Hoe Eclipse verplichten de juiste JDK te gebruiken?

Pagina: 1
Acties:
  • 279 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-02 16:54
Hallo,

Ik heb een Windows XP machine met hierop meerdere versies van JDK's geinstalleerd.

Zo heb ik een Oracle die afhankelijk is van een JDK 1.3.x
Deze staat in de path environment variable

nu moet eclipse de JDK gebruiken die bij BEA WebLogic zit, nl versie 1.4.08

Ik vond hiervoor de mooie parameter -vm voor in eclipse.ini te zetten

Mijn ini ziet er zo uit:

-vmargs -Xms256m -Xmx1024m
-vm D:/bea81sp5/jdk142_08/bin/java.exe
-name eFlex Portfolio Eclipse

Maar als ik Eclipse probeer te starten geeft ie een error dat eclipse niet kan starten met java 1.3.x (hij probeert dus de jdk uit de path environment variabele te gebruiken)

Ik heb reeds geprobeert alle parameters op een apparte lijn te zetten en de volgorde van de parameters te wijzigen, maar ik dit helpt niet

kan iemand me zeggen hoe ik eclipse kan forceren de correct JDK te gebruiken zonder dat ik hiervoor mijn path environment variable moet aanpassen?

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Staan je slashes niet de verkeerde kant op?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Mastakilla
BtM909 schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 11:34:
Staan je slashes niet de verkeerde kant op?
die stonden idd eerst op \
maar toen las ik ergens op 1 of andere site een voorbeeld met /

vandaar dat ik die ook maar even geprobeert heb
maar dat leek dus ook al niet te helpen...

• Mastakilla
-vm D:\bea81sp5\jdk142_08\bin\javaw.exe
-vmargs
-Xms256m
-Xmx1024m

als ik de parameters zoals hierboven in de eclipse.ini zet, dan krijg ik volgende foutmelding:

"Could not initialize the Java virtual machine.Program will exit!"

als ik dan op "ok" klik krijg ik volgende scherm:

JVM terminated. Exit code=1
C:\jdk131_18\bin\javaw.exe
-Xms256m
-Xmx1024m
-jar C:\Program File\eclipse\startup.jar
-os win32
-ws win32
-arch x86
-launcher C \Program Files\eclips\eclipse.exe
-name Eclipse
-showsplash 600
-exitdata e34_6c
-vm D:\bea81 sp5\jdk142_ 08\bin\javaw exe
-vm C:\jdk1.3.1_18\bin\javaw exe
-vmargs
-Xms256 m
-Xmx1024 m
-jar C:\Program File\eclipsestartup.jar

Zou het misschien kunnen dat ie java al gebruikt voor ie de ini begint in te lezen? en daarom dus sowieso de oude neemt?
Als ik ook alle verwijzingen naar JDK's verwijder in de path environment variable (dus ook system32 bv waar er nog een andere instaat) dan krijg ik volgende error:

A Java Runtime Environment (JRE) or Java Development Kit JDK )
must be available in order to run Eclipse.No Java virtual machine
was found after searching the following locations:
C:\Program File\eclipse\jre\bin\javaw.exe
'javaw.exe' in your current PATH

het lijkt er maw op dat die -vm parameter voor niets gebruikt wordt en 100% nooit werkt? waar zou ie anders voor kunnen dienen?

• Mastakilla
als tijdelijke oplossing heb ik intussen dit gevonden:

Eclipse opstarten via deze bat file:

path=d:\bea81sp5\jdk142_08\bin;%path%
eclipse.exe

maar elegant is natuurlijk anders...

een betere oplossing, zoals een werkende ini die dit doet, is dan ook nog steeds meer dan welkom

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ik zou je overigens willen vragen om wat vaker de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knop te gebruiken. Nu komen je posts over als (niet gewenste) topickicks :)

Als je de laatste workaround niet als echte oplossing ziet, zou je eventueel dit probleem ook voor kunnen leggen aan de makers van Eclipse. Ze leveren toch ook support op hun software?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Mastakilla
de wonderen zijn de wereld nog niet uit blijkbaar...

Na oneindig veel te proberen heb ik gevonden hoe het WEL werkt via de ini...

Als je eclipse vanuit de command line opstart kan je dit zo doen:
C:\Program Files\eclipse>eclipse -vm d:\bea81sp5\jdk142_08\bin\javaw.exe
dit werkt waardoor ik terug iets van hoop kreeg dat de -vm parameter toch nog voor iets nuttig zou kunnen dienen ;)

na lang prullen ontdekte ik dat devolgende ini dus WEL werkt:

-vmargs -Xms256m -Xmx1024m
-vm
d:\bea81sp5\jdk142_08\bin\javaw.exe

blijkbaar MOET dat path naar de JDK op de volgende regel staan (hoe bizar kunnen ze een ini maken??)

na dit ontdekt te hebben vraag ik me wel enorm hard af of die andere settings die ik in de ini heb staan wel iets uithalen? Voor hetzelfde geld hebben ze daar nl ook zo 1 of andere bizarre beperking ingebouwd dat je 3 tabs en 2 enters en nog zo'n paar speciale tekens ergens moet tussen proppen voor de parameter ook effectief werkt....

Mijn nieuwe vraag is dan ook:

hoe controleer ik in eclipse of de "-vmargs -Xms256m -Xmx1024m" en de "-name eFlex Portfolio Eclipse" parameter ook effectief werken?

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Menu: Help -> About -> Configuration Details
Daar staan alle (actuele) instellingen. Bij bv java.home hoort dan de juiste directory te staan.

Trouwens, je schrijft dat je een bepaalde JDK nodig hebt om je programma te compileren. Kun je dat niet afdwingen door bij je Project Settings het Compiler Compliance Level te veranderen naar 1.3?

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• Mastakilla
ik heb gemerkt dat bij configuration details ook foutieve settings van de ini komen te staan

het maakt niet uit wat je in je ini zet, hij zet het sowieso ook in configuration details

je kan maw niet nagaan of de settings werken door in configuration details te kijken... :(

heeft iemand nog een ander idee?

de compiler compliance verlagen is trouwens geen optie, aangezien we de developers juist willen verplichten de correcte specifieke JDK te gebruiken... ook kan je dat volgens mij pas instellen per workspace nadat eclipse is opgestart, dus ik begrijp niet goed wat voor nut dit zou hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door Mastakilla op 30-03-2006 14:19 ]

• KurtDB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-02 20:28
Plaats de locatie van de bea jdk in je path envirronment variable helemaal vooraan. Dan gaat hij die eerst tegenkomen en met die jdk booten.

Waarom wil je trouwens specifiek booten met de jdk van bea? Installeer gewoon 'n java 1.4.2_*. De versienummers na de underscore duiden immers enkel op bugfixes. :)

Je wilt de developers trouwens dwingen om 'n specifieke jdk te gebruiken? Stel die eis dan op in de analyse, hé. Ze zijn namelijk verplicht om die te volgen.

• Mastakilla
eclipse moet die bepaalde specifieke versie van jdk gebruiken omdat ie daarmee getest en goedgekeurt is, en niet met een andere

maar dat betekent niet dat we voor alle andere programmas die een jdk gebruiken ditzelfde moeten op leggen he...

daarom is het sowieso al niet mogelijk om hem in path environment variabele te zetten
omdat dan bv die oracle al met een andere versie zou werken dan waar ie mee getest is

en die jdk die bij bea zit is toevallig de juiste die sowieso geinstalleerd is, het zou nogal dom zijn ze dan nog eens dezelfde versie een 2e keer te laten installeren eh ;)

maar dit doet eigelijk allemaal al niet meer ter zake, aangezien ik hier de oplossing al voor gevonden heb...

wat ik nu nog wil weten is hoe ik die overige 2 parameters kan controleren of ze ook effectief werken?

[ Voor 43% gewijzigd door Mastakilla op 30-03-2006 15:05 ]

• KurtDB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-02 20:28
Oracle gaat sowieso de versie 1.3 gebruiken die hij heeft. Wij hebben een soortgelijke setup hier en dat werkt perfect, hoor.

In zoverre ik kan zien hebt ge 't probleem niet opgelost, maar er enkel 'n tijdelijke oplossing voor gevonden, maar bon.

• Mastakilla
KurtDB schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 16:50:
Oracle gaat sowieso de versie 1.3 gebruiken die hij heeft. Wij hebben een soortgelijke setup hier en dat werkt perfect, hoor.

In zoverre ik kan zien hebt ge 't probleem niet opgelost, maar er enkel 'n tijdelijke oplossing voor gevonden, maar bon.
hoezo tijdelijk?

nu gebruikt eclipse sowieso de correcte jdk onafhankelijk van weet ik veel welke jdk hoe dan ook geinstalleerd/geuninstalled wordt... environment variables maken nu zelfs helemaal niets meer uit

en dat was juist de bedoeling ook... want anders krijg je zo van die mensen die itunes installeren en daardoor heel hun ide unsupported maken omdat die een jre mee installeerd en de environment variabelen aanpast...

[ Voor 23% gewijzigd door Mastakilla op 30-03-2006 18:03 ]

• siknu
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-02 21:58
Mastakilla schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 12:15:
-vm D:\bea81sp5\jdk142_08\bin\javaw.exe
-vmargs
-Xms256m
-Xmx1024m

als ik de parameters zoals hierboven in de eclipse.ini zet, dan krijg ik volgende foutmelding:

"Could not initialize the Java virtual machine.Program will exit!"

als ik dan op "ok" klik krijg ik volgende scherm:

JVM terminated. Exit code=1
C:\jdk131_18\bin\javaw.exe
-Xms256m
-Xmx1024m
-jar C:\Program File\eclipse\startup.jar
-os win32
-ws win32
-arch x86
-launcher C \Program Files\eclips\eclipse.exe
-name Eclipse
-showsplash 600
-exitdata e34_6c
-vmargs
-Xms256 m
-Xmx1024 m
-jar C:\Program File\eclipsestartup.jar

Zou het misschien kunnen dat ie java al gebruikt voor ie de ini begint in te lezen? en daarom dus sowieso de oude neemt?
Als ik ook alle verwijzingen naar JDK's verwijder in de path environment variable (dus ook system32 bv waar er nog een andere instaat) dan krijg ik volgende error:

A Java Runtime Environment (JRE) or Java Development Kit JDK )
must be available in order to run Eclipse.No Java virtual machine
was found after searching the following locations:
C:\Program File\eclipse\jre\bin\javaw.exe
'javaw.exe' in your current PATH

het lijkt er maw op dat die -vm parameter voor niets gebruikt wordt en 100% nooit werkt? waar zou ie anders voor kunnen dienen?
Ik zie de -vm parameter er twee keer in verschijnen:

Hij zal dus de laatste parameter met -vm C:\jdk1.3.1_18\bin\javaw exe aan het gebruiken zijn. Aangezien je die parameter niet zelf hebt toegevoegd zal de applicatie dat zelf op een of andere manier triggeren oid. Tenminste een aanknopingspunt lijkt mij.

• Mastakilla
siknu schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 18:05:
[...]

Ik zie de -vm parameter er twee keer in verschijnen:

Hij zal dus de laatste parameter met -vm C:\jdk1.3.1_18\bin\javaw exe aan het gebruiken zijn. Aangezien je die parameter niet zelf hebt toegevoegd zal de applicatie dat zelf op een of andere manier triggeren oid. Tenminste een aanknopingspunt lijkt mij.
nogmaals......

het "verkeerde jdk" probleem is 100% opgelost!

gewoon die parameter in 2 regels opsplitsen en dan werkt het wel...

nogmaals...

de vraag is nu:
hoe kan ik controleren of de overige 2 parameters in mijn ini effectief toegepast zijn? (de -name en -vmargs parameters)

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:18

bloody

0.000 KB!!

Mastakilla schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 18:16:
[...]
de vraag is nu:
hoe kan ik controleren of de overige 2 parameters in mijn ini effectief toegepast zijn? (de -name en -vmargs parameters)
Help / About Eclipse SDK / Configuration details

nope

• Mastakilla
Mastakilla schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 14:17:
ik heb gemerkt dat bij configuration details ook foutieve settings van de ini komen te staan

het maakt niet uit wat je in je ini zet, hij zet het sowieso ook in configuration details

je kan maw niet nagaan of de settings werken door in configuration details te kijken... :(

heeft iemand nog een ander idee?

...
...

• paulh
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 01-02 16:45
Werkt oracle ook niet gewoon met je Java versie van BEA? Ik heb nooit echt rare dingen ervaren nadat ik die jdk 1.3 uit mijn path had gegooid.

[ZwareMetalen.com] - [Kom in aktie tegen de CO2 maffia]

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 02:01
Het is alweer een wat oude post dit, maar je kunt de JRE die Eclipse gebruikt beinvloeden door een symlink genaamd "jre" in je eclipse home dir (waar de eclipse executable dus staat) aan te maken. Deze moet dan wijzen naar een directory waar je een JRE (of JDK) hebt uitgepakt. Pas als deze file niet gevonden wordt kijkt de Eclipse loader naar de VM die in je path staat.

Ik gebruik deze methode zelf om makkelijk van JDK te kunnen wisselen, omdat ik nogal eens met Java 6 experimenteer.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Pagina: 1