Toon posts:

(XP) Vaag blauw scherm met nog meer vage STOP errors

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik heb geen idee waar dit topic heen moet, omdat ik simpelweg niet weet wat het probleem is (ik ben ook maar een gemiddelde pcgebruikster..). Ik merk nu al een tijdje dat de pc wat trager en instabieler wordt, maar ik weet dat meer aan het feit dat er gewoon steeds meer zooi op komt te staan.

Vandaag echter floepte het scherm op zwart, zonder enkele waarschuwing dat er iets mis was vooraf, en kreeg ik daarna een blauw scherm met een hele reeks aan voor mij onbegrijpelijke zooi, vage geheugenadressen waar google me verder ook niet zo bij kan helpen (ik ben dus alles behalve de grootste pckenner die er bestaat..). M'n pa zit 'm ontzettend te stressen (we hebben al zoveel pcellende gehad met onze oude pc..), vandaar dit topic eigenlijk, anders had ik wat meer tijd genomen om me erin te verdiepen (maar eigenlijk wil ik deze ellende ook zo snel mogelijk de wereld uit helpen).

Ik heb een foto van de ellende gemaakt (ik zet hem niet direct in de post, omdat hij behoorlijk groot is):

http://img370.imageshack.us/img370/3479/error1po.jpg

Het enige wat ik vandaag anders heb gedaan dan gewoonlijk, is Internet Explorer gebruiken. Vandaag crashte hij wel redelijk vaak, moet ik eraan toevoegen, op een gegeven moment werd IE zo traag dat ik de hele pc maar gereboot heb (eerste keer dat ik de pc om zo'n reden moest rebooten..) en vlak daarna kreeg ik dat.. scherm. M'n pa en ik hadden het er vandaag nog over zo'n registrycleaner in huis te halen, omdat hij ook gemerkt had dat het wat moeizamer ging..

Wat ik vooral wil weten is wat dit veroorzaakt heeft (en of er eventueel wat aan te doen valt). De pc is nieuw, net 5 maanden oud, en hij heeft altijd perfect gedraaid (behalve de laatste tijd dan, iets trager, de eerste crashes..).

We draaien Windows XP home edition, pentium 4 met 3 ghz, en erm, 1 gig ram geheugen meen ik (verder zitten we op kabel via casema, geen router). Ik kopieer de boel wel uit systeeminformatie, geen idee wat jullie moeten/willen hebben..
Naam van besturingssysteem Microsoft Windows XP Home Edition
Versie 5.1.2600 Service Pack 2 Build 2600
Fabrikant Microsoft Corporation
Systeemfabrikant Dell Inc.
Systeemmodel Dimension 9100
Systeemtype Op x86 gebaseerde pc
Processor x86 Family 15 Model 4 Stepping 3 GenuineIntel ~2992 Mhz
Processor x86 Family 15 Model 4 Stepping 3 GenuineIntel ~2992 Mhz
BIOS-versie/datum Dell Inc. A01, 25-5-2005
SMBIOS-versie 2.3
Hardware Abstraction Layer Versie = "5.1.2600.2180 (xpsp_sp2_rtm.040803-2158)"
Totaal fysiek geheugen 1.024,00 MB
Beschikbaar fysiek geheugen 620,61 MB
Totaal virtueel geheugen 2,00 GB
Beschikbaar virtueel geheugen 1,96 GB
Ruimte voor wisselbestand 2,40 GB
Wisselbestand C:\pagefile.sys
We draaien redelijk regelmatig Norton Systemworks (antivirus inclu), Spybot S&D, en AdAware. Vorige week is nog gedefragmenteerd.

Ohja, netwerkkaart is Intel(R) Pro/100 VE Network Connection. Vanwege dat tcpip gezeik...

Alle hulp heel erg welkom. Alvast bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2006 23:27 ]

• elmer25
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-12-2021

elmer25

ooit was ik 25

Je hebt een driverprobleem ergens in je netwerk gebeuren (tcpip.sys)
Ik zou de drivers van je netwerkkaart opnieuw installeren, of direct Windows helemaal nieuw. Als dat het probleem niet op mocht lossen, dan een nieuwe netwerkkaart proberen. Succes!

[ Voor 15% gewijzigd door elmer25 op 30-03-2006 23:27 ]

• SuX DeLuXe
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-07-2023
uhm dit krijg ik wel eens te zien als ik met overclocken bezig ga, als ik dan reboot en de settings weer lager zet, start ie gewoon door

Verwijderd

Topicstarter
Opnieuw installeren? Eerlijk gezegd zie ik dat niet zo heel erg zitten, tenzij het _echt_ niet anders kan.. (los daarvan heb ik trouwens geen eens Windows.. :/ Da's die nieuwe mode, pc's aanleveren zonder OS ..) De pc is verder ook niet van mij, maar van m'n pa, als ik dat aan 'm suggereer...... :/ Die ziet de pc herinstalleren als iets heel kwaadaardigs wat alleen in uitzonderlijke nood moet..

Ik heb niet geoverlclockt (weer een nieuwe werkwoordvervoeging) of gekloot met het geheugen of wat dan ook.. Het enige wat ik vandaag heb gedaan is die klote msnpluging StuffPlug oid weggeflikkerd.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2006 23:33 ]

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Heeft ie ook helemaal gelijk in.

Probeer ns "start" --> "run"/"uitvoeren" -->en typ dan msconfig -->en dan de tab "opstarten".

hier komt dan een lijst te staan met alle programma's die met windows mee opstarten.

Je kunt misschien deze stuk voor stuk uitschakelen en dan rebooten en kijken of het probleem er dan misschien mee verholpen wordt.

Als het inderdaad een zooi is op je pc, zullen er wel ook een hoop programma's in die opstartlijst staan die je waarschijnlijk bijna nooit nodig hebt.

Heb zelf alleen msn in die lijst staan.

Je zou ook misschien eens Hitman Pro kunnen draaien. (gratis programma) Dit programma doet naast scannen ook je internetexplorer-instellingen weer goed zetten.

[ Voor 42% gewijzigd door KneppaH op 30-03-2006 23:40 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Verwijderd

Het lijkt er inderdaad op dat je netwerkgedeelte over de zeik is. Gecombineerd echter met je verhaal over een steeds trager wordende computer, zou het ook nog kunnen zijn dat de HD niet lekker is. Verder kan ik je aanraden, naast zo vaak mogelijk je anti-virus definities te updaten, ook regelmatig de machine op spyware te controleren (met bijvoorbeeld Ad-Aware).

Verder nog de tip om de tijdelijk bestanden van Internet Explorer eens weg te gooien (via Extra -> Internet opties ) en ook meteen de ruimte die gereserveerd is voor die bestanden drastisch terug te schroeven naar pak 'm beet 50Mb. Deze fijne functie zorgt anders dat er een enorm stuk ruimte geclaimed wordt op je HD waarbij je HD vre-se-lijk gaat fragmenteren.

Succes

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak mn pc heel geregeld schoon, adaware & spybot draaien, cache, temp files en cookies leegflikkeren, hardeschijf opschonen, etc... En dan nog al die Norton cleansweap & windoctor opties..

Mn HD naar de klote? Ik heb met m'n oude pc een hele, hele hoop HDproblemen gehad (fysieke fouten, vooral, maar nog veel meer ellende waar ik niet meer bij kan komen, uiteindelijk kon ie de hele schijf gewoon niet meer vinden (de pc molde systematisch alle hd's die we d'r in zetten)), en dit lijkt er iig absoluut niet op.. Tenzij het nog in een hele beginnende fase is.. En de pc is net 5 maanden oud ofzo..

Netwerkgedeelte weet ik niet, daar weet ik eigenlijk bar weinig van.. Wat zou dat veroorzaakt kunnen hebben? Is het per se een hardwareprobleem? Kan het iets van een trojan zijn of malware die het veroorzaakt?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2006 23:45 ]

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-03 03:00
Ik sluit me voor nu bij Kneppah aan om Hitman Pro te laten draaien. Dan krijg je twee extra spyware scans erbij en wat preventie. Het is bij spyware scanner helaas zo, dat is anders dan bij virusscanners, dat ze niet allemaal hetzelfde vinden; dus moet je er een paar laten scannen

Malware kan zeker een rol spelen. Vandaar de Hitman Pro tip. Download ook eens de trial versie van Trojan Hunter en doe daar eens een quick scan mee. Dan weet je of er een Trojan (indien bekend bij Trojan Hunter) draait.

Gebuik je een firewall? Zo ja ga dan eens na welke programma's toestemming hebben om het web op te gaan. Heb je geen firewall? Installeer er dan direct eenjte. Zone Alarm is erg goed en gebruikersvriendelijk: http://www.download.com/Z...10465069.html?tag=lst-0-1

Kijk ook eens in de logs van WIndows XP of je daar nog wat vindt. Je vind ze hier: Start --> Configuratiescherm --> Systeembeheer --> Logboeken. Kijk eens wat je bij Systeem voor fouten of waarschuwingen vindt.

Stopfouten zijn vaak driver of hardware gerelateerd.Mocht je ergens een netwerk kaartje hebben liggen of kunnen lenen gebruik die eens. Update de drivers van je netwerk kaart eens.

[ Voor 45% gewijzigd door EricJH op 30-03-2006 23:57 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 00:48

job

Je blauwe scherm is eigenlijk een beetje tegensprekend.
0x0000008E geeft een geheugen fout aan.
tcpip.sys duidt echter weer op een netwerkfout.

Als ik jou was zou ik twee dingen proberen.
1. Controleer je geheugen. op www.memtest86.com kan je een bestand downloaden om een test diskette te maken. deze diskette moet je in je pc doen voordat je hem aan doet.
Deze test dan je geheugen, en als er fouten in je geheugen zijn zie je dat in het onderste gedeelte van je scherm.
2. Je zou kunnen kijken naar het netwerk gedeelte. probeer eens de netwerkkaart opnieuw te installeren. Misschien dat het programma winsockfix helpt (maar dat is maar een gok): http://www.softpedia.com/...ckFix-Download-15337.html

[ Voor 3% gewijzigd door job op 31-03-2006 00:04 ]

Verwijderd

Goed ik heb eventjes gegoogelt ( :P ) op die Stop:0x0000008E en tcpip.sys en jammer genoeg blijkt dat 0x0000008E een erg vaak voorkomende STOP fout is. Maar vrijwel allemaal hebben ze ermee te maken dat een driver niet meer goed functioneert (wellicht heeft die plugin die je hebt verwijderd een dll'etje meegenomen die wèl moest blijven staan). In feite komt het erop neer dat de driver een fout stukje geheugen aanspreekt waar hij schijnbaar iets verwacht (dus niet helemaal wat job zegt, er hoeft dus feitelijk geen geheugenprobleem te zijn).

Daarom kan je als beste de hele netwerk-adapter opnieuw installeren. Kan je meteen de nieuwste versie van je netwerkdrivers installeren :) Misschien gewoon rigoreus doen; Hem in apparaatbeheer helemaal verwijderen, en dan opnieuw opstarten. Als het goed is vindt windows hem dan opnieuw en installeert opnieuw de drivers (als het goed is kan je tijdens die procedure windows naar de nieuwste versie wijzen). Download ze hier: http://www.intel.com/supp...pro100/pro100ve/index.htm

Ik zag ook een rare melding staan dat een firewall een dergelijke fout veroorzaakte, wellicht eventjes je firewall meteen mee updaten.

Wellicht dat dat je problemen oplost.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2006 00:00 ]

Verwijderd

Is waarschijnlijk een geheugenbankje volgens de foutmelding
http://support.microsoft.com/?kbid=315335
even een memtest kan geen kwaad.
Een pc crached niet zomaar van een fout netwerkkaartje hoor

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2006 23:57 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 23:55:
Is waarschijnlijk een geheugenbankje volgens de foutmelding
http://support.microsoft.com/?kbid=315335
even een memtest kan geen kwaad
Niet helemaal, da's een andere foutmelding (met dezelfde stopcode :P)

Die gaat over een PAGE_FAULT . . . . en de fout waar we het over hebben heeft geen descriptor erbij staan :)

Verwijderd

Topicstarter
Oke jongens, hartstikke bedankt. Ga ik meteen doen! ^_^ (nu nog even een diskette opsporen).

Ik weet dat verschillende spyware progs andere dingen vinden, maar behalve adaware en spybot kon ik er geen vinden die gratis & betrouwbaar zijn.. Hitman Pro heb ik nooit eerder van gehoord, dat ga ik even uitgebreid testen, hehe.. :)

@Kneppah: Ik hou dat msconfig-opstartgebeuren heel strikt bij, omdat ik anders agressieaanvallen tegen o.a. Quicktime krijg. Die zit helemaal goed (net nog gekeken, lol), ik heb laatst nog stuk voor stuk getest omdat er een probleem was met een of ander programmaatje (uiteindelijk bleek het hele probleem bij Installshield te liggen, maar dat ter zijde).

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een corrupte netwerkstack kan ook makkelijk eenhoop vertraging veroorzaken. Ligt er een beetje aan hoe e.e.a. ingesteld staat, maar als bijv NetBIOS niet helemaal lekker zijn werk doet, agat ie bij iedere verkenneractie via zijn netwerkkaart zoken. Al meerdere malen megemaakt met w2k machines, en ook XP's hebben al bewezen daar geen uitzondering op te zijn - hoewel die wat dat betreft een stuk stabieler zijn.
Dus ik zou idd eerst even je netwerkkaart wegmikken uit je apparaatbeheer en dan reboot - dan wordt e.e.a. weer opnieuw gevonden en geinstalleerd. Dan is het alleenhopen dat je tcpip.sys niet echt corrupt is, want met een betje pech pakt ie dan de oude weer mee. Mocht dat het geval zijn: eerst tcpip.sys weghalen uit je windows\system32 map (als ik me niet vergis, anders ff zoeken) en dan nogmaals die remove/reboot actie. En zorgen dat je een XP cd bij de hand hebt om dat ding opnieuw te installeren.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

@Kneppah: Ik hou dat msconfig-opstartgebeuren heel strikt bij, omdat ik anders agressieaanvallen tegen o.a. Quicktime krijg.
Dan ben jij ook geen gemiddelde pc gebruikster. :p

De meeste die ik ken weten niet eens hoe ze een programma moeten installeren.

En ja die quicktime agressie aanvallen die hebben wel meer mensen denk ik. :)

-edit- wat the_eagle hierboven zegt zou ik zeker proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door KneppaH op 31-03-2006 00:16 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• AuC
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-12-2025

AuC

Ik schrijf dit bericht namens Charlotte_h, die nu aan de telefoon hangt:

Ze heeft een nieuwe netwerkdriver geinstalleerd via Windows d.m.v update. Na het installeren van de driver verbrak direct haar internet verbinding. Sindsdien heeft ze beperkt of geen verbindings mogelijkheden. Als ze bij de tabblad ondersteuning kijkt bij de status van haar lan verbinding, dan staat daar dat het probleem opgetreden is omdat het netwerk geen netwerkadres aan de computer heeft toegewezen. Daarbij wilt ze vermelde dat, elke keer als ze de kaart opnieuw installeerd, de naam van haar LAN verbinding veranderd van, bijv. lan verbinding 3 naar lan verbinding 4, maar verder kreeg ze geen scherm om de netwerk kaart opnieuw te installeren. Deze stond automatisch weer ingesteld. We hebben op dit moment al het e.e.a geprobeerd. O.a netwerkkaart verwijderdt uit apparaatbeheer en modem gereset.

Iemand ideeën hoe dit op te lossen is? Mijn (AuC's ;)) ideeën zijn op. Enige dat ik nog kan bedenken is dat ze de modem maar eens moet resetten met de daarvoor bestemde knop (ipv de stekker eruit). Of eens een belletje plegen met Casema.

Edit:
We hadden overigens ook nog een roll back van de netwerk drivers geprobeerd, maar ook dit wou niet werken. Zelf heb ik toch het idee dat haar netwerk kaart dit keer het probleem niet is, misschien toch tcpip.sys? (alleen wilt ze die niet herinstalleren (door het te verwijderen uit de system32 map), tenzij iemand hier dat nog suggereerd. :))

[ Voor 19% gewijzigd door AuC op 31-03-2006 01:41 ]

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-03 03:00
Probeer eens een andere netwerkkaart. En als dat het niet oplost probeer dan eens Winsockfix. Kijk eens of dat de boel vlot trekt.

Verwijderd

AuC schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 01:35:
Ik schrijf dit bericht namens Charlotte_h, die nu aan de telefoon hangt:

Ze heeft een nieuwe netwerkdriver geinstalleerd via Windows d.m.v update. Na het installeren van de driver verbrak direct haar internet verbinding. Sindsdien heeft ze beperkt of geen verbindings mogelijkheden. Als ze bij de tabblad ondersteuning kijkt bij de status van haar lan verbinding, dan staat daar dat het probleem opgetreden is omdat het netwerk geen netwerkadres aan de computer heeft toegewezen. Daarbij wilt ze vermelde dat, elke keer als ze de kaart opnieuw installeerd, de naam van haar LAN verbinding veranderd van, bijv. lan verbinding 3 naar lan verbinding 4, maar verder kreeg ze geen scherm om de netwerk kaart opnieuw te installeren. Deze stond automatisch weer ingesteld. We hebben op dit moment al het e.e.a geprobeerd. O.a netwerkkaart verwijderdt uit apparaatbeheer en modem gereset.
[...]
Maar geen blauw scherm meer :P

Ze moet denk ik de instellingen van de Netwerkkaart weer opnieuw ingeven.

Dus:
1) Alle Lanverbindingen die niet meer bestaan (oude installaties) moeten dus weg. Waarschijnlijk houdt je dan lanverbinding x, met het hoogste nummer over.
2) In apparaatbeheer alles eventjes langslopen, er mogen geen gele tekentjes met een uitroepteken staan.
3) Ga via start en instellingen naar netwerkverbindingen, en doe een rechtermuisknop op de lanverbinding en dan eigenschappen.
4) in dan menu'tje moet je de in het keuzemenu kiezen voor "TCP/IP vervinding" (*) en dan weer voor eigenschappen. Je krijgt dan het instellingenscherm voor je netwerk.

Daar komet je "Automatisch een IP adres verkrijgen" aanvinken, en daaronder "Automatisch een DNS verkrijgen"(*) aanvinken. In het 2e tabje zou ik als ik jou was de hele "NETBios functie" uitschakelen.

Als het goed is zou je systeem nu automatisch van je modem/router een IP adres moeten krijgen.

(*) Ik zit op mijn werk, en daar kan ik niet bij die schermpjes (kan wel, maar màg niet . . . gezeur enzo :P) dus pin me niet vast op de namen. Elke ander Tweaker die dit leest en nog aanvullingen heeft op het opnieuw instellen van de netwerkverbinding (van afstand en blind) graag ffies helpen :)
Pagina: 1