Harde muziek en resonantie op HDD's.

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11-2025

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Topicstarter
Hey,

Ik zit eigenlijk al een tijd met een vraagje...

Hoe goed zijn HDD's bestand tegen harde muziek?

Ik heb het dan over een Setje PA speakers van 200 (echte) Watts en een high end versterker met bijbehorend vermogen van Onkyo.
Dat gaat allemaal lekker hard, maar 1 speaker staat niet ver van mijn pc af.

Is het trillen van het basgeluid nou werkelijk slecht voor de HDD?

Ik draai regelmatig erg hard muziek (Als ik aan het mixen ben in mijn booth die dan weer ongeveer naar mijn computer staat...),
Ik doe dit zo al een paar jaar, maar er is verder nog nooit een harde schijf kapot gegaan ofzow, maar hoe goed zijn harde schijven nu eigenlijk bestand tegen zware trillingen ?

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Verwijderd

Goed genoeg kennelijk, als je het al een paar jaar zo doet :) . Ik heb me hierom ook wel eens zorgen gemaakt, maar ik denk niet dat het geluid in staat is een relatief zwaar ding als een HD voldoende in trilling te brengen om 'm echt te beschadigen.

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

Een dergelijke vraag werd ook al eens gesteld binnen het ontwerpteam bij een fabrikant van professionele audioapparatuur.
Er waren twijfels over de "PA- en roadie-bestendigheid" van de te ontwikkelen mobiele multi-track recorder. Dus hadden ze als proef op de som een harddisk op een trilmachine gelast!! (ze wilden alle vormen van trillingsdemping uitsluiten) 8)7 (Testresultaat positief, recorder is in productie)

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Ok leuk om te weten.

Ik kan me inderdaad voorstellen dat een hard materiaal dat 7200 rpm draait redelijk moeilijk trilling te verduren krijgt anders dan de resonantie van het draaien zelf.

Maar muziek dreunt overal doorheen, als ik beneden op de plee ga zitten terwijl ik muziek draai dan trilt de deur ook mee en mijn computer staat er 1 meter naast.

Maar goed, ik neem aan dat die test uitvoerig genoeg is geweest.
(Moet er niet aan denken dat me pc ineens kapot gaat als ik met een vriend van me meega die een set heeft van 2 x 1,6 kW Bassen :P).

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Maak je maar geen zorgen.... Ook draaiende Harddisken kunnen meerdere G's aan krachten zonder moeite weerstaan... De trillingen die jij met je installatie teweeg brengt zal je vloer of PC nooit met zoveel G-krachten in beweging kunnen brengen. Wijzelf hebben meerdere drive-in sets (waaronder 1 Axis set van 2,4kW continue!!!) met meerdere PC's die allen nog nooit problemen hebben vertoond... Ik denk dat een PC tijdens transport meer te verduren krijgt.

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

Verwijderd

Als de resonantie weinig uit lijkt te maken, weet dan iemand hoe het zit met het magnetisme wat er van die speakers afkomt?

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 14:41:
Als de resonantie weinig uit lijkt te maken, weet dan iemand hoe het zit met het magnetisme wat er van die speakers afkomt?
Beetje fatsoenlijke speaker heeft een cabinet dat bestaat uit minstens 12 mm dik hout of 8 mm dik kunstof en daar komt weinig magnetisme doorheen. ;)

Daarnaast zijn HDD's afgeschermd met een klep die magnetisme nauwelijks doordringbaar maakt.

Waar je echter nog steeds mee op moet passen is je speakers frontaal langs een CRT zetten.
De permanente magneet is dan misschien wel centripedisch maar er is nog steeds een elektromagneet.

[ Voor 4% gewijzigd door Da_maniaC op 31-03-2006 15:36 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:07

voodooless

Sound is no voodoo!

DJ_The_SP schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 15:35:Beetje fatsoenlijke speaker heeft een cabinet dat bestaat uit minstens 12 mm dik hout of 8 mm dik kunstof en daar komt weinig magnetisme doorheen. ;)
Waar je echter nog steeds mee op moet passen is je speakers frontaal langs een CRT zetten.
Je spreekt jezelf compleet tegen ;) MDF, hout of kunststof doet niet veel tegen magnetisme hoor.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
deepspace schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 15:39:
[...]

[...]

Je spreekt jezelf compleet tegen ;) MDF, hout of kunststof doet niet veel tegen magnetisme hoor.
MDF heeft een redelijk hoge permeabiliteit (van alle houtsoorten).
Zelfde geld voor Kunstof, wat dikker is dan 8 mm daar groeit de permeabiliteit exponentieel naarmate de dikte.

En met frontaal bedoel ik de voorkant van de speaker zelf voor de monitor zetten.

Voor de speaker zelf zit geen hout he?
(En ga AUB niet lopen mieren%%^#$^ dat een basskastje met een glijbaan of gordijn dat wel heeft, je weet wat ik bedoel).

Dus nee, ik spreek mezelf wel degelijk niet tegen. :)

[ Voor 34% gewijzigd door Da_maniaC op 31-03-2006 23:05 ]

Verwijderd

nah moeten ze goed tegen kunnen :) Je moet er alleen voor zorgen dat de stekkertjes goed vast zitten ( bij mij is er dus eens een stekker uitgetrilt :p )
Pagina: 1