijn verbonden)

[ Voor 9% gewijzigd door Daenney op 31-03-2006 14:32 ]