[LAP] Celeron wordt 74 graden

Pagina: 1
Acties:

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:04
Het is zeker niet normaal dat een Intel Celeron 2,6GHz processor 74 graden wordt, en de HDD 40 in een laptop? Als ik mijn hand bij de ventilator en koelopeneningen houd, is het best wel heet. Ik heb geprobeerd de laptop op een verhoging te zetten, maar hij blijft erg warm. De fan in de laptop is best wel een vaag ding, hij gaat vet snel, dan gaat hij uit om direct weer erg snel te gaan. Kan die net zo goed altijd aan blijven..
Is het verstandig om de laptop open te schoreven en uit te stoffen of valt het wel mee met de stof? Wat kan ik er eigenlijk verder nog aan doen?

offtopic:
(Ik heb nog een vraagje, is dual channel in een laptop merkbaar? Ik heb nu 2x 256 MB van vers. merken, en een shared videokaart van 64Mb (448MB eigenlijk dus maar). Ik vind hem nogal sloom, is dual channel dus merkbaar sneller?)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:02

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Waarmee heb je naar je temperatuur gekeken? Het kan namelijk zijn dat je bepaalde software gebruikt die het niet goed afleest.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

40°C voor HDD is normaal, cpu is inderdaad aan de hoge kant. De cpu koelblok schoonmaken kan eventueel de temp wat verlagen, mits je het voorzichitg doet.

• maarud
Ik heb Everest gebruikt, maar vindt het niet echt betrouwbaar, als ik extra ventilatoren onder de lap doe blijft hij op 74 graden staan. Zal even speedfan oid gebruiken....

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Probeer dit eens:
Zet de laptop uit, laat 'm een half uur afkoelen, en zet 'm daarna aan en lees daarna meteen de waardes van de sensors uit. Als deze net zo hoog zijn als eerst kan het bijna niet kloppen.

• maarud
Zal ik even doen, Speedfan gaf 74 graden aan en 44 voor de HDD (was 5 minuten later).

Ga hem nog ff laten afkoelen en weer aflezen.

• maarud
Nu, net na het opstarten, is de CPU 41 graden, HDD 21. Na 2 minuten CPU 45 graden en HDD 25.
74 graden was het alleen toen ik de laptop ong. 5 min. 100% had gebruikt...
Is 45 graden net na het opstarten wel goed? Kan beter toch?

En is Dual Channel op een laptop merbaar sneller? Ik heb nu 2x 256 MB, verschillende merken. Met dezelfde merken is het toch DC?

Verwijderd

Maakt nier uit, zolang er in bijde kanelen even veel gehuehgen zit. Zo kan je ook 1 channel 512mb stoppen en channel 2 2x256MB.

• maarud
Volgens mij is die sensor niet goed, na enkele seconden is ie ineens 74 graden en blijft hij daarop staan... Toch valt hij wel eens uit als je aan het werken bent....

• maarud
net de laptop uit elkaar gehaald (2 schroefjes aan de bovenkant, en ik kon al bij de fan) en wat bleek? Er zat meer stof dan ik de afgelopen 2 jaar in mijn desktop pc had. De koperen luchtafvoertjes zaten helemaal vol sotf, ze waren helemaal geblokkeerd. Ook zat er rondom de fan stof en het cpu gebied was ook helemaal stoffig. Ik dus zitten schoonmaken, en nou slaat de fan niet meer aan vanwege de hitte. Temps zijn nu ong. 40 graden voor de CPU.

Wat een schoonmaakbeurt niet kan doen :)
Pagina: 1