Giotto Cleaning Set, RS-60E3 en andere

Pagina: 1
Acties:
  • 260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hot Pixel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-10-2025

Hot Pixel

King of no pants

Topicstarter
Ongeveer een week geleden heb ik eindelijk mijn camera gekocht (350d) met 3 lenzen (Standaard kitlens, Sigma 70-300 APO en Canon 50mm 1.8 II) , een cheap-ass statief en een Samsonite rugzak.
Ben er erg blij mee, en het valt me alles mee hoe 'moeilijk' het is. Na één á twee dagen had ik alle functies toch wel door.
Toch zijn er wel wat problemen onder de horizon. Als ik een klein diafragma neem (f/22 bv.) zie ik nu al allemaal vlekken op de foto.
Nu weet ik niet of het komt door de stof van de lens of van de ccd (moet nog een paar testjes doen), maar het is zoiezo raadzaam om naar een schoonmaakkit op zoek te gaan.
Ik wilde ook nog een paar UV filters en een afstandsbediening aanschaffen.
Hieronder het lijstje (Cameranu.nl):
code:
1
2
3
4
B+W UV filter            B+W UV MRC 58ES            € 34,95 
B+W UV filter             B+W UV MRC 52E             € 29,95
Afstandsbediening        Canon RS-60E3            € 29,95   
Blaasbalg                Giottos Cleaning Set       € 29,95

Informatie over Giottos Cleaning set kun je hier vinden. Is dit wat of kan ik beter voor iets anders gaan? Hoe gevoelig ís de apparatuur nou werkelijk? Ik wil wel zelf leren om mijn spul schoon te maken/houden, want ik zie het niet zitten om elke keer naar het Canon centre te gaan. Maar ik ben wel een beetje bevreesd dat ik iets fout doe ofzo.

Hebben trouwens meer mensen ervaring met die afstandsbediening? Ik wil er één met draad omdat ik meer áchter de Camera sta dan ervoor, en deze voor dit doeleinde het beste is.
Ik ga binnenkort naar Luxemburg, en wil daar ook graag nachtfoto's maken. Met zo'n afstandsbediening zou het er wel makkelijker op worden.

Verder nog tips/truuks en andere leuke dingen?
Ik dank u voor uw aandacht.

• Hot Pixel

Hot Pixel

King of no pants

Topicstarter
[schop]
Ga over drie weken naar münchen, en over vier weken naar Luxemburg. Elk advies (wat ik zeker gezien moet hebben bv) is welkom.

edit:
Mocht dit niet bij de regelementen horen/passen, excuus

[ Voor 26% gewijzigd door Hot Pixel op 03-04-2006 19:38 ]

Verwijderd

Voor het schoonmaken werkt een sensor brush van visible dust super. Geen UV filters nemen. Remote is ok.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:29

breinonline

Are you afraid to be known?

Wel UV filters nemen, beschermt je front element. Sommige zweren erbij om het niet te doen, totdat er wel wat in hun tas tegen het objectief schuift...
Die stokjes van de cleaning set zijn voor de sensor. Een los setje daarvan lijkt me prima, de rest van deze set is vrij overbodig. Met ademen tegen je objectief en een droge niet-pluizige doek/kledingstuk kom je net zo ver.
De afstandsbediening is verder prima.

En dat je in 2 weken je camera kent lijkt me sterk, maar daar kom je nog wel achter :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Hot Pixel

Hot Pixel

King of no pants

Topicstarter
Dank jullie voor je commentaar.
Heb een afstandsbediening ergens anders besteld voor de helft van de prijs, die (als het goed is) morgen in de bus valt samen met twee batterijen.

Dat blaasbalgje is voor de sensor, en om daarop te ademen is nou niet echt mijn streven, omdat er ook kleine beetjes speeksel mee kan komen.
En als ik ga hijgen om dit te voorkomen lijkt het me dat er een kans is op condensvorming (warmere lucht in een koudere omgeving). Natuurlijk kan ik dan ook nooit alles wegblazen. Heb zojuist ook wat gelezen over het gebruik van plakband. Da's ook wel interessant.
Voorlopig zal ik de 30,- wel even in mijn zak houden.

UV filters wil ik zoiezo aanschaffen. Ook al zijn het cheap-ass lenzen, vindt ik het een prettig idee als ze nog eens beschermd worden door een filter. Bovendien kan ik ze met een upgrade meenemen.

Je zult vast wel gelijk hebben met dat ik mijn camera nog lang niet ken, maar zelf kan ik geen enkele functie bedenken op dat ding die ik nog niet ken. Elk knopje en menufunctietje zegt mij wel wat.
De grootste leercurve is wat mij betreft dan ook niet de bediening van de camera, maar het inschatten van situaties. Compositie, lensgebruik, kleur, ritme. Die dingen vind ik nog steeds lastig. Maar de techniek was na drie/vier dagen niet echt een probleem meer (heb sindsdien nooit gehad dat ik niet wist hoe ik iets technisch moest oplossen). Toen ik daarna de handleiding ging lezen ben ik ook geen nieuwe dingen tegengekomen (op het tweede 'flitsgordijn' na dan)

Verwijderd

breinonline schreef op maandag 03 april 2006 @ 22:37:
Wel UV filters nemen, beschermt je front element.
Wat doe jij met een lenskap ?

• breinonline

breinonline

Verwijderd schreef op maandag 03 april 2006 @ 23:38:
[...]

Wat doe jij met een lenskap ?
Zoveel mogelijk op het objectief laten als hij niet in gebruik is, hoezo? Het is toch al diverse malen langs gekomen in FG dat een UV filter erg fijn kan zijn om schade te voorkomen. Juist als je even vergeet of niet de tijd neemt dat dopje erop te doen, of je objectief laat vallen. Het is dan erg fijn als je een UV filter voorop hebt dat kapot gaat en het niet je front element is.
Ik weet dat er mensen zijn die zweren bij geen filter, maar aangezien TS ook al nadacht over een filter, vindt ik dat een ongezond advies. Recent voorbeeld waarbij een UV de redding had kunnen zijn. Als je even zoekt kan je ook nog wel een voorbeeld van tazzman vinden, die is professioneel vliegtuigfotograaf en daar zou je geen fout van verwachten, maar die kreeg een accu tegen zijn objectief: UV filter kapot. Dan ben je blij dat er zo'n ding opzit.
Rick Meijer schreef op maandag 03 april 2006 @ 23:32:
Dat blaasbalgje is voor de sensor, en om daarop te ademen is nou niet echt mijn streven, omdat er ook kleine beetjes speeksel mee kan komen.
En als ik ga hijgen om dit te voorkomen lijkt het me dat er een kans is op condensvorming (warmere lucht in een koudere omgeving). Natuurlijk kan ik dan ook nooit alles wegblazen. Heb zojuist ook wat gelezen over het gebruik van plakband. Da's ook wel interessant.
Voorlopig zal ik de 30,- wel even in mijn zak houden.
Nee, die balg moet je niet voor je sensor gebruiken, dan waai je het stof (als het niet al te vast zit) door het camerahuis en een dag later zit er dan weer stof op je sensor. Daarom heb je sensorswabs, die staafjes uit het schoonmaakpakketje. De balg kan je wel voor je front-element/UV filter/achterste element gebruiken. Nu is het zo dat je die dus met ademen en je mouw net zo goed schoonkrijgt :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Hot Pixel

Hot Pixel

King of no pants

Topicstarter
Kijk. Hardstikke bedankt. Daar heb ik wat aan!
bedankt bakman & brein.

Even nog @ bakman: Waarom ik een uv wil gebruiken.

Verwijderd

breinonline schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 06:48:
[...]

Zoveel mogelijk op het objectief laten als hij niet in gebruik is, hoezo? Het is toch al diverse malen langs gekomen in FG dat een UV filter erg fijn kan zijn om schade te voorkomen. Juist als je even vergeet of niet de tijd neemt dat dopje erop te doen, of je objectief laat vallen. Het is dan erg fijn als je een UV filter voorop hebt dat kapot gaat en het niet je front element is.
Ik weet dat er mensen zijn die zweren bij geen filter, maar aangezien TS ook al nadacht over een filter, vindt ik dat een ongezond advies. Recent voorbeeld waarbij een UV de redding had kunnen zijn.
Weet je wat het leuke is, daar zat ook een UV-filter op. :) Alleen om vage redenen is toch die plastic ring kapot gegaan. Het glas is zelf gelukkig wel nog helemaal goed en de lens werkt nog naar behoren.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2006 10:31 ]

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

RS60-e3, daar kan je net zo goed een imitatie-versie van kopen. Op E-bay had ik de mijne voor 7 euro + 3 euro verzenden. Je hebt 2 versies; met 3 meter snoer (duurder) en een korte van 30(?)cm. (Edit: dat had je zelf ook al ontdekt zie ik)

Ik heb niet helemaal helder waarom je op f22 zou willen schieten??

Ik zou ook een polarisatiefilter aanschaffen. Je kitlens en de Sigma zijn beide 58mm dus die gebruik je toch wel. Een duur filter voor je goedkope 50mm zou ik niet doen, mijn ervaring is dat je die weinig in risico situaties gebruikt. Filters zijn kwetsbaarder dan lenzen en bedreigen je optische kwaliteit. Op een dure L-lens zeker maar om dan een filter van 3 tientjes op een lens van 9 tientjes te plakken dan trek je het imho te ver door. (past dat trouwens? de mijne heeft geen schroefdraad).

Voor de rest een leuk setje, ik heb ongeveer hetzelfde gekocht vorig jaar; 350D, de 70-300apo dg, de 50mm 1.8, goedkoop statief & de rs60.

[ Voor 18% gewijzigd door bombadil op 07-04-2006 11:58 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik heb op al mn objectieven UV filters, gewoon de goeie Hoya SHMC of Pro1 of de betere B&W filters! Met plakband op de sensor om stof te verwijderen :X 8)7 > Niet doen dus. Of gewoon sensorswabs kopen. De raketblaasbalg heb ik ook en is handig! Liever het glas helemaal niet aanraken dus lekker blazen!

• fotojunk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-01 18:03
Stinger666 schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 12:35:
Met plakband op de sensor om stof te verwijderen
Idd een perfecte en goedkope methode :P
http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=20110

[ Voor 14% gewijzigd door fotojunk op 07-04-2006 16:38 ]

• breinonline

breinonline

bombadil schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 10:46:
Een duur filter voor je goedkope 50mm zou ik niet doen, mijn ervaring is dat je die weinig in risico situaties gebruikt.
Dat hoeft dus niet voor iedereen zo te zijn :)
Filters zijn kwetsbaarder dan lenzen en bedreigen je optische kwaliteit. Op een dure L-lens zeker maar om dan een filter van 3 tientjes op een lens van 9 tientjes te plakken dan trek je het imho te ver door. (past dat trouwens? de mijne heeft geen schroefdraad).
Ja dat past. Tenzij jij een custom made 50/1.8 hebt zit er gewoon schroefdraad op hoor.

Pagina: 1