HDD: partities opnieuw indelen*

Pagina: 1
Acties:
  • 275 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• slazh
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:13

slazh

Here To Stay

Topicstarter
Ik heb bij het begin van mijn debian hobby-server een keuze gemaakt waar ik nu erg spijt van ga hebben, namelijk dat ik in plaats van een aantal logische partities, ik er twee in een extended heb gegooid;

Disk /dev/hdc: 120.0 GB, 120034123776 bytes
16 heads, 63 sectors/track, 232581 cylinders
Units = cylinders of 1008 * 512 = 516096 bytes

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/hdc1               1       10160     5120608+  83  Linux
/dev/hdc2           10161      232580   112099680    f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/hdc5           10161       10771      307912+  82  Linux swap / Solaris
/dev/hdc6           10772      232580   111791704+  83  Linux

Het probleem is dat ik hdc6 intact wil houden (iig geen dataverlies dus :+), en de rest samen voegen tot een grote partitie.

Het veiligste zou natuurlijk het backupen van alle data op hdc6 zijn, maar dat is op dit moment 68 gigabyte. Wat er zoal op staat? Het is de jukebox / fileserver hier in huis, dus van zowel mijn ouders als mijn zusje en van mij staat er muziek op die overal in het huis beluisterd kan worden.

Mijn vraag; kan ik hdc1,2 en 5 samenvoegen tot een logische partitie (hdc1), en hdc6 en al zijn data behouden? Natuurlijk zal hdc6 dan, als het kan, hdc2 worden (hoop dat jullie het nog volgen).

Met Fdisk kan het in ieder geval niet heb ik al begrepen, en Partition Magic zou het ook niet kunnen zonder dataverlies heb ik begrepen?

edit:
damn, perongeluk op 'verstuur' geklikt terwijl ik nog bezig was met de topic titel. Excuses voor deze cryptische omschrijving!

[ Voor 6% gewijzigd door slazh op 30-03-2006 22:11 . Reden: topic verneukt ]

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Titel heb ik even aangepast.

En ik zou toch voor de backup gaan.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• slazh

slazh

Here To Stay

Topicstarter
Bedankt.
En ik zou toch voor de backup gaan.
Ja daar was ik al bang voor. Gelukkig kreeg ik net een tip dat ze bij MediaMarkt 250gb usb disks voor 119,- verkopen. Misschien wel handig :)

Verwijderd

Je zou ook kunnen backuppen op andere computers in het netwerk, scheelt je 119 euro :)

• slazh

slazh

Here To Stay

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 00:09:
Je zou ook kunnen backuppen op andere computers in het netwerk, scheelt je 119 euro :)
Klopt, alleen moet ik dan wel ergens 68gb vandaan toveren ;D
Maar het is wel iets om naar te kijken inderaad.

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Ehm, correct me if I'm wrong....
Maar als ik het goed begrijp uit de output die ik hierboven zie wil jij je SWAP partitie in feite weggooien is dat wel zo'n goed idee?

• slazh

slazh

Here To Stay

Topicstarter
KeeperoftheKeys schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 01:44:
Ehm, correct me if I'm wrong....
Maar als ik het goed begrijp uit de output die ik hierboven zie wil jij je SWAP partitie in feite weggooien is dat wel zo'n goed idee?
Klopt, maar die harddisk wordt niet gebruikt om te swappen. Deze schijf komt uit mijn eerste hobby-servertje waar deze toen als enigste inhing.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Dus je hebt een swap partitie die je niet gebruikt als swap partitie?

Maar zo af en toe iets backuppen is nooit weg, stel dat je schijf nu crashed? Ben je alles kwijt. Ik zit ook te zinnen op een methode als we nu een server gaan bouwen hier, ik denk dat ik eens ga kijken voor een oude tapestreamer ofzo.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Ik zou het in ieder geval backuppen voordat je gaat zitten prutsen met je partities.
Verder ben ik hier vorige week ook mee bezig geweest, je moet eens kijken naar het tooltje 'parted'. Dat kan partities veranderen met behoud van data.
Ik heb het alleen maar gebruikt om een aantal partities kleiner te maken zonder ze te verplaatsen en dat werkte prima. Hoe het gaat als je ze ook gaat verplaatsen op de schijf weet ik niet precies, maar daar kan je vast wel achter komen. Misschien heb je ergens een andere machine om dit eerst op de kunnen testen als backuppen echt geen optie is?

Maak je eigen poll

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:02

Robtimus

me Robtimus no like you

slazh schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 22:05:
Mijn vraag; kan ik hdc1,2 en 5 samenvoegen tot een logische partitie (hdc1), en hdc6 en al zijn data behouden? Natuurlijk zal hdc6 dan, als het kan, hdc2 worden (hoop dat jullie het nog volgen).
Volgens mij heb je niet helemaal door hoe partitie namen in Linux werken.
Er zijn maximaal 4 primaire/extended partities, hdX1-4. Voor jou zijn dat 1 primaire partitie hdc1 en 1 extended hdc2. Binnen die extended partities (hdc2) volgen hdX5 en verder.
hdc2 is dus geen partitie zoals jij denkt maar een verzameling voor andere partities.

Wat mss wel mogelijk is, is hdc5 uit de extended partitie te halen en toe te voegen aan hdc1, om vervolgens hdc6 of in je extended te laten zitten (maar dan als hdc5) of als hdc2 een primaire partitie maken. Dit zal alleen wel liggen aan de tools die je gebruikt, en is nooit zonder risico.
Je zult dus hoe dan ook een backup moeten maken, ik zou dan meteen maar niet moeilijk doen en gewoon alles volledig opnieuw opbouwen. Die backup moet je toch maken.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
zomertje schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 09:46:

Maar zo af en toe iets backuppen is nooit weg, stel dat je schijf nu crashed? Ben je alles kwijt. Ik zit ook te zinnen op een methode als we nu een server gaan bouwen hier, ik denk dat ik eens ga kijken voor een oude tapestreamer ofzo.
RAID1 arraytje is wat ik heb gedaan... het moet wel heel raar lopen om 2 schijven tegelijk te laten crashen...
En zeker backuppen ik kan helaas uit ervaring melden dat als je je backup uitstelt omdat je morgen gaat repartitioneren en de meest actuele backup wilt je HDD al dood kan zijn... :'(

Verwijderd

slazh schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 22:43:
[...]
Gelukkig kreeg ik net een tip dat ze bij MediaMarkt 250gb usb disks voor 119,- verkopen.
Woensdag had Computerland nog 200Gb disks voor 60 euro (en 80Gb voor 30 euro). "Gewone" IDE ATA-133 disks. In Nijmegen iig.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2006 01:47 ]

• Ultraman
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 01:47:
[...]
Woensdag had Computerland nog 200Gb disks voor 60 euro (en 80Gb voor 30 euro). "Gewone" IDE ATA-133 disks. In Nijmegen iig.
offtopic:
!!! * Ultraman gaat even op zoek...
[edit] * Ultraman is waarschijnlijk al te laat :(

[ Voor 24% gewijzigd door Ultraman op 01-04-2006 14:21 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1