Toon posts:

installeren windows xp lukt niet, mis bepaalde bestanden hdd

Pagina: 1
Acties:
  • 941 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dit is voor mij mijn eerste post op dit forum, ben geen actieve poster maar lees zo nu en dan wat. Nu ik echter zelf met een probleem zit zou ik graag de hulp inroepen van diegene die mij zouden kunnen helpen.

Het probleem is als volgt: de huis tuin en keuken pc ging steeds vreemder doen, de ene keer deed mozilla firefox het niet meer en een week later wouden bepaalde bestanden zich niet meer openen. Althans, dit is het verhaal wat ik te horen heb gekregen van mijn moeder, want ik ben zelf meer actief op mijn eigen pc. Als brave knul dacht ik uiteraard even makkelijk de harde schijf te formateren en windows opnieuw te installeren, heb dit al vaker op diezelfde pc gedaan en is nog nooit een probleem geweest. Tot voor kort, wanneer ik namelijk de windows xp cd erin deed en bij het starten van de pc vanaf de cd liet opstarten kreeg ik keer op keer een melding dat bepaalde bestanden misten. Zoals bijvoorbeeld een bestand met de naam usbehci.sys en daarna weer een ander bestand. Uit zoeken op het wijde internet blijkt dat het een bestand betreft wat nodig is voor usb, echter heeft de usb het altijd gedaan. Ik kon de harde schijf dus niet zo gemakelijk formateren dan wel windows opnieuw installeren. Ik heb toen het besluit genomen deze harde schijf bij mij in de pc te zetten en te formateren, zo gezegt zo gedaan echter krijg ik nog steeds dezelfde melding wanneer de windows xp cd geladen wordt. (Het formateren van de harde schijf heb ik trouwens voor het gemak bij deze computer gedaan, heb ook het volume op fouten gecontroleerd). Even voor de goede orde, het betreft wel degelijk een legale versie van windows xp en heb zelf de cd op mijn pc getest en ook met andere windows cd's op de huis tuin en keuken pc.

Nu hoop ik op deze manier dat iemand mij zou kunnen helpen, zodat mijn moeder binnen hopelijk niet al te lange tijd weer gemakkelijk kan internetten of wat dan ook achter haar pc. Ik hoor graag van u.

Voor het gemak hier een lijstje met gegevens van de pc zover ik weet:

Fujitsu Siemens pc
2.4 ghz celeron
756 mb geheugen
Maxtor 80 gb harde schijf

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:52
weet je zeker dat de cd niet gaar is? Ik heb dit probleem zeer regelmatig (ik ben niet erg zuinig..)

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:22
Ik zou ook een gare cd zeggen, heb zelf soms het zelfde probleem, kijken of je ergens even een andere cd kan fixen, dit is geen probleem met je computer, maar met je cd ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dank alseerst voor de reacties, heb zojuist nogmaals tweemaal geprobeerd met een verschillende windows xp cd. Bij beide hetzelfde probleem, zal morgen kijken of ik een windows cd van een vriend kan lenen. Ik laat van me horen.

• Marf0rz
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
Zorg in dit geval ook even dat je maar 1 hardeschijf in de pc hebt zetten, de schijf waar je windows op wilt zetten (dat zal vast al het geval zijn). Als je zegt dat de CD niet beschadigd is, is het een vreemd probleem. Hoe heb je jouw schijf geformatteerd? Maak bijvoorbeeld even een bootflop en formatteer hem zonder parameters, dus ook niet snel formatteren.

Ik neem aan dat hij die melding geeft tijdens het kopiëren van de windows xp bestanden naar de hardeschijf, of gebeurd het meteen tijdens het booten van de dos omgeving op de cd? (wanneer je al die RAID drivers en dergelijke voorbij ziet komen). Dat is wel handig om te weten.

[ Voor 3% gewijzigd door Marf0rz op 31-03-2006 10:31 ]

If you can't beat them, buy them !

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Misschien eens een andere cd/dvd-rom gebruiken. Nu weet ik niet hoe het bij deze fout zit. Maar soms weigert windows ook wel eens te installeren als het geheugen fouten vertoont. Misschien even mentest uitvoeren als de rest geen resultaat geeft.

Verwijderd

Ligt hoogstwaarschijnlijk aan Windows CD icm CD/DVD speler. Je hebt al andere windows cd's getest dus zal het wel de speler zijn.
Ik heb het idee dat de winXP cd's (mss ook win98) een nauwkeurige speler nodig heeft. Hier bedoel ik mee dat er niet teveel leesfouten mogen optreden. (er treden altijd fouten op, maar die worden gecorrigeerd)

Oplossing kan zijn:
Neem idd een andere speler, maak de cd goed schoon (van binnen naarbuiten wrijven) van vetvlekken.
Bij mij werkte het op 2 verschillende spelers moeilijk. Een redelijk nieuwe Lite-on wilde na een jaar al geen windows meer lezen en installeren. Toen heb ik met een zeer oude Philips wel succes gehad. Daarna weer eens problemen. Ik heb de speler eruit gehaald en op de kop gelegd (discman ervaring :P ), en toen kon ik weer normaal installeren.
Beetje proberen dus. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik dank u allen nogmaals, ben er zelf nu ook achter dat het waarschijnlijk de cd-rom drive is. Op het moment druk met andere dingen, maar aankomend weekend hoop ik zover te komen dat alles het weer doet. Zo niet, dan zullen jullie nog van mij horen!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-05 16:12
ik heb hier 3 xp-cd's liggen waar allemaal een bestand op ontbreekt...

je kan tijdens de setup meestal gewoon van cd wisselen.. :)

• Kwak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-07-2025
Ik heb hetzelfde gehad met een gare HD. Toen mistte er ook steeds files bij de Windows installatie. Met name de combinatie met het moeilijk doen van programma's en het niet kunnen openen van files wijst ook in die richting. Bekijk de cd's eens op een andere PC. Kopieer bv het hele zaakje eens naar je HD en vergelijk dan het aantal files op de CD met het aantal files op je HD. De grootte verandert wel bij het kopieren. Volgens mij is het op CD groter dan op op je HD. Dat was althans mijn ervaring. Het aantal files klopte wel en toe de HD vervangen was kon ik alles gewoon installeren zonder de ellende die er eerst was.

Hoe weet je trouwens zeker dat dat je CD-rom stuk is? Als je dat niet zeker weet moet je zeker mijn verhaal gaan overwegen.

Specs

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Kunt de cd kopieren naar een map op de harde schijf,
en vanuit daar installleren, als de cd niet 100% is geeft hij dat aan.

Kan overigens net zo goed een ander onderdeel zijn, geregeld is het geheugen niet 100% als de installatie niet goed verloopt.

Verwijderd

het kan ook je werkgeheugen zijn, dat de ingeladen bestanden om een of andere reden kwijt raakt.

test dat eens met memtest x86

• Kwak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-07-2025
Uiteraard kan dat maar om dat te doen moet je eerst windows installeren of het op een andere pc testen en dat kost veel tijd. Het handigste om te doen is:

-Test de windows cd door deze op een andere pc te naar de HD te kopieren
-Werkt dit, doe dit dan nog eens met de CD-rom uit de te repareren PC

Werkt dit ook, dan is zowel je CD als je speler goed. Vervolgens kan je de HD uit je oude PC halen en als slave in een andere stoppen. Dan moet je deze in windows op fouten controleren. Het kost even tijd maar het zorgt voor veel informatie. Levert dit ook geen fouten op, dan kun je gaan denken aan corrupt geheugen. Maar omdat dit zoveel tijd kost kan je beter eerst de rest uitsluiten. Dat kost je namelijk maximaal een uur en memtest kan je wel een nachtje door laten draaien voordat je iets weet.

Specs

Verwijderd

dkwakkel schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 20:57:
Uiteraard kan dat maar om dat te doen moet je eerst windows installeren of het op een andere pc testen en dat kost veel tijd. Het handigste om te doen is:

-Test de windows cd door deze op een andere pc te naar de HD te kopieren
-Werkt dit, doe dit dan nog eens met de CD-rom uit de te repareren PC

Werkt dit ook, dan is zowel je CD als je speler goed. Vervolgens kan je de HD uit je oude PC halen en als slave in een andere stoppen. Dan moet je deze in windows op fouten controleren. Het kost even tijd maar het zorgt voor veel informatie. Levert dit ook geen fouten op, dan kun je gaan denken aan corrupt geheugen. Maar omdat dit zoveel tijd kost kan je beter eerst de rest uitsluiten. Dat kost je namelijk maximaal een uur en memtest kan je wel een nachtje door laten draaien voordat je iets weet.
memtest x86 is een bootable cd :? dacht dat iedereen dat wel wist

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:56
Kan bijna niet anders dan dat het defect geheugen is, zeker gezien de eerdere problemen met de bestaande Windows installatie

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:17
Ik heb dit ook gehad, verschillende cd's, steeds ontbrekende bestanden. Bleek het geheugen defect te zijn.

• the___butcher
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:55
Ik heb hetzelfde probleem, dus ook steeds foutmeldingen tijdens de windows xp installatie, geprobeerd met verschillende originele cd's (met en zonder sp2) en verschillende harddisks. Het gekke is dat ik op een oude, 4,3 Gb PATA samsung harde schijf zonder problemen windows geinstalleerd krijg, maar op een nieuwe 160 Gb SATA maxtor of 160Gb PATA WD niet (ik dacht eerst dat het dus aan de SATA-verbinding lag).

Memtest x86, laatste versie van de meuktracker, geeft bij mij geen fouten. Ik word er langzamerhand gek van, heb het idee dat ik al alle mogelijke combinaties van hardware heb geprobeerd, zonder resultaat - behalve dus bij de kleine schijf. Helaas kan ik niet het geheugen testen bij gebrek aan een reserver DDR2 reepje. Hoe kan ik er nu achter komen waar de fout ligt?

De webshop waar ik het hele spul gekocht hebt doet het af als een fout van de maxtor 160 Gb HD (bij hun gekocht), maar een uitgebreide controle met Maxblast 4 geeft aan dat de schijf "certified" in orde is. Het hele systeem laten controleren bij hun is geen optie, omdat ze "alleen garantie geven op de losse onderdelen", ik kan dus mooi zelf gaan uitvogelen wat het probleem is.

Hopelijk kan iemand hier zijn licht erop laten schijnen. Alvast bedankt in ieder geval.

• t3q
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:50

t3q

Say yes to teq

Heb op het moment hetzelfde probleem bij de laptop ( Acer ) van me vriendin. Andere windows cd geen resultaat.

Dus brak geheugen zou de boosdoener kunnen zijn?

De problemen kwamen ook ineens, BSOD's om je oren , veilige modus werkte niet goed.

Iemand een tip?

Life goes as it goes.

Pagina: 1