Toon posts:

Nieuwe (Dual Core) processor voor muziek productie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk al een aantal jaren op mijn huidige systeem (Pentium 4, 2.4Ghz + 768MB PC2700 geheugen).
Maar de laatste tijd staat mijn processor op springen, en kan eigenlijk bij lange na niet aan, wat ik ermee wil.
In de programma's die ik gebruik maak ik veelal gebruik van zware plugins, en op dit moment kan ik nog niet de helft van deze plugins inladen die vereist zijn om te doen wat ik wil.

Met niet al teveel geld te willen uitgeven, viel mijn oog op de nieuwe Intel Pentium 805 Dual Core processor.
Zou deze, overgeklokt een verdubbeling van mijn huidige capaciteit kunnen zijn?
Of moet ik toch verder kijken naar eventueel een Intel Pentium 830 of AMD Athlon 3800/4200+ X2 processor kijken?

Ik vond nog wel een mooie review over de 805: http://burntware.com/dc/

Maar een paar persoonlijke tips kan ik wel gebruiken!

Alvast bedankt.

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Volgens mij zijn AMD processoren op het moment beter in de berekeningen die in muziekprogramma's worden gebruikt, maar helemaal zeker weet ik het niet. Ik raad je in ieder geval aan om geen moederbord te nemen met een VIA chipset.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

[rml][ Discussie] Dual core Intel CPU's: Pentium D, Core Duo, Xeon - Dual-core prestaties[/rml]

De Intel Pentium D805 moet wel onderdoen voor de rest van de processoren. Vandaar ook de prijs die aanzienlijk lager is dan andere dualcore processoren.
Mijn advies is : Een AMD Athlon 64 X2 3800+ :)

Overgeclocked zal de Intel Pentium D805 inderdaad een stuk beter gaan presteren. Er zit lekker wat rek in die processor. De vraag is echter wel, wil je gaan overclocken en hoe hoog kom je met het overclocken ?
Men kan van te voren niet zeggen of die chip 3,5GHz, 3,6GHz of zelfs 4GHz gaat halen.

Bedenk ook dat een AMD Athlon 64 X2 3800+ ook overgeclocked kan worden ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Thandor op 30-03-2006 13:27 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

El Cid schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 13:21:
Volgens mij zijn AMD processoren op het moment beter in de berekeningen die in muziekprogramma's worden gebruikt, maar helemaal zeker weet ik het niet. Ik raad je in ieder geval aan om geen moederbord te nemen met een VIA chipset.
Wat is er mis met een via chipset, ik heb alleen nog maar via chipsets gehad, K7V, A8v, A8v-Se nix mis mee. Vroeger waren er wel een problemen maar tegenwoordig werkt het gewoon.

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:00
Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 14:46:
[...]

Wat is er mis met een via chipset, ik heb alleen nog maar via chipsets gehad, K7V, A8v, A8v-Se nix mis mee. Vroeger waren er wel een problemen maar tegenwoordig werkt het gewoon.
we hebben het hier niet over chipsets, maar over processors.

Als ik jouw was zou ik gwn de x2 3800+ nemen... die is zowiezo krachtiger dan een Intel 805.

en wat voor soort 'zware' applicaties heb je het over? Wil je er ook mee gaan gamen? Videobewerken?

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• BOUBOU
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-02 10:30

BOUBOU

668:The Neighbour of the Beast

Wellicht vanweg problemen met AMD icm. de VIA chipsets?

server: DUAL 1800+mp 3x80gb raid 5 +2x40+1x10 2 x 300gb maxtor HD, Nvidia Gforce3 128MB DDR

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

grannymark schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 14:58:
[...]

We hebben het over processoren die chipsets nodig hebben. Het is leuk om een dualcore processor te kopen maar die past niet in het oude moederbord en het apparaat in de kast zetten is ook nogal overbodig :z

Verwijderd

Topicstarter
grannymark schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 14:58:
[...]

Als ik jouw was zou ik gwn de x2 3800+ nemen... die is zowiezo krachtiger dan een Intel 805.

en wat voor soort 'zware' applicaties heb je het over? Wil je er ook mee gaan gamen? Videobewerken?
Maar is het prijsverschil het verschil in prestatie wel waard?

Stel dat de Amd niet meer dan 10 of 15% beter presteert, dan heb ik er mijn twijfels bij of ik wel 160 Euro meer moet uitgeven.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 12:14

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 16:01:
[...]

Maar is het prijsverschil het verschil in prestatie wel waard?

Stel dat de Amd niet meer dan 10 of 15% beter presteert, dan heb ik er mijn twijfels bij of ik wel 160 Euro meer moet uitgeven.
In dit topic wordt er ook over deze processor gesproken:

De Pentium D 805, de nieuwe overklokkoning?

Over het algemeen gesproken is een Intel in audiocompressie en andere mediagerelateerde zaken iets sneller dan een AMD. Het grote prestatieverschil tussen AMD X2 3800+ en een Intel 805 waar iedereen hier over spreekt is in spellen. Daar zal het verschil idd wel richting 50% of meer gaan. Maar buiten spellen dus is dat verschil veel kleiner en kun je prima werken met die 805 en het bespaarde geld uitgeven aan meer hardeschijven bijv oid :+ .

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik zou eerst eens nagaan of dual-core wel echt is wat je wilt :)

Ga je voordeel hebben van dual core met de programma's die je gebruikt?
Als je die 805 als single core ziet, is het maar een 2,66Ghz met 533Mhz FSB, nauwlijks verbetering met wat je nu hebt...

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Djoekie schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 16:10:
[...]

In dit topic wordt er ook over deze processor gesproken:

De Pentium D 805, de nieuwe overklokkoning?

Over het algemeen gesproken is een Intel in audiocompressie en andere mediagerelateerde zaken iets sneller dan een AMD.
Over het algemeen wordt daar veel over gesproken maar of het daadwerkelijk waar is is een tweede :
Hier zie je AMD processoren winnen met Adobe Photoshop. Met Roxio VideoWave Movie Creator 1.5 kan Intel wat terrein terug winnen maar het verschil is niet denderend groot.
Een pagina verder zien we wederom encode programma's waarbij AMD het erg goed doet. Bij bepaalde applicaties (Windows Media Encoder 9.0) zie je dat de dualcore processoren aanzienlijk sneller zijn dan de single core modellen.
Het grote prestatieverschil tussen AMD X2 3800+ en een Intel 805 waar iedereen hier over spreekt is in spellen.
Zoals boven al duidelijk werd, niet alleen met games.
Daar zal het verschil idd wel richting 50% of meer gaan. Maar buiten spellen dus is dat verschil veel kleiner en kun je prima werken met die 805 en het bespaarde geld uitgeven aan meer hardeschijven bijv oid :+ .
De Intel Pentium D805 zal ongetwijfeld wel draaien maar is simpelweg een stuk trager. Het apparaat heeft een lage FSB, de dualcore techniek in de Intel Pentium D 'Smithfield' is niet bepaald geweldig te noemen (i.t.t. de K8 architectuur van AMD).
Bartjuh schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 16:11:
Ik zou eerst eens nagaan of dual-core wel echt is wat je wilt :)

Ga je voordeel hebben van dual core met de programma's die je gebruikt?
Als je die 805 als single core ziet, is het maar een 2,66Ghz met 533Mhz FSB, nauwlijks verbetering met wat je nu hebt...
Inderdaad, de processor zal met singlethreads nauwelijks sneller zijn (Het is een 'Smithfield/Prescott' met langere pipelines en is bij lager geclockte modellen trager dan een 'Northwood'. (Ervan uitgaande dat je nu een 'Northwood' hebt).

Je hebt misschien wel een hogere FSB (2,4GHz is met zowel 100MHz (QDR400) als 133MHz (QDR533) FSB beschikbaar). Naast de overige features zoals SSE3 en een extra core heb je het wel gehad. Ik zou zeggen, ga voor die AMD Athlon 64 X2 gezien dat veruit de beste dual-core processor is. De Intel Pentium D805 is alleen interessant als je écht op budget zit en zeker weten gaat overclocken (zonder overclocken is het apparaat IMHO niets waard, zeker voor jouw als upgrade niet) of wanneer je reeds een LGA775 moederbord hebt en gaat overclocken.

[ Voor 30% gewijzigd door Thandor op 30-03-2006 16:37 ]

Verwijderd

ehm maar als de TS zelf al de Pentium D 805 als proc aangeeft vraag ik me af of zijn budget ook reikt tot een X2 ? verder is denk de Pentium D wel goed geschikt voor het karwei, maar de vraag is idd of de programma's ook wat hebben aan die dualcore, als dan namelijk niet zo is kan je beter een snelle single core halen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan ook een tweede PC erbij kopen, dat zou dan een dergelijk systeem zijn als wat ik al heb.
2 Pc's zijn namelijk tegelijk te gebruiken met Fxteleport, www.Fxteleport.com

Zou dit misschien een betere oplossing zijn?

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 16:39:
ehm maar als de TS zelf al de Pentium D 805 als proc aangeeft vraag ik me af of zijn budget ook reikt tot een X2 ? verder is denk de Pentium D wel goed geschikt voor het karwei, maar de vraag is idd of de programma's ook wat hebben aan die dualcore, als dan namelijk niet zo is kan je beter een snelle single core halen.
Dat klopt. Echter zou het jammer zijn als Djonas een euro of €130,- uitgeeft aan een processor die erg matig presteert. Zeker t.o.v. z'n huidige combo.

De AMD Athlon 64 X2 is inderdaad niet de laagst geprijsde processor op de markt. Maar, de processor presteert daarintegen ook erg goed. Bijkomend feit is dat je die X2 óók kunt overclocken en uiteindelijk nóg sneller bent ;)

Ik heb die D805 zelf ook overwogen, helaas heeft het apparaat een gelockte multiplier. Ik zal sowieso al over de 3,6GHz moeten overclocken om qua singleperformance aan de performance van mijn AMD Athlon XP te komen.

[ Voor 27% gewijzigd door Thandor op 30-03-2006 16:43 ]

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 14:46:
[...]

Het gaat hier specifiek om het produceren van muziek. En chipsets van VIA hebben in het verleden nogal eens problemen gegeven met studiotoepassingen. Met name wat betreft latencies.

[ Voor 3% gewijzigd door El Cid op 30-03-2006 17:10 ]

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:00
Thandor schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 15:24:
[...]
We hebben het over processoren die chipsets nodig hebben. Het is leuk om een dualcore processor te kopen maar die past niet in het oude moederbord en het apparaat in de kast zetten is ook nogal overbodig :z
ja en we zijn eerst deze gebruiker aan het adviseren over welke processor hij wil :z , dus het adviseren van chipsets is hier irrelevant.

En ja, het prijsverschil is het waard. Ik had kort geleden voor iemand nog een x2 3800+ met nog wat zooi in elkaar gezet. Ik moet zeggen dat ie erg nette resultaten neerzet (ook met games). In het begin is het wel even de goede patches en updates zoeken, maar daarna loopt alles als een zonnetje

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Pagina: 1