OS Tweaken, Tips en Trucs

Pagina: 1
Acties:
  • 571 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
Bij het behalen van een maximale overklok, hoort buiten een goede setup en koeling nog een goed getweakt OS. Het leek me nuttig hier een topic over te openen en zo tips en trucks te verzamelen om je OS te tweaken. Met wat nuttige tip's komen noobs zoals ik weer wat verder, en we kunnen er miss allemaal nog van leren een nog beter en sneller os te krijgen.

Buiten het tweaken van het OS lijkt het me ook leuk om hier de disscusieren over het verschil in harde schijven (bench-schijven)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb waar te beginnen.
Het lijkt me meer als logisch dat je bij XP de grafische extra's (naar Windows 2k modus), alle drivers installeert (meerdere drivers testen om te kijken welke het beste is in het geval waar je voor tweakt) Verder kunnen op de gebruikelijke manier extra's die niet nodig zijn worden verwijderd (Software--> ad and remove components)

De reden waarom ik dit topic in DOC post, is omdat je bij tweaking and cooling bezig bent naar een stabiele 24/7 overklok, en in DOC ga je voor het uiterste en is een getweakt OS meer van belang. Ik hoop dat hij hier goed staat

Naar aanleiding van een aantal post's uit de geschiedenis van de DHO

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-01 16:25

Syzzer

Prutser

OS tweaks maken niet zo heel veel uit is mijn ervaring, maar een korte samenvatting:

- Zorg dat er zo min mogelijk draait, vooral de dingen die zelfstandig besluiten acties te ondernemen (systeemherstel, automatisch updates, etc). Gebruik run -> services.msc om services uit te zetten (NIET msconfig, dit is ontworpen voor win98 en werkt maar brak samen met xp)
- Zorg dat alle hardware die je niet nodig hebt al in de BIOS uitgeschakeld is. Hoewel de winst waarschijnlijk minimaal is, hoeven er minder drivers geladen te worden.
- Stel een vaste grootte swapfile in, liefst op een andere schijf dan de boot-schijf. Maak je swapfile niet te groot.
- Voor de rest inderdaad de obvious dingetjes, zoals grafische meuk uit. Je zou zelfs explorer.exe kunnen killen en windowstoets-r gebruiken om proggels te starten.

Een snellere benchschijf levert naar mijn ervaring geen hogere benchmarks op. Wat echter wel mee kan tellen is dat met een raptor in no-time je windows geboot is en je dus aan de slag kunt met benchen. Vooral bij suicide runs zou je hier voordeel aan kunnen beleven.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
Syzzer schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 09:14:
OS tweaks maken niet zo heel veel uit is mijn ervaring, maar een korte samenvatting:

- Zorg dat er zo min mogelijk draait, vooral de dingen die zelfstandig besluiten acties te ondernemen (systeemherstel, automatisch updates, etc). Gebruik run -> services.msc om services uit te zetten (NIET msconfig, dit is ontworpen voor win98 en werkt maar brak samen met xp)
- Zorg dat alle hardware die je niet nodig hebt al in de BIOS uitgeschakeld is. Hoewel de winst waarschijnlijk minimaal is, hoeven er minder drivers geladen te worden.
- Stel een vaste grootte swapfile in, liefst op een andere schijf dan de boot-schijf. Maak je swapfile niet te groot.
- Voor de rest inderdaad de obvious dingetjes, zoals grafische meuk uit. Je zou zelfs explorer.exe kunnen killen en windowstoets-r gebruiken om proggels te starten.

Een snellere benchschijf levert naar mijn ervaring geen hogere benchmarks op. Wat echter wel mee kan tellen is dat met een raptor in no-time je windows geboot is en je dus aan de slag kunt met benchen. Vooral bij suicide runs zou je hier voordeel aan kunnen beleven.
Ik heb voor een ander project (het fatsoelijk laten draaien van Win2K op 32MB mem +133Mhz cpu) Win2k zover getweaked dat vrijwel niets dat echt belangrijk is nog opstart. Door al die tweaks wordt er in het totaal 31MB geheugen+pagefile gebruikt. ik kan me toch voorstellen dat het relatief een hoop scheelt als je je bench setup optimaliseerd.
En een driver voor bijv. alleen al de CDrom drive scheelt al 3 mb in het geheugenverbruik. Tochn iet bepaald het minstelijkt me zo.

Tevens wil Win-R volgens mij niet mer werken als je explorer.exe afsluit. ctrl+alt+del wil geloof ik nog wel, als je al niet te veel processen hebt afgesloten hebt met procexp.exe van sysinternals. OPeen gegeven moment had ik die Win2k die ik hier boven beschreef zover vernaggeld dat ie nog maar 19mb gebruikte. toen draaide zo ongeveer alleen nog maar procexp.exe. En opzich kom je er ook nog wel min of meer mee werken, maar ctrl+alt+del en Win+R werken bijv niet. Niet dat ik dat aanraad voor every day use tho ;)

LinkedIn
BlackIntel

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-01 16:25

Syzzer

Prutser

Geheugengebruik telt alleen wanneer je hier een tekort aan krijgt. Veel benchmarks die hier gebruikt woren (PiFast, SuperPi) draaien ook prima met 256MB RAM. Wat wel uitmaakt is hoeveel van deze processen gebruik maken van je resources tijdens een benchmark. Dat is bar en bar weinig :) .

Ik durf niet precies te zeggen hoe het zit met de nieuwere 3DMarks, maar ook van 01 weet ik dat 512MB RAM ruim voldoende is. Gezien bijna iedereen tegenwoordig met 512MB of meer benched zullen de tweaks weinig uitmaken vrees ik.

• Extera
Zitten wel wat leuke bruikbare tips tussen.
ik dacht dat het tweaken van het OS moeilijker was eigenlijk.

Wat misschien wel handig is als voorbereiding van sucide shot's, is een sneltoetsen naar paint maken, en de sneltoetsen voor plakken en opslaan uit je hoofd weten :7

Verder is denk ik naar geheugen ook schijfruimte belangrijk. Ik heb nu (helaas) een 2,2 Gb benchschijf. en die geeft al kreten dat er te weinig schijfruimte is.

Ik ga iig vanavond wat dingetje's veranderen aan m'n installatie

Ondertussen wel meer tip's blijven neerzetten he :P

[ Voor 12% gewijzigd door Extera op 31-03-2006 10:26 ]

Verwijderd

Wat ik persoonlijk heb ondervonden is dat ik als de computer net opgestart is en dan 3dmark06 draai ik een hogere cpu score haal dan wanneer ik de computer al een 2 dagen aan heb staan en dan 3dmark06 draai. Ik heb 1 gig aan RAM dus op de een of andere manier onthoud windows steeds meer gedurende de verstreken tijd en wordt je computer steeds ietsje trager.

• Extera
Ja maar als je gaat overklokken start je vaak genoeg opnieuw op.
Nu zal dat met 3d klokken misschien anders zijn, maar daar heb ik tot nu toe bijna 0 ervaring mee
(kaart met stock koeler)

• Greyh0und
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Greyh0und

wandelende informatie stand

hier heb ik een .reg bestand met alle tweaks die ik verzameld heb van internet/computerbladen.

Als ik windows heb geherinstalleerd start ik deze als eerst B) _/-\o_

PS: als je hem wilt veranderen bekijk hem dan in notepad ++. Dan maakt ie alle uitleg groen... Dat maakt het wat leesbaarder. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Greyh0und op 31-03-2006 11:08 ]

Greyh0und

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:31
Greyh0und schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 11:05:
hier heb ik een .reg bestand met alle tweaks die ik verzameld heb van internet/computerbladen.

Als ik windows heb geherinstalleerd start ik deze als eerst B) _/-\o_

PS: als je hem wilt veranderen bekijk hem dan in notepad ++. Dan maakt ie alle uitleg groen... Dat maakt het wat leesbaarder. ;)
Het lijkt me sterk dat deze:

ClearResentDocsOnExit

Regel wat doet. Of snapt windows wel welke document jij resent? ;)

Hail to the king baby!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
Hierbij post ik mijn (al vaker langsgekomen) reply in een van de delen van het a64oc topic:

[rml]El Snorro in "[ OC & INFO] AMD Athlon64/Opteron OC resu..."[/rml]

Daar staat zowat alles in :)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 08:33

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

OS tweaken blijft voor mij IMHO een persoonlijke keuze. Niet iedereen heeft hetzelfde (software-)systeem draaien, en heeft dezelfde wensen, hoe ze hun OS willen hebben.

Over het verzamelen van tips en trucks, er zijn zat sites die dat als hoofd content hebben, en hebben meer dan hier ooit zou komen te staan. enige voorbeelden zijn: AXCEL216's / MDGx MAX Speeed, WinGuides, theeldergeek etc. Met een beetje zoeken vind je er nog veel meer.
Ook zijn er veel programma's die dit soort tweaks makkelijk kunnen doen voor je: gpedit.msc, X-Setup Pro, xp-AntiSpy, System Optimize

Er zijn ook veel mensen die dit soort tweak bij elkaar brengen (zoals Greyh0und), maar dan is het wel funest om een beschrijving bij de tweaks te zetten, zodat iem. anders weet wat hij veranderd. Een goeie vind je bijvoorbeeld hier.

Verder sluit ik me aan bij Syzzer, omdat zijn eerste drie punten de basis vormen voor een snel (software-)systeem, welke iedere gebruiker zou moeten doen (als de mogelijkheden er voor zijn).

P.S. Ik schrijf dit niet als "dooddoener"voor dit draadje, maar meer om te laten zien dat er al veel informatie te vinden is.

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

Verwijderd

Windows is sterk gelimiteerd qua tweakbaarheid. Alleen opensource O.S-en zijn goed tweakbaar. :)

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-02 14:37
Ik vind persoonlijk nLite geweldig. Het is wel om een windows-install cd te maken maar je kan ook alles tweaken (in veel gevallen eruit sloten) en service packs slipstreamen etc.
Ik kan nu een XP-installatie die ik vanaf mijn memorystick kan booten. Mijn oude P-MMXjes draaien voortaan ook allemaal XP redelijk vloeiend @200MHZ & 64MB Ram.

Verders kan je de install ook unattended maken zodat je alleen de cd erin hoeft te gooien en na een half uurtje ofso windows al klaar staat.

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:38
EvilWhiteDragon schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 09:40:
[...]

En een driver voor bijv. alleen al de CDrom drive scheelt al 3 mb in het geheugenverbruik. Tochn iet bepaald het minstelijkt me zo.
Hoe zet je die uit, en wat zijn nog meer 'grote vissen'?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:08

sapphire

Die-hard pruts0r

alsof je 3mb merkt :S
Kaan aan mij liggen (ja ik gooi ook zoveel mogenlijk uit) maar ik ga echt neit moeilijk doen over 3 mb meer ofminder....scheelt amper wat in je score.

Gabriël AM5

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:38
sapphire schreef op zondag 02 april 2006 @ 13:51:
alsof je 3mb merkt :S
Kaan aan mij liggen (ja ik gooi ook zoveel mogenlijk uit) maar ik ga echt neit moeilijk doen over 3 mb meer ofminder....scheelt amper wat in je score.
Mja, ik heb een w2k server draaien, en die zit op 150 mb. En er zit 128 mb ram in, dus dat scheelt weer 3 mb swappen.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

mja.....heeft weinig nu als je benched emt 1 gig ram en 100mb geheugen gebruik hebt :P

Gabriël AM5

• El Snorro
sapphire schreef op zondag 02 april 2006 @ 14:10:
mja.....heeft weinig nu als je benched emt 1 gig ram en 100mb geheugen gebruik hebt :P
Dat geheugen maakt niet zoveel uit, het is meer dat je gewoon minder actieve processen hebt.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02 17:28

DaWaN

'r you wicked ??

Je moet je windows zo instellen dat het 0,0% cpu gebruik heeft en je prog alle cpu tijd krijgt. Voor bepaalde benchmarks heb je nog wel wat specifieke tweaks.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
mhr-zip schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 12:42:
[...]

Hoe zet je die uit, en wat zijn nog meer 'grote vissen'?
cd drive er uit halen :+ Tenminste dat is hoe ik daar achter kwam. Waar het op neer komt is alles wat je er uit kan halen er uit halen en wat je niet uit de machine/windows kan halen maar niet nodig hebt uit zetten.
Anders kan ik je mss wel ff helpen over msn/icq oid.

LinkedIn
BlackIntel

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Vergeet ook niet dat een hoop "tweaks" niks doen of erger, problemen kunnen veroorzaken, zoals "largesystemcache" (data corruptie)

specs

• El Snorro
gladiool schreef op zondag 02 april 2006 @ 17:07:
Vergeet ook niet dat een hoop "tweaks" niks doen of erger, problemen kunnen veroorzaken, zoals "largesystemcache" (data corruptie)
Largesystemcache heeft hier nog nooit voor problemen gezorgt hoor, is niets mis mee.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
wat ik zelf altijd merk (of het echt waar is, is mij een raadsel)
Is bij een fresh install je drivers in de juiste volgorde installeren. Ik ken heel vele mensen die eerst allerlij nutteloze programma's instaleren en volgens mijn hun pc zo al trager maken.

Ik begin altijd eerst met chipset driver
daarna vga driver
vervolgens soundcard (kan soms ook bij de eerste zitten)
dan rest van hardware
en daarna al eerst een virus scanner (avg bijv. )

Voorderest is het ook een kwestie van de juiste programma's zoeken. Ik gebruik nooit meer norton als virusscanner omdat die je pc traag maakt (vind ik). Zelfde geldt als windows media player of de nieuwste winamps (ik gebruik nog steeds winamp 2.91)

Ik heb zelf een winamp helemaal goed kunnen draaien op een pentium 1. De nieuwste lukte niet ,maar toen heb ik versie 1,3 ofzo eens geinsteleerd, werkte perfect.

Wat ook een handige tip blijft, is regelmatig (1 keer per maand ofzo) alles weer eens checken en loze dingen verwijderen + defragmentere (laatste een aantal keer, soms wil hij niet in 1 keer alles doen).
En het regsiters eens na checken + kijken op spyware etc.

Dit doe ik al jaren en ik heb altijd een goed systeem.

Trouwens vroeger draaide ik altijd op 16bit in windows, omdat ik dacht dat ook sneller was. Eingelijk weet ik het nog steeds niet of dat echt merkbaar is :P. (tegenwoordig niet meer)

[ Voor 27% gewijzigd door B_FORCE op 06-04-2006 16:38 ]

One World Concepts

• Perzikvrucht
  • Laatst online: 20:05
Syzzer schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 09:14:

Kan iemand mij uitleggen hoe je dat maakt? ik weet alleen hoe het in linux moet(gewoon bij de installatie) maar bij windows weet ik het niet...
En hoeveel kan ik het beste nemen? ik heb 1024mb RAM en 330gb hdd..

[ Voor 3% gewijzigd door Perzikvrucht op 06-04-2006 16:47 ]

• B_FORCE
  • Niet online
ehm mijn computer -> systeem eigenschappen -> geavanceerd -> prestaties

Wel een beetje basis stuff hoor :P
(search !!!!!!! )

One World Concepts

• Perzikvrucht
B_FORCE schreef op donderdag 06 april 2006 @ 16:47:
ehm mijn computer -> systeem eigenschappen -> geavanceerd -> prestaties

Wel een beetje basis stuff hoor :P
(search !!!!!!! )
hmm maar ik bedoel vooral wat ik het beste kan doen(in mijn situatie, zie vorige post). En moet ik dan een aparte partitie maken, en daar alleen de virtueele geheugen doen, of bij elke hdd?

• TwieX924
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-03-2017
Een getweakt os met een virusscanner en sound geinstalleerd? Niet voor oc'en zeker?

• B_FORCE
  • Niet online
sja kwestie van proberen meestal. Het hangt van je gebruik af (wat je doet) maar met 1024 hoef je eingelijk geen virtueel geheugen meer.

hierboven:
ehm jah geluid is wel handig, aangezien ik toch soms wel wat wil horen bij spelletje :P. En ehm virusscanner is meestal ook wel handig.

One World Concepts

• TwieX924
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-03-2017
Oke...

Niet voor MAX oc zeker...

• Perzikvrucht
<!--
TwieX schreef op donderdag 06 april 2006 @ 17:00:
Een getweakt os met een virusscanner en sound geinstalleerd? Niet voor oc'en zeker?
aan wie vraag je dit :o ? maak je voor diegene een speciale os?
zo ja, hoe doe je dat(getweakt), en kan je misschien een normale XP dan(dus alleen getweakt, niet met geluid etc omdat elke mobo anders is) ergens uploaden :X ?-->
Modbreak: warez is niet goed!Warez vinden we niet zo leuk.... Hier kan je een Officiële waarschuwing voor krijgen, let daarop!

[ Voor 16% gewijzigd door Apen-nootjes op 07-04-2006 11:37 ]

• goeiemorguh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-01-2024
Ik ben van plan om binnenkort een benchdisk te gaan kopen. Noy vroeg ik mij eigenlijk af in welke mate superPI en 3dmark (vooral 2001) worden beinvloed door raid0/snelle schijven. Ik kan namelijk aan deze schijven komen voor een leuke prijs. Ik twijfel alleen of dit wel zo verstandig is aangezien ze 5400rpm zijn.

Dit hoort misschien niet helemaal in een topic over OS tweaks maar tis ook beetje onzin om hier een nieuw topic voor te openen niet?

|| Specs || SuperPI 1m

• El Snorro
goeiemorguh schreef op maandag 10 april 2006 @ 19:20:
Ik ben van plan om binnenkort een benchdisk te gaan kopen. Noy vroeg ik mij eigenlijk af in welke mate superPI en 3dmark (vooral 2001) worden beinvloed door raid0/snelle schijven. Ik kan namelijk aan deze schijven komen voor een leuke prijs. Ik twijfel alleen of dit wel zo verstandig is aangezien ze 5400rpm zijn.

Dit hoort misschien niet helemaal in een topic over OS tweaks maar tis ook beetje onzin om hier een nieuw topic voor te openen niet?
lol waarom koop je een benchschijf?
pak gewoon ergens een oude IDE schijf en install daar windows op, tweak het zooitje en klaar :)

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
B_FORCE schreef op donderdag 06 april 2006 @ 17:02:
sja kwestie van proberen meestal. Het hangt van je gebruik af (wat je doet) maar met 1024 hoef je eingelijk geen virtueel geheugen meer.
Eeh.. als je enkel MSN Messenger gebruikt op je PC niet nee 8)7

🌞🍃

• Syngrow
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

goeiemorguh schreef op maandag 10 april 2006 @ 19:20:

Ideale dingen voor benchen zijn dat :)
Daarbij is het tenminste niet erg als ze kapot gaan. Ik heb hier benchdisks liggen die 4GB groot zijn en 4200RPM. Verschil in scores merk je niet, alleen windows installen duurt stuk langer. Overigens moet je er geen PCMark mee gaan benchen, want daar merk je het wel.

offtopic:
als de prijs echt heel goed is heb ik ook wel interesse, mail staat in mn profiel :)

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

• Extera
Ik moet ook maar een paar grotere benchschijven in gaan slaan. Die ik hier heb zijn 2,2 GB :7

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

makkelijk te doen...
Gestripte windoos neemt niks in, paar bench progsels erbij ook bijna niet. Alleen 3dmark 03/05 en k gok 06 ook nemen flink wat ruimte in ...maar verder kun je een boel kwijt op 2,2gb :P

Gabriël AM5

Verwijderd

Gigabyte heeft jaartje terug dacht ik een pci kaart gemaakt , mwaar je tot 16 gb aan geheugen op kan plaatsen , en deze zou dan gebruikt worden als een harddisk...

• goeiemorguh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-01-2024
Zo'n pci kaart waar je geheugen latjes in stopt? I-ram heet dat ding dacht ik, lekker snel en stil alleen ongelooflijk duur en aangezien een langzame disk al snel genoeg is....idd beetje nutteloos voor het benchen.

|| Specs || SuperPI 1m

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2006 @ 12:30:
Gigabyte heeft jaartje terug dacht ik een pci kaart gemaakt , mwaar je tot 16 gb aan geheugen op kan plaatsen , en deze zou dan gebruikt worden als een harddisk...
Heb je volgensmij ook een gigabyte mobo voor nodig. Dus niet echt interessant

• Syngrow
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

Verwijderd schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 15:33:
[...]

Heb je volgensmij ook een gigabyte mobo voor nodig. Dus niet echt interessant
Nee, dat kaartje werkt op ieder mobo zolang deze een PCI slot heeft en SATA.
Helaas heeft Gigabyte er vanaf gezien om die dingen hier in Europa op de markt te brengen. Je zult ze dus nergens kunnen kopen.

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

• Greyh0und
  • Niet online

Greyh0und

Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2006 @ 12:30:
iRAM heet dat toch???

Greyh0und

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
het werkt gewoon als een SATA disc, met een SATA aansluiting. Hier heb je dus geen Gigabyte mobo voor nodig. Anders was Seagate ook wel mobo maker geweest ;) :P

syngrow: |:( |:( spuit elf

[ Voor 13% gewijzigd door -ErikE- op 14-04-2006 15:47 ]

• Greyh0und
  • Niet online

Greyh0und

Heeft iemand nog nieuwe tweaks?

ik heb zelfs zo min mogelijk spul draaien, dmv >:) Blackviper zijn Serice list.
of mijn geripte/mirror lijst

PS: Ik gebruik de "Power User" lijst. >:)
---------------------------------------------------------------------------

ook heb ik Win.ini en System.ini in msconfig uitgezet en in Boot.ini "/NOGUIBOOT" aan en "Time-Out" op 3 sec. Nu start ik voor de helft van de tijd die ik eerst deed!!! \o/ _o_ en gebruik ik 50 mb minder ram!

(Ik heb een keer voor de gein zo min mogelijk gestart voor windows, en ook nog in Safe Mode! Ik gebruikte zo ong. 26/30 mb RAM en ik had nog niet eens (bijna) alles uit!!! o.0; )

Ik zoek zelf momenteel naar tweaks voor Explorer.exe (de shell, niet de verkenner ;) ) maar kan niets vinden.

ik heb zelf bijvoorbeeld "geen icons verbergen", "klok verbergen" en geen "snel starten" icoontjes etc!
Ook is mijn bureablad TOTAAL leeg! eerst alle icoontjes weggehaald (mn prullebak was al op magische redenen verdwenen :P en daarna rechtermuisknop op bureaublad> Pictogrammen schikken op> pictogrammen weergeven. Nu zoek ik nog een manier om Active X uit mn bureaublad te krijgen, want soms krijg ik een foutmelding dat ik Active X aan heb staan, terwijl ik hem volgens mij heb uitstaan!!!

De icoontjes die ik gebruik het ik in de start menu knop verstopt (ik gebruik de Classic Menu start)

Als ik thuis ben ga ik kijken of ik minder icoontjes in mijn start balk kan krijgen (misschien scheelt dat ook wat ;) )

[ Voor 11% gewijzigd door Greyh0und op 07-06-2006 10:42 . Reden: tiepvoutjes ]

Greyh0und

• Extera
je kan ook windows zo tweaken dat de explorer.exe niet start en je dus via crtl+alt+del je (bench)programma start. Ik heb nog steeds geen tijd gehad om wat tweaks te proberen op snelheidsverschil enz. dat komt denk ik wel als ik een nieuwe setup heb.

• Greyh0und
  • Niet online

Greyh0und

Extera schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 10:40:
je kan ook windows zo tweaken dat de explorer.exe niet start en je dus via crtl+alt+del je (bench)programma start. Ik heb nog steeds geen tijd gehad om wat tweaks te proberen op snelheidsverschil enz. dat komt denk ik wel als ik een nieuwe setup heb.
Ik wil dus wel explorer houden, omdat ik het toch een goeie shell vind (in tegenstelling tot andere "kleine" shells, waarbij opeens een heleboel het niet meer doet! (de Aston shell is i.e.g. daarvoor uitgesloten) maar hij mag wel wat sneller van mij!

Greyh0und

• DaWit
  • Laatst online: 30-01 21:41
Greyh0und schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 10:34:

PS: Ik gebruik de "Power User" lijst. >:)

ook heb ik Win.ini en System.ini in msconfig uitgezet en in Boot.ini "/NOGUIBOOT" aan en "Time-Out" op 3 sec. Nu start ik voor de helft van de tijd die ik eerst deed!!! \o/ _o_ en gebruik ik 50 mb minder ram!

(Ik heb een keer voor de gein zo min mogelijk gestart voor windows, en ook nog in Safe Mode! Ik gebruikte zo ong. 26/30 mb RAM en ik had nog niet eens (bijna) alles uit!!! o.0;)
Kom je weleens problemen tegen, bijvoorbeeld programma's die niet starten of foutmeldingen? Het lijkt me namelijk dat jouw rigoreuze manier wel wat consequenties heeft... Of niet?

Asus P5K || Pentium E8200 || 4x 1024 MB PC2 6400 || 1x 350 GB Western Digital || NVIDIA Geforce 8800GT

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01 11:54
Greyh0und schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 10:34:

Heb je toevallig een mirror naar dit overzicht voor windows 2000? ben hem kwijt :(

[edit] laat maar, zie hem al via je link. Dank !!

[ Voor 6% gewijzigd door Viss op 07-06-2006 12:46 ]

• Greyh0und
  • Niet online

Greyh0und

DaWit schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 12:41:
[...]

Kom je weleens problemen tegen, bijvoorbeeld programma's die niet starten of foutmeldingen? Het lijkt me namelijk dat jouw rigoreuze manier wel wat consequenties heeft... Of niet?
nope, (ik heb het sinds gister draaien) geen probleem tegen gekomen. Geen BSOD's e.d... Spellen doen het ook gewoon (ook geen crashes :D )

Greyh0und

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Greyh0und schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 13:33:
[...]

nope, (ik heb het sinds gister draaien) geen probleem tegen gekomen. Geen BSOD's e.d... Spellen doen het ook gewoon (ook geen crashes :D )
Wacht maar tot je iets exotisch wil proberen >:). VPN opzetten, remote desktop aanzetten, internet sharing aanzetten, etc. Hiervoor heb je wat services nodig die bij jou waarschijnlijk uit staan.

Niet dat ik erg is overigens. Op die manier kom je er achter wat welke service nodig heeft. Ik draai ook met een minimale setup. Het enige wat je nooit moet doen is je pagefile uitzetten (zorgt voor onregelmatige crashes na xx minuten).

Verwijderd

Ik zit met een mega traag opstartende PC.
Nadat ik weer eens een systeemherstel had uitgevoerd starte mijn PC supertraag op.
weet iemand hoe dit komt en hoe ik dit kan veranderen?

• Greyh0und
  • Niet online

Greyh0und

Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 10:12:
Ik zit met een mega traag opstartende PC.
Nadat ik weer eens een systeemherstel had uitgevoerd starte mijn PC supertraag op.
weet iemand hoe dit komt en hoe ik dit kan veranderen?
bootvis kan je proberen.
(zoek maar es op google)

Greyh0und

Verwijderd

Wat ik altijd doe;

- Zoveel mogelijk overbodige hardware uit in mn BIOS (compoorten, lpt, firewire, tweede ide controllert, tweede sata controllert). Deze shite gebruik ik toch niet.
- Met nLite (www.nliteos.com) je XP installatie zoveel mogelijk uitkleden. Alle overbodige shite (behoeftes verschillen natuurlijk per persoon) eruit slopen. Je bent even een half uurtje bezig om alle opties door te lopen; maar dat is het echt waard. Zo gaat het installeren van Windows ook al een stuk sneller; en je kan er een unattended cd van maken.
- Onnozele services als systeemherstel, indexing service, error reporting, telephony enz. uit; of bij voorbaat met nLite er al uitslopen
- Alle grafische meuk uit
- Alles uit in msconfig
- En natuurlijk; geen antiviruspakket draaien.

Zo haal ik het meeste uit mn pc _/-\o_ !

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2006 15:48 ]

Verwijderd

Ik heb zelf zo'n NLite cdtje gemaakt. Als ik in Windows kom verbruik ik nog maar 24mb geheugen. Hier zitten grafische drivers in, geluidsdrivers, sata drivers, netwerkdrivers. Verder gebruik ik niks, de cd-rom etc. werkt gewoon. Je merkt wel dat het heel moeilijk is om dan bijv. een digitale camera aan te sluiten omdat hij niks kan vinden. Verder werkt het wel oké.

Oi, en die CD is 124MB. En Windows zelf is 300MB, en het opstarten van Windows zonder webcam aangesloten of andere randapparaten, duurt 1,5 keer ronddraaien :+

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2006 16:05 ]

Verwijderd

Greyh0und schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 10:17:
[...]

bootvis kan je proberen.
(zoek maar es op google)
Thx voor de tip maar ik installeer liever niet nog meer programma 's op mijn PC.
Ik heb nu al heel wat services uitgeschakeld zodat er minder programma 's worden opgestart met windows. Dat scheelt al een heel stuk. :) Helaas valt explorer nu af en toe wel uit maar ja dat heb ik voor over.
Pagina: 1