Traag schrijven 3Ware Escalade 8006 LP

Pagina: 1
Acties:

• Thrym71
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Goedemorgen iedereen,

Ik heb het volgende probleem:
Ik heb 2 dagen geleden een 3ware Escalade 8006 LP raid controller aangeschaft die ik in combinatie met 2 SATA WD 120JB in een stripe heb draaien. Hiervoor gebruikte ik de SIL3112 onboard controller van mijn Asus A7n8x-E deluxe MB. Nu blijkt dat het schrijven een heel stuk trager is. Ik heb een mapje met wat willekeurige bestanden gekopieerd van de ene partitie naar de andere om te testen. Als ik hetzelfde mapje vanuit mijn server over het netwerk naar mijn pc kopieer dan is dit zelfs sneller. Nog iets vreemd wat er gebeurt is dat als ik mijn pc doe booten en hij komt bij het bootscherm van XP dan freezed alles voor 10 seconden (lampje van hd brand), na deze 10 seconden start XP vrij snel op. Dit probleem had ik voorheen ook niet. Hier zou ik nog mee kunnen leven maar dat langzame schrijven is erg irritant. De blocksize is 64, dit is het laagste wat ik kan instellen. Op de SIL had ik een block size van 32 ingesteld. Het lijkt mij sterk dat het hieraan ligt. Met een blocksize van 64 op de SIL is deze ook veel sneller. De kaart is 64 bits, mijn pci sloten 32 bits, kan het zijn dat dit gewoon een dikke bottleneck is? Dat de kaart dan zelfs trager word dan een onboard raid chip in een volledig 32 bits systeem lijkt mij wel erg frappant. Ik heb voor een andere raid oplossing gekozen omdat de onboard chip mijn schijven soms gewoon niet zag bij een koude boot of dat mijn systeem ging hangen (ook bij een koude boot als ik net opgestart had). Ik heb er nu in ieder geval geen last meer van. Write cache staat gewoon aan, als ik het uitzet gaat het schrijven nóg trager. Ik heb deze vraag ook al weggelegd op de site van 3ware maar daar heb ik nog geen antwoord op gekregen. Wat me wel was opgevallen was toen ik de kaart net had geinstalleerd dat ie een keer bleef hangen op het verifying DMI pool data. Na nog een keer booten was het weer weg en hier geen last meer van gehad. Ik heb ook wel benchmarks gedraaid met Atto en hier was het schrijven ook verdomd traag. Ik heb ook een registry tweak geprobeerd die op de site van 3ware staat met als effect dat het schrijven in Atto enorm verbeterde maar in real world hielp het geen donder. Is er iemand die nog tips heeft of weet waar het aan ligt? Op google is er zeer weinig te vinden over deze kaart en op de site van 3ware wordt voornamelijk gepraat over de duurdere kaarten van 3ware. Hier op tweakers heb ik wel een en ander kunnen vinden maar niets dat écht aansluit bij mijn probleem. Ik weet het dus eventjes niet meer, please help.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02 00:34

John2B

I Love RAID5..!!

Issue:

Computer stops at verifying dmi pool data...

Cause:

This issue can be caused by any of the below reasons.

Corrupt boot files on the computer. (lijkt me niet)
Settings for hard disk drive are not correct. (Mogelijk, SATAII disks op SATAI))
Floppy diskette or CD in computer causing issue. (lijkt me niet)
Boot devices not set properly. (lijkt me niet)
BIOS corrupt or misc. setting not set properly. (lijkt me niet, of misc..)
Connections loose or disconnected. (lijkt me niet waarschijnlijk)
Bad Hard disk drive or other bad hardware. (heel goed mogelijk)

Zijn dit SATAII disken, zo ja, jumpers zetten naar SATAI

Jumper pins :::: moet worden :|:: oftewel pin 5+6
Deze settings gelden voor WD, Maxtor en Hitachi

Disken een los halen en controleren met tool van WD op defecten of errors.

1 defecte of slecht presterende disk en de hele array performd minder.

[ Voor 11% gewijzigd door John2B op 30-03-2006 14:56 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Thrym71
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
John2B schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 14:51:
Issue:

Computer stops at verifying dmi pool data...

Cause:

This issue can be caused by any of the below reasons.

Corrupt boot files on the computer. (lijkt me niet)
Settings for hard disk drive are not correct. (Mogelijk, SATAII disks op SATAI))
Floppy diskette or CD in computer causing issue. (lijkt me niet)
Boot devices not set properly. (lijkt me niet)
BIOS corrupt or misc. setting not set properly. (lijkt me niet, of misc..)
Connections loose or disconnected. (lijkt me niet waarschijnlijk)
Bad Hard disk drive or other bad hardware. (heel goed mogelijk)

Zijn dit SATAII disken, zo ja, jumpers zetten naar SATAI

Jumper pins :::: moet worden :|:: oftewel pin 5+6
Deze settings gelden voor WD, Maxtor en Hitachi

Disken een los halen en controleren met tool van WD op defecten of errors.

1 defecte of slecht presterende disk en de hele array performd minder.
Het zijn SATA 1 schijven die ik al getest hebt met het tooltje van WD. Alles was piekfijn in orde. Ik heb ondertussen nog wat gelezen over issue's met dit moederbord en APIC. Dat ga ik vanavond eens testen. ACPI ga ik ook eens uitzetten om te testen. Het bios ga ik ook opnieuw flashen. En natuurlijk even zo kaal mogelijk testen, cd spelers even eraf gooien enz. Ik ben benieuwd...