Toon posts:

Beweging van deeltjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar informatie over de beweging van geladen deeltjes in een vloeistof en onder invloed van een electrisch veld. Het gaat mij dan voornamelijk relaties tussen elektrisch veld, snelheid, viscositeit etc. etc.
Er is zeer veel informatie te vinden over de beweging van vloeistoffen (Reynolds) of de beweging van deeltjes in een vloeistof (Brownian motion) maar ik kan weinig vinden over mijn probleem.
Heeft iemand informatie hierover (I'net, boeken etc?)

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
halve seconde googlen:
http://www.google.nl/sear...s=org.mozilla:nl:official

meteen hele hoop gevonden.

Copy.com

Verwijderd

Topicstarter
Dan ben je snel tevreden want laat ik daar nou al exact op gezocht hebben. De resultaten zijn allemaal of/of en voor een mathematische beschrijving vang je al helemaal bot.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Nou, het is niet zo vreemd dat je dat niet kan vinden, want in feite vraag je twee ongerelateerde dingen.
1) Wat voor krachten ondervind een geladen deeltje tengevolge van een elektrisch veld? en
2) Hoe beweegt een deeltje onder invloed van een bepaalde kracht door een vloeistof.

De onderwerpen vielen in mijn opleiding in niet direct gerelateerde vakken. Het antwoord op de eerste vraag is eenvoudig: F = eE. Een veld E oefent op een deeltje met lading e een kracht eE uit, dat gericht is in de richting van het veld (of tegengesteld daaraan, afhankelijk van het teken van de lading).

De details van tweede vraag zijn lastiger, maar in algemene zin kan je stellen dat de tegenkracht die het deeltje ondervind tengevolge van zijn beweging door de stroming afhangt van zijn vorm, zijn afmeting, zijn snelheid en de dichtheid en viscositeit van de vloeistof. Als het deeltje in een bepaalde richting versneld wordt door het electrische veld, zal het op een gegeven moment een constante snelheid bereiken, doordat de weerstand even groot is geworden.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Anand
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-11-2025

Anand

Thank you, come again!

Misschien niet qua toepassingsgebied direct iets wat je zoekt, maar wellicht qua grondslag wel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Electrophysiology

In de fysiologie is het interessant gebleken om je af te vragen wat geladen deeltjes doen onder invloed van electrische velden, opgewekt tussen twee vloeistofcompartimenten die gescheiden zijn door semi-permeabele membranen (Bijv. ionen wél, water niet permeabel).

Een andere vorm van electrisch geladen deeltjes die zich in een vloeistof verplaatsen (buiten de browniaanse beweging) kan ik nog bedenken in de accucel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Battery_%28electricity%29

Helaas geen hapklaar antwoord, maar ik leer je liever vissen dan dat ik je straks iedere dag moet voederen ;) (Lees: ik heb zelf ook geen flauw idee)