Toon posts:

Computer valt uit na openen CD Drive

Pagina: 1
Acties:
  • 842 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds Ik halverwege februari een nieuwe videokaart heb aangeschaft heb ik nogal wat problemen met mn peeceeke. Het probleem houdt in dat de pc, zodra ik de cd-drive open via de knop, soms uitvalt en direct opnieuw opstart. Dit doet ie echter niet altijd en het verschilt ook bij welke drive het het doet want ik heb namelijk twee cd/dvd-rom drives. Omdat ik ben gaan kijken welke processen er telkens actief waren tijdens deze reboot heb ik de oorzaak tot een aantal apparaten kunnen terugbrengen. Ik weet echter niet zeker wat nu de oorzaak is dus vandaar dit bericht.
In eerste instantie dacht ik dat ik het probleem bij de voeding moest zoeken maar dat is niet meer het geval omdat er inmiddels een nieuwe voeding van 350 watt inzit en het probleem zich nog steeds voordoet. Ik verdenk mijn videokaart of mijn soundkaart ervan omdat deze telkens actief zijn wanneer de pc weer eens uitvalt.
Hoewel de videokaart dus net nieuw is heb ik hier per direct wel een nieuwe koeler op gezet. Het zou best kunnen dat hier het probleem ligt. Omdat ik kort voor de aanschaf van de nieuwe videokaart een nieuwe koeler had gekocht voor mijn oude videokaart, en omdat deze koeler nogal prijzig was heb ik deze er meteen opgezet. Het gaat om zo'n Fatal1ty Zalman koeler. Deze is echter nogal groot met als gevolg dat een van de twee centrale chips bloot komt te liggen. Hier zat standaard zon metalen blokje op met van die ventilatieschachten maar omdat de koeler redelijk groot is qua omvang past deze koeler er niet meer onder. De koeler valt gedeeltelijk boven deze chip te liggen maar koelt dus niet direct op de chip zoals de standaard koeler. De kaart waar het om gaat is een XFX Geforce 6600 GT. Hieronder staat een afbeelding van mijn kaart. het gaat dus om dat rechter blok. Wat voor chip ligt daar sowieso onder?

Afbeeldingslocatie: http://www.xfxforce.com/media/product_configuration_large_icon/4d56cbb008d43db70108d539e4540002/webbig.jpg

En dit is de koeler die erop zit:

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/upload/product/FS_V7_f_p.jpg
Mijn overige specs zijn als volgt:
- ASUS P5s800-VM
- Intel Pentium 4 HT 3 Ghz
- 2 * Dane Elec 512 MB DDR
- 1 * Samsung 80 GB Harddisk
- 1 * Maxtor 80 GB Harddisk
- 1 * HP DVD writer 300i
- 1 * LG Dual Layer DVD writer (Bij beide drives doet het probleem zich voor)
- Creative SB Audigy 1
- XFX Geforce 6600 GT
- Windows XP Service pack 2

Onder Systeem info worden geen conflicten gegeven met de DVD drives ook geen met de videokaart.
Als computertytpe staat een ACPI Multiprocessor PC ingesteld.

Zou mijn probleem nu daadwerkelijk aan de videokaart kunnen liggen omdat één van de twee grafische chips niet genoeg wordt gekoeld? Dan zou ik toch ook meerdere grafische problemen moeten hebben. Het enige probleem wat ik heb met betrekking tot mijn videokaart is dat spellen vaak minimaliseren naar desktop, maar zodra ik deze weer aanklik in de taakbalk gaan ze gewoon weer verder. En hoe moet ik mijn kaart dan koelen zodat beide chips gekoeld worden? Het lijkt me dat ik een goede koeler heb...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2006 15:44 ]

Verwijderd

Dus als je je cd/dvd-tray opendrukt dan valt ie uit? Zitten de voedingskabel van je drives wel goed vast dan?

Lijkt mij ook niet iets wat aan je vid. kaart kan liggen. Heb je geen spare PCI vid. kaartje liggen die je erin kan doen? En hierbij ook de geluidskaart eruithalen om die dan ook meteen uit te sluiten.
Hoewel de videokaart dus net nieuw is heb ik hier per direct wel een nieuwe koeler op gezet.
Waarom heb je eigenlijk meteen een nieuwe koeler op je vid. kaart gezet als deze nieuw is?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2006 15:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een paar dagen geleden de kabels van de voeding opnieuw aangesloten omdat de voeding nieuw was geplaatst. Ik heb helaas geen PCI sloten over. Ik heb er in totaal 3,deze zijn bezet door de geluidskaart, een netwerkkaart. Er is er wel een over maar deze wordt geblokkeerd door de videokaart met die koeler. Die koeler valt zeg maar voor het slot. Ik heb in mijn oorspronkelijke bericht ook een afbeelding van die koeler bijgeplaatst.

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-02 22:39
Dat is de bridge chip die op sommige kaarten zit (bv voor AGP chips op een PCI-E kaart of PCI-E chips die met een bridge ook op AGP kunnen draaien). Koelertje heeft wel nut. Je kunt natuurlijk altijd een paar van die memory heatsinks erop plakken, die passen er wel onder (te koop per acht stuks).

Het uitvallen van je pc bij het openen van de cd-drive is een voeding probleem of een kortsluitingsprobleem. Het kan zijn dat de motor van de drive meer sap trekt dan je voeding aan kan (bijvoorbeeld doordat hij stroef loopt). Heb je al een andere drive geprobeerd?

• Reinstein
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-12-2025

Reinstein

Half-Nul

Heb je uitgeschakeld dat windows direct reboot bij een error, het kan ook zijn dat er een een of andere driver crashed, en dan reboot windows direct.

Je kunt dit als volgt uitzetten:
Deze computer -> eigenschappen -> geavanceerd -> opstart en herstel instellingen -> instellingen -> vinkje computer automatische opnieuw opstarten uitvinken.

Overiges acht ik de kans groter dat het een voedingd probleem is, maar dan weet je iig zeker dat het niet een driver is.

Open source modeltrein besturings software

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe kan het nou een voedingsprobleem zijn wanneer deze net vernieuwd is? Er zat een 300 watt voeding in en nu een 350 watt. Dat moet toch wel voldoende zijn? Het is ook niet zo'n zwaar systeem.

• Reinstein

Reinstein

Half-Nul

Wat is het merk van je voeding? Want de interpetatie van 350W verschilt per merk.

Verwijderd

Is die cooler (volgens Zalman) wel compatible met de 6600GT? Welke kaart had je hiervoor? Welk merk is je voeding?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Enlight 350Watt Voeding.
Zie http://nl.enlightcorp.com...duct_Detail.aspx?ID=45%20

Ik heb hier ook een plaatje gepost van de koeler op mijn kaart zoals die staat op de site van Zalman

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/product_img/cooler/vf700_list08.jpg

Hij zit bij mij alleen andersom anders krijg ik mn kast niet goed dicht.
Hij is wel compatible volgens Zalman zelf alleen noemen ze dus als nadeel dat probleem met eventuele uistekende kant van de kaart.

Hiervoor had ik een MSI ATI Radeon 9800 Pro. Maar daar ging een maand of twee geleden de koeler van stuk en dus moest ik die vervangen. Alleen ben ik toen iets te lomp geweest en heb ik een of ander blokje onderop de kaart gesloopt en kreeg ik sindsdien steeds verticale rode strepen door mn beeld in DOS en bij Films. Ook spellen waren niet meer te spelen dus vandaar dat ik toen die nieuwe kaart heb aangeschaft.

• Jooz
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-03-2023
Ik denk dat je voeding een beetje onder de maat is ( of ligt dat nu aan mij ?:S ) want zodra je het laadje opent dan gebruikt ie meer stroom en dan valt je voeding uit dus ook je pc ? ik zou zowieso je kabels een na-kijken allemaal.

"The true sign of intelligence is not knowledge but imagination."

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-02 12:43
ik noem maar wat maar mischien korst sluiting in je cd rom drive

• Acid_Schnitzel
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:40
Liquid.. schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 21:19:
Ik denk dat je voeding een beetje onder de maat is ( of ligt dat nu aan mij ?:S ) want zodra je het laadje opent dan gebruikt ie meer stroom en dan valt je voeding uit dus ook je pc ? ik zou zowieso je kabels een na-kijken allemaal.
Als je het laatje opent zal hij niet ineens 100W extra trekken hoor, ik denk dat je CD speler kapot is en sluiting geeft bij het openen ofzo :/ Ik zou niks anders kunnen bedenken.
Ik heb niet het hele topic gelezen, dus vergeef me als ik onzin blaat

You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-02 12:43
Zet er eens een andere cdrom drive in.

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:37

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Trek eens 1 drive los (qua stroom) en kijk dan eens of je nog steeds problemen hebt bij het openen van de lade.....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-02 07:33
Liquid.. schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 21:19:
Het stroomverbruik van je pc schommelt zowiezo al behoorlijk, dat openen van een laadje zal echt niets boeien hoor, dat is waarschijnlijk amper meetbaar :P.

• ElementriX
  • Niet online
Haal je geluidskaart er eens uit en test het dan? En zo ook met andere apparaten... :/

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:40
Heb je toevallig USB apparaten aangesloten?

Ik heb ooit een PC gehad die vastliep zodra je de CD-Rom drive opendeed, maar alleen als de adapter van de USB hub aangesloten was... :)

Bizar: ja, maar zonder adapter was er geen vuiltje aan de lucht. Het is dus misschien de moeite waard om al je usb-devices even af te koppelen.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-02 22:43

Barrycade

Through the...

Hoe heb je je stroomkabels verdeelt: dus heb je alles aan 1 kabel aangesloten?

Dan heb je kans dat je 1 lijn overbelast.

Probeer eens alle kabels te gebruiken als dat al niet het geval is. Of alleen je drives op 1 kabel en de rest op de andere kabels.

Verwijderd

Ik zie dat je 2 hd's hebt en 2 optische drives. Koppel 1vd2 hd's los (de niet-boot schijf) en 1vd2 optische drives. Als het probleem zich dan nog voordoet zal het niet aan een overbelaste voeding liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sowieso ál mijn beschikbare voeding stekkers bezet, omdat de grafische kaart er al twee gebruikt. Ik heb eerder één CD-ROM losgekoppeld en toen bleef het probelem nog steeds aanwezig. Het gekke is dat dat de computer niet elke keer opnieuw opstart. Ik heb soms dagen zonder problemen en dan ineens start ie weer opnieuw op als ik de lade open. Nou moet ik t trouwens wel even correct vermelden, ook voor jullie informatie. De computers start niet altijd opnieuw op zodra ik de lade open, dat gaat meestal wel goed. Zodra ik een CD invoer sluit de lade soms weer gewoon, dan is ie ff een paar tellen aan t lezen, en dán start de computer opnieuw op. Soms hoor ik ook eerst een aantal tikken. Waar deze vandaan komen? waarschijnlijk m'n hd. Ik heb ook zitten denken aan kortsluiting binnen mn CD-ROM drive. Maar ook dat kan ik niet helemaal verklaren omdat er opnieuw op wordt gestart bij beide drives. Dus dan zouden ze beide kortsluiting moeten maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2006 23:33 ]

• Reinstein

Reinstein

Half-Nul

r.l.feenstra schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 15:59:
Heb je uitgeschakeld dat windows direct reboot bij een error, het kan ook zijn dat er een een of andere driver crashed, en dan reboot windows direct.

Je kunt dit als volgt uitzetten:
Deze computer -> eigenschappen -> geavanceerd -> opstart en herstel instellingen -> instellingen -> vinkje computer automatische opnieuw opstarten uitvinken.
Heb je dit ook gechecked? Maybe is het wel een software probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat heb ik gedaan, tot zo ver lijkt dit nog de oplossing.....

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist weer problemen gehad, alleen dankzij de tip van feenstra krijg ik nu een foutmelding in een blauw scherm. De foutmelding geeft aan "Driver IRQL not less or equal" Dan neem ik aan dat het dus een IRQ probleem is.Maar omdat ik uit die melding nog niet veel wijzer wordt zal ik een screen maken van de systeeminfo, msschien dat julie kunnen zien wat het probleem is....
Afbeeldingslocatie: http://us1.pixagogo.com/S5UzQ!eNL4QptZQ-b7Na7bei1LkPf9pOxD8Gg9ysGtdPtlmhz5DR-nU7g1LIKiTbpdr4kthdQ3w4f6kl9Nwudw7UErkKcJ1!YFbBgRkRkBZkg_/screen1.JPG

en deze:

Afbeeldingslocatie: http://us1.pixagogo.com/S5UzQ!eNL4QpsCRIC5tJKXtd!MHnq7AcnIGX6ucnJumhDMByk20XE4Uc43V0vAjPb01wj4QSRnuwOhu0JfU2MYoey28labgfTcx0-AmQii1bw_/screen2.JPG

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
IRQ not less or equal duidt meestal op geheugenproblemen :/ Download eens memtest en laat dat eens draaien.

specs

Verwijderd

Omschrijf eens welke kaarten in welke slots zitten van je pc, in volgorde. Bijvoorbeeld van onderen naar boven toe, zowel PCI als AGP.
Bijvoorbeeld:
Van onder naar boven:
Slot 1: vrij
Slot 2: ethernetkaartje
Slot 3: vrij
Slot 4: Sound
Slot 5: vrij
Slot 6 (AGP): graka

Verwijderd

Topicstarter
Als ik mijn sloten van boven naar beneden beschrijf krijg ik het volgende:

Slot 1: AGP: Geforce 6600 GT

Slot 2: Leeg: daar past niks omdat die koeler van de kaart dat slot blokkeert

Slot 3: SB AUDIGY 1

Slot 4: 3com Netwerkkaart

Dat zijn alle sloten, er is vervolgens onder deze sloten een USB bracket aangesloten.

Dit is wat MS ervan zegt:

Stopbericht 0x000000D1 Beschrijvende tekst: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Gebruikelijke oorzaak: Er is geprobeerd wisselbaar geheugen te gebruiken op een te hoog IRQL (Interrupt Request Level). Dit komt meestal doordat stuurprogramma's onjuiste adressen gebruiken. De kernelmodusstuurprogramma's krijgen geen toegang tot het wisselbaar geheugen op een hoog IRQL.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2006 14:18 ]

• Reinstein

Reinstein

Half-Nul

Staat er ook bij wat de naam van de driver is? eindigd gewoonlijk op .sys

Ik denk nl. dat het een driver probleem is.

Is het probleem ontstaan nadat je nieuwe HW hebt toegevoegd (bijvoordeeld die video kaart?) zo ja, check ff of je de nieuwste drivers hebt.

[toegevoegd]
op: http://www.experts-exchange.com/Hardware/Q_20837201.html

las ik het volgende:
**STOP: 0x0000000D1 (0x0000000D,0x0000005,0x00000001,0xF74D7352)

then atapi.sys-address F74D7352 base at F74D5000, datestamp 3d6ddb04
Dit zou de oorzaak van jou probleem kunnen aangeven. Aangezien de atapi.sys voor de CD/DVD speler wordt gebruikt.

Ik zou voor de zekerheid ff een memcheck doen zoals eerder aangegeven, dit om uit te sluiten dat het niet je geheugen is. (Of er ff een ander stukje geheugen inzetten als jedat hebt.)

[ Voor 52% gewijzigd door Reinstein op 01-04-2006 18:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren geprobeerd om memcheck uit te voeren maar na ongeveer 10 uur zat ie vanochtend pas op 2,5%.... Dus toen heb ik m maar beeindigd, Zou er dan iets mis zitten in het geheugen?

• Reinstein

Reinstein

Half-Nul

Het kan, maar ik acht de kans groter dat het een driver probleem is. Als het het geheugen is zouden andere dingen er waarschijnlijk ook last van hebben.

Heb je onlangs nog drivers gewijzigd/geupdate?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels ook de driver kunnen achterhalen in dat blauwe scherm, het gaat om UDFS.sys, ik ken wel dat UDF systeem dus dat is een CD-ROm driver, dfat kan wel kloppen natuurlijk, alleen zijn er geen drivers geinstalleerd voor de CD-ROM, die zijn standaard van windows.

• Reinstein

Reinstein

Half-Nul

http://support.microsoft.com/kb/897574

Dit moet je even lezen, ze hebben het daar over de zelfde foutcode die jij ook krijgt. Ook zoals jij beschrijft als je er een cd in doet.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:03

Wildfire

Joy to the world!

[edit: whoops, foutje, bedankt]

[ Voor 93% gewijzigd door Wildfire op 03-04-2006 01:22 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02 16:07

Jimbolino

troep.com

Verwijderd schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 18:42:
Ik heb gisteren geprobeerd om memcheck uit te voeren maar na ongeveer 10 uur zat ie vanochtend pas op 2,5%.... Dus toen heb ik m maar beeindigd, Zou er dan iets mis zitten in het geheugen?
Ik neem aan dat je MEMTEST bedoelt ipv memcheck ?
Als ie na 10 uur draaien op 2.5% is, is je computer vastgelopen of draait ie op 1mhz oid. Of je leest natuurlijk het scherm verkeerd uit:
Er staat hoeveel keer de test 'pass' is, en hoeveel keer 'fail'. Na 10 uur draaien moet ie toch wel een aantal keer de test volledig hebben gedaan...

Verder lijkt het alsof iedereen over het belangrijkste heenleest:
Deze is echter nogal groot met als gevolg dat een van de twee centrale chips bloot komt te liggen
De koeler valt gedeeltelijk boven deze chip te liggen maar koelt dus niet direct op de chip zoals de standaard koeler
Je HSI chip komt bloot te liggen?
Vind je het gek dat dan je halve pc crashed???

Zet de stock (originele) koelers weer eens terug op je videokaart, en bijna zeker dat je blauwe schermen weg blijven

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
IRQ less or equal wordt veroorzaakt door 2 heavy dingen in je pc die dezelfde IRQ hebben, namelijk je graka met je 1394controller, en je RAID controller met je ethernet adapter.

wat je kan proberen: schakel in de bios je firewire (1394) uit en kijk of het probleem er nog steeds is.
2e ding: haal je ethernet pci kaart er uit (snap dat t lastig is, maar kan niet anders) en kijk dan of het probleem er nog steeds is. zo niet: opgelost!

Verwijderd

Topicstarter
Maar heb ik nu met die HIS chip te maken? Ik heb geen PCI-E en heb geen problemen tijdens spellen o.i.d. Bovendien is het dan ook raar dat mijn videokaart reageert op mijn CD lade?

• Reinstein

Reinstein

Half-Nul

Volgens mij is het echt een driver probleem, en niet iets met IRQ's, heb je dat artiekel @ de MS site gelezen?

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02 16:07

Jimbolino

troep.com

Verwijderd schreef op maandag 03 april 2006 @ 19:48:
Maar heb ik nu met die HIS chip te maken? Ik heb geen PCI-E en heb geen problemen tijdens spellen o.i.d. Bovendien is het dan ook raar dat mijn videokaart reageert op mijn CD lade?
HSI is een bridgechip tussen je AGP en de (PCI-E) interface van de 6xxx GPU, dus ja daar heb je wel degelijk mee te maken.
Ding zal waarschijnlijk erg heet worden en je pc laten crashen.
Heb je de originele koeler nog? het is het proberen waard imho.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

Topicstarter
@ Feenstra,

Ik ben het met je eens, maar Microsoft lost dit alleen op via een patch die je aan moet vragen. Dat heb ik gedaan maar nog geen reactie ontvangen en eerlijk gezegd denk ik ook niet dat ik die krijg. Ik moet dus ff kijken waar ik die patch vandaan kan halen en ondertussen kan ik ook proberen de originele koelers terug op de kaart te zetten. Baal ik wel van, koop ik n Zalman koeler, heb ik er nog niks aan :)
Pagina: 1