Toon posts:

De upgrade part 2

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, ik heb de laatste tijd mijn efforts gefocussed op het maken van de stilste computer mogelijk... dat is nu helemaal gelukt en ik hoor helemaal NIETS.
Leuk kastje erbij gekocht en ben helemaal happy nu.
Nu is het tijd voor iets nieuws, ik wil dus een andere HD en een Mobo maar ik ben niet meer helemaal up to date wat de nieuwste technologie betreft.

Ik heb nu een athlon XP 2800 wat voor mij voldoet, een 9600 pro videokaart en wil nu graag een nieuw moederbord en een hardeschijf.
Het lijkt me een goed plan om in ieder geval een SATA HD te nemen, ik hoorde van een vriend van mij dat als je voor goede prijs/geluidsniveau/kwaliteit/snelheid gaat je het beste een samsung spinpoint met NCQ kunt nemen.
Welk moederbord & HD raden jullie mij aan voor een schappelijk prijsje?

Dank :)

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:47
Welkom @ GoT.

Misschien zou je eerst zelf een kunnen gaan zoeken.

Zet eens op een rijtje wat je ermee wilt kunnen doen en wat je budget is.
Bedenk ook dat je jouw CPU, geheugen en VGA-kaart niet zomaar over kunt prikken op ieder nieuw mobo.

[ Voor 32% gewijzigd door My-life op 30-03-2006 12:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel :) ik heb al een beetje online gezocht, het liefst moet het onder de 200 euro blijven.
Nu wil ik graag de mening van de rest hier, misschien dat zij ook wat meer over SATA en NCQ weten... wat is nu beter sata1/sata2/ide en waarom?
Ik weet dat je niet zomaar op elk moederbord een processor kunt prikken :)
Ben geen leek maar wel een beetje 'down to date' als 't op de nieuwste technology aankomt :)

Verwijderd

Als je cpu en vid nu nog voldoen waarom zou je dan een nieuw moederbord nemen?
Tegen de tijd dat je cpu en videokaart wel aan vervanging toe zijn is dr weer een nieuw moederbord (AM2 / AM3).

een IDE, SATA en SATA2 HDD zijn ongeveer evensnel.
Het voordeel van SATA is de dunnere kabel (betere airflow), en SATA2 voegt de mogelijkheid van NCQ toe).
NCQ = opdrachten bufferen en vervolgens in een zo logisch mogelijke volgorde verwerken, zodat de arm van de hdd niet als een gek heen en weer zit te zwiepen. In praktijk maakt NCQ nix uit voor de prestatie.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2006 12:30 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verschil tussen NCQ/Sata/Sata2 is toch niet zo denderend groot? :?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Topicstarter
Omdat mijn huidige mobo geen Sata aansluiting heeft

Verwijderd

Topicstarter
Ja weet ik maar waarom zou ik dan Sata/sata2/ide nemen...? dat wil ik graag weten..
Bovendien is mijn huidige mobo een nogal cheap asrock gevalletje

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2006 12:29 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Serial ATA FAQ
Lees dit even door.

Bythe way, gebruik de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knop als je de laatste bent die in het topic heeft gereageerd en wat aanpassingen wil doen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Topicstarter
" een IDE, SATA en SATA2 HDD zijn ongeveer evensnel.
Het voordeel van SATA is de dunnere kabel (betere airflow), en SATA2 voegt de mogelijkheid van NCQ toe).
NCQ = opdrachten bufferen en vervolgens in een zo logisch mogelijke volgorde verwerken, zodat de arm van de hdd niet als een gek heen en weer zit te zwiepen. In praktijk maakt NCQ nix uit voor de prestatie"

Hmm okay, ik had eigenlijk verwacht dat sata ook een snelheidswinst met zich mee zou brengen.... maar als het alleen een 'dunner kabeltje' is en een NCQ functie dat vrij weinig uitmaakt waarom zou ik dan niet gewoon een IDE schijf nemen?

(Ok thnx gunner)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2006 12:39 ]

Verwijderd

SATA heeft een hogere doorvoer snelheid (1,5 GB dacht ik). Dus als je een Raid hebt met een paar schijven dan kan het zijn dat je tegen de limiet van ide aan loopt.
Dit is niet van toepassing op jouw vraag neem ik aan.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 19:37

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 12:28:
Omdat mijn huidige mobo geen Sata aansluiting heeft
voor rond de 20€ heb een sata controllertje, goedkoper dan een heel nieuw moederbord :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Topicstarter
Tsja ik wil eigenlijk zowieso een ander moederbord omdat deze chipset nogal gierig is denk ik, hij kostte toender tijd 35 euro en dit is nu niet echt een spetterprijs.E
Een wat hogere kwaliteit moederbord zou geen kwaad kunnen tenzij jullie daar anders over denken.
Ik heb de SATA faq even gelezen en denk dat SATA wel een voordeel heeft tegenover IDE, het kost ongeveer hetzelfde dus waarom niet zou ik zeggen.
Dat word wel ff 250 gigabyte aan troep overzetten als ik hem koop :)

ALS ik dan ga voor een nieuwe mobo & hd, welke zou JIJ dan nemen in mijn situatie?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 13:02:
Tsja ik wil eigenlijk zowieso een ander moederbord omdat deze chipset nogal gierig is denk ik, hij kostte toender tijd 35 euro en dit is nu niet echt een spetterprijs.E
Een wat hogere kwaliteit moederbord zou geen kwaad kunnen tenzij jullie daar anders over denken.
Ik heb de SATA faq even gelezen en denk dat SATA wel een voordeel heeft tegenover IDE, het kost ongeveer hetzelfde dus waarom niet zou ik zeggen.
Dat word wel ff 250 gigabyte aan troep overzetten als ik hem koop :)

ALS ik dan ga voor een nieuwe mobo & hd, welke zou JIJ dan nemen in mijn situatie?
Wat maakt het jou uit dat je een cheap mobo hebt? werkt het goed? Houden!

En wat denk je op een ander moederbord vooruit te gaan? beter spaar je door en ga je eind 2006 over op een nieuwe processor/geheugen/videokaart...

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:47
Als je nu een nieuwe mobo wilt, maar met dezelfde socket en AGP, zul je niet echt 'super mobo' vinden ben ik bang.

Die hebben namelijk allemaal nieuwe chipset voor nieuwere processoren met andere sockets en PCI-e videokaarten.

Ik zou zeggen, hou gewoon nog even je huidige hardware en wacht met nieuwe spullen kopen totdat je genoeg geld hebt om ook je CPU, VGA en geheugen te vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, als ik een SATA HD wil dus even een satakaartje kopen....
Beter even wachten en over een tijdje een mobo met pci-e kopen en gelijk een terrorprocessor... dank jullie wel

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

PMG FAQ » Welke moederbord moet ik nemen?
OM FAQ / Beleid » Welke harddisk moet ik nemen?

Lijkt me toch duidelijk zat? :) Gebrek aan inzet + FAQ-gevalletje, dicht dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.