Wij zijn hier bezig een test server op te zetten.
Op deze server staat Debian 3.1(fresh install , alleen met dhcpd en webmin geinstalleerd).
Ik wil via webmin een dhcp server configureren.
Deze dhcp server moet alleen op interface "eth0" zijn leases verspreieden over het netwerk.
Het adres van die interface is 192.168.1.1
Op de andere interface "eth1" komt het internet op binnen.
Het adres van die kaart is 10.10.20.56
Die kaart zit op het hoofd netwerk aangesloten , en mag dus geen dhcp adressen gaan verspreiden.
Anders krijgen we probleempjes met de server hier etc etc....
Nu heb ik in webmin hetvolgende ingesteld in de DHCP.conf
Ook heb ik in webmin ingesteld bij de dhcpd module dat de leases over eth0 moeten gaan.
Als ik dan de dhcp server wil starten krijg ik de volgende error:
Als ik dan in de syslog kijk staat daarin hetvolgende over de dhcp server vermeldt:
Terwijl hij geen subnet voor 10.10.20.56 hoeft te hebben omdat hij over 192.168.1.1 zijn leases moet verspreiden.
Nu kan ik er helaas geen wijs meer uit , mede omdat ik ook pas een beginnende linux gebruiker ben.
Ik wil NIET werken met de grafische interface , omdat wij die voor deze server(voip server , vpn server) nodig zullen gaan hebben
Hopelijk kunnen jullie mij weer een beetje opweg helpen
Op deze server staat Debian 3.1(fresh install , alleen met dhcpd en webmin geinstalleerd).
Ik wil via webmin een dhcp server configureren.
Deze dhcp server moet alleen op interface "eth0" zijn leases verspreieden over het netwerk.
Het adres van die interface is 192.168.1.1
Op de andere interface "eth1" komt het internet op binnen.
Het adres van die kaart is 10.10.20.56
Die kaart zit op het hoofd netwerk aangesloten , en mag dus geen dhcp adressen gaan verspreiden.
Anders krijgen we probleempjes met de server hier etc etc....
Nu heb ik in webmin hetvolgende ingesteld in de DHCP.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| option domain-name "test.jolobv.com";
option domain-name-servers debian.jolobv.com;
option subnet-mask 255.255.255.224;
default-lease-time 600;
max-lease-time 7200;
subnet 192.168.1.0 netmask 255.255.255.0 {
range 192.168.1.10 192.168.1.15;
} |
Ook heb ik in webmin ingesteld bij de dhcpd module dat de leases over eth0 moeten gaan.
Als ik dan de dhcp server wil starten krijg ik de volgende error:
code:
1
| Starting DHCP server: dhcpd failed to start - check syslog for diagnostics. |
Als ik dan in de syslog kijk staat daarin hetvolgende over de dhcp server vermeldt:
code:
1
2
3
4
| Feb 26 09:50:46 localhost dhcpd: No subnet declaration for eth1 (10.10.20.56). Feb 26 09:50:46 localhost dhcpd: Please write a subnet declaration in your dhcpd.conf file for the Feb 26 09:50:46 localhost dhcpd: network segment to which interface eth1 is attached. Feb 26 09:50:46 localhost dhcpd: exiting. |
Terwijl hij geen subnet voor 10.10.20.56 hoeft te hebben omdat hij over 192.168.1.1 zijn leases moet verspreiden.
Nu kan ik er helaas geen wijs meer uit , mede omdat ik ook pas een beginnende linux gebruiker ben.
Ik wil NIET werken met de grafische interface , omdat wij die voor deze server(voip server , vpn server) nodig zullen gaan hebben
Hopelijk kunnen jullie mij weer een beetje opweg helpen
www.degroot-it.nl