Toon posts:

Gentoo herkent PS/2 muis niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Gentoo met kernel 2.6.15-gentoo-r1. Alle hardware wordt herkend, behalve de muis. dmesg | grep PS/2 geeft de volgende output:

code:
1
mice: PS/2 mouse device common for all mice

Wanneer ik start vanaf de Live CD, wordt de muis gewoon netjes herkend. Ik heb PS/2 support in de kernel gebakken, geen resultaat. Het bakken als module hielp ook niet. Bij het starten van X zie ik wel de cursor in het midden van het scherm staan, alleen die beweegt dus niet.

Ik heb geen flauw idee waar ik het moet zoeken. Kan iemand mij helpen? Als jullie nog meer informatie nodig hebben, dan zeggen jullie het maar.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:35

BoAC

Memento mori

In je xorg.conf moet je kijken in de input devices of de correcte device wel wordt gebruikt :)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:27

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

waar werkt je muis niet? in X of in je console?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• BoAC

BoAC

Memento mori

deepbass909 schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 11:38:
waar werkt je muis niet? in X of in je console?
TS:
..
Bij het starten van X zie ik wel de cursor in het midden van het scherm staan, alleen die beweegt dus niet.
..
;)

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 18:47
Probeer eens in een console cat /dev/input/mice te doen, en dan je muis te bewegen: als er een heleboel rotzooi op je scherm verschijnt dan wordt die wel goed herkend.
Andere mogelijke devices zijn /dev/psaux, /dev/input/mouse0, /dev/input/event1 en nog een paar die ik vergeten ben.

Als je het juiste device gevonden hebt, open dan /etc/X11/xorg.conf in je favo text-editor en pas de mouse section aan naar:

code:
1
2
3
4
5
6
Section "InputDevice"
        Identifier      "Mouse0"
        Driver          "mouse"
        Option          "Device"                "/dev/input/mice" # hier de jusite device invullen
        Option          "Protocol"              "ImPS/2" # dit protocol werkt prima voor alle ps/2 muizen, en zelfs now voor USB
EndSection

evt. andere options kunnen er nog bij.

Als je dat gesaved hebt en je startX opnieuw dan zou je muis het gewoon moeten doen.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Verwijderd

Topicstarter
BoAC schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 11:37:
In je xorg.conf moet je kijken in de input devices of de correcte device wel wordt gebruikt :)
Lijkt me niet, want de hele muis wordt niet gevonden. Als ik bovendien 'Xorg -configure' uitvoer, krijg ik ook de melding dat de muis niet kan worden gevonden.

Verwijderd

Als het in de livecd wel werkte waarom vergelijk je dan niet de config van die kernel met je eigen kernel?
De config staat dacht ik in /usr/src/linux/.config
Met het diff commando kun je verschillen zoeken tussen 2 bestanden

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2006 12:20 ]

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-02 13:39

polthemol

Moderator General Chat
of in je xorg-config muisprotocol op auto zetten ? Kun je de rest eruit laten. Werkte perfect voor mij op mijn laptop en kon daardoor lekker simpel en clitoris en usb-muis gebruiken.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Verwijderd

Topicstarter
BlackSash schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 12:11:
Probeer eens in een console cat /dev/input/mice te doen, en dan je muis te bewegen: als er een heleboel rotzooi op je scherm verschijnt dan wordt die wel goed herkend.
Had ik al eens geprobeerd, maar werkt niet. Het probleem zit 'm in het vinden van de muis, niet in de configuratie van Xorg, daar heb ik ook al verschillende devices geprobeerd. dmesg | grep PS/2 geeft na het booten vanaf de live CD ook een regel met input blabla, als teken dat de muis gevonden is. Dat gebeurd niet bij het booten van de kernel image zoals ik die gebakken heb. Overigens heb ik ook al eens een nieuwe kernel gebakken waarvan ik alle standaard opties aan had laten staan en alleen de CPU had veranderd. Maar weer geen muis. Het lijkt me dat alleen PS/2 support aanzetten voldoende is voor het detecteren van de muis?

Ik weet het echt niet meer. Wie kan me verder helpen?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:26
Ik heb een soort gelijk probleem gehad.
In eerste instantie werkte mijn PS/2 muis (Logitech MX5xx serie) WEL in Windows en met de Live CD, maar niet via mijn zelf gebakken kernel. Op low-level werd de muis niet gezien. Dus ook niet door de driver. Ik had van alles geprobeerd en dacht dat ik bijna gek werd...

Uiteindelijk bleek/blijkt dat het moederbord (MSI Neo2 Platinum) OF gaar is OF nogal picky is met PS/2 apparatuur.
Onder Windows heb ik later OOK uitvaller gehad met mijn muis en met (andere) toetsenborden.

Als alternatief, gebruik ik mijn muis nu op USB.

[ Voor 6% gewijzigd door GarBaGe op 30-03-2006 17:25 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 12:18:
Als het in de livecd wel werkte waarom vergelijk je dan niet de config van die kernel met je eigen kernel?
De config staat dacht ik in /usr/src/linux/.config
Met het diff commando kun je verschillen zoeken tussen 2 bestanden
Heb je dit al geprobeerd?

Je zou dus moeten booten van die livecd en dan de partitie waar /user/src/linux/.config staat moeten mounten (waarschijnlijk is dat gewoon "/"). Vervolgens kun je met het diff commando de verschillen opzoeken tussen beide kernels. Je zou zelfs die config van de livecd gewoon kunnen gebruiken (gewoon overschrijven en dan make old config).

@BoAC: oja bij livecd's staat die .config niet in usr/src/linux. Tja, zo vaak installeer ik gentoo nou ook weer niet :+

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2006 20:56 ]

• BoAC

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 17:19:
[...]

Ik weet het echt niet meer. Wie kan me verder helpen?
Kun je de .config van je kernel ergen online zetten?
Dan kunnen we zien of je iets mist.
Trouwens de config van de livecd kun je misschien halen uit /proc/config.gz :P

• deepbass909

deepbass909

Welk moederbord heb je?
Net als GarBaGe heb ik het probleem ook weleens gehad. Maar dan met een MSI K7T turbo 2 moederbord. Volgens mij moet er nog wel een topic over rondzwerven. Ik heb het nooit opgelost gekregen (volgens mij werkt het nog steeds niet, maar ik gebruik tegenwoordig een USB muis op die pc).
Ik werd er helemaal gek van.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hmm, heb gisteravond Gentoo 2006.0 met 2.6.15-r1 kernel geinstalleerd op een oud bak dat ik bij m'n moeder had staan (typ ik nu mee om precies te zijn), ik had ook muisproblemen, geen /dev/mice of iets wat erop leek. Maar wel /dev/psaux. Ondanks dat ik een USB trackball gebruik werkt dat prima in Xorg.conf - dus probeer dat eens :z

Verder zegt het feit dat Xorg -configure het niet doet weinig, die kan ook niet meer doen dan zoeken naar /dev/mice :o

Oslik blyat! Oslik!

• deepbass909

deepbass909

Het probleem zal heel waarschijnlijk ook niet Xorg zijn (tenzij je Xorg-modular hebt, en je bent vergeten een muisdriver te installeren...)

Pagina: 1