ADSL 5km lijn. Analoog beter dan ISDN?

Pagina: 1
Acties:

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:23
Ik heb een Tiscali T4 abo op een isdn lijn maar kom niet boven de 1120 down en 288 up. Is door Tiscali naar beneden geschroefd omdat de lijn instabiel wordt bij hogere instellingen. Ik zit hemelsbreed ruim 3 km van de wijkcentrale en de kabel is in het echt (volgens tiscali) ruim 5 km lang. Ik mag van Tiscali mijn abo zonder problemen opzeggen omdat ik bij lange na niet de gewenste snelheden haal.
Maar nu sprak ik vandaag een medewerker van Tiscali die zei dat ik met een analoge lijn betere resultaten zou kunnen krijgen.

Klopt dat ?

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Dit klopt wel maar veel beter zal het niet worden, 5KM is veel te ver voor ADSL.

Alle proemn in n drek

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als je een lijn hebt van 5 km zal ook je verbinding over analoog waardeloos zijn.
Ik denk dat het lood om oud ijzer zal zijn..... Die twee draadjes liggen er en of daar nu analoog of isdn overheen gaat, zal heel weinig uitmaken voor je ADSL.

Verwijderd

hvangent schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 13:36:
Ik heb een Tiscali T4 abo op een isdn lijn maar kom niet boven de 1120 down en 288 up. Is door Tiscali naar beneden geschroefd omdat de lijn instabiel wordt bij hogere instellingen. Ik zit hemelsbreed ruim 3 km van de wijkcentrale en de kabel is in het echt (volgens tiscali) ruim 5 km lang. Ik mag van Tiscali mijn abo zonder problemen opzeggen omdat ik bij lange na niet de gewenste snelheden haal.
Maar nu sprak ik vandaag een medewerker van Tiscali die zei dat ik met een analoge lijn betere resultaten zou kunnen krijgen.

Klopt dat ?
Kort gezegd: ja, ISDN heeft aan de onderkant van het frequentiespectrum meer ruimte nodig waardoor er minder over blijft voor ADSL. En het is nu juist de onderkant van het spectrum (lagere frequenties) die minder gevoelig is voor afstand.

Ik zou er overigens geen verschrikkelijk grote verschillen van verwachten maar het zal wel iets uitmaken.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wat heeft de afstand tussen jouw kot en de ADSL centrale te maken met het hebben van ISDN? De lengte word echt niet korter als je analoog zou hebben

Tip voor topic titel: ADSL 5km vanaf de centrale zuigt

Reactie op ARG: geen enkele provider garandeerd enige vorm van snelheid als je 5km van de centrale afzit (maar dat geef je zelf ook al aan)

[ Voor 26% gewijzigd door Gunner op 30-03-2006 13:48 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• sanook
Gunner schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 13:46:
Wat heeft de afstand tussen jouw kot en de ADSL centrale te maken met het hebben van ISDN? De lengte word echt niet korter als je analoog zou hebben

Tip voor topic titel: ADSL 5km vanaf de centrale zuigt

Reactie op ARG: geen enkele provider garandeerd enige vorm van snelheid als je 5km van de centrale afzit (maar dat geef je zelf ook al aan)
Een collega van mij woont hier 100m vandaan en die haalt wel 3mb down en 740kb up, en dat loopt ook over babyxl, enige verschil is dat hij analoog heeft en ik isdn.
Volgens Tiscali medewerker moet ik wel een hele goede lijn hebben getuige het feit dat ik met deze afstand met isdn toch nog deze snelheid haal, en zou hem niet verbazen dat ik dan met analoog inderdaad ook nog 3000/740 zou halen

Tip voor topic titel: ADSL 5km vanaf de centrale over ISDN zuigt

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Zal ik het 'zuigt' er maar even af halen? Het is zelfs een OfficieleWaarschuwing waardig zulk taalgebruik.

Je loopt tegen een technische beperking op van ADSL techniek over ISDN. Als je het over Analoog zou hebben (PSTN/POTS) gaat het al een stuk beter vaak.

En heb je niet toevallig een oude NT1 voor ISDN? Als het een S4, S5 of S6 is zit je goed, met oudere modellen kan daar ook nog een deel van je probleem liggen.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

ARG heeft gelijk, analoog zal daarom "enige" verbetering geven.
bjck schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 17:25:Zal ik het 'zuigt' er maar even af halen?
<off topic>
.. en als vervangen door dan...
:)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2006 23:06 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

het zou wat uit kunnen maken, maar zoals gezegd: geen werelden van verschil... Ik vermoed dat met name je upstream beter kan met PSTN, omdat de upstream ook aan de onderkant van het spectrum zit. Maar of tiscali een speciaal 1/1 profiel voor jou zou willen instellen betwijfel ik eerlijk gezegd.

3/700 is een leuke schatting, maar ik zeg: die is veeeel te positief. Het zou kunnen, maar ik betwijfel het.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 23:05:
ARG heeft gelijk, analoog zal daarom "enige" verbetering geven.

[...]

.. en als vervangen door dan...
:)
Done ;)
JvS schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 23:45:
het zou wat uit kunnen maken, maar zoals gezegd: geen werelden van verschil... Ik vermoed dat met name je upstream beter kan met PSTN, omdat de upstream ook aan de onderkant van het spectrum zit. Maar of tiscali een speciaal 1/1 profiel voor jou zou willen instellen betwijfel ik eerlijk gezegd.

3/700 is een leuke schatting, maar ik zeg: die is veeeel te positief. Het zou kunnen, maar ik betwijfel het.
Ook downstream heeft er voordeel bij omdat de upstream in de frequenties zakt krijgt de downstream er lagere frequenties bij (begint eerder) ook.

[ Voor 17% gewijzigd door bjck op 31-03-2006 00:02 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• AEZscf
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 15:03
Ons bedrijf zit op 3300 meter van de centrale af, bij het aanvragen van ADSL 2 jaar geleden werd de aanvraag op de ISDN lijn afgewezen.
Na contact te hebben gehad met KPN bleek dat ze deze afstand niet over onze ISDN lijn konden verkrijgen. Nu hebben we ook nog een Analoog lijntje in de meterkast, dus daar maar op aangevraagd, maar wel met de afspraak dat KPN de snelheid niet kon garanderen, dus dat we daar niet over konden klagen.

Dus denk dat er wel degelijk verschil is tussen de afstanden wat betreft analoog of ISDN.

[ Voor 10% gewijzigd door AEZscf op 31-03-2006 14:25 ]

Verwijderd

nou dat adsl lijn bij 5km afstand tot de centrale kansloos is, is onzin ik zit hier met een adsl lijn van 3mb down en 1mb up en haal gewoon 310 kb down en up is zelf 105kb tewijl ik tussen de 4 en 5km van de centrale woon

( eerst via een babxl lijn 2 mb werkte ook perfect en nu geupgrade naar 3 mb maar dan via bbned).

maar wel analoog

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 13:44
Je hebt toch eigenlijk geen andere optie? Ik bedoel: je wilt toch niet gaan internetten met een modem ofzo? Je hebt nu tenminste onbeperkt internet, zij het een beetje traag. Of heb je nog alternatieven? Sowieso zou ik inderdaad die NT1 even controleren en eventueel je lijn omzetten naar Analoog. Sowieso doen want je betaald gewoon extra voor ISDN.

Verwijderd

jah en geen kpn nemen want die willen niet meer leveren dan 1.5 Mb verbinding op die afstand
andere providers die via bbned of babyxl=tiscali adsl aanbieden wel

• sanook
djluc schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 16:48:
Je hebt toch eigenlijk geen andere optie? Ik bedoel: je wilt toch niet gaan internetten met een modem ofzo? Je hebt nu tenminste onbeperkt internet, zij het een beetje traag. Of heb je nog alternatieven? Sowieso zou ik inderdaad die NT1 even controleren en eventueel je lijn omzetten naar Analoog. Sowieso doen want je betaald gewoon extra voor ISDN.
Andere optie is er inderdaad eigenlijk niet. Maar argument dat je extra betaalt voor ISDN is niet helemaal juist. Als je analoge lijn neemt met nummerweergave dan kom je wel erg dicht in de buurt van het isdn bedrag, want ik wil geen belbudget abonnement.
Nu las ik hier al dat er slimmerikken waren die ipv het laten omzetten van isdn naar analoog (kosten € 75,- + enkele weken geen adsl) een extra analoog lijntje nemen (€47,- aansluitkosten) en dan de adsl om laten zetten en als dat werkt de isdn opzeggen (dus enkele maanden dubbele abonnementskosten) zodat je geen uitval van je adsl hebt.
Maar navraag bij KPN leert dat er in dat geval een monteur langs moet komen om de 2e lijn aan te sluiten vanaf het isra punt (want daar mag je zelf niet aankomen) en de kosten daarvan zijn € 75,-, dat maakt het geheel toch wel erg prijzig, mede doordat ik ook nog eens een ander modem nodig heb.
Ik lig op dit moment in de clinch hierover met Tiscali, zou wel fijn zijn als ze de modemkosten voor hun rekening nemen als ze me als klant willen houden.

Oh ja, ik zal die NT1 nog even checken, maar lijkt me sterk dat dit iets oud is. We wonen hier (pc 2993) zo'n 5 jaar en is nieuwbouw.

[ Voor 5% gewijzigd door sanook op 31-03-2006 16:57 ]

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-12-2025

MetalRush

PAS OP, HÈ !

@ TS: wat is nu je voordeel van ISDN? (gebruik je dat nog ergens voor?).
Ik zou het zoiezo downgraden naar analoog (scheelt je gewoon keiharde euro's) en dan nog eens meten wat je aan snelheid overhoud.
[EDIT] Damn, ik was weer eens lekker traag met reageren :P
Je kunt idd een 2e lijn laten aanleggen (die je hopelijk kunt claimen bij je provider, of anders zelf betalen) en daar een (nieuwe) ADSL verbinding op laten aansluiten (ik zou dan zeker geen VoIP of VoDSL nemen omdat dat weer van je bandbreedte afgaat :P)
Er zijn providers die dat doen (o.a. mijn provider ;) :P). KPN was in mijn geval niet blij want "plotseling" zat er kortsluiting op de (nieuwe) lijn die daarvoor wel werkte (en na het opzeggen van mijn 1e lijn niet meer).

@ dark66: je blaast wel makkelijk van de toren hè.
Er zijn zoveel factoren die meespelen in dergelijke gevallen, dat je niet eenvoudig kunt zeggen: "ik heb het ook, dus bij hem moet het ook kunnen".
Ik zit zelf bijvoorbeeld met een heel oud stuk kabel tussen onze wijk en de centrale waardoor er bij mij maar 16 van de 24 MBit overblijft terwijl ze in een andere (nieuwbouw-)wijk wél over de volle snelheid kunnen beschikken. Komt bij dat zij nog eens verder van de centrale verwijderd zitten.

[ Voor 29% gewijzigd door MetalRush op 31-03-2006 17:12 . Reden: Aanvulling ]

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

Verwijderd

jah nee daar heb je wel gelijk in maar er wordt zo vaak gezegt dat je geen zin heeft om adsl te nemen als je 5km van de centrale woont en dat vindt ik gewoon niet kloppen, en natuurlijk ligt het wel aan de kwaliteit van de kabel

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:40

BHQ

Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 17:20:
jah nee daar heb je wel gelijk in maar er wordt zo vaak gezegt dat je geen zin heeft om adsl te nemen als je 5km van de centrale woont en dat vindt ik gewoon niet kloppen, en natuurlijk ligt het wel aan de kwaliteit van de kabel
ok maar het is logisch dat kabels brak kunnen zijn en op 5 km heb je sowieso al een grote kans het niet te halen maar ja

maw: punten, komma's, hoofdletters..

Anyway, analoog zou je ietsje meer snelheid kunnen geven in je upstream omdat die channels dan vrijkomen, maar of je de downtime + kosten het waard vind is je eigen keuze.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-02 17:24

RammY

Dát!

Hmjah.. downtime..

Opzeggen: gemiddeld 1 a 2 weken.(das inclusief sloop).
Omzetten: 5 werkdagen ( ? )
Aanleg: 2 weken (minimaal)

een maand ben je dus zo kwijt.....

Maar is het werkelijk zo dat de afstand in dit geval bepalend is?
Laat KPN eens een lijntest uitvoeren. Misschien dat er wel veel ruis op de lijn hangt.
Gewoon ff de storingsdienst bellen (0900 - 0euh) (ben hm ff kwijt)...

[ Voor 40% gewijzigd door RammY op 31-03-2006 21:08 ]

Deze advertentieplaats is te huur!

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-02 17:58
Als ik het nog goed weet heeft ISDN ook een grotere bandbreedte nodig net als ADSL dan is het niet onlogisch dat het trager wordt.

Denk dus dat een overstap naar PSTN reeel is.

Suc6 er mee, en wees blij dat je de keuze heb tussen ADSL en kabel heb ik (nog) niet alleen kabel.
Pagina: 1