Toon posts:

Maxtor DiamondMax 9 knalt eruit bij overclock

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eerst maar eens de specs:

Antec Sonata Lifestyle + 380W voeding
Abit IS7-E mobo
200 GB DiamondMax 10 SATA
120 GB DiamondMax 9 SATA
120 GB DiamondMax 9 IDE133
Pentium 4 2.6Ghz
Sapphire 9800 XT
2x 512MB Twinmos dual channel kit

Paar dagen geleden ben ik eens gaan kijken hoe ver ik mijn systeem kon overclocken, met Oblivion in het vooruitzicht. Allemaal leuk en aardig, ik had mn FSB op een gegeven moment stabiel op 220 Mhz. Met die FSB was mijn PCI-bus op 37 Mhz aan het lopen.
Ik blij, boot windows in, kom tot de verassing dat mijn 120 GB DiamondMax 9 SATA schijf niet meer herkend wordt door windows, en dat mijn HDD-led constant brandt. Ik reboot, BIOS herkent de schijf niet eens meer :?
Na het terugclocken op standaard FSB draaide de PCI-bus weer op 33 Mhz, en voila: hij werd weer herkend en werkt weer. Nou had ik in de overclocking FAQ gelezen dat harde schijven tot 40 Mhz makkelijk aan moeten kunnen, maar blijkbaar de mijne niet? Ik heb ook de tools van Maxtor gedraaid (powermax) en die geven aan dat er niets mis is met de schijf. Toch ben ik het hier uiteraard niet mee eens :P
Is dit nou gewoon een slecht exemplaar van de schijf en heb ik gewoon pech, of zou dit reden zijn om hem toch bijvoorbeeld te kunnen RMA'en, al geeft powermax niet aan dat er een fout optreedt?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik denk eerder dat het je harde schijf controller is die de verhoogde snelheid niet aankan. Ik weet niet of je moederbord een AGP/PCI lock heeft. Je kan dit aanzetten in het BIOS als je moederbord er één heeft :)

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 20:28:
Ik denk eerder dat het je harde schijf controller is die de verhoogde snelheid niet aankan. Ik weet niet of je moederbord een AGP/PCI lock heeft. Je kan dit aanzetten in het BIOS als je moederbord er één heeft :)
Ja, daar heb ik zelf ook aan gedacht. Maar wat ik dan niet kan verklaren is dat de 200 GB DiamondMax 10 SATA schijf het wel doet, terwijl die op dezelfde controller is aangesloten :?

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-02 17:06
zou het de voeding kunnen zijn? oke het is wel 380 watt, maar dan nog, dat hij onder een bepaald voltage zakt waarna er moeite komt om de hd of de controller fatsoenlijk te kunnen draaien.
Het zou ook de temperatuur kunnen zijn, maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Kun je mischien ergens de voltages uitlezen?

Verwijderd

Topicstarter
cossy nl schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 20:32:
zou het de voeding kunnen zijn? oke het is wel 380 watt, maar dan nog, dat hij onder een bepaald voltage zakt waarna er moeite komt om de hd of de controller fatsoenlijk te kunnen draaien.
Het zou ook de temperatuur kunnen zijn, maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Kun je mischien ergens de voltages uitlezen?
Dat kan :Y)
Zie hier:
Afbeeldingslocatie: http://img206.imageshack.us/img206/3039/sensor5ze.th.png
Enige is dat de temperatuur van de schijf waar het om gaat (de 6Y120M0) wel wat warmer is dan de rest, maar 50 graden is nog niet kritiek toch? Maar ook deze verhoogde temperatuur is wel een signaal dat er iets mis zit denk ik, heb de HDD er namenlijk net ingehangen en nog niet belast.
Ter verduidelijking is dit dus allemaal zonder overclock, anders ziet hij de schijf uberhaupt niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2006 20:43 ]

Verwijderd

jep,50 graden is echt te heet,45 graden is nog acceptabel,maar hij draait nu op bijna de maximale temps.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 23:20:
jep,50 graden is echt te heet,45 graden is nog acceptabel,maar hij draait nu op bijna de maximale temps.
Okay, dat is leuk, maar wat doe ik eraan? Er een 120mm fan voorhangen, maar gaat dat het probleem verhelpen denken jullie?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

50 graden is zeker niet de max.
En daarnaast geeft elk merk schijf bij eenzelfde temperatuur een andere waarde aan.
Dus daar zou ik me niet te druk over maken.
Pagina: 1